Als in "stap dan maar in de auto"Turbulentie is een heel ander beest. Dat los je niet op met een helm. Wel met ruitconfiguratie. (of juist geen scherm) Oplossen bij de bron.
De helm maakt ook verschil voor turbulentie. Daarom is toch de meest ideale situatie om de helm te testen op je eigen motor. En liefst met wind komend van verschillende kanten.Turbulentie is een heel ander beest. Dat los je niet op met een helm. Wel met ruitconfiguratie. (of juist geen scherm) Oplossen bij de bron.
Het is de combinatie van alles. Zoals ik al zei ook bijvoorbeeld je zitpositie, je lengte, je postuur... Alles. Daarom inderdaad uitproberen. En gehoorbescherming.De helm maakt ook verschil voor turbulentie. Daarom is toch de meest ideale situatie om de helm te testen op je eigen motor. En liefst met wind komend van verschillende kanten.
Heb je die helm wel goed op?..
Als ik onderstaande lees dan denk ik het dus niet.
"maar na een tijdje dragen blijkt ook dat de kinband eigenlijk onder een rare hoek staat waardoor deze in mijn adamsappel snijdt, zo op dat kraakbeen zeg maar. Het wordt daar helemaal rood"
Die kinband moet onder je kin zitten.. Dus een stuk verder naar voren. Kantel de helm eens zo dat hij daar zit. En ga dan nog eens rijden.
En als je het niet zeker weet; ga ermee terug naar de winkel en laat je adviseren / ruil hem in voor een ander type helm.
Ik wist niet dat dit mogelijk was. Bedankt voor de info. zal er eens achteraan gaan.Een GT Air is prima om te bouwen naar dubbel-D sluiting, kost dacht ik iets van €80,- bij een Shoei Service Center.
Oke, ik vind dit voor mij ook reden om te gaan kijken naar een nieuwe helm.
Maar kopen jullie dan gewoon een helm, rijd je er mee, en dan breng je hem terug naar de winkel als hij niet bevalt? Heb niet de indruk dat dit de bedoeling is bij winkels?
Ja ik heb de helm ook al wat gekanteld opgezet, maar na 2 minuten zit die weer zoals hij vanzelf gaat zitten.
Ik begin me af te vragen of je vizier misschien niet goed sluit? Bij een Shoei service center zullen ze ook kunnen controleren of dat goed afgesteld staat.Als ik met gesloten vizier rijd, is de helm een soort klankkast en wordt de windruis gevoelsmatig letterlijk 3x versterkt t.o.v. open vizier.
Ben met je eens dat de helm niet op magische wijze ineens fluisterstil zal worden na PFS. Het voordeel is in dit geval met name dat er een kundig iemand met je meekijkt naar de pasvorm van de voering en eventueel de afstelling van je vizier. Een gemiddelde helmverkoper is tenslotte niet opgeleid als Shoei specialist.Dat doe je niet voor het geluid...
Maar goed, het kan natuurlijk altijd, maar dan lijkt het dat er ergens met passen iets niet aan het licht gekomen is. Een medewerker zou daar toch op gelet hebben, denk ik?
Mocht je hoofd toch problemen geven kun je ook het binnen werk op maat laten maken.Oke, ik vind dit voor mij ook reden om te gaan kijken naar een nieuwe helm.
Maar kopen jullie dan gewoon een helm, rijd je er mee, en dan breng je hem terug naar de winkel als hij niet bevalt? Heb niet de indruk dat dit de bedoeling is bij winkels?
Ja ik heb de helm ook al wat gekanteld opgezet, maar na 2 minuten zit die weer zoals hij vanzelf gaat zitten.
Ligt aan de motor, niet aan de helm.Sinds eind april eerste motor, kleding en helm gekocht. Voor wat betreft de helm wist ik wat ik wilde. Ik had er veel over opgezocht en me laten adviseren in dezelfde winkel als waar ik de motor kocht.
Veel helmen gepast enz. Het is een Shoei GT Air 2 geworden, en heeft wat gekost ondanks dat dit niet zo'n nieuw model is. Was die al vaker tegengekomen in internet recensies en overal stond dat deze één van de stilste helmen is. De winkelmedewerker zij dat ook al.
Nou, niet bij mij dus... Hij is zelfs veel luidruchtiger dan de uitgewoonde leshelmen.
Qua pasvorm past de helm precies om mijn hoofd en deze zit goed, maar na een tijdje dragen blijkt ook dat de kinband eigenlijk onder een rare hoek staat waardoor deze in mijn adamsappel snijdt, zo op dat kraakbeen zeg maar. Het wordt daar helemaal rood.
Dat probleem met de kinband kan ik wel enigszins verzachten door de ratel wat losser te doen en de helm extra strak op mijn hoofd naar onder te drukken voor zo ver dat gaat.
Maar het grote probleem is het lawaai. Het gekste vind ik dat als ik met open vizier rijd, het geluid veel minder hard is dan met gesloten vizier. Terwijl je andersom zou verwachten.
Als ik met gesloten vizier rijd, is de helm een soort klankkast en wordt de windruis gevoelsmatig letterlijk 3x versterkt t.o.v. open vizier. Daardoor heb ik tot nu toe bijna alleen maar gereden met open vizier, ook op hoge snelheid met de bijkomende risico's zoals een vlieg recht in je oogbal.
Bij mijn eerste ritje met mijn nieuwe motor en helm was ik vergeten om mijn oordopjes in te doen. (Was nog even wennen om er aan te denken of zo). Het lawaai ging al snel irriteren, wist niet wat ik er van moest vinden. Is dit lawaai nog normaal? Was vrij snel weer naar huis, en had toen een piep in mijn oren, en die is nu nog steeds lichtelijk aanwezig en wordt ook niet minder. Zal ook wel niet meer weggaan na 2,5 maand en irriteer me er behoorlijk aan.
Zo snel gebeurt het dus.
Het kan toch niet anders dan dat er iets niet matcht tussen mij en die helm he?
Na die ene rit ben ik natuurlijk nooit meer vergeten mijn doppen in te doen, heb nu zelfs aangemeten otoplastieken. En heb wel nog met die helm gereden.
Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben?
Ik overweeg een nieuwe helm te kopen en dus eigenlijk een nieuwe gok te wagen. Als ik mijn huidige weg doe, kan eventueel iemand van jullie hem hebben voor een habbekrats. Kan zomaar zijn dat het bij iemand anders wél perfect is.
Nee ik klik het vizier echt helemaal dicht, wat inderdaad wat kracht kost. Dus heb hem niet op de ventilatiestand waarbij die dus ongeveer 1 cm open is.Ik begin me af te vragen of je vizier misschien niet goed sluit? Bij een Shoei service center zullen ze ook kunnen controleren of dat goed afgesteld staat.
Bij mijn Shoei Neotec moet ik het vizier met best wat kracht over een 'randje' duwen zodat ie echt helemaal afsluit. Als ik dat niet doe blijft ie op de kierstand staan en dan is ie enorm luidruchtig. Kan het zijn dat jij altijd op de kierstand rijdt?
Mijn motor heeft geen windscherm. Dit is hem:
Kijk toch maar eens heel goed of het vizier wel goed aansluit.Nee ik klik het vizier echt helemaal dicht, wat inderdaad wat kracht kost. Dus heb hem niet op de ventilatiestand waarbij die dus ongeveer 1 cm open is.
Ik ben er op zich vrij zeker van dat de maat van de helm klopt. Hij kan ook amper bewegen om mijn hoofd, zoals het hoort dus eigenlijk. Als ik hem wat naar voor/achteren wil kantelen om de drukkende kinband uit mijn keel te halen dan gaat dat ook maar een klein beetje, en met moeite.
Ik ga gewoon nog eens wat factoren proberen te veranderen en kijken of het verschil maakt. Beetje jammer dat de grote bekende motorzaken voor mij wat ver weg zitten.
