Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Het snelladen van de Energica is toch wel prettig :Y
Vandaag op het werk had de laadpaal een "storing" gegeven toen ik net weg liep |(

Kortom de hele dag niet geladen en ik stond met 8% lading toen ik weg wilde rijden, tja zo kom je niet thuis helaas....
Zat in Rijnpoort Arnhem en gelukkig is er een Mac om de hoek daar. (met snellader)

15 minuutjes aan de snellader en ik kon weer door naar huis.
Toch wel prettig dat snelladen. (laadsnelheid tussen de 23 en 24 kw)

IMG_5307.jpeg


IMG_5308.jpeg


Ze zouden bij Energica een "App" moeten maken zodat je kunt zien of het laden goed gaat.
Oh wacht die is er, alleen jammer dat die met blauwe tand werkt zodat je op 1,5 meter moet blijven staan :')-O-

En ik zie net op de foto dat ik mijn Givi stikker kwijt ben geraakt onderweg. B|
 
Tja voor zo'n app is voor langere afstand een mobiele data verbinding nodig en dat is andere koek dan Bluetooth. Bij mijn Audi krijg je de eerste 3 (dacht ik) jaar die connectiviteit er 'gratis' bij, daarna moet je ook gaan betalen geloof ik.
 
En als je kan checken dan vergeet je het net een keer als die bij uitzondering niet laadt.
Eigenlijk zou je er een alarm op moeten kunnen zetten om na enkele uren te waarschuwen dat de status niet veranderd.
Hier was vorig jaar de laadpaal om de drie weken defect.
Dit jaar gaat het top (afkloppen). :')
 
Ter info, qua verbruik.
Scherm­afbeelding 2024-04-09 om 22.19.06.png


77 km, moet omrijden ivm wegwerkzaamheden bij Epe.
Bij Heerde de A50 op snelweg tot A12 afslag Velp.
Rondweg Arnhem tot Rijnpoort. (Kantoren complex)

Ik verbruik hier gemiddeld 35% accu, best tevreden over het gebruik. (snelweg wel druk 120 km/h wanneer het kan)
Er gaat een 17 kwh in de accu (rest van de 21,5 kwh totaal is veiligheidsmarge) dus een 6 kwh verbruikt op de rit.
Dit is eigenlijk wel een goed gemiddelde 6-8 kwh beetje afhankelijk van temp/wind/regen.
 
De StormBee vind ik inderdaad te duur voor wat het is tov de UltraBee. De Talaria en de LightBee zijn dan weer echt brommers. Leuk voor op en rond de camping, maar echt ritten zou ik er zelf niet snel mee maken.

Hoeveel laadvermogen je hebt heeft er natuurlijk niks mee te maken. Grotere accu op de motor is juist meer buffer dus een pre.
Het mooie is dat bij ICE een grote 1000cc twin ook bij langzaam rijden veel gebruikt, maar een kleine elektrische motor of een krachtige doet elkaar op bloemetjes kijk tempo helemaal niks kwa verbruik. Als je aan de hendel gaat hangen wordt het anders natuurlijk, maar daar ben je zelf bij.

Zelf zie ik een elektrische enduro nog niet zo zitten of Stark moet met iets heel serieus gaan komen. Dan nog zal de aanschaf voor mij waarschijnlijk te duur zijn voor de ritjes die ik er mee kan maken. Ik ben geen goede of snelle rijder, maar ik hou wel van flink aan het gas hangen bij een OTR. Dat vreet stroom of je het nu goed doet of niet. Voor een OTR ben ik denk ik de helft grotere accu nodig dan nu. Dus ca 10kW. Wil je dan 3 rondes rijden wat ik normaal doe met maar 10 minuutjes pauze er tussen ben je tegen de 30kW aan accu's nodig.
Dat is kneiterduur, zwaar en onpraktisch.

Wat maak jij aan km's per dag (of wil je kunnen maken) en hoe hard rij je dan ongeveer?
Als ik niet geciteerd wordt lees ik dingen alleen puur bij toeval.
Ik merk dat ik 120 km op een dag al een aardige rit vind, met de CRF250L .

Met een Talaria die iets van 80 kan, zou ik alleen een ( uitgebreide) koffie stop hoeven in te plannen . Vraag is wat er gebeurt in een klein Portugees gat als de frietpan wordt aangezet in het cafe waar ik en Miss T aan het opladen zijn 😉 .
Of ergens heen met de camper en een route in een 8 maken en dan accu wisselen halverwege, terug bij de bus.

Ik volg Surron centre in België en denk dat zij ook niet voorzichtig rijden dus misschien haal ik idd wel onrealistisch hoge km's , kwestie van proberen. Ik ben niet licht dus dat kan het langzaam rijden deels compenseren.

De CRF geeft op top 105 op de gps aan . Das ongeveer 325 op de teller vanwege de overbrenging, afgestemd op mijn gewicht 😉 .
 
Hetgeen wat mij erg aanspreekt is, juist bij die ' brommers ' dat die kleine dingen niet opvallen en geen geluid maken. Maar misschien val ik in herhaling, of was het dit topic.

Ik heb nu een jaar een E mountainbike en merk dat ik voorheen erg beperkt was waar ik kwam met de fiets. Of eenmaal en nooit meer omdat je alle kanten opstuitert.

Ik zit na ongeveer 500 km offroaden al fijner op m'n CRF dan al die tijd op m'n voormalige XR400 .

Wat je in een jaar afschrijft op een Talaria zijn misschien honderden euro's, geen duizend. Mocht het niks zijn.
Is het fantastisch, dan is het even slikken voor een 2e accu, maar dan ben je dr wel.

Even los van dit alles vind ik persoonlijk dat geen enkele fabrikant de moeite ( en meer waarschijnlijk de kosten) genomen heeft om accupack(s) meer aan de vorm van de motorfiets aan te passen.
Hoeft niet gelijk een dragend deel te zijn, scheuren, splitsen en vonken etcetera zit niemand op te wachten.
Maar bijvoorbeeld 4 packs in serie verdeeld over plekken in en om het frame ipv 1 grote joekel die er bij grotere modellen toch niet uit kan en hoeft.
 
Ter info, qua verbruik.
Bekijk bijlage 1994016

77 km, moet omrijden ivm wegwerkzaamheden bij Epe.
Bij Heerde de A50 op snelweg tot A12 afslag Velp.
Rondweg Arnhem tot Rijnpoort. (Kantoren complex)

Ik verbruik hier gemiddeld 35% accu, best tevreden over het gebruik. (snelweg wel druk 120 km/h wanneer het kan)
Er gaat een 17 kwh in de accu (rest van de 21,5 kwh totaal is veiligheidsmarge) dus een 6 kwh verbruikt op de rit.
Dit is eigenlijk wel een goed gemiddelde 6-8 kwh beetje afhankelijk van temp/wind/regen.
Als ik dit zo zie dan zou ik met een 13,4 versie mijn dagelijkse rit naar werk kunnen doen op een lading. 92 km waarvan 60 snelweg.
 
Als ik dit zo zie dan zou ik met een 13,4 versie mijn dagelijkse rit naar werk kunnen doen op een lading. 92 km waarvan 60 snelweg.
Als dat heen en weer is zou dat moeten kunnen inderdaad.
Zeker wanneer je niet te sportief rijd.

Ik rijd nu die rit heen en weer (144) op 1 lading en meestal rond de 20% over beetje afhankelijk van mijn rijstijl/temp/wind.
Altijd: hoogste vermogen stand en regeneratie op 2 (medium)

Ik kijk eigenlijk ook nooit meer naar de accu stand, ik weet gewoon dat ik het haal.
Je merkt het alleen mocht je onder de 20% lading komen dat je Energica duidelijk vermogen minder heeft. Dat doet het BMS om de accu te beschermen, voordeel hiervan is dat je op de onderste 20% lading nog een stukje verder komt.
Vermogen is nog steeds lekker hoor onder de 20% sta nog gewoon vooraan bij een verkeerslicht en vlot weg.

Is een 13,4 niet te huren of te lenen voor een dag? kun je het proberen.
 
Als dat heen en weer is zou dat moeten kunnen inderdaad.
Zeker wanneer je niet te sportief rijd.

Ik rijd nu die rit heen en weer (144) op 1 lading en meestal rond de 20% over beetje afhankelijk van mijn rijstijl/temp/wind.
Altijd: hoogste vermogen stand en regeneratie op 2 (medium)

Ik kijk eigenlijk ook nooit meer naar de accu stand, ik weet gewoon dat ik het haal.
Je merkt het alleen mocht je onder de 20% lading komen dat je Energica duidelijk vermogen minder heeft. Dat doet het BMS om de accu te beschermen, voordeel hiervan is dat je op de onderste 20% lading nog een stukje verder komt.
Vermogen is nog steeds lekker hoor onder de 20% sta nog gewoon vooraan bij een verkeerslicht en vlot weg.

Is een 13,4 niet te huren of te lenen voor een dag? kun je het proberen.
Het prijsverschil is enorm tussen de nieuwe en de oudere. Ach misschien nog een paar jaar wachten. Ik rij nu trouwens ook volledig elektrisch met de NS. Mijn route heeft nogal last van bouwwerken a7 brug. Geen zin om te dringen. In de weekenden en avonden wel met de motor nog. Ik zag trouwens dat er voor onze werkvloot een laadpaal voor ons bureau staat. Daar kan mijn Energica dan mooi even aan toch...zo moet je geloof ik denken.. hèt werkt met een tag.. moet ik die maar aanschaffen en kan ik altijd op tempo terug
 
@LePensZeur De batterij van de elektrische Ducati:

Bekijk bijlage 1994071

Tja misschien had ik moeten aangeven ' in het sub 20k' segment, om over racen maar te zwijgen 😉

Als ik het kan verzinnen geloof ik al niet meer dat het niet bestaat ☺️ .

Maar een mooie dikke kont zoa begintype Fireblade geeft al aardig wat ruimte.
 
Daar wil jij die batterij niet hebben hoor… Dat rijdt voor geen meter.

Massa centralisatie, je wilt alle zware componenten zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor hebben om hem zo wendbaar mogelijk te houden.
 
Daar wil jij die batterij niet hebben hoor… Dat rijdt voor geen meter.

Massa centralisatie, je wilt alle zware componenten zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor hebben om hem zo wendbaar mogelijk te houden.
Ligt er aan wat het doel is.

Als ik een stuk open weg van 250 km moet rijden (bijvoorbeeld bovenin Scandinavië) en de mooi gecentraliseerde accu gaat 200 mee, dan zal het me een worst zijn dat de andere 300km halende fiets de accu bij wijze van op het stuur heeft, die andere gaat mee :9
 
Dat moeten dan wel hele dikke kabels of een andere interface zijn.
Ik zag gisteren nog een doorgeschuurde kabelboom bij een Ninja 250.
BMW en Yamaha hebben twee jaar geleden zelfs nog een terugroepactie gehad op dat gebied.
En dat is maar twaalf volt. :+
 
Toch weer apart hoe andere motorrijders en rijdsters negatief reageren op een EV Bike als ik dan vertel van de voordelen en dat ik 10000 km rij voor nog geen 150 euro aan stroom en voor de Fun en geluid er een benzine motor erbij heb 😵‍💫.
Het schijnt dat als mensen een proefrit maken dat ze wel enthousiast zijn en niet vergeten nog geen wegenbelasting en BPM .
 
Toch weer apart hoe andere motorrijders en rijdsters negatief reageren op een EV Bike als ik dan vertel van de voordelen en dat ik 10000 km rij voor nog geen 150 euro aan stroom en voor de Fun en geluid er een benzine motor erbij heb 😵‍💫.
Het schijnt dat als mensen een proefrit maken dat ze wel enthousiast zijn en niet vergeten nog geen wegenbelasting en BPM .
Maar weinig motorrijders zijn accountant...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan