het grote cb topic the seventies

Beste CB mensen,

mijn broer bezit een CB900 projectje (cb750 frame, cb900 blok, ombouw cafe racer) , nu loopt dit project weer enigzins alleen lijkt er valse lucht te worden gezogen bij de inlaatrubbers. aangezien deze dingen nieuwe nogal aan de prijs zijn, vroeg ik mij af of iemand nog een setje heeft rond zwerven toevallig?

verder, passen inlaatrubbers van een cb750 ook? ik dacht dat deze blokken aardig gelijk waren, maar als ik bij CMSNL kijk zie ik toch wel verschillen

alvast bedankt!
 
Ik kwam nog een wph tegen voor de 400f, 550,550k1 en de 550f uitgegeven door Peters motorboeken. Het is wel beduimeld en vlekken want ik gebruikte hem om mijn 550k3 begin jaren 80 op de weg te houden, naast de 250T, de 350 en de 400n, maar daar heb ik, geloof ik geen boeken meer van. Voor de eerste liefhebber die zich hier in het topic meld,, zo mee te nemen.
 
Beste CB mensen,

mijn broer bezit een CB900 projectje (cb750 frame, cb900 blok, ombouw cafe racer) , nu loopt dit project weer enigzins alleen lijkt er valse lucht te worden gezogen bij de inlaatrubbers. aangezien deze dingen nieuwe nogal aan de prijs zijn, vroeg ik mij af of iemand nog een setje heeft rond zwerven toevallig?

verder, passen inlaatrubbers van een cb750 ook? ik dacht dat deze blokken aardig gelijk waren, maar als ik bij CMSNL kijk zie ik toch wel verschillen

alvast bedankt!
Je heb je eigen vraag al beantwoord,nee dus,diameter is anders.
 
Thanks Erwin,

Uitboren dus....
Ja de slotjes zjin licht en misschien wel kwetsbaar, maar alternatief is dat ik met een dik slot rondrij.
(Zo'n klein schijfrem-slot kan ik niet op mijn remmen zetten)

Wat ik jammer vind van die repro kabelbomen is dat ze niet meer dezelfde kleurcodes hebben (maar vaak wel een vertaalschema erbij).
Ook las ik in wat reviews dat de kwaliteit van nieuwe (repro) kabelbomen soms te wensen overlaat (niet werkende bedrading, slechte clips en connectors, te kort of te lange draden, etc.)

(ja, ik heb 'regelmatig' even contact met Rene van Honda4.nl; hij heeft me al veel geholpen :}).


Dag,

Ik heb in mijn cb500 k1 ook een nieuwe kabelboom ingehangen van Rene van Maanen en tot op heden (5 jaar later) nog geen enkel probleem. Moet wel zeggen dat de motor geen regen ziet.

mvg Tom
 
Omdat mijn 400 blok weer olie lekte dat het een lieve lust is (voetpakking, koppakking en klepdekselpakking), besloten om door te pakken met een project wat ik al heel lang op mijn verlanglijst had staan: bigbore!

Dus onlangs een bestelling geplaatst in Australië, en na het doen van een bedrage aan de maatschappij van nog enkele tientjes had ik voor nog geen 300 euro een bigbore kit van Forseti op de deurmat, incl. complete pakkingset voor de rest van het blok.

Gisteren een begin gemaakt met afbraak. Ik zal hier zo nu en dan een update plaatsen en om hulp roepen als ik er niet uit kom.

20191031_222708.jpg


20191031_230204.jpg


20191031_232735.jpg



20191031_232742.jpg
 
Hoe veel cc wordt het met deze kit? En zit er ook een bijpassende 'kit' en voorschriften bij voor carburateurs, ontsteking en uitlaat, dat het lekker gaat lopen?
Ik ben met een (ik meen) 530 cc aanpassing redelijk aan het vogelen geweest voor het redelijk liep. En tegen die tijd was het nieuwe er weer zodanig af dat er weer flink olie uit de koppakking kwam. :X

P.s. een olie koeler erbij en een grotere oliepomp is misschien ook een goed idee.
 
Laatst bewerkt:
466 cc (was 408)
Het is een veel uitgevoerde swap en er is dus wel e.e.a. te vinden over sproeierbezetting:
Die ligt eigenlijk heel dicht bij origineel, door het toegenomen slagvolume, en dus toegenomen luchtstroom snelheid thv de venturi.
Bij volledig standaard motor (inlaat/uitlaat) kan het zelfs zijn dat er een kleinere HS in moet.
Ik heb origineel luchtfilterhuis maar een open uitlaat en zal tzt iets rijker gaan, maar de boel zou OK moeten lopen met de standaard sproeierbezetting.

Met pod filters en open uitlaat heb ik als advies gekregen:
- 90 hoofdsproeier
- 38 stationair
- Naald 2 clips rijker

Maar ik ga denk ik geen pods plaatsen voorlopig.... alhoewel, klinkt wel lekker..
 
Laatst bewerkt:
In de tussentijd de cilinderkop wat aandacht geven.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191112-232449_Gallery.jpg
    Screenshot_20191112-232449_Gallery.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 13
Ziet er weer netjes uit,en een mooie van Maanen ontsteking zie ik,die had ik ook op mijn GT750 en werkte perfect.
 
De zuigertjes zijn 54,50mm. Het is de Forseti bigbore, uit Australie.
De motorrevisiemeneer was erg te spreken over de kwaliteit. Geen afwijkingen tussen de zuigers onderling en de cilinders zijn dus ook alle 4 op gelijke diameter geboord. Zuigerveren waren ook prima. Behoefden geen nabewerking. Omdat het gegoten zuigers zijn en geen gesmede, is er gewoon de Honda spec aangehouden voor de speling.
 
Het blok over de zuigers laten zakken gaat iets minder makkelijk dan bij originele cilinders, vanwege het vrijwel ontbreken van het tapse randje onderaan de bussen. Maar na een uurtje op de knietjes wrikken en pielen plofte het blok op z'n nieuwe voetpakking (en een lichte veeg vloeibare pakking om een zwetende voetpakking zo lang mogelijk te voorkomen)
 

Bijlagen

  • 20191124_160800.jpg
    20191124_160800.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 7
Zelf ben ik niet zo dol op vloeibare pakking,het kan in de oliekanalen terecht komen en dan zijn de rapen gaar,
zorg verder dat eventuele oliekanalen in de kop absoluut goed schoon zijn.
 
Zelf ben ik niet zo dol op vloeibare pakking,het kan in de oliekanalen terecht komen en dan zijn de rapen gaar,
zorg verder dat eventuele oliekanalen in de kop absoluut goed schoon zijn.

Daarom heb ik ook maar een minimaal veegje gebruikt en geen hele rups hoor. De oliekanalen hebben pasbussen, dus die zijn 100% zeker schoon.

De CB's zijn notoir voor zwetende voetpakkingen, en ik wil alles proberen om te voorkomen dat deze cilinders nog weer eens van het carter af zouden moeten.
 
Daarom heb ik ook maar een minimaal veegje gebruikt en geen hele rups hoor. De oliekanalen hebben pasbussen, dus die zijn 100% zeker schoon.

De CB's zijn notoir voor zwetende voetpakkingen, en ik wil alles proberen om te voorkomen dat deze cilinders nog weer eens van het carter af zouden moeten.
Dat komt omdat niemand de moeite neemt om de boel om de zoveel km,s na te trekken,ik kon een chef monteur die dat
om de 20000km deed bij z,n cb750,en die motor bleef kurkdroog zelfs toen er al meer dan 100000km op stond.
Het is een luchtgekoeldblok en dat werkt nu eenmaal meer dan een watergekoelde motor
,bij latere Honda,s zoals de Bol hebben ze dat opgelost door rekbouten te gebruiken.
 
Klepdeksel er weer op, dus de klepjes gaan weer open en dicht. Voelt mooi soepel met de hand op de kickstart

Tevens de keerring van de toerentelleraandrijving vervangen en uiteraard alle O-ringen in de kop, klepseals, etc.
Vooral de O-ringen van de oliegallerij waren hard als steen.
 

Bijlagen

  • 20191130_221904.jpg
    20191130_221904.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 7
Blok zit weer in elkaar. Startmotor even rond laten gaan en klinkt goed (normaal). Olielampje ook meteen uit, al zegt dat niet zoveel over de toevoer naar de kop.
Nu nog uitlaten, koppeling, gaskabels en andere kleine dingen.
 

Bijlagen

  • 20191202_214151.jpg
    20191202_214151.jpg
    162,4 KB · Weergaven: 7
Het wachten is op nieuwe uitlaat studs. Dus in de tussentijd even een ander klusje gedaan: nieuwe achterwiellagers en een andere maat achterband (van 4,10-18 naar 4,00-18, zelfde breedte maar een maatje hoger). Helaas wat lak gechipt op de velg, die gaat v.d lente daarom nog eens opnieuw.

En een plan aan het maken voor een 4-4 uitlaat met 4 open peashooter uitlaten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191210-223925_Gallery.jpg
    Screenshot_20191210-223925_Gallery.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan