Het grote allesomvattende BMW Boxer topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lieve mensen,
enige tijd geleden heb ik hier verteld dat ik stil kwam te staan en het loeizware ding naar huis heb moeten duwen.
De startmotor deed het niet meer.
ik heb intussen de tank leeggemaakt en de accu aan de lader gehad, maar de startmotor doet het nog steeds niet!
Je kan er amper/niet bij en ik heb geen idee waar ik het zou moeten zoeken, kan door de startpogingen ergens een zekering of de startmotor zelf zijn doorgebrand?
 
Hoor je wel een klik als je op het knopje drukt?
Als de tank en het bovendeksel er af zijn kan je zo bij de startmotor. Hij is ongezekerd, maar de kans is groter dat het relais weigert
 
Ja, een vrij luide klik en daarna meestal een zacht gepiep...(niet altijd)
voor de zekerheid heb ik de accu weer aan de lader..
 
Ik heb nix horen ratelen..
kan er wat doorgefikt ende gebrand zijn?
 
Draai de startmotor er uit en laat hem even doormeten door Marco de Vries, scheelt je al gauw 300 vragen hier.
 
Ja, een vrij luide klik en daarna meestal een zacht gepiep...(niet altijd)
voor de zekerheid heb ik de accu weer aan de lader..

Gewoon een nieuwe startmotor plaatsen. Heb exact hetzelfde gehad in het bootje..piep en dan niks meer...>startmotor el mort B|
 
Dolle pret.. startmotor stuk..
en ik heb 'm er al eens uit proberen te halen.. maar je kan niet met een sleutel bij de 2 bouten die je moet loshalen..
 
Dolle pret.. startmotor stuk..
en ik heb 'm er al eens uit proberen te halen.. maar je kan niet met een sleutel bij de 2 bouten die je moet loshalen..

Zou zegge, post een foto dan komt halflive zeker met een oplossing :Y :Y
 
.. heb geen digicamera (meer..) ;(
eerst kijken hoe ik dit ga verwerken.. ;(
 
.. heb geen digicamera (meer..) ;(
eerst kijken hoe ik dit ga verwerken.. ;(

mobieltje dan?

of tekening zoeken op internet?

halflive heeft vaak al een antwoord ook al heb je geen plaatjes :} :} king of the garage :)
 
Ik wil je lofzang over halflife, die inderdaad in dit topic veel hulp en raad bied, niet verstoren, maar als je er niet bij kan, kun je er niet bij..

Morgen in daglicht nog eens geduldig naar kijken..
 
Dolle pret.. startmotor stuk..
en ik heb 'm er al eens uit proberen te halen.. maar je kan niet met een sleutel bij de 2 bouten die je moet loshalen..

Platte, ietswat rondom afgeslepen ringsleutel en/of dunne dopsleutel gebruiken.
Soms moet je wat meer 'slopen'om er bij te kunnen. Bij de nieuwere blokken ook de carterontluchtingslang. Hier is meestal de Valeo gemonteerd. (2 bouten/moeren)
Bij de Bosch startmotor ook de kleine M6 loshalen, achter de voordeksel.

Vooraf wel spanning eraf halen.
 
Een sleutel bijslijpen.. da's misschien wel een goed idee..
Klopt het dat er voor deze motor een alternatieve(goedkopere?) startmotor pasbaar was?
ik meen eens zo iets gelezen te hebben..
 
Een sleutel bijslijpen.. da's misschien wel een goed idee..
Klopt het dat er voor deze motor een alternatieve(goedkopere?) startmotor pasbaar was?
ik meen eens zo iets gelezen te hebben..


Welke startmotor zit er nu in? Bosch of Valeo?
Van de Valeo willen de magneten nog al eens losraken.
 
Ah, valeo en bosch zijn dus de 2 varianten die er in kunnen zitten, dank.
ik houd jullie op de hoogte van mijn futiele pogingen.. :')
 
Bij de ouwe kon je er met een lang doppie 10 en verlengstukje op de ratel zo bij vanaf de achterkant.
 
Ah, valeo en bosch zijn dus de 2 varianten die er in kunnen zitten, dank.
ik houd jullie op de hoogte van mijn futiele pogingen.. :')

Meestal zijn vanaf fabriek in de oudere typen de Bosch- en na 1985/6 (?) de Valeo-startmotor gemonteerd.
Weet van een aantal Boxerrijders dat ze toch later de Bosch monteren in de nieuwere blokken.

Let op bij vervanging van de startmotor dat je de juiste vertanding gebruikt, kijken wat het nu is de 8- of 9-tands versie.
Ook dit is jaartal afhankelijk vanaf fabriek.
 
Vooraf: heb je de startmotor al doorverbonden?
Je maakt vanaf de dikke rode draad een verbinding naar de dunnere rode draad die er naast zit. Dan zou de startmotor moeten gaan draaien. Met een dikke schroevendraaier lukt dat meestal.


Meestal zijn vanaf fabriek in de oudere typen de Bosch- en na 1985/6 (?) de Valeo-startmotor gemonteerd.
Weet van een aantal Boxerrijders dat ze toch later de Bosch monteren in de nieuwere blokken.

Let op bij vervanging van de startmotor dat je de juiste vertanding gebruikt, kijken wat het nu is de 8- of 9-tands versie.
Ook dit is jaartal afhankelijk vanaf fabriek.
Maar de Bosch is lomp. Die kan eigenlijk niet stuk. De Bosch is oorspronkelijk ontworpen voor de A Kadett. Hij draait wel andersom. Voor de Bosch kan je koolborsteltjes bij de automaterialenzaak halen, veel meer kan er bijna niet aan mankeren.
De Valeo heeft inderdaad last van losse magneten. De Valeo komt uit bepaalde Franse auto's zoals de Visa. ook daar draait hij andersom. Die magneten kan je zelf weer vastlijmen en borgen, daar zijn howto's van te vinden.
De boutjes van de startmotor zijn inderdaad even etteren, maar ik ken niemand die het uiteindelijk niet gelukt is. Het juiste sleuteltje en kleine slagjes.
 
Laatst bewerkt:
Dank, ik stort me vandaag eerst op de jawa (zonder startmotor.. heerlijk) en als er dan nog daglichttijd is en het is droog zal ik eens naar de vermaledijde bmw kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan