Het grote GS-topic deel 17: Onvermoeibare alpenridders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben maar wat slap aan het meelullen, ik ga niemand aanspreken op de gezwindheid waarmee hij of zij zaken organiseert.

Geen probleem, maar ik wil ook niet de indruk wekken dat ik me er gemakkelijk wil van af maken.

Indien mensen zoals Detox et. al. geen dergelijk initiatief nemen, dan gebeurt er nooit wat... ;)
 
Een spaakwiel loopt ook niet zo zuiver als een gegoten wiel : mijn BMWdealer gaat zelfs zo ver te stellen dat je met een GS met gietwielen 9 keren van de 10 over exact hetzelfde plekje op de weg kan rijden en dat dit met een GSA met spaakwielen slechts 6-7 keren lukt.

Er zit namelijk een "slag" in een spaakwiel die je er zeer moeilijk of niet uit krijgt.... BMW heeft zelfs sinds enkele jaren de instructie aan de dealers gegeven om er niet meer aan te werken, zolang die onzuiverheid de spuigaten niet uitloopt...

Lekkere uitspraak van je BMW dealer! :o

Maar had inderdaad zoiets al meegekregen, alleen van wat ik begrijp is het inderdaad geen groot probleem. Schijnt alleen wel zo te zijn dat dit problemen oplevert voor de bandenboeren, omdat ze niet goed in staat zijn om een nieuwe band te balanceren. Iemand die hier meer over weet? of ervaring?
 
Lekkere uitspraak van je BMW dealer! :o

Maar had inderdaad zoiets al meegekregen, alleen van wat ik begrijp is het inderdaad geen groot probleem. Schijnt alleen wel zo te zijn dat dit problemen oplevert voor de bandenboeren, omdat ze niet goed in staat zijn om een nieuwe band te balanceren. Iemand die hier meer over weet? of ervaring?

Ik heb een voorwiel dat twee flinke stukken lood nodig heeft om gebalanceerd te zijn. Mijn bandenleverancier zei dat het wiel behoorlijk in onbalans is. Omdat ik ook had gelezen dat het een frequent voorkomend verschijnsel is heb ik er verder niets aan gedaan. Bij het rijden merk ik geen rare stuurreacties.
 
Ik weet dat er wel weer een verontwaardigd gehuil zal opstijgen :P , maar van de 5 GS-en die ik heb(gehad) vond ik steeds mijn GSA het minst fijn rijden... en dat was het commentaar van mijn dealer op mijn opmerking.

Ook hoorde ik steeds bij hogere snelheid een gegons vooraan dat het gevolg zou zijn geweest van de luchtwervelingen door de spaken , welk geluid nog versterkt werd door die grotere kuip van de GSA, gekoppeld aan meer trillingen wegens het niet perfect uitbalanceren van de banden op zo'n spaakwielen...

All in all heb ik niet de neiging om op een GS spaakwielen te nemen...

Op mijn kleine Hondaatje dirtbike zitten ze uiteraard ook, maar dat is niet bestemd om lange en snelle stukken asfalt te slikken.
 
Lekkere uitspraak van je BMW dealer! :o

Maar had inderdaad zoiets al meegekregen, alleen van wat ik begrijp is het inderdaad geen groot probleem. Schijnt alleen wel zo te zijn dat dit problemen oplevert voor de bandenboeren, omdat ze niet goed in staat zijn om een nieuwe band te balanceren. Iemand die hier meer over weet? of ervaring?

Ik heb links onder en rechts boven flinke stukken lood, om ook de slag in het wiel te compenseren. Mijn wielen zijn wel dynamisch gebalanceerd, tov statisch... mooi is anders...

Maar spaakwielen vervormen, breken niet (zo snel), waardoor je evengoed verder kan, mocht je een nijlpaard hebben overreden midden in Afrika..
 
Geen probleem, maar ik wil ook niet de indruk wekken dat ik me er gemakkelijk wil van af maken.

Indien mensen zoals Detox et. al. geen dergelijk initiatief nemen, dan gebeurt er nooit wat... ;)
Werd ik geroepen? :? Het is overigens normaal dat niemand in deze groep aan het organiseren slaat, want ze zitten an mas achter de geraniums. Dat is het nadeel van een ouwe lulle motor. ;)

De orgi van een weekendje Ardennen is geen rocket science en wil ik graag op me nemen, mits er genoeg animo voor is. Het enige dat onze Belgische brommergenoten dan moeten doen is een route downloaden en naar een hotel rijden om vervolgens te veel drank te nuttigen. Zelfs Slijkie kan dat. :Y

Mocht er serieus animo voor zijn, dan moet het wel in deze periode geregeld worden voor komend seizoen.
 
Werd ik geroepen? :? Het is overigens normaal dat niemand in deze groep aan het organiseren slaat, want ze zitten an mas achter de geraniums. Dat is het nadeel van een ouwe lulle motor. ;)

.


Jep, en ze zijn weer niks te groot uitgevallen, dit jaar....

full
 
Werd ik geroepen? :? Het is overigens normaal dat niemand in deze groep aan het organiseren slaat, want ze zitten an mas achter de geraniums. Dat is het nadeel van een ouwe lulle motor. ;)

De orgi van een weekendje Ardennen is geen rocket science en wil ik graag op me nemen, mits er genoeg animo voor is. Het enige dat onze Belgische brommergenoten dan moeten doen is een route downloaden en naar een hotel rijden om vervolgens te veel drank te nuttigen. Zelfs Slijkie kan dat. :Y

Mocht er serieus animo voor zijn, dan moet het wel in deze periode geregeld worden voor komend seizoen.


Count me in :]
 
2712 We krijgen er allemaal mee te maken, maar dat maakt het niet minder erg, veel sterkte!

Als ik even naar mezelf kijk, heb nu precies de leeftijd die mijn vader heeft bereikt.

Nog even over afgelopen zondag.
Of dijkweggetjes er nou al of niet geschikt voor zijn, er werd lekker doorgereden.
En als laatste kon ik zien hoe het groepje voor me de slingers nam.
En dat zag er echt vertrouwenwekkend uit.
Iedereen op ongeveer dezelfde lijn, dat is al een goed teken.
Kleine kanttekening, vanaf die positie kun je zien waar het gevaar wel eens zit.
Een situatie die het meest voorkomt.
A komt nog makkelijk een auto voorbij en B meent er direkt achteraan te kunnen/moeten.
En heeft dan wel eens erg weinig ruimte.
Effe wachten!!

Mocht iemand twijfelen over de gevolgen.
Heb een link naar een voorval wat er gebeurt als je als motorrijder frontaal tegen een auto rijdt.
Nederlandse motorrijder, in de buurt van de Moezel.
Reed in een groepje, waarvan mijn zoon de voorrijder was.

Maar gelukkig denken we niet constant aan de gevaren, anders is de lol er zo af.
Laat ik het zo stellen, er een beetje rekening mee houden kan ook geen kwaad.

Een gezamenlijke rit is altijd wel leuk.
Ben al een paar jaar bij de sportboxertopic rit betrokken geweest.
Meestal begin van het jaar, een 3 daagse Eifel of Moezel.
Nu gaan die sportboxers niet in grote aantallen op stap.
Of de geschiedenis verder terug gaat weet ik niet, maar een aantal jaren geleden was dit de G en S rit en waren Kato en Girl er nauw bij betrokken.
Toen gingen de topics nog gezamenlijk!??
 
Spaakwielen zijn sterker als gietwielen.
Maar dit ligt ook aan het aantal spaken in gietwielen.
Er zijn er met 3 spaken en die zullen minder sterk zijn als met 10 spaken.
Spaakwielen zijn zwaarder als gietwielen.
Spaakwielen zijn inderdaad gevoeliger voor vervorming maar gietwielen vervormen moeilijker en kunnen bij grote belasting breken.
Je kan spaakwielen wel richten en gietwielen moeilijker.

Bij spaakwielen heb je meer kans op een "vervorming" als met gietwielen.
Gietwielen worden in een computer gestuurde mal gegoten.

Ik persoonlijk vind het mooier staan bij een motor zoals de GS(A)

Bij een te grote afwijking zal ik ook de wielen laten richten bij een "expert" op spaakwielen zoals Haan wheels.
Nu heb ik een kleine zijdelingse afwijking zag ik toen ik laatst de banden verving en balanceerde.
Ik gebruik 1 loodje in het midden dus statisch balanceren.
Dynamisch is niet nodig met de kleine breedte van de velgen.

Iemand die 2 loodjes gebruikt doet dit met dynamisch balanceren en de loodjes moeten dan aan de zover buitenzijde zitten van de velg.
Statisch is 1 loodje aan de middenlijn van de velg.
Er is immer 1 zwaartepunt in een wiel.

Vaak kom ik nog autowielen tegen waar 3 of 4 loodjes op zitten.
Dit is onkunde van de monteur.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen kan fout gaan ja. Zelfs bij ervaren rijders (denk dat jij het over iemand met veel ervaring hebt hierboven)
Zo is het erg goed zo nu en dan 's iets te zien van afstand en daar weer lering uit te trekken.





Je bent enorm kwetsbaar.
 
Inhalen kan fout gaan ja. Zelfs bij ervaren rijders (denk dat jij het over iemand met veel ervaring hebt hierboven)
Zo is het erg goed zo nu en dan 's iets te zien van afstand en daar weer lering uit te trekken.





Je bent enorm kwetsbaar.
Ik merk zowel in mijn spiegels als in het zadel dat die neiging om "nog even" mee te rijden inderdaad link is, want je zoekt niet alleen de grenzen op, je bent ook afhankelijk van je voorganger, want als hij zijn gas dichtdraait zodra hij er voorbij is zit jij errug klem en veel motorrijders doen dan.

Dat laatste betrap ik mezelf overigens ook nog wel eens op, bij een snelle inhaalactie direct het gas eraf zodat degene achter je klem kan komen te zitten. Meestal hoek ik hem direct naar rechts als het krap is, maar de keren dat ik dat niet doe leveren soms billenknijpers op...
 
Ik merk zowel in mijn spiegels als in het zadel dat die neiging om "nog even" mee te rijden inderdaad link is, want je zoekt niet alleen de grenzen op, je bent ook afhankelijk van je voorganger, want als hij zijn gas dichtdraait zodra hij er voorbij is zit jij errug klem en veel motorrijders doen dan.

Dat laatste betrap ik mezelf overigens ook nog wel eens op, bij een snelle inhaalactie direct het gas eraf zodat degene achter je klem kan komen te zitten. Meestal hoek ik hem direct naar rechts als het krap is, maar de keren dat ik dat niet doe leveren soms billenknijpers op...

A) haal ik pas in als ik zeker weet dat het voor mij een veilige situatie is, zal nooit blind achter iemand aan rijden bij inhalen of inhalen als het eigenlijk slimmer was om gewoon even te wachten. Billenknijpmomentjes (voor mezelf en tegemoet komend verkeer) probeer ik altijd te voorkomen.

B) hou ik er áltijd rekening mee dat degene achter mij iets doms doet en ook komt als het eigenlijk handiger was om even te wachten en daardoor de ruimte nodig heeft, dus doorblijven rijden, geen gas eraf en ruimte creeeren zodat ie er nog bij kan.
 
Laatst bewerkt:
A) haal ik pas in als ik zeker weet dat het voor mij een veilige situatie is, zal nooit blind achter iemand aan rijden bij inhalen of inhalen als het eigenlijk slimmer was om gewoon even te wachten. Billenknijpmomentjes (voor mezelf en tegemoet komend verkeer) probeer ik altijd te voorkomen.

B) hou ik er áltijd rekening mee dat degene achter mij iets doms doet en ook komt als het eigenlijk handiger was om even te wachten en daardoor de ruimte nodig heeft, dus doorblijven rijden, geen gas eraf en ruimte creeeren zodat ie er nog bij kan.
Zo zou het moeten gaan inderdaad. Wat dat betreft voel ik me meer thuis bij jouw onderschrift :9
 
Even over de velgen. Voor mijn vakantie ben ik naar een velgenspecialist geweest omdat mij ook werd verteld door de bandenboer dat er een slag in zat en daardoor moeilijk te balanceren.

De specialist zei: Onzin!! Dit is de lasnaad. Jij wilt niet dat ik je geld uit de zak ga kloppen voor iets wat niet nodig is.

Ondanks dat het visuel lijkt dat er een slag in zit, hoeft dit dus niet het geval te zijn.
 
*O*

WAT een mooie dag hadden jullie daar! Xtra en ik hadden wolken en heel veel wind....
We hadden inderdaad heel veel mazzel ja! De dag ervoor was totaal verregend. Eigenlijk was de planning de Parpaillon ook nog op de regendag te doen, maar door het weer besloten om onderaan de Parpaillon te overnachten.

's Avonds trok het al helemaal open en de volgende dag was inderdaad top weer. Het was nog wel erg vroeg en koud zoals je ook wel kunt zien aan sommige beelden waarop het ijs goed te zien is. Ook in de tunnel lag nog ijs, maar gelukkig zijn wij niet gevallen ;)
 
zo broos of zwak zijn gietwielen echt niet
(foto van 2008 na aanrijding met een tramrail, beide velgen zelfde beeld, nieuwe gekregen van "de lijn")
voor de meeste van ons zullen gietwielen echt wel volstaan qua schokbestendigheid.
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan