Help! Multimeter meet negatief voltage vanaf CDI

HiddeTZR

Jimme freon op 'e brommer
8 mrt 2024
17
1
Ik heb laatst een Yamaha TZR 50 gekocht en deze startte niet en ik heb het probleem getraceerd naar de CDI of Bobine, ik heb met een multimeter gemeten wat voor voltage ik krijg en hij meet -2.6 volt?? Dit voltage is gemeten direct vanaf de +kabel die op de bobine komt vanaf de CDI. En de zwarte kabel op de massa. Iemand weet wat dit is/ veroorzaakt en hoe ik het op kan lossen?
 
Zet de meter eerst maar eens op gelijkstroom en draai eventueel plus en min van de meter om.


how to - accu en laadsysteem controleren
Als ik de + en - omwissel heeft hij idd geen negatieve spanning meer, wat opzich logisch is, maar het probleem is dat als ik het contact aan zet de bobine constant -2.6 meet. Geen verschil in volt als ik probeer te starten of niet
 
Ik zal thuis effe in het schema kijken. Oranje (en grijs) zijn normaal gesproken de massadraden naar de CDI, daar moet je in rust ook 12 volt meten. Nou weer ik effe niet uit mijn hoifd of de CDI op een eigen generatorspoel zit of op de accu... Als dit topic nog open is check ik het effe voor je. Anders gaan we wel per PB verder. Voor de mods: ondanks dat het over een TZR50 gaat is dit op veel eencilinders van Yamaha van toepassing
 
Als het echt een CDI (capacitor discharge ignition) is, en dat denk ik wel, dan zal de ontsteking werken zonder dat de accu is aangesloten en zal je ook geen 12 volt op de bobine meten.
 
Als het echt een CDI (capacitor discharge ignition) is, en dat denk ik wel, dan zal de ontsteking werken zonder dat de accu is aangesloten en zal je ook geen 12 volt op de bobine meten.
Klopt, er zit een CDI op volgens de service manual, maar hoe zou het kunnen dat als ik hem aanloop dat ie wel start maar op de startmotor niet?
 
Now comes the monkey out of the sleeve!
Dat is niet wat je in je eerste post vraagt. Als je daar nou had vermeld wat je net in je laatste post zegt had dat al veel duidelijk gemaakt. Je startmotor en je CDI hebben niets met elkaar te maken. Je startmotor wordt niet door CDI aangestuurd. Begin eerst eens met de spanning te meten op de accu als je op de startknop drukt. Als die rond de 12 volt blijft meet je daarna op de startmotor. Als je daar ook 12volt is waarschijnlijk je startmotor stuk. Komt daar geen 12 volt moet je je startrelais opzoeken. Als je daar de twee dikke aansluitingen met elkaar doorverbind zou de motor moeten starten.
 
Verder kan je startrelais stuk zijn of je startknop. Of er bij die TZR nog beveiligingen in het het startcircuit zitten weet ik niet. Zit er een zijstandaard op met een schakelaar? Moet hij in de vrij staan bij starten? Moet je de koppeling intrekken bij starten?
 
Als hij met aanlopen wel start is je CDI er niet bij betrokken.

Bij deze brommers is de ontsteking volledig gescheiden van al het andere.
Je krijgt 1 kabel vanaf je dynamo die alle 12V voedt. Dus ook je accu, startmotor, verlichting, dashboard etc.
Dan een bundeltje kabels vanaf de dynamo die je CDI en daarmee de ontsteking voedt. Zou je de 12V voeding afkoppelen zal de brommer nog steeds aangelopen kunnen worden.
 
Sinds wanneer heeft hij dit?

Dat klinkt alsof de volledige elektra wel meewerkt. Meer een mengsel probleem.
Met aanlopen maak je veel meer toeren dus slaat hij makkelijker aan.

Als dit probleem over de tijd is ontstaan zonder dat je aanpassingen hebt gedaan zou ik eens je membraan bekijken. Als die minder beginnen af te dichten slaan ze ook lastiger aan.
 
Sinds wanneer heeft hij dit?

Dat klinkt alsof de volledige elektra wel meewerkt. Meer een mengsel probleem.
Met aanlopen maak je veel meer toeren dus slaat hij makkelijker aan.

Als dit probleem over de tijd is ontstaan zonder dat je aanpassingen hebt gedaan zou ik eens je membraan bekijken. Als die minder beginnen af te dichten slaan ze ook lastiger aan.
Hij zou genoeg toeren moeten maken om te starten op de startmotor, alleen geeft hij dan geen vonk als ik hem probeer te starten op de startmotor. Het membraan zou hier niks mee te maken hebben toch?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan