Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-10 om 08.28.21.jpg

Even voor Worldbeater: dit waren wij aan de overkant.
 
Hoe zou je hier het beste aan kunnen werken? Ik wil het vooral verbeter om tijdens vrij rijden geen onveilig situaties te creëren omdat ik een boot anker voor de bocht uit gooi... Misschien hebben jullie tips?
Later remmen.

Kijk je naar voren, of de bocht in als je star met remmen?
 
Jij lijkt een stukje langer dan je voorganger met dezelfde vraag, het lijkt zelfs een beetje alsof je je knie optrekt ?
Hellingshoek is het dingetje en je zit ( volgens mij ) veel te krap op de lijn ? Degenen achter je sturen waarschijnlijk later en harder in en moeten dus de hoek maken om de bocht te halen..
Dank voor je reactie...we rijden met MCT, dus in een close treintje. de snelheid is dan een gegeven (van de voorrijder). Maar je hebt gelijk, ik speel in die bocht wel met de lijnen, soms wijd, soms trek ik hem krapper, daar leer je ook weer van. Ik ben 1m72 , 105 kg en 70...het is niet zozeer dat ik mn knie intrek denk ik (is wel mogelijk hoor), maar ben niet zo lenig meer })
 
Misschien niet helemaal de plek hiervoor. Maar ik ben opzoek naar wat hulp.


Vorige week een circuit dag Zolder gehad. Bij motorsportschool zolder. Een cursus dag gedaan waar je onder begeleiding het circuit op gaat. Het was voor mijn ruim 5 jaar dat ik een circuit had gezien. Dus wilde weer rustig beginnen. Nu vond ik de eerste sessies aan de langzame kant. Maar goed iedereen moet een kans krijgen.

In de middag merkte ik zelf dat ik moeite begon te krijgen het tempo in de bochten bij te houden. Ik kreeg toen ook de feedback dat te hard aan rem voor de bochten en daardoor met de lage snelheid te bochten in ga. Dit is wel terug kerend iets (vaker gehoord ook op straat).... En ik vrees dat met mijn beperkte diepte zicht te maken heeft maar zeker weten ben ik hier niet van. Het ging ook beetje in mijn kop zitten waardoor ik de laatste sessie alleen maar langzamer was....

Hoe zou je hier het beste aan kunnen werken? Ik wil het vooral verbeter om tijdens vrij rijden geen onveilig situaties te creëren omdat ik een boot anker voor de bocht uit gooi... Misschien hebben jullie tips?
Kan je goed de bocht inkijken of kijk je tegen je helm aan?
Ik had vroeger vaak last van een helm die te laag kwam.
 
Ik meld me dan toch maar even, lees al even mee...wij deelden een box met Worldbeater op Zandvoort 10 juli, maar wist dat toen niet, hebben wel gezellig zitten keuvelen, vooral over hard rijden in de regen.... Ik ben op gevorderde leeftijd begonnen met circuit rijden via MCT en heb het virus goed te pakken. Vorig jaar al wat vrij gereden, dit jaar in principe vrij rijden op Zolder, Zandvoort en Assen. Tussendoor nog wel eens Venray met MCT, dichtbij, en een leuk circuit om aan je houding of techniek te werken. De foto is van vrijdag jongstleden en haakt aan bij de vraag van DGE0405. Ik rijd op die rode R1 (uit 2000) en heb nog nooit mijn knie ook maar in de buurt van de grond gehad....al die anderen met dezelfde snelheid in dezelfde bocht wel....Recent reed ik voor het eerst onder de 2 minuten op Zolder, voor mij weer een belangrijke mijlpaal.
Bekijk bijlage 1906625
Ik zou zeggen ook hier hellingshoek. Die fiets kan veel platter.
 
Misschien niet helemaal de plek hiervoor. Maar ik ben opzoek naar wat hulp.


Vorige week een circuit dag Zolder gehad. Bij motorsportschool zolder. Een cursus dag gedaan waar je onder begeleiding het circuit op gaat. Het was voor mijn ruim 5 jaar dat ik een circuit had gezien. Dus wilde weer rustig beginnen. Nu vond ik de eerste sessies aan de langzame kant. Maar goed iedereen moet een kans krijgen.

In de middag merkte ik zelf dat ik moeite begon te krijgen het tempo in de bochten bij te houden. Ik kreeg toen ook de feedback dat te hard aan rem voor de bochten en daardoor met de lage snelheid te bochten in ga. Dit is wel terug kerend iets (vaker gehoord ook op straat).... En ik vrees dat met mijn beperkte diepte zicht te maken heeft maar zeker weten ben ik hier niet van. Het ging ook beetje in mijn kop zitten waardoor ik de laatste sessie alleen maar langzamer was....

Hoe zou je hier het beste aan kunnen werken? Ik wil het vooral verbeter om tijdens vrij rijden geen onveilig situaties te creëren omdat ik een boot anker voor de bocht uit gooi... Misschien hebben jullie tips?
Rijden rijden rijden.
En als je uitkomend ruimte over hebt heb je te hard geremd/te langzaam de bocht genomen. Volgende ronde later remmen.
Want hard remmen is niet erg, de kunst is dat zo laat mogelijk te doen.
 
Dank voor je reactie...we rijden met MCT, dus in een close treintje. de snelheid is dan een gegeven (van de voorrijder). Maar je hebt gelijk, ik speel in die bocht wel met de lijnen, soms wijd, soms trek ik hem krapper, daar leer je ook weer van. Ik ben 1m72 , 105 kg en 70...het is niet zozeer dat ik mn knie intrek denk ik (is wel mogelijk hoor), maar ben niet zo lenig meer })
Graag gedaan en ik geef ook graag een compliment terug ; 70 jaar en dan nog zo over het circuit gaan en helemaal met je hippe rijstijl, hoop dat ook te doen over 36 jaar ;)

Heb je genoten ? want dat is het belangrijkste vind ik !
 
Ja, HELP!

Krijg m’n kneesliders niet aan de grond :P. Heb tijdje geleden m’n derde circuitdag achter de rug. En ben wat meer gaan letten op lichaamshouding. Op basis van een foto, hoor ik graag wat input. Meer hangen naast de motor? Meer naar voren met het bovenlichaam? Wat mis ik hier? Kreeg trouwens wel als tip mee, buitenste voet midden op het steppie en dus NIET met de bal van je voet.

Of is het gewoon een kwestie van, bochtensnelheid verbeteren en de rest komt vanzelf wel?

Hoor graag jullie ervaringen 😊
Bekijk bijlage 1906585
ik rijd al circuit sedert 2008 met ong. een 3tal circuitdagen per jaar met een besttijd op Mettet van 1.13:8xx en heb hoop en al 5 keer mijn knie aan de grond gehad, denk (ben eigenlijk wel zeker) dat mijn houding niet goed is _O- ben nu ook al enkele jaren 50+
 
Misschien niet helemaal de plek hiervoor. Maar ik ben opzoek naar wat hulp.

In de middag merkte ik zelf dat ik moeite begon te krijgen het tempo in de bochten bij te houden. Ik kreeg toen ook de feedback dat te hard aan rem voor de bochten en daardoor met de lage snelheid te bochten in ga. Dit is wel terug kerend iets (vaker gehoord ook op straat).... En ik vrees dat met mijn beperkte diepte zicht te maken heeft maar zeker weten ben ik hier niet van. Het ging ook beetje in mijn kop zitten waardoor ik de laatste sessie alleen maar langzamer was....

Hoe zou je hier het beste aan kunnen werken? Ik wil het vooral verbeter om tijdens vrij rijden geen onveilig situaties te creëren omdat ik een boot anker voor de bocht uit gooi... Misschien hebben jullie tips?
Je geeft hier 2 dingen aan... te hard remmen voor een bocht en beperkt dieptezicht. Ik zou eerst eens het tweede nagaan en daar iets aan doen, anders los je het teveel remmen mijns inziens nooit op (en geef je veel geld uit aan circuitdagen zonder je probleem te kunnen oplossen).

Als je zicht eenmaal op orde is, dan aan je remgedrag gaan werken. Teveel remmen voor een bocht is meestal een kwestie van niet ver genoeg voor je uit kijken en niet goed aanvoelen hoe je motor afremt bij het insturen. Ik zou dan aanraden om bij een circuitcursus 1 of meerdere sessies te doen zonder te remmen achter een voorrijder. Wij boeken daar hele goede resultaten mee en de meeste mensen vinden het een hele fijne ervaring en maken hierna grote stappen.
 
ik rijd al circuit sedert 2008 met ong. een 3tal circuitdagen per jaar met een besttijd op Mettet van 1.13:8xx en heb hoop en al 5 keer mijn knie aan de grond gehad, denk (ben eigenlijk wel zeker) dat mijn houding niet goed is _O- ben nu ook al enkele jaren 50+
Geen slechte tijd:tzit zelf op 1:19:)
wel heel constant.
Zit nu op 60- :+
 
My two cents:

Minder helling is beter, want hellingshoek = risico. Naarmate je harder gaat, zal vanzelf een keer je knie aan de grond komen. Maak het geen doel op zich.

Dood remmen voor een bocht is een veelvoorkomend probleem. Later remmen is meestal niet de oplossing. Zachter/minder remmen wel (soms ook later, het doel is uiteindelijk om met nog een klein beetje rem de bocht in te sturen). Minder g-kracht, minder stress, meer tijd, meer rust om goed te kijken.
En ook hier geldt: wennen, je ogen en hersenen moeten aan snelheid wennen.
 
My two cents:

Minder helling is beter, want hellingshoek = risico. Naarmate je harder gaat, zal vanzelf een keer je knie aan de grond komen. Maak het geen doel op zich.

Dood remmen voor een bocht is een veelvoorkomend probleem. Later remmen is meestal niet de oplossing. Zachter/minder remmen wel (soms ook later, het doel is uiteindelijk om met nog een klein beetje rem de bocht in te sturen). Minder g-kracht, minder stress, meer tijd, meer rust om goed te kijken.
En ook hier geldt: wennen, je ogen en hersenen moeten aan snelheid wennen.
Ik rem dikwijls tot de apex,maak ik tijd mee goed..
Sta er nog van te kijken,hoe hard je nog onder hellingshoek kunt remmen 🙃
 
Graag gedaan en ik geef ook graag een compliment terug ; 70 jaar en dan nog zo over het circuit gaan en helemaal met je hippe rijstijl, hoop dat ook te doen over 36 jaar ;)

Heb je genoten ? want dat is het belangrijkste vind ik !
Zeker, bijna altijd een grote grijns bij terugkomst..er is veel te leren, vooruitgang te boeken etc. Ook altijd leuk om met wildvreemde gelijkgezinden een dag in een box door te brengen. Je deelt ervaringen en tips. Geweldig.
 
Geen slechte tijd:tzit zelf op 1:19:)
wel heel constant.
Zit nu op 60- :+
ben 2 weken terug op Mettet geweest voor mijn 1ste dag dit jaar en kwam slechts uit op een lage 1.18 Na de middag nog slechts een 1.20
was er niet echt bij vanboven teveel te verwerken van de laatste tijd en vorig jaar was laatste dag met een crash, zal wel weer beter worden ;)
 
ben 2 weken terug op Mettet geweest voor mijn 1ste dag dit jaar en kwam slechts uit op een lage 1.18 Na de middag nog slechts een 1.20
was er niet echt bij vanboven teveel te verwerken van de laatste tijd en vorig jaar was laatste dag met een crash, zal wel weer beter worden ;)
Herkenbaar,hier idem,in september 22
 
Ik zou zeggen ook hier hellingshoek. Die fiets kan veel platter.
Dank je wel. Ik werk daar in kleine stapjes naar toe…ik herken ook wat hier net werd geschreven over te hard/te vroeg remmen en dan neem je de bocht weer met ‘ shit, had harder gekund’ 😂. Wat mij recent hielp was vreemd genoeg een rem upgrade: een Brembo radiale pomp en competition remblokken. De eerste voor de feel en de dosering, maar tjonge wat een enorm verschil met de nieuwe blokken. Door nu met meer vertrouwen harder en later te remmen merk ik dat ik meer snelheid meeneem de bocht in.
 
Leuk om u/je terug te zien.
Als ik over negentien jaar een beetje hetzelfde in de vrije tijd mag doen dan ben ik ook een gelukkig mens.
Maar een voormalig straaljager piloot zal ik nooit worden.
U bent wel een beetje (veel) mijn held. :}
Peter graag..😊. En ik was zwaar onder de indruk van jouw natte rondetijd…
 
Danku, hier kan ik wat mee !

Ook jij bedankt, ik zou dus ( als nog niet zo n ervaren circuit rijder ) het beste gewoon de Soft pakken ?
Rij dit seizoen 2 dagen eind augustus, wel kans dat het 25 of hoger is maar ook net zo veel kans van niet :P
Ja, gewoon de soft, als je hem krijgen kunt. :)
Veel plezier
 
Leuk om u/je terug te zien.
Als ik over negentien jaar een beetje hetzelfde in de vrije tijd mag doen dan ben ik ook een gelukkig mens.
Maar een voormalig straaljager piloot zal ik nooit worden.
U bent wel een beetje (veel) mijn held. :}
Met je scootmobiel :+
 
Hellingshoek en evt kan je nog verder afhangen maar het zou met deze houding makkelijk kunnen !

Naar mijn mening gewoon veel meters maken en gevoel krijgen hoever je die motor plat kan leggen..
Kan veel platter, misschien net 40graden hier?
:^
Ga eerst maar 's platter/harder door de bocht :)
Dan komt die KD vanzelf wel... Lichaamspositie is wat ik hier zo 123 kan zien niet zo heel gek of zo

Duidelijk, werken aan vertrouwen in hellingshoek. Waar ik dan wel van sta te kijken, is hoe snel je geen schaamrandjes meer op je banden hebt zitten.

Mocht ik hem aankomend weekend op Ecuyers niet heel houden, dan weet ik in ieder geval bij wie ik verhaal moet halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan