Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Er was ook iemand die vond de 750.000 kg die de Ford Lightning vanaf stilstand wegtrok wel meevallen.
Ik heb het over een vergelijkbare vrachtwagen van 15 ton. Al denk ik dat de vrachtwagen in het filmpje eerder 7'5 ton is. Appels en peren
 
Die mannen in India kijken die video wel hoor. Goed voor de verkoopcijfers. Op de site willen ze de F77 ook uitbrengen in de rest van de wereld.

De Segway E300SE heeft 200 Nm, maar die heeft maar 13 pk oid. Hoewel ik die 200 Nm ook in twijfel trek, het voelt onder het rijden eerder als 20-25 Nm oid. Maar misschien is dat vanwege het lage vermogen. Ik weet bij een brandstofmotor hoe een x aantal Nm zou moeten voelen, bij elektrisch zal het wel anders zijn.
Aangezien de middenmotor van mijn E mountainbike wordt opgegeven voor 70 Nm, moet dat haast wel.
Of je trapt in een lage versnelling al zo gauw te hard dat je ( mijn) benen het niet bij kunnen houden, anders zou je over de kop gaan.
 
Aangezien de middenmotor van mijn E mountainbike wordt opgegeven voor 70 Nm, moet dat haast wel.
Of je trapt in een lage versnelling al zo gauw te hard dat je ( mijn) benen het niet bij kunnen houden, anders zou je over de kop gaan.
Koppel voel je niet he.

De fout wordt veel gemaakt dat een hoog koppel een monster sterke motor betekent. Echter als dat koppel bij dusdanig laag toerental is komt er nog bijna geen vermogen uit.
Als ik op de trappers van m'n MTB ga staan nog zonder aan m'n stuur te trekken zet ik 145Nm koppel. Ik moet toch zeggen dat die 100Nm van m'n KTM 990 heel anders voelt...

Je voelt het vermogen, dus koppel x toerental. Is je koppel hoog (zeg mijn 145Nm), maar bij een toerental waarbij elke omwenteling geteld wordt (zeg eens 60 toeren) zal het nooit veel zijn. Zet je echter 50Nm en draai je 10.000 toeren dan gebeurt er echt wel wat.
 
Koppel voel je niet he.

De fout wordt veel gemaakt dat een hoog koppel een monster sterke motor betekent. Echter als dat koppel bij dusdanig laag toerental is komt er nog bijna geen vermogen uit.
Als ik op de trappers van m'n MTB ga staan nog zonder aan m'n stuur te trekken zet ik 145Nm koppel. Ik moet toch zeggen dat die 100Nm van m'n KTM 990 heel anders voelt...

Je voelt het vermogen, dus koppel x toerental. Is je koppel hoog (zeg mijn 145Nm), maar bij een toerental waarbij elke omwenteling geteld wordt (zeg eens 60 toeren) zal het nooit veel zijn. Zet je echter 50Nm en draai je 10.000 toeren dan gebeurt er echt wel wat.

Aha, dat is nog eens een goede uitleg van koppel / vermogen. Begreep nooit helemaal hoe die twee nu samen hingen, puzzelstukje valt nu eindelijk op zijn plaats in mijn hoofd *D
 
Wat mij irriteert, is dat vaak het koppel van een E-motor vaak wordt vergeleken met dat van een ICE motor aan de krukas.
Waar het werkelijk om gaat is het koppel aan het achterwiel, en bij een ICE zit er een stuk transmissie tussen.
Met name naaf-E-motoren hebben een zeer hoog koppel, maar een laag toerental.
Marketing bla.
 
Wat mij irriteert, is dat vaak het koppel van een E-motor vaak wordt vergeleken met dat van een ICE motor aan de krukas.
Waar het werkelijk om gaat is het koppel aan het achterwiel, en bij een ICE zit er een stuk transmissie tussen.
Met name naaf-E-motoren hebben een zeer hoog koppel, maar een laag toerental.
Marketing bla.
Daar zou je gelijk in hebben als de motor in het achterwiel zat zonder overbrenging, wat op een paar scooters na nooit het geval is.
Elektromotoren in motorfietsen en door de regel in auto's ook hebben ook gewoon een overbrenging nodig, anders waren ze niet vooruit te branden. Of die overbrenging nou 1 vaste versnelling is of 6 schakelbare maakt voor de wrijvingsverliezen niet uit.
Het kan natuurlijk zoals de Zero DS met een mini voorpoulie en een enorme achterpoulie, je kunt het oplossen door een gigant van een elektromotor die op een heel laag toerental functioneert met bijkomende enorme stromen dikke kabels enz enz OF je pakt een tandwielkastje zoals de Stark/Honda cross prototype en je kunt acceptabele afmetingen van alles hanteren.
Zelfs auto's hebben de elektromotor doorgaans via een overbrenging richting de wielen, op een paar sportwagens na die op alle 4 de wielen een heel hoogwaardige motor kunnen plaatsen.

