Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik heb ook een investering gedaan... Wel vol elektrisch maar ditmaal geen motorfiets.

Ik was gewoon een beetje klaar met motorrijden in de winter maar ben wel verwend geraakt met die elektrische aandrijving van de Zero, vandaar dat de benzinemotor dan eindelijk het veld heeft geruimd ten faveure van een elektrische auto. Ik rijd vanaf nu alles elektrisch.
De auto is een Hyundai Kona 64 kWh, daar kan ik heel goed aan wennen.

De Zero heeft even rust, die heeft eerst wat aandacht nodig.
 
Ja het is wel verslavend dat elektrisch rijden. Er zijn ploffers die blijven zoals de oldtimer en de camper. Maar voor de auto gaan we binnenkort toch ook minstens hybride, mss volledig elektrisch.
 
Laden als het kan, niet als het moet.
Toerritje van vandaag, rondje Veluwe.
1e stop Apeldoorn-Harderwijk: plek van verzamelen/vertrek. Laden niet nodig, had nog 60% maar ik was er toch.
2e stop Nunspeet; niet iedereen had in Harderwijk kunnen laden, daarom een extra stop. En ach, er was een plek vrij dus die paar % konden er wel weer bij.
3e stop Apeldoorn, daarna zou ik nog een stukje meerijden maar laden was eigenljik niet nodig; de vorige sessies waren al voldoende geweest. De sanitaire stop was zeker wel nodig.

Conclusie: het ge-OH kostte (veel) meer tijd dan het laden :+ En van de drie stops had ik er 2 zeker niet nodig (maar ik stond er toch). En daarmee heb ik voor nog geen 2 euro directe kosten gereden (want ik kwam natuurlijk niet leeg thuis).

1617566658154.png
 
Kent er iemand een motorrijschool in Vlaanderen waar je kan lessen volgen met een elektrische motorfiets ? (bij voorkeur in de buurt van Leuven)

Ik rij nu met een elektrische 11KW/125cc-klasse motorfiets met een rijbewijs B en ik denk eraan om een rijbewijs A te halen om ook met andere elektrische motorfietsen te kunnen rijden. Om op de autostrade en in het buitenland te kunnen rijden.
Ik ben niet van plan om ooit een ICE motorfiets te kopen, dus ik zou liefst ook geen moeite willen steken om te leren rijden met versnellingen en een koppeling.
Ik heb eens snel gechecked met Mercator rijscholen, maar zij geven enkel les met benzinemotoren. Ik heb gehoord dat er rijscholen zijn in Nederland die met zero's werken. Maar ik ken er geen in Vlaanderen.
 
Is het echt interessant om les te nemen op weet ik hoe ver van huis, puur omdat je niet wilt leren schakelen? Dat heb je echt zo onder de knie. Zodra je je A'tje hebt ga je gewoon lekker automaat/elektrisch rijden. ;)
Een idee is misschien anders om te kijken of er rijscholen zijn die op automaten lesgeven? Geen idee of dat kan maar dan hoef je in ieder geval niet te leren schakelen.
 
Het schakelen is nog het gemakkelijkste wat je leert. Er is in Belgie (nog) geen optie daarvoor wettelijk gezien dus je gaat dit sowieso niet vinden. Bij auto's kun je wel een "automaat only" rijbewijs halen en dan mag je ook enkel met automaten rijden.

Je opties zijn dus: 1) Verder met 11kW, 2) voor een A gaan (afh van leeftijd ook), 3) verhuizen naar een ander land
 
Het schakelen is nog het gemakkelijkste wat je leert. Er is in Belgie (nog) geen optie daarvoor wettelijk gezien dus je gaat dit sowieso niet vinden. Bij auto's kun je wel een "automaat only" rijbewijs halen en dan mag je ook enkel met automaten rijden.

Je opties zijn dus: 1) Verder met 11kW, 2) voor een A gaan (afh van leeftijd ook), 3) verhuizen naar een ander land

Ah zo, straf. Ben je zeker dat de wet dat verbiedt ? Want de regels zijn allemaal uitgedrukt in KW vermogen en er wordt niet meer expliciet de link gelegd met wat soort aandrijving of motorinhoud.

Als ik het goed begrijp wil dat zeggen dat ik lessen moet doen met een ICE van de rijschool, het examen op het examenterrein moet doen met een ICE van de rijschool. Maar het examen op de openbare weg kan ik dan doen met mijn eigen elektrische motorfiets (als die +35KW is). Juist ?

Blijft wel een beetje bizar dat systeem van motorrijbewijzen. Het idee van een rijbewijs per vermogen bestaat toch ook niet voor auto's ! Met mijn rijbewijs B mag ik ook met een ferrari rijden.
 
Bijna juist, je zal ook examen op de weg met hun motor moeten doen. Tenzij je met een L gaat rijden eerst misschien maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
We moeten als E-rijders een keertje "herrie" gaan maken met zijn alle op de dijken.

Anders staat er in de toekomst overal zo een verbodsbord en die zijn lastig weer weg te krijgen.
 
We moeten als E-rijders een keertje "herrie" gaan maken met zijn alle op de dijken.

Anders staat er in de toekomst overal zo een verbodsbord en die zijn lastig weer weg te krijgen.
Heb jij de illusie dat het om geluid gaat dan?
Al zou je 100% stil zijn dan klagen ze wel over de snelheid, motoren lijken ongeacht altijd te racen omdat ze overhellen. Daarna gooien ze het op veiligheid omdat ze je niet aan horen komen.
Als dat opraakt verzinnen ze wat anders. Net zoals motorrijden onze hobby is, is klachten indienen die van hun.

Iets ander voorbeeld. Mijn vriendin rijdt een vluisterstille 300 twin. We reden hier onverhard op de TET. Ik stond stil en zij reed even heen en weer om iers dat gevallen was op te pikken. Ze kwam er (netjes rekening houdend met de omgeving) praktisch stapvoets aan, ze werd zelfs ingehaald door een mountainbiker. En nog gebaarden mensen naar haar dat ze rustiger moest rijden.
Wij motorrijders zijn nu eenmaal aso's die inbreken op andermans genot, ongeacht wat je rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ah zo, straf. Ben je zeker dat de wet dat verbiedt ? Want de regels zijn allemaal uitgedrukt in KW vermogen en er wordt niet meer expliciet de link gelegd met wat soort aandrijving of motorinhoud.

Als ik het goed begrijp wil dat zeggen dat ik lessen moet doen met een ICE van de rijschool, het examen op het examenterrein moet doen met een ICE van de rijschool. Maar het examen op de openbare weg kan ik dan doen met mijn eigen elektrische motorfiets (als die +35KW is). Juist ?

Blijft wel een beetje bizar dat systeem van motorrijbewijzen. Het idee van een rijbewijs per vermogen bestaat toch ook niet voor auto's ! Met mijn rijbewijs B mag ik ook met een ferrari rijden.

dat komt (denk ik) omdat de snelle auto's niet zo bereikbaar zijn voor een beginnend bestuurder omdat de aanschaf daarvan een stuk hoger is.
Een hele snelle motor koop je al voor een paar 100 euro.

In Nederland kun je op een automaat motorles doen waarmee je een aantekening op je rijbewijs krijgt. (net als bij een auto)
Maar het zou in jouw geval toch ook een scooter kunnen zijn? (of andere automaat) hoeft toch niet elektrisch?
 
Heb jij de illusie dat het om geluid gaat dan?
Al zou je 100% stil zijn dan klagen ze wel over de snelheid, motoren lijken ongeacht altijd te racen omdat ze overhellen. Daarna gooien ze het op veiligheid omdat ze je niet aan horen komen.
Als dat opraakt verzinnen ze wat anders. Net zoals motorrijden onze hobby is, is klachten indienen die van hun.

Iets ander voorbeeld. Mijn vriendin rijdt een vluisterstille 300 twin. We reden hier onverhard op de TET. Ik stond stil en zij reed even heen en weer om iers dat gevallen was op te pikken. Ze kwam er (netjes rekening houdend met de omgeving) praktisch stapvoets aan, ze werd zelfs ingehaald door een mountainbiker. En nog gebaarden mensen naar haar dat ze rustiger moest rijden.
Wij motorrijders zijn nu eenmaal aso's die inbreken op andermans genot, ongeacht wat je rijdt.
Lijkt me wel...

