Het grote allesomvattende BMW Boxer topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nieuwe startmotor van af 40 euro?

bmw r100 anlasser in Auto- und Motorradteile | eBay

hoe weet ik zeker dat het werkelijk pasbaar is? ik kan me voorstellen dat de valeo-bmw's een ander tandwiel hebben..

Fijn dat je met de afgeslepen13 die ene bout hebt kunnen lossen.

Nu je de motor eruit hebt weet je ook het merk en type. Wanneer dit een 9 tands is moet je uiteraard ook weer een nieuwe of gebruikte 9 tands monteren.

Je kunt geen Valeo-onderdelen met Bosch onderdelen uitwisselen. Wel de beide merken als kompleet geheel.
Waarschijnlijk heb je een Bosch, die zit n.l. ook met een M6 voorin vast.

Dus beslist aantal tanden van de startmotor voor aandrijving vliegwiel tellen voordat je er een gaat bestellen.
Vraag ook om omruilgarantie en misschien kan je de oude alsnog inruilen of zelf laten reviseren.
Heb zelf ook een reserve op de plank liggen.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf € 40.- ?

Dit moet topkwaliteit zijn voor die prijs, vast een Chinees, 1x starten en je kunt weer een nieuwe kopen, goedkoop is meestal duurkoop.
 
Ho wacht effe, er rijden ook diverse vierkleps gssen rond met zo'n bitsubarsu starter en er zijn er een aantal die al een paar jaar meegaan.
 
Ho wacht effe, er rijden ook diverse vierkleps gssen rond met zo'n bitsubarsu starter en er zijn er een aantal die al een paar jaar meegaan.

Ga toch voor de Bosch gemonteerd in die 'ouwe' 2-kleps van jouw. :W
 
De mijnheer op ebaai geeft aan dat de startmotor in alle modellen van 1980 en eerder past, het is dus een Bosch vervanging.
Net als Ralphie heb ik heel positieve ervaringen gehoord over de Chinese vervangers. Maar ik zou een Bosch niet vervangen omdat de onderdeeltjes bijna niets kosten. Repareren is goeiekoper.
Maar nu de startmotor er uit is, even op de Jawa naar de automaterialenboer op het dorp.
 
Ik zal morgen de Bosch startmotor(9 tandjes) eens uit elkaar halen ter lering en onderzoek, misschien is er iets doorgefikt, misschien koolborstels op?
Ik houd jullie op de hoogte..

maar misschien hier eerst eens opruimen.. overal liggen jawa delen van 3 verschillende blokken..
 
Ik zal morgen de Bosch startmotor(9 tandjes) eens uit elkaar halen ter lering en onderzoek, misschien is er iets doorgefikt, misschien koolborstels op?
Ik houd jullie op de hoogte..

maar misschien hier eerst eens opruimen.. overal liggen jawa delen van 3 verschillende blokken..

Zoals ook halflive als schreef, kan nooit duur worden met Bosch onderdelen, succes.
 
..Tenzij het veld misschien is doorgefikt.. zul je zien dat ik het wel grondig weet te mollen..
Bosch.. made in Spain.. ik dacht altijd dat het Deutsch was
 
Het hoofdkantoor staat in Duitsland, en de stichter was een Duitser.
Je dacht toch ook niet dat de "Bayerische motor werke" in Beieren motoren maakten?

Ken je die budget auto's, de BMW 1 serie? Die worden in China gemaakt :}
 
Kijk eerst eenns of je startmotor zo los wel wil draaien. Als dat niet zo is open halen en verder zoeken. Of op de fiets naar dat adres van rudyhaadee *D
 
En?

Heb je hem al uit elkaar en weet nu niet meer hoe die in elkaar moet?
En wat is nu je diagnose?
 
Ik weet het, zondagwerk is niet sterk maar wat is nu de storing aan de startmotor??
 
Weet nog wel een Bosch startmotor te liggen voor je, bij het hunebed net buiten Loon, ligt op de Noordzijde, 111 cm vanaf de grootste steen, is ook een 9-tands meen ik, ligt daar al 895 jaar, is ook een 12 Volt uitvoering trouwens.
Kan best zijn dat hier nog bruikbare onderdelen aan zitten.
Dus: stap op je Jawa( want die is nu weer 100%), neem een schep mee en ga graven, ding kost niks.
 
Weet nog wel een Bosch startmotor te liggen voor je, bij het hunebed net buiten Loon, ligt op de Noordzijde, 111 cm vanaf de grootste steen, is ook een 9-tands meen ik, ligt daar al 895 jaar, is ook een 12 Volt uitvoering trouwens.
Kan best zijn dat hier nog bruikbare onderdelen aan zitten.
Dus: stap op je Jawa( want die is nu weer 100%), neem een schep mee en ga graven, ding kost niks.

Vind je het niet een beetje vroeg om nou al zat te zijn??
 
Nou, het klinkt weer heel lullig, maar ik heb de stratmotor uit elkaar
ik heb de 2 lange pennen verwijdert en de 2 schroeven die op het kapje zitten, Dat kapje kun je er dan afhalen, dan een soort halve ring die het spul op z'n plek moet houden, en een rubber ring, een gewone ring en kun je het deksel optillen. De koolborstels en loopvlak op de lamellen zien er gewoon goed uit.

Ik heb de koolborstelhouderkapjedinges er af hehaald en probeerde voorzichtig de rotor er uit ta halen, maar dat gaat niet, nog voor hij geblokkerd wordt door de ring die voor het 9 tands tandwiel op de as zit.
ik ben bang het spul erger stuk te maken. Weet iemand hoe ik de rotor er veilig uit kan halen?

Of iemand een idee waar ik nog meer op kan letten?

Alvast weer super bedankt voor de ondersteuning *O*
 
Laatst bewerkt:
Je kunt gaan meten of het anker toevallig massa sluiting heeft, je kunt gaan meten of het relais wel goed inslaat, je kunt gaan meten of het relais spanningsverlies heeft, je kunt controleren of de Bendix wel goed uitslaat, je kunt de veldwikkelingen doormeten op breuk, je kunt de lagers controleren, me dunkt, genoeg dingen die je nog kunt doen.
Als dit allemaal goed is, is de startmotor niet kapot en zal de oorzaak elders liggen, bv een defecte accu, defect in de startknop, und so weiter.
Doormeten ben je wel gereedschap voor nodig, dit wil namelijk niet met een schroevendraaier.
Het wordt al weer donker...................
 
Kijk al dit soort meetdingen.. ik heb geen idee waar ik moet beginnen of welke waarde wat moet hebben. Ik ben niet zo goed met dit soort abstracte dingen..
Wees welkom om 't me voor te doen, je weet waar m'n huis woont.
Koffie is rijp, bier is koud..
 
Kan niet, moet mijn vliegwiel verder bewerken, komt nogal precies.
Maar : als je niet waar je moet beginnen, waarom sloop je zo'n ding dan uit elkaar?
 
Nou, misschien was er iets zichtbaar, kabelbreuk, versleten koolborstels o.i.d.
 
Kabelbreuk kun je niet zien. (meten).
Versleten koolborstels kun je zien.(visueel).
Een Bendix die niet uit slaat kun je zien.(visueel).

De rest is meten, daar zijn mensen in gespecialiseerd, maar dat had ik al vaker aangegeven, niet dan?
 
Kabelbreuk kun je niet zien. (meten).
Versleten koolborstels kun je zien.(visueel).
Een Bendix die niet uit slaat kun je zien.(visueel).

De rest is meten, daar zijn mensen in gespecialiseerd, maar dat had ik al vaker aangegeven, niet dan?

Rudy, als goede plaatsgenoot(?) kun je die man toch wel even helpen met die startmotor.
Vliegwiel kan (nog)wel even wachten.
 
Kan niet, moet mijn vliegwiel verder bewerken, komt nogal precies.
Maar : als je niet waar je moet beginnen, waarom sloop je zo'n ding dan uit elkaar?
:^ voor mij staat nog steeds niet vast dat het aan de startmotor ligt. Ik hou het op een kapotte accu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan