het grote cb topic the seventies

Ja je moet echt geluk hebben wil het zomaar passen,meestal komt er aardig wat denkwerk bij kijken,
een originele cb vork die goed in orde is is zo slecht nog niet,geld ook voor de remmen,goede blokken en op de juiste wijze afgesteld remt het prima.
Ik heb een CB750 gehad waar dubbele remmen op gezet waren,dat remde heel aardig..
 
Laatst bewerkt:
Cb 200 blok maar cl uitvoering usa 1974 maar 1 jaar geleverd alles origineel vrij uniek in NL met nl kenteken...blij mee maar gaat binnenkort toch in verkoop...te veel hobby's nog 2 Honda sp1 staan en een ouwe Plymouth oto uit 72...
 

Bijlagen

  • 20200718_142936.jpg
    20200718_142936.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 17
Cb 200 blok maar cl uitvoering usa 1974 maar 1 jaar geleverd alles origineel vrij uniek in NL met nl kenteken...blij mee maar gaat binnenkort toch in verkoop...te veel hobby's nog 2 Honda sp1 staan en een ouwe Plymouth oto uit 72...
Zonde om die weg te doen,zijn best zeldzaam met die zij uitlaten.
 
Hier mijn CB'tjes:

CB400F, geheel origineel inclusief spatlap

[
1975 CB400f 4.jpg


P1050041_s.jpg


CB450 K0, alleen achtervering vervangen door Hagon's, verder geheel origineel:
IMG_7686.jpg



Img_1375_1.jpg


Allebei heerlijke fietsen, worden nog veel gebruikt. De CB400F zit inmiddels over de 130.000 km (bij 102.000 km een volledige blokrevisie).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker mooie motoren, een CB450 heb ik ook nog een tijd gehad, net als een CB 400 F, een vroege, met de passagiers voetsteunen op de achterbrug nog, net als die van @supersports400 , alleen was de mijne rood.
 
Klopt, zijn idd alleen in rood en blauw gemaakt, de latere versies hadden ook andere kleuren en/of striping op de tank. Op dit moment bezig met de opbouw van een CB450 K1 en een CB450 K2. Ik bouw deze tegelijk op, veel is hetzelfde, en ook veel weer niet. Ook is de ene een NL versie (K1) en de ander een US versie (K2).

Hier een foto van de K1 (gemaakt door vorige eigenaar). Het doel is de motor in originele staat terug te brengen.
CB450 K1 Dutch.jpg


Hier een foto van de K2, zoals deze erbij stond voor demontage in de US.
Cb450 k2 1969 small.jpg
 
Ik heb weer een CB 400 F. *O*
Zoals ik een paar berichten geleden schreef had ik vroeger ook een CB 400 F, het eerste model, met de passagiers voetsteunen op de achterbrug. Die ik nu heb gekocht is een F2, wat later model dus. Hij stond hier te koop op MF, en ik kon hem niet laten staan..
Deze is het:
Compleet 2.JPG

Compleet 3.JPG

Compleet 4.JPG

Er is wel wat werk aan, maar dat geeft niet. Morgen ga ik hem ophalen, en ga ik aan de slag ermee.
Het doel is om hem weer netjes origineel te houden, en wat er niet origineel aan is weer okee te maken, al is ie vrijwel helemaal origineel nog.
 
Mooi,vroeger gelest op zo,n 400,toen zat de instructeur nog achterop,omdat ik daardoor zo ver naar voren zat kwamen m,n
knieën tegen de uitstekende bouten van de cilinderkop en die werden bloedheet,dat was flink pijnlijk🥵,iedere keer als ik
zo,n 400 zie moet ik daar weer aan denken;) Verder leuke motortjes en nog behoorlijk rap ook voor die tijd,
mooi ook dat de originele uitlaat er nog op zit,dat vond ik toen 1 van de mooist gevormde uitlaten met die aparte bochten,
ooit in die jaren een wedstrijdje gedaan,ik had toen een CB400N een maat een GS550 en een kennis met een cb400f,
ik weet nog dat we die CB400F maar met heel veel moeite op topsnelheid voorbij konden komen,de cb400n en de gs550 gingen ongeveer even hard.
 
Laatst bewerkt:
Dit was trouwens mijn CB 400 F in het begin van de jaren 80.
CB400F1.jpg

CB400F2.jpg

Let wel, het zijn 2 oude foto's. En de CB400F op de foto's is het eerdere model. 1976 als ik me niet vergis.
 
Dit was trouwens mijn CB 400 F in het begin van de jaren 80.
Bekijk bijlage 1554886
Bekijk bijlage 1554888
Let wel, het zijn 2 oude foto's. En de CB400F op de foto's is het eerdere model. 1976 als ik me niet vergis.
Ziet er vrij letterlijk hetzelfde uit als de mijne die begin jaren 90 kocht. Heb alleen het idee dat de jouwe een wat hoger stuur heeft. En er is een ander hoesje over je zadel gepopt.
Blijft mooi spul. *O*

Hier plaatje van de mijne. Gepakt en gezakt met 2 personen naar Fort William in Schotland.
full
 
Ziet er vrij letterlijk hetzelfde uit als de mijne die begin jaren 90 kocht. Heb alleen het idee dat de jouwe een wat hoger stuur heeft. En er is een ander hoesje over je zadel gepopt.
Blijft mooi spul. *O*

Hier plaatje van de mijne. Gepakt en gezakt met 2 personen naar Fort William in Schotland.
full
Dat zadelhoesje was inderdaad niet origineel! Op de 400 die ik nu heb zit het goede op, alleen de nagels waar ie vast mee hoort te zitten klopt niet.
Op die 400 die ik nu heb zit hetzelfde hoesje op het zadel zoals op jou foto. Het stuur wat er nu op zit, is ook niet origineel, maar ik heb het stuur wat erop zat er wel bij gekregen. Met de kabel doorvoeren gaten voor de electra schakelaars erin, zoals het hoort. Ik heb er 3 sturen bij gekregen, maar ik weet niet welke eigenlijk hoort. Ik denk die met de gaten voor de electra. Want dat zat erop, voor de vorige eigenaar het verving door het wat lagere stuur wat er nu op zit.
Dat kleine 400tje brengt wel een hoop herinneringen terug uit m'n jeugd. Ik ben er dan ook heel blij mee.
Morgen, als ik weer thuis ben van m'n werk ga ik er lekker mee aan de slag. :)
 
Ik heb weer een CB 400 F. *O*
Zoals ik een paar berichten geleden schreef had ik vroeger ook een CB 400 F, het eerste model, met de passagiers voetsteunen op de achterbrug. Die ik nu heb gekocht is een F2, wat later model dus. Hij stond hier te koop op MF, en ik kon hem niet laten staan..
Deze is het:
Bekijk bijlage 1554194
Bekijk bijlage 1554195
Bekijk bijlage 1554196
Er is wel wat werk aan, maar dat geeft niet. Morgen ga ik hem ophalen, en ga ik aan de slag ermee.
Het doel is om hem weer netjes origineel te houden, en wat er niet origineel aan is weer okee te maken, al is ie vrijwel helemaal origineel nog.

Leuk ding! Dezelfde smaak zie ik 😊 Ook ik heb een ZRX en 2 400 Fours.
 
Zo staat ie er nu bij, bij me in de huiskamer nadat ik hem weer helemaal in elkaar had gezet. De man waar ik hem van gekocht heb had maar 2 kleine bergingkjes, waar een complete motor niet in paste, en hij moest er 2 trappen mee af. Dus hij was gedeeltelijk gedemonteerd.
Huiskamer fotootje CB 400 F deel 2..jpeg

Een ZRX is geweldig, ik heb er 2, en nog 1 in onderdelen, maar oude motoren, net als de cb 400 f zijn me lief. Dit is een F2, dus de tankstickers kloppen niet echt, maar er is een setje originele onderweg naar me, vanuit Duitsland. :)
 
Als ik niet zou gaan roken... n motor, 40 jaar gelee beloofd door mn ouders... hafijn 5 jaar later : een 400n deels gekregen, de oude motor van mn pa en deels gespaard. Goede deal👍! Blauw metallic, en best wel snel: RD350 ( géén YPVS) of een GT750 kon ik bijhouden! Mn pa had hiervoor een 350f gehad, met de bekende Issues, de 400n bracht mij overal, maar ook in de problemen: demper verloren van mijn Marshall 2-1 in de Maastunnel (eigen schuld), verbrande klep door experimenteren met sproeiers/ K&N ( eigen schuld), krukas uitgelopen ( eigen schuld) kortom betrouwbaar, snel ( 43pk voor n 400 tje uit ‘80, sneller dan de F!) en mooi tijdloos beginnersfietsje.
 
Als ik niet zou gaan roken... n motor, 40 jaar gelee beloofd door mn ouders... hafijn 5 jaar later : een 400n deels gekregen, de oude motor van mn pa en deels gespaard. Goede deal👍! Blauw metallic, en best wel snel: RD350 ( géén YPVS) of een GT750 kon ik bijhouden! Mn pa had hiervoor een 350f gehad, met de bekende Issues, de 400n bracht mij overal, maar ook in de problemen: demper verloren van mijn Marshall 2-1 in de Maastunnel (eigen schuld), verbrande klep door experimenteren met sproeiers/ K&N ( eigen schuld), krukas uitgelopen ( eigen schuld) kortom betrouwbaar, snel ( 43pk voor n 400 tje uit ‘80, sneller dan de F!) en mooi tijdloos beginnersfietsje.
Laat ik nou ook een CB400N gehad hebben,ooit een wedstrijdje met een CB400F gedaan,viel vies tegen om daar voorbij te komen,lukte
uiteindelijk wel maar met veel moeite,een standaard RD350 uit de jaren 70 zou je er misschien wel mee voorblijven maar een 4L0 zeker niet.
Dit is nog maar een RD250,die cb400f moet alles uit de kast halen om de RD bij te kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik nou ook een CB400N gehad hebben,ooit een wedstrijdje met een CB400F gedaan,viel vies tegen om daar voorbij te komen,lukte
uiteindelijk wel maar met veel moeite,een standaard RD350 uit de jaren 70 zou je er misschien wel mee voorblijven maar een 4L0 zeker niet.
Dit is nog maar een RD250,die cb400f moet alles uit de kast halen om de RD bij te kunnen houden.
Laat ik nou met een LC en een F wedstrijdje gedaan hebben, accelererende vanaf 100, want zo’n 2-takt hou je in acceleratie tot 100 niet bij, maar bij 160 liep ik de F voorbij en in op de LC. Hij heeft mijn zij-kapje gezien, en liep tegen de 180 op de teller. Ik denk dat we wel 5 min. Volgas reden toen we dit haalden. Zomer-zondagavond, Studio-Sport N57 ‘86. Later ook geprobeerd tegen een YPVS... helaas op alle fronten veul sneller. Nu had ik wel n tandje groter voor, en mn sproeiers laten ruimen icm K&N, dus ik denk dat hij de 43 fabrieks-pk’s nu wel benaderde.
 
Laat ik nou met een LC en een F wedstrijdje gedaan hebben, accelererende vanaf 100, want zo’n 2-takt hou je in acceleratie tot 100 niet bij, maar bij 160 liep ik de F voorbij en in op de LC. Hij heeft mijn zij-kapje gezien, en liep tegen de 180 op de teller. Ik denk dat we wel 5 min. Volgas reden toen we dit haalden. Zomer-zondagavond, Studio-Sport N57 ‘86. Later ook geprobeerd tegen een YPVS... helaas op alle fronten veul sneller. Nu had ik wel n tandje groter voor, en mn sproeiers laten ruimen icm K&N, dus ik denk dat hij de 43 fabrieks-pk’s nu wel benaderde.
Zal wel een type 2 geweest LC geweest zijn ,die waren een stuk minder snel dan de 4L0 ,die van mijn liep 205 op de teller dat
gaat een CB400N nooit halen.type 2 heb ik ook gehad die liep met veel moeite net 180,die heb ik toen maar ff gekieteld daarna liep die ook
tegen de 200.Mijn CB400N heb ik nooit boven de 175 gekregen,maar was dan ook helemaal standaard,een ypvs heb ik ook gehad,die liep
215 op de teller ,maar die weken veel meer af dan die van de oude gewone LC,dus dat zal echt tegen de 200 geweest zijn.
Ik was eerst teleurgesteld dat het type 2 LC zo futloos gemaakt was door Yamaha en toen ik de YPVS kocht dacht ik nou gaat het gebeuren,maar ook die viel tegen, vergeleken met de 4L0 waren het allebei futlozere fietsen,Yamaha vond blijkbaar dat de opvolgers van
de 4L0 meer allemansvriendjes moesten worden maar daardoor werden ze een stuk minder spannend om op te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat destijds in de CB400N klasse, dat was een soort standaard productie klasse waarbij je alleen bij wijze van, je koplamp mocht demonteren, Kees Bouwmeester vaak deze klasse won, diverse malen kampioen en op Zandvoort als eerste onder de 2 minuten dook wat voor een standaard motorfiets onder 500cc destijds gewoon snel was. Er werden op het rechte stuk 180+ geijkte km’s in t uur geklokt, dus ja..... Later heeft YMNL met de KNMV de RD klasse opgezet, waar Zeelenberg en V/d Goorbergh nog in meegereden hebben. Hun rondetijden waren marginaal lager als de CB klasse, meen ik me te herinneren....
 
Terug
Bovenaan Onderaan