Zo, vandaag eens even de hele dag met Kajotan (een MF vriend) aan mijn TDM bezig geweest.
Zoals jullie weten heb ik deze twee weken geleden omgeruild tegen mijn RF 900.
Tijdens de proefrit liep hij goed en de rit van Vlagtwedde naar huis ook, later begon ie te protesteren.
Als de motor laag in de toeren was (dus tijdens terugschakelen in de bochten) dan ging ie op 1 cilinder stuiteren.
Als je dan gas geeft smoort ie helemaal en slaat uiteindelijk af.
Als ik de motor hoog in de toeren hield dan gebeurde dat niet, dus op weg naar Jeroen's werkplaats bij iedere bocht/rotonde/stoplicht goed op toeren gehouden om het ding aan de praat te houden.
Uiteindelijk sloeg hij toch af, helemaal geen stoom meer want hij wou niet meer starten en het neutraal lampje brandde ook niet meer...
FF peukie gerookt, hier en daar mijn frustraties afgereageerd om vervolgens de contactsleutel weer om te draaien en ja hoor weer power in de bak.
Nu op VOLLE TOEREN naar Jeroen gesjeesd (onder begeleiding van Jeroen zelf die al op weg was naar de "plaats des onheils') om vervolgens aan de slag te gaan...
Tank er af kappen verwijderd, bougies en bougie kappen vervangen ff teste:
Nog net zo kut lopen !
Dynamo doorgemeten bij 5.000 rpm, alles goed.
Accu gemeten, die bleef op 12,8 volt bij 5.000 rpm (i.p.v. 13,5/14,5 volt).
Dus we gingen er van uit dat de spanningsregelaar was overleden, aangezien de dynamo wel goed was (circa 55 volt wisselspanning)
Dus de spanningsregelaar zou het moeten zijn, de metingen daar schommelden aardig dus op zoek naar een andere.
Gelukkig had Bisschop Motoren er 1 liggen à EUR 125,-
Deze gemonteerd, ff teste:
Nog net zo kut lopen !
Als je tijdens het op 1 pit stuiteren de voorrem in knijpt gaat ie wel goed lopen, laat je de rem los dan gaat hij weer op 1 pit...
Druk je op het start relais dan loopt ie goed laat je het los dan gaat hij weer 1 pitten...
Dus het start relais bekeken want die zag er al niet zo fris uit, in de stekker zat gewoon vet/corrosie en kopergroen
Polen zo veel mogelijk schoon gemaakt en vol gespoten met contact spray met als gevolg een witte rookpluim tijdens het lopen van de motor !
Normaal zou witte rook een goed teken zijn maar niet bij een motor !
Wij dachten eerst dat het het verdampen van de contact spray was maar ik rook toch echt een rooklucht dus snel het contact af gezet.
Dus met de motor aan de hand naar Bisschop gelopen (ca 800 mtr.) en een nieuw start relais en bijbehorende stekker laten monteren met als resultaat: loopt als een zonnetje !
Gelukkig kon ik de spanningsregelaar terug geven.
Man wat kun je toch blijven zoeken voordat je de oorzaak vind zeg.
Met dank aan Jeroen zijn de kosten lekker beperkt gebleven !
Thanx man !
Nu hopen dat de TDM zich in de toekomst wat beter blijft gedragen...