Ik heb nu toch aardig wat ervaring opgedaan op een elektrische motor, allemaal in eigen land en niemand die ergens vervelend over doet.
Sterker nog, als ik te hard rijd valt dat helemaal niet op want het maakt geen lawaai.
Ik krijg soms zelfs een opgestoken duim blijkbaar omdat mensen het waarderen dat je geen lawaai maakt.
 
Ik help het je hopen. Ik rijd nog geen elektrisch, maar heb zeker interesse om er 1 te nemen, mede om de omstanders.
Hopelijk kunnen daarmee de delen van de TET die gesloten zijn om herrie ook weer open.
Nog wel wachten op een fatsoenlijke Adventure elektrische motor.

Iemand hier ervaring met de KTM E-XC?
 
dat komt (denk ik) omdat de snelle auto's niet zo bereikbaar zijn voor een beginnend bestuurder omdat de aanschaf daarvan een stuk hoger is.
Een hele snelle motor koop je al voor een paar 100 euro.

In Nederland kun je op een automaat motorles doen waarmee je een aantekening op je rijbewijs krijgt. (net als bij een auto)
Maar het zou in jouw geval toch ook een scooter kunnen zijn? (of andere automaat) hoeft toch niet elektrisch?

Als het niet eenvoudig anders kan, doe ik het wel met een benzinemotor en versnellingen. In dit land loop je toch constant aan tegen de meeste debiele overheidsregels waar je niet anders kan dan tegen je zin mee in orde zijn.
Ik had gelezen dat Zero aan lage prijzen motorfietsen verkocht aan rijscholen in Nederland om elektrisch rijden te stimuleren. Ik dacht dus dat het een realistisch vraag was dat er ook wel ergens in Vlaanderen een rijschool dit zou hebben. Blijkbaar staan ze toch nog wat achter.
 
We moeten als E-rijders een keertje "herrie" gaan maken met zijn alle op de dijken.

Anders staat er in de toekomst overal zo een verbodsbord en die zijn lastig weer weg te krijgen.
Tja, soms lees ik in zo’n topic over lawaaimotoren en dijkafsluitingen totdat de ergernis weer te groot wordt. Wij hebben er part noch deel aan maar we hebben er wel last van.

Er is gewoon nog een groot aantal lawaaimakers “recalcitrant in de wieg” en daar valt geen zinnig woord mee te wisselen, ze willen het niet begrijpen en omdat er totaal geen schot in zit gaan de goedwillende motorrijders het verliezen. Persoonlijk geloof ik niet meer dat het ooit gaat veranderen dus we zijn gedoemd. Alles wordt afgesloten en ze hebben nog gelijk ook.

Men had gewoon moeten handhaven, veertig jaar geleden al.
 
 
Een eenzijdig stuk, kortzichtig ook.

Er is zoveel mee mis dat ik niet weet waar te beginnen. Wat wil die dame nu eigenlijk, communisme ? Nou, dat heeft veel goed gebracht.... Anderzijds loopt ze aan de leiband van de oude autoindustrie, wellicht zonder het zelf door te hebben. Zit te mopperen op de milieuimpact van elektrische auto’s, dan heb je echt niet door wat er speelt.

Gelukkig staan er een paar goede reacties onder zoals die van Hendrik Moons.
 
Je hebt een punt, maar zij ook wel. Ik had meer het gevoel dat t over de maatschappij dan om t milieu ging. Maar het op enorme schaal met geld gooien wat vaak weinig brengt zie je zeker meer.

Ik zie het in het bedrijfsleven wel meer dat er ongegeneerd gebruik wordt gemaakt van wel erg royale milieusubsidies.
Paar bijenkasten neerzetten (die je na een halfjaar weer weghaalt) kan voor de bouw van een flink bedrijfspand in de gehele optelsom tienduizenden euro's opleveren 8)7

Is maar een klein voorbeeld van hoe er met best groot geld gesmeten wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan