Helm 10 jaar oud: Nog te gebruiken?

Geitekaas

Rookie
18 okt 2008
22
13
Beste motor mensen,

Ik heb 10 jaar geleden twee helmen gekocht. Een Schuberth C1 (met zo'n kinbeugel) en een C3. De C3 heb ik dagelijks gedragen en de C1 alleen sporadisch in het eerste jaar. En na een paar jaar weer heel even een paar keer als overbrugging van de oude C3 naar een nieuwere versie.

Mijn vraag is of ik de C1 na zo'n tijd nog veilig kan dragen? Of is dat allemaal op na zo'n tijd. Hij voelt aan als nieuw en ziet er ook zo uit. Plus, ik kan nergens meer een model vinden met zo'n kinbeugel. Het is óf een hele klep óf gewoon open. En als je valt is zo'n beugel best handig!

Nu heeft Nolan zo'n helm waarbij je de gehele klep naar achteren kunt schuiven. Misschien is dat dan iets? Het lijkt me dan zo'n windvanger...
Iemand ervaring hiermee?

Dus: C1 10 jaar oud maar amper gebruikt, kan dat nog?
Nolan helm met hele klep naar achteren geschoven, is dat een windvanger?
(mischien een ander top advies voor helm voor een brildrager?)

Dank allen en een fijn rijdweekeinde.
 
Nou lieve mensen, ik ben er al uit hoor!
Ik heb in bestelling staan om te bekijken in een winkel: Nolan N30-4 VP, Bogoto V-135, SCHUBERTH M1 PRO, SCHUBERTH S2 SPORT LE, MTR VINTAGE EVO. Eerst maar eens kijken of hier iets tussen zit. Verschillende modellen en prijzen. Ik ben erg nieuwsgierig naar die Nolan. Ik denk dat een jethelm niets voor mij is maar ik wil het eens proberen. Daarna zien we wel wat het wordt. Dank allemaal voor de waardevolle adviezen.
Het spaarvarken ligt gebroken op de grond met een traan des levensverlating.....
 
IMG_3914.jpeg
 
Mijn collega ging mee met ons motorweekendje met zo'n oude politiehelm van de politie uit de Porsche tijd _O- . Hij werd nogal raar aangekeken, ook door politie en ik heb dat helmpje na dit weekend niet meer gezien (schijterd). Later met zijn gewone helm heeft hij een duif gekopt en had hij zijn gezicht goed blauw. Volgens hem was het natuurlijk 'verschrikkelijk, mijn neus is gebroken' en nog meer van die praat. Mag blij zijn dat ie dat politie-potje niet op had met dat rare brilletje (wat er bij hoort?). In de regen op de snelweg in België wou ie even zijn glazen schoonvegen maar omdat hij zijn handschoenen altijd met motorolie insmeert zag hij geen zak meer, en dat met 100km/u. Sommigen kun je er niet bij hebben.
 
Moet haast wel, als je een helm regelmatig draagt gaat zelfs de beste helm van de wereld geen 25 jaar mee.

Zelf houd ik 5 jaar aan.
Zelfs als je veiligheid en vooruitgang in techniek buiten beschouwing laat is eens in de 5 jaar een frisse helm gewoon fijn, ook al was je regelmatig de voering e.d. het slijt en verkleurd toch uiteindelijk.
 
Ik zou de oude helm beslist vervangen. Ik heb de gewoonte om mijn helm na 5 jaar te vervangen, ik neem geen onnodige risico's.
Ik heb nu Schubert C3 Pro maar ook hele goede ervaringen met de Shark Evo. Niet extreem duur, veilig en het kinstuk kan helemaal achterover en vormt een aerodynamisch geheel met de helm zelf.
 
Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn eigen helmen even bekeken, wanneer gekocht, wanneer geproduceerd, hoe vaak gebruikt.

Ik heb in totaal 5 helmen omdat ik een allroad en een wegmotor heb, dus twee verschillende stijlen, en ik wel eens wat koop maar zelden (niet vaak genoeg) wat weg gooi.
  • Uvex Enduro (jaar van aankoop 2009 2011)
  • Nolan N53 (2016)
  • Nolan N91 (2019)
  • Nishua Enduro (2022)
  • HJC i30 (2023)
Over de Uvex Enduro werd ik in 2022 bij een motorzaak getipt dat die wel eens aan vervanging toe zou zijn. Dat dacht ik ook al en dus kocht ik de Nishua Enduro. Dat is feitelijk dezelfde helm maar dan van carbon. De Uvex kan ik dus afvoeren.

De Nolan N53 is een crosshelm, te gebruiken in combinatie met een crossbril. Die heb ik in 2016 gebruikt tijdens een trip in Marokko. Er zit nog altijd wat woestijnstof op de voering, maar verder is de helm als nieuw. Gebruik is dus minimaal, de helm ligt opgeborgen in een helmzak op de plank. Ik zou hem zondermeer gewoon gebruiken.

De Nolan N91 is een systeemhelm (handig voor mij als brildrager) en de helm die ik het meest gebruik en dus het meest slijtagegevoelig is. Al is slijtage niet het grootste probleem, het is vooral de helm die ik het vaakst laat vallen, zelfs gistermiddag nog 2 keer. Daarom zoek ik voor deze helm een opvolger.

Wat mij opvalt is dat ik niet kan zien wanneer deze helmen zijn geproduceerd. Mijn laatste aanwinst, de HJC i30 heeft gewoon een sticker in de helm die dat duidelijk aangeeft. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.


hjc-i30.jpg


De HJC is een jethelm met volledig vizier die ik heb gekocht voor mijn motorvakantie in Amerika. Je gaat tenslotte niet met een systeemhelm of allroadhelm rondrijden op een Harley-Davidson. Maar ik gebruik ik hem ook wel op de Royal Enfield Interceptor. In ieder geval, geproduceerd in januari 2023 en gekocht in mei of juni 2023, dus goed tot zeker 2028.

Dat helmfabrikanten en -verkopers adviseren een helm na 5 tot 7 jaar te vervangen snap ik heel goed, maar zijn ze ook zo integer dat ze een helm die al 5 jaar op de plank ligt (in originele verpakking) afvoeren als verouderd, of gooien ze hem met 50% korting in de aanbieding?

EDIT: ik heb de voering even uit de oude Uvex helm gehaald en ook die heeft een sticker met de productiedatum: november 2010. Dus die heb ik niet in 2009 gekocht, maar 2011 of later. Ook de nieuwe Nishua helm blijkt een sticker te hebben: augustus 2021 (gekocht in 2022).
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega ging mee met ons motorweekendje met zo'n oude politiehelm van de politie uit de Porsche tijd _O- . Hij werd nogal raar aangekeken, ook door politie en ik heb dat helmpje na dit weekend niet meer gezien (schijterd). Later met zijn gewone helm heeft hij een duif gekopt en had hij zijn gezicht goed blauw. Volgens hem was het natuurlijk 'verschrikkelijk, mijn neus is gebroken' en nog meer van die praat. Mag blij zijn dat ie dat politie-potje niet op had met dat rare brilletje (wat er bij hoort?). In de regen op de snelweg in België wou ie even zijn glazen schoonvegen maar omdat hij zijn handschoenen altijd met motorolie insmeert zag hij geen zak meer, en dat met 100km/u. Sommigen kun je er niet bij hebben.
Haha , prachtig verhaal . :+
 
Voor mensen uit Twente gelden deze regels allemaal niet ivm die eikenhouten koppen daar :]
Verleden week een nieuwe helm gekocht , mijn oude helm zat lager op mijn kop kreeg nekpijn van het proberen om onder de (vizier)rand door te kijken. Had laagje schuim onder de voering gedrukt , toen zat ie weer perfect. Groeten uut Twente.
 
Lekker draadje inmiddels..
FF bij Louis in Leipzig gekeken (ik woon voornamelijk in D'land). Uiteindelijk hang ik op een Nolan 120-1, een Shark EVO GT en een Scorpion EXO tech Carbon. Alle andere vielen qua gevoel, comfort en veilgheid af. (ik gluur nog wel naar een Nolan N30-4 VP...., lijkt me wat kleinig) De Nolan heeft 4 standen voor je zonnevizier. Maar bij de laagste stand raakt hij mijn neus. Lijkt me daarom een afvaller. De Scorpion is zeer licht en prettig. Ik neem na beraad geen jethelm. Op de kleinere motoren en mopeds is dat prima, niet op een snelweg met 100 km/u of harder. Helaas is de J1 van Schuberth niet meer te koop. Een klaphelm koop ik niet meer. Intergraal snap ik niet. Ik krijg die krengen niet op mijn hoofd zonder een halve neus en oor te verwijderen. Zo'n ding moet toch snug zitten maar enigzins comfortabel aan te trekken zijn?

Allez, deze week beslissen. Ik gok de Scorpion carbon. Mooie helm. En met dat hele kinstuk naar achteren best klein!!
 
Lekker draadje inmiddels..
FF bij Louis in Leipzig gekeken (ik woon voornamelijk in D'land). Uiteindelijk hang ik op een Nolan 120-1, een Shark EVO GT en een Scorpion EXO tech Carbon. Alle andere vielen qua gevoel, comfort en veilgheid af. (ik gluur nog wel naar een Nolan N30-4 VP...., lijkt me wat kleinig) De Nolan heeft 4 standen voor je zonnevizier. Maar bij de laagste stand raakt hij mijn neus. Lijkt me daarom een afvaller. De Scorpion is zeer licht en prettig. Ik neem na beraad geen jethelm. Op de kleinere motoren en mopeds is dat prima, niet op een snelweg met 100 km/u of harder. Helaas is de J1 van Schuberth niet meer te koop. Een klaphelm koop ik niet meer. Intergraal snap ik niet. Ik krijg die krengen niet op mijn hoofd zonder een halve neus en oor te verwijderen. Zo'n ding moet toch snug zitten maar enigzins comfortabel aan te trekken zijn?

Allez, deze week beslissen. Ik gok de Scorpion carbon. Mooie helm. En met dat hele kinstuk naar achteren best klein!!
Onsoortig groot hoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan