Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ja daar komt het op neer, lijkt ruimer geworden met de laatste firmware updates, hoogst waarschijnlijk extra beveiliging voor de accu.

Niet iedereen is er blij mee, je levert uiteraard range in hierdoor. Echter bij leeg en 0% kun je vaker doorstarten om ergens te komen.
Energica is vrij behoudend, ook met de temp van de accu.
Dat is mooi zo gaat hij niet stuk, maar het beperkt ook de mogelijkheden uiteraard, het één heeft direct impact op het andere.

Het zou ook mooi zijn om die 18,9 uit de specs te halen want dat klopt dus niet meer.
 
De plus accu van 21.5 kWh betekent in de praktijk dat je met een goed gebalanceerde accu ongeveer 16.200 Wh kunt gebruiken (meeste wat ik zelf gezien heb is 16.241).

De 13.4 kWh is gebalanceerd meeste wat ik gezien heb net boven 10.000 Wh.

En dat zijn cijfers uit het systeem zelf, dus niet van spec sheets of testen of zo. Gewoon letterlijk wat in het systeem staat.


Is gemakkelijk uit te lezen (want anders per laadsessie, zeker na niet gebalanceerd laden) via BLE op 't veld resBatteryEnergy, zie ook deze voor de andere velden Bitbucket

Voor de OBDII data ben ik nog lang niet rond, van Energica heb ik wat specifieke gegevens gevonden al maar nog lang niet alles. Daarvan hier voorlopig meer info Bitbucket

En voor die info heb je trouwens een goede OBDII chip nodig met volle elm237 ondersteuning (dus de meeste chinese kopies werken niet).

 
De plus accu van 21.5 kWh betekent in de praktijk dat je met een goed gebalanceerde accu ongeveer 16.200 Wh kunt gebruiken (meeste wat ik zelf gezien heb is 16.241).

De 13.4 kWh is gebalanceerd meeste wat ik gezien heb net boven 10.000 Wh.

En dat zijn cijfers uit het systeem zelf, dus niet van spec sheets of testen of zo. Gewoon letterlijk wat in het systeem staat.


Is gemakkelijk uit te lezen (want anders per laadsessie, zeker na niet gebalanceerd laden) via BLE op 't veld resBatteryEnergy, zie ook deze voor de andere velden Bitbucket

Voor de OBDII data ben ik nog lang niet rond, van Energica heb ik wat specifieke gegevens gevonden al maar nog lang niet alles. Daarvan hier voorlopig meer info Bitbucket

En voor die info heb je trouwens een goede OBDII chip nodig met volle elm237 ondersteuning (dus de meeste chinese kopies werken niet).

En dan vertaalt naar KWh per 100 km? Hoever kom je met deze "wetenschap"?
 
En dan vertaalt naar KWh per 100 km? Hoever kom je met deze "wetenschap"?
Dat is natuurlijk weer heel erg afhankelijk van snelheden.
M'n 300cc motor geeft verbruik aan. Overdag bij 100kmu de heenweg stond er 1op23.
Op de terugweg bij 130kmu stond er 1op17.
Terwijl mijn gemiddelde verbruik op 1op28,5 staat.
Wind, rijstijl en kruissnelheid geeft erg veel variatie. :Y
 
Als je bij mooi en warm weer je best doet op de snelweg kun je 't op 80 Wh/km houden en dan kom je met die 16.000 Wh dus 200 km ver.

Niet constante en lagere snelheden betekenen natuurlijk direct lager verbruik dus verder bereik.
 
De plus accu van 21.5 kWh betekent in de praktijk dat je met een goed gebalanceerde accu ongeveer 16.200 Wh kunt gebruiken (meeste wat ik zelf gezien heb is 16.241).

De 13.4 kWh is gebalanceerd meeste wat ik gezien heb net boven 10.000 Wh.

En dat zijn cijfers uit het systeem zelf, dus niet van spec sheets of testen of zo. Gewoon letterlijk wat in het systeem staat.
Dit is vast niet toevallig allebei dezelfde verhouding. ;)

Het komt er op neer dat de schaalverdeling van 0 tot 100% is gelegd van bijvoorbeeld 10 tot 85% van het echte maximale bereik van de accu.
Dit heeft twee voordelen. Veel sneller laden omdat vrijwel het hele bereik met volle snelheid geladen kan worden. En veel minder slijtage aan de accu per laadcyclus.

Ik laad mijn telefoon al een jaartje vrijwel alleen maar tussen 15 en 65%
En de accu heeft volgens de analyse app nog niks verloren in anderhalf jaar.
 
Ik zag vandaag een elektrische motor rijden met een soort camouflage stickers. Leek een beetje op als ze test rijden met een nieuw model maar ze willen nog geen foto's ervan. Dat door o.a. de kleurtjes en patronen alles nog niet goed herkenbaar is.

Maar kan natuurlijk ook gewoon opgeleukt zijn door iemand.
 
Is deze hier al een keer langsgekomen? Lijkt een beetje een concurrent voor de zero.
Valt mooi in het gat dat er is tussen de hele lichte en veel zwaardere electromotoren. Ziet er ook gewoon uit als een motorfiets. Ik was uitgenodigd voor een proefrit maar moest door ziekte helaas verstek laten gaan. Iemand die daar werkzaam is zat ook op het Moto Guzzi forum zodoende.
 
Ziet er veelbelovend uit. Mooie dubbelschijfs pm motor met transmissie. Heel compact. Lader aan boord is ook een goed idee al vraag ik me af of je hiermee ook onderweg aan de reguliere snelladers terecht kan.
Bereik en vermogen zijn prima in orde maar waarom maar een top van 135 als je 75pk hebt?
 
Ziet er veelbelovend uit. Mooie dubbelschijfs pm motor met transmissie. Heel compact. Lader aan boord is ook een goed idee al vraag ik me af of je hiermee ook onderweg aan de reguliere snelladers terecht kan.
Bereik en vermogen zijn prima in orde maar waarom maar een top van 135 als je 75pk hebt?
Er wordt nogal gegoocheld met eenheden en grootheden door diverse fabrikanten om het product aantrekkelijker te laten lijken.
 
Ziet er veelbelovend uit. Mooie dubbelschijfs pm motor met transmissie. Heel compact. Lader aan boord is ook een goed idee al vraag ik me af of je hiermee ook onderweg aan de reguliere snelladers terecht kan.
Bereik en vermogen zijn prima in orde maar waarom maar een top van 135 als je 75pk hebt?
Als je zoekt zie je dat dezelfde motor in andere landen zoals Duitsland als 125cc wordt neergezet met 11 kw en 135 km pu. Hij kan dus wel pieken als dat ingesteld wordt. Kennelijk gaat dat in Nederland gebeuren. Er zijn ook nog andere kleurstellingen dan Action matt zwart.
 
Ik was uitgenodigd voor een proefrit.
Ik ook, maar was volgens mij op een donderdag of zo, niet heel handig. Daarna vergeten, totdat ik de link deze week weer tegen kwam. Alleen jammer dat er blijkbaar nog veel onzeker is rondom de leveringen. Voor simpel woon werk is dit al best een aardige betaalbare oplossing.
 
Oh ik had verwacht dat het heel moeilijk zou zijn. Dubbelklutsen enzo. Niet dus? ;)

Trouwens ook nog nooit op Zandvoort geweest dus ook een mooie gelegenheid om het circuit eens te bekijken. Gewoon nieuwsgierig. :)
 
Is deze hier al een keer langsgekomen? Lijkt een beetje een concurrent voor de zero.
De specificaties voldoen wel voor mij. De prijs begint er op te lijken. Jammer dat ik zowel de koplamp en de complete achtekant spuuglelijk vind. Moet ik mijn laptop op mijn rug binden?
 
De specificaties voldoen wel voor mij. De prijs begint er op te lijken. Jammer dat ik zowel de koplamp en de complete achtekant spuuglelijk vind. Moet ik mijn laptop op mijn rug binden?
Ik zou deze wel kunnen betalen, maar waarom kunnen ze zo'n ding niet wat mooier laten ogen? Ik vind het werkelijk een gedrocht.
 
Tsja over mooi en niet mooi denk ik dat we voorlopig nog niet uitgediscussieerd zijn. De balans tussen de voor en achterkant is (zoals helaas bij veel motoren een beetje zoek maar als dit het alternatief i is mijn keuze snel gemaakt ;-)
1628887560932.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan