Help, snelwegangst

Gewoon je knie uitsteken in de bochten. Als je knie aan de grond komt heb je een idee van hoeveel harder je nog kan.

Niet doen als je een spijkerbroek aan hebt trouwens


hoorde ik van een vriend :+



Ja godver , wist ik veel, had net de GP500 zitten kijken, ging om biertje bij m'n maat, en had nog niet zo heel lang
een "echte" racebrommer. ( Derbi GPR ) .
En die gasten gingen allemaal knee-down door de bocht, nou.. DAT moest ik dus ook kunnen op m'n "racer" .


Ja .. dat kon ik inderdaad.

Dat was ook wel de dag dat ik leerde over het bestaan van knee sliders en waarom die mannen dus een leer pak aan hadden.
 
Misschien in het begin wat achter vrachtwagens rijden uit de wind ? (Wel met net voldoende afstand om te remmen en open vrachtwagens vermijden waar dingen kunnen afvallen.)

Man man man... nog meer goede adviezen? Misschien naast de vrachtwagen blijven rijden en dan vooral in de dode hoek? :+ :+
 
Man man man... nog meer goede adviezen? Misschien naast de vrachtwagen blijven rijden en dan vooral in de dode hoek? :+ :+
Beter voor een vrachtwagen gaan rijden dan ? :-)

Beetje gezond verstand gebruiken, he. Zoals ik al vermelde moet je een veilig afstand behouden. De remafstand van een vrachtwagen is trouwens langer dan van een motorfiets. Als je voldoende afstand houdt, zou je dus steeds op tijd moeten kunnen stoppen.
Wat ik wel zeker zou vermijden is tussen vrachtwagens gaan rijden.
 
Beter voor een vrachtwagen gaan rijden dan ? :-)

Ik zou gewoon de vrije ruimte opzoeken i.p.v. moeilijk lopen doen rondom vrachtwagens. Dit aangezien deze behoorlijk wat zicht wegnemen en er genoeg mensen zijn die in een koekblik zitten en niet zo goed de afstand tussen hun afrit kunnen inschatten en ineens van baan wisselen..

Ik heb liever goed zicht naar voren zodat ik kan zien wat er voor mij gebeurd en daar dan zelf op kan anticiperen, dan dat ik achter een vrachtwagen ga rijden waardoor ik zelf geen zicht meer heb en maar moet gokken dat deze chauffeur snel genoeg reageert.
 
Dit klinkt heel gek, maar eigenlijk zou je een keer op de bek moeten gaan,
daarna is alles nogal relatief want zo eng is t dus niet om een keer onderuit te gaan.

Ben zelf ook niet kapot van met de motor over Rotterdam gaan ( ring ) , en voor t plaatje.. zit voor m'n werk achter het stuur.
"ik doe niks anders"
Maar ben er me slecht bekend, en moet "zoeken" welke baan ik van de 5 moet hebben om de kant op te gaan waar ik heen moet.

Rond Amsterdam ( A10, en alle aansluitende wegen ) ben ik me weer erg goed bekend, en heb daar nergens last van.
Weet hoeveel tijd/ruimte er nog is om op baan X te komen, kom er wel. Al dan niet met een beetje dwang richting andere
weggebruikers die me te dichtbij komen naar mijn zin.

Ik zoek de ruimte op , al dan niet door ( een beetje ) te hard te rijden, pak daar m'n ruimte en dwing ruimte af.

Beste omschrijving, directief weggedrag , andere weggebruikers dwingen te doen wat jij wilt, in plaats van je aanpassen aan hun.

Op t moment dat ik dát kunstje beheerste op de motor, en niet alleen met 50 ton vrachtwagen , ging het me allemaal een stuk
makkelijker af op verkeersknooppunten.
Maar het was absoluut wennen, en even overgaan op standje
"en nu is ik hier de baas"

Probeer maar eens je volgende les, verbazend hoe je weggebruikers baan kan laten wisselen door alleen maar oogcontact en
jou positie op de weg . ( en zo wat ruimte om je heen te maken )
 
Als t straks wat vroeger licht wordt zondagmorgen over de snelweg gaan ,dat een paar x doen en dan pak je een zaterdagmorgen,steeds ff drukker opzoeken, lekker op t gemakje opbouwen ,ben je zo van je angst af
 
Of op je eerste rit legaal ( kuch, dus dit keer mét een rijbewijs ) , naar Noord Holland rijden in een fucking November storm over
de ring van Rotterdam in de spits

godverdomme dan leer je het ook wel ( af ) :)
 
Ha!
Dank jullie wel voor jullie tips. Er zaten zeker goede bij …
As woensdag heb ik weer rijles, dan zal ik met mn instructeur eens overleggen hoe we deze draak gaan temmen.
Jullie hebben me we gemotiveerd niet op te geven. Dank daar voor!
Of dat m’n angsten wegneemt is een tweede maar kijk met frisse (tegen) zin uit naar woensdag
 
Gewoon deurgeeeaaan :)

Geld heb t nou toch al gekost ;p
T ergste wat je kan gebeuren...
Is dat t nog wat meer kost ;p

En daarnaast, de 2 lastige examens heb je nou gehad, die laatste is toch de makkelijkste en "aan de goden" overgeleverd hoe
de dag van die examinator was.
 
Zoals ik eerder aangaf (en velen met mij) veel doen!
Als je je auto rijbewijs hebt even lekker veel de snelweg op. Met de rijinstructeur, ook al vindt hij dat je de techniek voor elkaar hebt, gewoon wat uurtjes besteden op de snelweg. Laat het 4 lessen kosten bij wijze van, maar daarna vindt je de snelweg saai zoals het een echte motorrijder betaamt!
 
Beter voor een vrachtwagen gaan rijden dan ? :-)

Beetje gezond verstand gebruiken, he. Zoals ik al vermelde moet je een veilig afstand behouden. De remafstand van een vrachtwagen is trouwens langer dan van een motorfiets. Als je voldoende afstand houdt, zou je dus steeds op tijd moeten kunnen stoppen.
Wat ik wel zeker zou vermijden is tussen vrachtwagens gaan rijden.
Dan heb je toch ergens met rijles een paar belangrijke zinnen van je instructeur gemist.
Een vrachtwagen staat veel eerder stil dan je denkt en heeft een veel kortere remweg dan de meeste motorrijders aandurven. Bovendien wil je als motorrijder uitzicht en overzicht. Twee dingen die je achter een vrachtwagen niet hebt. Zelfs al rij je er een stuk achter. Nog even los van de turbulentie die erg belastend is.
 
laat ons vooral weten hoe het gegaan is nadien :t

bij het lessen had ik al adrenaline bij de eerste paar keer 80+ kmpu.
nu komt dat pas bij een gangetje vanaf 190+
in het begin was snelheid maken ook wel een dingetje (vooral bij het invoegen, als ik dan net een vrachtwagen pal naast me had).
idealiter is het dan gas erop en er voorbij, maar ja; die snelheid...
maar snelheidsbeleving is veranderlijk, en met doorzettingsvermogen en veel doen zal je eraan kunnen wennen :)

ik kan me nog de bulderende lach van mn rij-instructeur herinneren toen ik eindelijk over die drempel heen was, en de lessers kawa voor t eerst met een luide BRAAP opentrok toen we weer eens naast een vrachtwagen kwamen bij t invoegen.
hij ging er toen nog vanuit dat ik achter de vrachtwagen in zou voegen, maar moest ineens flink doortrappen om me bij te blijven...

en ik zal daarin vast niet de enige geweest zijn hierzo, dus als wij zoiets kunnen, kan jij het ook! :Y
 
Ik vind de snelweg vooral eng als ik me aan de snelheid moet houden en mensen bovenop je kruipen zodat ze 2 seconden eerder langs zijn :+
 
Ha!
Dank jullie wel voor jullie tips. Er zaten zeker goede bij …
As woensdag heb ik weer rijles, dan zal ik met mn instructeur eens overleggen hoe we deze draak gaan temmen.
Jullie hebben me we gemotiveerd niet op te geven. Dank daar voor!
Of dat m’n angsten wegneemt is een tweede maar kijk met frisse (tegen) zin uit naar woensdag
Laat ons even weten hoe het gegaan is!

Vooral doorzetten dan gaat het goed komen!
 
Bang op de snelweg

Nog een paar weken en dan zou ik op mogen voor m’n AVD om vervolgens heerlijk te gaan toeren. Maar…ik ben bang op de snelweg. Ik snap hoe het werkt op de snelweg maar ik durf geen vaart te maken. Ben bang voor iedere bocht. Tis verschrikkelijk. Ik gooi bijna de handdoek in de ring. Maar voordat ik dat doe, heeft er iemand soortgelijk last van of van gehad? Hoe heb je dat in je brein aangepakt? Alle hulp is meegenomen.
Ik lees het graag

Hai Colet,

Wat jammer dat je deze angst hebt. Snelwegen kunnen intimiderend zijn.

Angst voor bochten had ik ook eerst maar nu niet meer. Ik heb geleerd om zoveel mogelijk door te kijken tijdens een bocht en goed af te schuinen. Ook helpt praten tegen jezelf tijdens het rijden om het zo minder eng voor jezelf te maken.

Heel veel succes met je lessen en AVD. Het komt goed zolang je in jezelf blijft geloven en blijft doorzetten.
 
Dan heb je toch ergens met rijles een paar belangrijke zinnen van je instructeur gemist.
Een vrachtwagen staat veel eerder stil dan je denkt en heeft een veel kortere remweg dan de meeste motorrijders aandurven. Bovendien wil je als motorrijder uitzicht en overzicht. Twee dingen die je achter een vrachtwagen niet hebt. Zelfs al rij je er een stuk achter. Nog even los van de turbulentie die erg belastend is.
Klopt.
Maar als ik iets niet voor mij wil hebben als vrachtrijder is het wel een angstige bestuurder die onberekenbaar is.
De vrachtwagen zal echt wel in zijn automatische noodstop gaan als je plots omvalt of stopt maar ben je dan ook ze vriendelijk om de schade aan de lading te vergoeden?

Blijf liever uit de buurt van een vrachtwagen, klit aan bij andere motorrijders en doe wat zij doen.
 
Hoor je mij ergens zeggen dat je vòòr een vrachtwagen moet gaan rijden? Vrij uitzicht geldt ook voor je zicht naar achteren via je spiegels. Dat heb je niet vlak voor een vrachtauto. Bovendien ben je slecht zichtbaar voor die mooie idioten die net voor die vrachtwagen langs willen steken en daar dus ineens een motor tegenkomen.
 
Herken het deels. Ligt ook een beetje aan de rijstijl. Heb in de auto van nature een relaxte rijstijl en de eerste paar keer lessen werd dat er ook uit gestampt.

Mijn rijschoolhouder kon door ziekte zelf niet meer motorrijden, maar reed als lesauto een polo GTI, nou als lessenserie motorrijder heeft hij mij het leven goed zuur gemaakt.

Gelesd in de omgeving Rotterdam was de mededeling bij hem dat overige wegmisbruikers hufters konden zijn. Met alle vooroordelen erbij.
Dus dat je maar beter goed kan anticiperen.
En in anticiperen zit het antwoord.

Geleerd Vmax +10% en waar het veilig kan: Vmax+20%.
Je bent dan voornamelijk op de middelste of meest linker rijstrook te vinden. En dan gaat het gemiddeld met een gangetje van 110-120.

Dan is het zoals vele zeggen: opletten en dat is het. Gaat vervelen op den duur.

En als snelheids beleving een probleem is: probeer een keer een lesje op een rustig moment van de dag te nemen. Naar een N-weg gaan met de rijles en de motor even vol opentrekken tot de 100-120.

Aangezien je AVB hebt gehaald kan je het allemaal wel.
 
Yesss..vandaag met wat lood in mn schoenen weer op de lesmotor gestopt.
Wat opbouw in de route van 50 naar 60 naar 80 km per uur en toen de snelweg op. En gelukt, 100km per uur gehaald zonder veel angst. Het is de wind die het voor mij moeilijk maakt maar dat ging vandaag stukken beter dan vorige week. Zo blij mee…
Ik geef niet op!
 
Yesss..vandaag met wat lood in mn schoenen weer op de lesmotor gestopt.
Wat opbouw in de route van 50 naar 60 naar 80 km per uur en toen de snelweg op. En gelukt, 100km per uur gehaald zonder veel angst. Het is de wind die het voor mij moeilijk maakt maar dat ging vandaag stukken beter dan vorige week. Zo blij mee…
Ik geef niet op!
Go girl gooooooooooooooooooooooooo!! goed gedaan :t
 
vooral bedenken dat de motor zelf rechtuit wil, klem die tank tussen je knieen en de handen/armen losjes houden.
Anders waait de wind en beweeg je daardoor je stuur met je armen als je wind vangt.
zal zien dat het veel stabieler gaat zo
 
Terug
Bovenaan Onderaan