Hallo, ik rij al meer dan dertig jaar en ik kan je vertellen dat ik veel verschillende soorten helmen heb gehad en dat stille helmen niet bestaan. Stillere wel, maar ik rij nu al jaren met jethelmen en dat bevalt me prima. Geruis? ja. Andere herrie? ja. Maar ik heb al sinds 1975 tinnitus, dus het piept en ruist al heel lang, het went. En wat betreft windtunnels en ventilatoren om te proberen, dat heeft geen zin. O/p de snelweg komt de wind nooit van één kant, maar van alle kanten. Turbulentie door achter of naast auto's te rijden, windvlagen door bomen langs de weg, andere richting door geluidswallen, noem maar op. Maar zelden alleen van voren...Sinds eind april eerste motor, kleding en helm gekocht. Voor wat betreft de helm wist ik wat ik wilde. Ik had er veel over opgezocht en me laten adviseren in dezelfde winkel als waar ik de motor kocht.
Veel helmen gepast enz. Het is een Shoei GT Air 2 geworden, en heeft wat gekost ondanks dat dit niet zo'n nieuw model is. Was die al vaker tegengekomen in internet recensies en overal stond dat deze één van de stilste helmen is. De winkelmedewerker zij dat ook al.
Nou, niet bij mij dus... Hij is zelfs veel luidruchtiger dan de uitgewoonde leshelmen.
Qua pasvorm past de helm precies om mijn hoofd en deze zit goed, maar na een tijdje dragen blijkt ook dat de kinband eigenlijk onder een rare hoek staat waardoor deze in mijn adamsappel snijdt, zo op dat kraakbeen zeg maar. Het wordt daar helemaal rood.
Dat probleem met de kinband kan ik wel enigszins verzachten door de ratel wat losser te doen en de helm extra strak op mijn hoofd naar onder te drukken voor zo ver dat gaat.
Maar het grote probleem is het lawaai. Het gekste vind ik dat als ik met open vizier rijd, het geluid veel minder hard is dan met gesloten vizier. Terwijl je andersom zou verwachten.
Als ik met gesloten vizier rijd, is de helm een soort klankkast en wordt de windruis gevoelsmatig letterlijk 3x versterkt t.o.v. open vizier. Daardoor heb ik tot nu toe bijna alleen maar gereden met open vizier, ook op hoge snelheid met de bijkomende risico's zoals een vlieg recht in je oogbal.
Bij mijn eerste ritje met mijn nieuwe motor en helm was ik vergeten om mijn oordopjes in te doen. (Was nog even wennen om er aan te denken of zo). Het lawaai ging al snel irriteren, wist niet wat ik er van moest vinden. Is dit lawaai nog normaal? Was vrij snel weer naar huis, en had toen een piep in mijn oren, en die is nu nog steeds lichtelijk aanwezig en wordt ook niet minder. Zal ook wel niet meer weggaan na 2,5 maand en irriteer me er behoorlijk aan.
Zo snel gebeurt het dus.
Het kan toch niet anders dan dat er iets niet matcht tussen mij en die helm he?
Na die ene rit ben ik natuurlijk nooit meer vergeten mijn doppen in te doen, heb nu zelfs aangemeten otoplastieken. En heb wel nog met die helm gereden.
Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben?
Ik overweeg een nieuwe helm te kopen en dus eigenlijk een nieuwe gok te wagen. Als ik mijn huidige weg doe, kan eventueel iemand van jullie hem hebben voor een habbekrats. Kan zomaar zijn dat het bij iemand anders wél perfect is.
Hallo, ik rij al meer dan dertig jaar en ik kan je vertellen dat ik veel verschillende soorten helmen heb gehad en dat stille helmen niet bestaan. Stillere wel, maar ik rij nu al jaren met jethelmen en dat bevalt me prima. Geruis? ja. Andere herrie? ja. Maar ik heb al sinds 1975 tinnitus, dus het piept en ruist al heel lang, het went. En wat betreft windtunnels en ventilatoren om te proberen, dat heeft geen zin. O/p de snelweg komt de wind nooit van één kant, maar van alle kanten. Turbulentie door achter of naast auto's te rijden, windvlagen door bomen langs de weg, andere richting door geluidswallen, noem maar op. Maar zelden alleen van voren...