Het wordt ook al andersom gedaan. De Stark Varg heeft 938Nm in de brochure, terwijl het op de motoras 80Nm is.
Dat klinkt al heel anders. Een 450 crossmotor heeft ook zoiets aan koppel op de krukas, maar op een kale testbank ook een piek koppel dat rond de 900 uit komt. Ik denk dat EV's er we eens slecht vanaf konden komen wanneer we koppel op het achterwiel gaan meten gezien de overbrengingen van de ICE's.

Hier is een Stark Varg vergeleken op koppel tov een YZ450F op dezelfde testbank. Let wel, de YZ450 trekt minder dan bijvoorbeeld een KTM, het kan maar zo zijn dat de KTM 450 een hoger piek-koppel mag noteren dan de Stark.
1699003856297.png
 
Daar zou je gelijk in hebben als de motor in het achterwiel zat zonder overbrenging, wat op een paar scooters na nooit het geval is.
Elektromotoren in motorfietsen en door de regel in auto's ook hebben ook gewoon een overbrenging nodig, anders waren ze niet vooruit te branden. Of die overbrenging nou 1 vaste versnelling is of 6 schakelbare maakt voor de wrijvingsverliezen niet uit.
Het kan natuurlijk zoals de Zero DS met een mini voorpoulie en een enorme achterpoulie, je kunt het oplossen door een gigant van een elektromotor die op een heel laag toerental functioneert met bijkomende enorme stromen dikke kabels enz enz OF je pakt een tandwielkastje zoals de Stark/Honda cross prototype en je kunt acceptabele afmetingen van alles hanteren.
Zelfs auto's hebben de elektromotor doorgaans via een overbrenging richting de wielen, op een paar sportwagens na die op alle 4 de wielen een heel hoogwaardige motor kunnen plaatsen.
Ik snap je verhaal, en ik denk dat het correct is.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de soms indrukwekkende koppels van E-motoren aan de "krukas" ten onrechte vergeleken worden met ICE koppels.
In feite is het max koppel betrekkelijk betekenisloos (E en ICE), als je de koppelkromme er niet bij vertoont. Een achterwiel-koppelkromme (met vermelding van wiel diameter) zou het hele verhaal vertellen.
Disclaimer: ik ben er van overtuigd, dat E-aandrijving op zichzelf superieur kan zijn aan ICE (afgezien van accu beperkingen), maar de data moet niet "out of context" aan het onwetende gepeupel worden verstrekt. :P
 
Ik mag toch hopen dat dat klopt, weet je hoeveel schoolgeld ik daarvoor betaald heb...

De achterwielkoppelkromme kennen we als de vermogenskromme zoals je die van een testbank krijgt.
Past erg slecht op een specsheet, vandaar dat we m niet krijgen.
 
Koppel voel je niet he.

De fout wordt veel gemaakt dat een hoog koppel een monster sterke motor betekent. Echter als dat koppel bij dusdanig laag toerental is komt er nog bijna geen vermogen uit.
Als ik op de trappers van m'n MTB ga staan nog zonder aan m'n stuur te trekken zet ik 145Nm koppel. Ik moet toch zeggen dat die 100Nm van m'n KTM 990 heel anders voelt...

Je voelt het vermogen, dus koppel x toerental. Is je koppel hoog (zeg mijn 145Nm), maar bij een toerental waarbij elke omwenteling geteld wordt (zeg eens 60 toeren) zal het nooit veel zijn. Zet je echter 50Nm en draai je 10.000 toeren dan gebeurt er echt wel wat.

Volgens het filmpje van frank_b kan je juist wel het koppel voelen en niet het vermogen.
(timestamp op het stukje tekst)

Bij de Segway E300SE met hubmotor heb je dus ook 200 Nm koppel, maar dus maar 13 pk vermogen. Geen idee bij welk toerental dat koppel los komt. Dat zeggen ze niet. Maar dat zal bij een laag toerental zijn en in combi met dat lage vermogen voelt dat dus compleet anders aan dan bij een ICE-motorblok. Om 200 Nm uit zo'n brandstofmotor te halen, heb je toch zo'n 2100cc of meer nodig. Daarbij hoort natuurlijk ook veel meer vermogen. Maar je de gewone consument zou nu denken dat je elke 1000cc'er voorbij kan vliegen omdat je 2x meer trekkracht hebt dan een 1000cc sportmotor. Kom je mooi bedrogen uit, want als ik het moet vergelijken, zou ik zeggen dat het dus 20 a 30 Nm max is als het een ICE zou zijn.

Anyway, het is gewoon niet te vergelijken, maar het zet consumenten wel op het verkeerde been.
Bij de BMW C Evolution hadden ze het over 72 Nm bij 35kW (piek) en dat voelde je en klopte tov ICE. De 200 Nm bij Segway klinkt spectaculair, maar het valt allemaal wel mee. Wel een leuk ding en trekt net wat vlotter dan mijn 155cc'er en kost tegenwoordig hetzelfde als een nieuwe NMAX 155.
 
Terug
Bovenaan Onderaan