Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Thanks! Dan wordt dat mijn volgende aankoop. Tenzij iemand anders een idee heeft? Sinds die tailrisers staat hij wat hoger en daaruit voorkomend staat hij nu behoorlijk schuin. Nu is dat voor hier in de schuur prima. Maar op het werk is het niet echt handig. Had al gekeken naar een langere zij standaard, maar kon niet echt wat vinden. Zijn er verlengers? Ik zag wel verbreders....
 
Thanks! Dan wordt dat mijn volgende aankoop. Tenzij iemand anders een idee heeft? Sinds die tailrisers staat hij wat hoger en daaruit voorkomend staat hij nu behoorlijk schuin. Nu is dat voor hier in de schuur prima. Maar op het werk is het niet echt handig. Had al gekeken naar een langere zij standaard, maar kon niet echt wat vinden. Zijn er verlengers? Ik zag wel verbreders....
wat Unruled ook al zegt, een middenbok gaat dat niet oplossen. door je tailrisers heb je eigenlijk je achterband "lager" gezet ten opzichte van je frame, dus ook je middenbok gaat zweven. beste kun je een gat onder in je zijstandaard boren en daar een bout met een dikke kop in draaien, dan win je iets van een CM en dat is vaak net genoeg :)
 
wat Unruled ook al zegt, een middenbok gaat dat niet oplossen. door je tailrisers heb je eigenlijk je achterband "lager" gezet ten opzichte van je frame, dus ook je middenbok gaat zweven. beste kun je een gat onder in je zijstandaard boren en daar een bout met een dikke kop in draaien, dan win je iets van een CM en dat is vaak net genoeg :)

Hmm, nu ik er zo over na denk.. Zal eens kijken hoeveel ruimte er nog is. Maar thanks, anders had ik weer met een middenbok gezeten waar ik niks aan had. 😄
 
Ik heb al een paar keer een zijstandaard verlengd door er een plaatje onder te lassen, krijg je een soort plateauzooltje. 😁 Vond ik veiliger als de standaard doorslijpen, verlengen en weer aan elkaar lassen. Een andere mogelijkheid is een gaatje boren aan de onderkant, schroefdraad tappen en een los plaatje er tegenaan schroeven.
 
1393135
 
Ik heb al een paar keer een zijstandaard verlengd door er een plaatje onder te lassen, krijg je een soort plateauzooltje. 😁 Vond ik veiliger als de standaard doorslijpen, verlengen en weer aan elkaar lassen. Een andere mogelijkheid is een gaatje boren aan de onderkant, schroefdraad tappen en een los plaatje er tegenaan schroeven.

Ook een idee en dat kan vast wel iemand fixen hier in de buurt!
 
Ik heb net mijn ketting en tandwielen vervangen. Ik heb de ketting afgespannen op 3cm speling, maar hij staat nu na 100km al op 3,5cm speling. Ik zag dat de ketting tussen de 2 en de 3 cm speling moet hebben.

Hoe spannen jullie altijd de ketting op de bok of op de zijstandaard of met iemand zittend op de motor? Ik heb hem nu op de bok gezet en dan de strakste punt opgezocht (is met nieuw ketting bijna overal het zelfde). En dan heb ik met de rolmaat langs het ketting en dan duw ik de ketting onhoog tot hij strak staat en dat verschil meet ik.

Klopt het meet ik goed? (Op de bok)
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er ook heel erg aan of je iets aan je achterveer of dogbones gedaan hebt. Eigenlijk moet je hem in de veren drukken tot de brug horizontaal aan de vloer staat (voortandwiel, as van de achterbrug en achtertandwiel in 1 lijn --> grootste afstand tussen de tandwielen) Dan moet hij nog steeds speling hebben een cm of 2 is prima, maar hij mag zeker niet snaarstrak staan. Zodra hij uit de veren komt zal hij dan weer iets losser hangen.
 
Dat ligt er ook heel erg aan of je iets aan je achterveer of dogbones gedaan hebt. Eigenlijk moet je hem in de veren drukken tot de brug horizontaal aan de vloer staat (voortandwiel, as van de achterbrug en achtertandwiel in 1 lijn --> grootste afstand tussen de tandwielen) Dan moet hij nog steeds speling hebben een cm of 2 is prima, maar hij mag zeker niet snaarstrak staan. Zodra hij uit de veren komt zal hij dan weer iets losser hangen.
De motor is nog helemaal origineel dus ook achterveer. Maar ga je zelf dus altijd op de motor zitten of iemand anders en dan de achterbrug vastzetten met een sjorband ofzo en dan meten.

Doet iedereen het zo?
 
Gewoon op gaan zitten en dan speling voelen, te strak is link mbt lager uitgaande as :)
 
Ik ga er zelf opzitten en houd dan het metalen aanslagje van een rolmaat tegen de onderkant van de achterbrug aan ten hoogte van het midden van de ketting. Het zware deel van de rolmaat hangt dan op de grond. Met één vinger houd ik zo het zo vast en hangt het meetlint langs de ketting. Met mijn middelvinger kan ik nu de ketting heen en weer bewegen en de speling meten. Ik houd dan 25-35mm aan.

Ik heb mijn ketting er nu 4500km opliggen maar stellen is nog niet nodig geweest. Dat is best wel even wennen aangezien ik aan het eind van mijn oude set de ketting om de 2 tankbeurten moest stellen :')
 
Ik ga er zelf opzitten en houd dan het metalen aanslagje van een rolmaat tegen de onderkant van de achterbrug aan ten hoogte van het midden van de ketting. Het zware deel van de rolmaat hangt dan op de grond. Met één vinger houd ik zo het zo vast en hangt het meetlint langs de ketting. Met mijn middelvinger kan ik nu de ketting heen en weer bewegen en de speling meten. Ik houd dan 25-35mm aan.

Ik heb mijn ketting er nu 4500km opliggen maar stellen is nog niet nodig geweest. Dat is best wel even wennen aangezien ik aan het eind van mijn oude set de ketting om de 2 tankbeurten moest stellen :')
Thanx, Ik snap hem. Dan is dus op de bok en 3,5cm normaal en safe. Ik wil idd de ketting ook niet te strak hebben staan. Ik bleef met mijn oude ketting ook stellen, ik had op een bepaald stuk heel veel speling en op een ander stuk weer bijna niets.

Eerst gewoon maar rijden en als de ketting op dezelfde spelling blijft staan is het goed.
 
Thanx, Ik snap hem. Dan is dus op de bok en 3,5cm normaal en safe. Ik wil idd de ketting ook niet te strak hebben staan. Ik bleef met mijn oude ketting ook stellen, ik had op een bepaald stuk heel veel speling en op een ander stuk weer bijna niets.

Eerst gewoon maar rijden en als de ketting op dezelfde spelling blijft staan is het goed.
Ik persoonlijk zet hem nooit op een bok... maar meet hem in het midden van de ketting als ik erop zit. (Tussen de tandwielen)
En meestal puur op gevoel...
Als "beginner" is dit echter niet aan te raden.

De speling is ervoor dat de achterveer wat kan bewegen zonder dat je de lagers en/of keerringen in je blok om zeep helpt omdat de ketting dan te strak staat...
Let wel op, een ketting die te los is is ook niet goed...
Beetje de "gulle middenweg" proberen te vinden.
 
Ik persoonlijk zet hem nooit op een bok... maar meet hem in het midden van de ketting als ik erop zit. (Tussen de tandwielen)
En meestal puur op gevoel...
Als "beginner" is dit echter niet aan te raden.

De speling is ervoor dat de achterveer wat kan bewegen zonder dat je de lagers en/of keerringen in je blok om zeep helpt omdat de ketting dan te strak staat...
Let wel op, een ketting die te los is is ook niet goed...
Beetje de "gulle middenweg" proberen te vinden.
Oke dan wordt het dus zittend en dan voelen of hij genoeg speling heeft, rond de 2 a 3cm.
 
Hey mensen!
Inmiddels ligt er nieuw rubber onder mijn Bandit, heb ik mezelf ook van een nieuw pak voorzien en zijn de nieuwe bandjes ook al goed ingereden. So far so good!
Nou heb ik gisteren een route gereden met vriendinlief achterop, en deze had na afloop toch wel wat zadelpijn. Ook vervloekte ze iedereen die besloten heeft dat in onze omgeving om de paar honderd meter een drempel gelegd moet worden, zelfs op de rustige achteraf-weggetjes.

Wat kan ik het beste doen om het rijcomfort van mijn passagier(s) te verbeteren? Behalve netjes rijden natuurlijk ;-)
Ik las her en der al dat de standaard vering van de Bandits te wensen overlaat, en die van mij is nog 100% origineel. Levert dat veel op qua comfort, en is dat iets dat je zelf (eenvoudig) kan verhelpen? Ik heb al wat tutorials opgezocht maar de meeste zijn inmiddels zo oud dat de plaatjes niet meer laden :')

Tips zijn welkom!
 
Ik zie dat je een eerste model 600 hebt, die zijn héél erg gebaat bij andere vering en dat hoeft de wereld niet te kosten. GSX-R1000 achterveel van een 2007/2008, Hyperpro voor erin. Als je zelf een beetje handig bent heb je voor 200 euro een compleet andere motor.
 
Ik ga er zelf opzitten en houd dan het metalen aanslagje van een rolmaat tegen de onderkant van de achterbrug aan ten hoogte van het midden van de ketting. Het zware deel van de rolmaat hangt dan op de grond. Met één vinger houd ik zo het zo vast en hangt het meetlint langs de ketting. Met mijn middelvinger kan ik nu de ketting heen en weer bewegen en de speling meten. Ik houd dan 25-35mm aan.

Ik heb mijn ketting er nu 4500km opliggen maar stellen is nog niet nodig geweest. Dat is best wel even wennen aangezien ik aan het eind van mijn oude set de ketting om de 2 tankbeurten moest stellen :')
Er op zitten?
Bij mijn 400 en sv1000 (dacht ik) moet je onbelast meten. 3cm terwijl je belast heb is volgens mij te veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan