Harley Davidson Sport Glide, wie rijdt er een?

Goede informatie van Revelator alf, maar soms een beetje langdradig. Hij zegt HD af en toe ongezouten de waarheid, daar zullen velen niet zo blij mee zijn en het komt af en toe een beetje negatief over. Hij blijft echter optimistisch over zijn Sport Glide.
 
ach, ik vind vriend Alf best wel positief en zijn zoektocht naar voor mij onbekende technische mogelijkheden op de Sport Glide waardeer ik zeker; alleen lijkt het bij hem wat makkelijker te gaan dan in werkelijkheid, en lastige klusjes of waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt slaat hij gemakshalve maar over of laat het niet duidelijk zien....
 
Hij laat zich de laatste tijd anders behoorlijk negatief uit over de verkopen van Harley en hoe het merk ten onder dreigt te gaan........
 
Ben jij een beetje tevreden met je Sport-Glide? Ik vind de motor goed rijden, maar erger me toch aan een paar kleine dingetjes.

ben ook wel benieuwd waaraan je je ergert bij de SG...……..
ik vind het een fijne motor, ik kom van een RoadKing CVO af en heb bewust voor een wat lichtere motor met een M8 blok gekozen; rijdt dan ook veel makkelijker en vlotter; ik heb wel e.e.a. aangepast: floorboards, 4,5 inch curved risers, beter windscherm en een rugsteun en uiteraard een Rinehart uitlaat met een SE luchtfilter; de enige "ergernis" was dat er standaard geen (alarm)sirene op zit, is een ordinaire bezuiniging;
over het geheel vind ik de afwerking wat goedkoop; verder zijn er nog maar weinig aftermarket accessoires en de bestaande spullen passen vaak niet...
maar ach, overal is wel wat op aan te merken en ik heb geen seconde spijt van de aankoop van de Sport Glide; ik heb sinds kort ook een Softail Heritage uit 1998 met een EVO blok, leuke en goed rijdende motor, maar dan waardeer je de veranderingen in de M8 des te meer; als ik iets nooit meer wil hebben is het een Twin Cam
 
ben ook wel benieuwd waaraan je je ergert bij de SG...……..
ik vind het een fijne motor, ik kom van een RoadKing CVO af en heb bewust voor een wat lichtere motor met een M8 blok gekozen; rijdt dan ook veel makkelijker en vlotter; ik heb wel e.e.a. aangepast: floorboards, 4,5 inch curved risers, beter windscherm en een rugsteun en uiteraard een Rinehart uitlaat met een SE luchtfilter; de enige "ergernis" was dat er standaard geen (alarm)sirene op zit, is een ordinaire bezuiniging;
over het geheel vind ik de afwerking wat goedkoop; verder zijn er nog maar weinig aftermarket accessoires en de bestaande spullen passen vaak niet...
maar ach, overal is wel wat op aan te merken en ik heb geen seconde spijt van de aankoop van de Sport Glide; ik heb sinds kort ook een Softail Heritage uit 1998 met een EVO blok, leuke en goed rijdende motor, maar dan waardeer je de veranderingen in de M8 des te meer; als ik iets nooit meer wil hebben is het een Twin Cam
Wat was je probleem met de TC?
 
TC problemen: RK CVO 2003 met 103 cui SE blok: bij 45K km vlogen er kleine stukjes metaal uit de nokkenas en verruïneerden de oliepomp; Fat Bob CVO 2009 met 110 cui SE blok, bij 20K km vlogen de Automatic Compression Release Valves spontaan uit de cilinderkop en dat is knap vervelend als je op zondagavond een 100 km ten noorden van Stockholm niet verder kan; RK CVO 2013, bij 35K km waren de lagertjes van de nokvolgers verpulverd, compensator versleten en nog wat kleine ongemakken, ca 4000 euro schade maar gelukkig in de laatste week van de verlengde garantieverzekering; ik weet niet of dit allemaal ongemak is dat je kan relateren aan de Screamin' Eagle blokken, maar als je dan ook kijkt naar het gedoe met koeling en kettingspanners dan hoop ik met een M8 blok minder sores te hebben....gelukkig heb ik 4 jaar garantie......
 
Valt me op dat het allemaal cvo ‘s waren
Die hebben niet de beste reputatie, terecht zo te zien
 
Die hebben zo te horen dus nog een éxtra portie Harley karakter zullen we maar zeggen. ;)
 
Wat voor zadel en ruggesteun heb je PS ? Dat is iet wat ik voor het komende seizoen nog wel zou willen hebben.
Waar ik me aan erger:
-Condens in de teller
-Rammelende tankdop (zelf opgelost)
-Zgn. 'crazy hole' door de opening in het achterspatbord wordt er veel vuil op de motor gegooid
- Mijn V&H pro pipe maakt veel te veel lawaai. Een silent baffle brengt niet veel verbetering. Zit er over te denken om de originele uitlaat weer terug te zetten.
-koppeling vond ik erg zwaar gaan op lange ritten (Müller clutch hulpstuk laten plaatsen, nu 40 % lichter)

Ik heb ook een Stage 1 laten doen: screamin eagle luchtfilter en V&H fuel manager ( dat is een goede verbetering)
Op zich rijdt de motor goed, relaxt, maar toch heb ik er maar 7000 km in 2 jaar mee gereden. Dat ik er nou echt schik mee heb......nee.
 
ik heb nog steeds het originele zadel, was in begin even wennen maar na montage van floorboards zit het prima, het rugsteun is van Kuryakyn en had ik hiervoor op mijn Roadking, paste uiteraard niet op de SG maar met een eigen gemaakt hulp plaatje zit het goed op de docking punten, fijne van deze constructie is dat je het omhoog/terug kan klappen en dan heeft je passagier de rugsteun, ideaal; condens in teller en rammelende tankdop zie ik vaak voorbijkomen op diverse fora maar ik heb er gaan last van, misschien is het bij het 2020 model opgelost....de ruimte onder het achterspatbord kan je eenvoudig afschermen, maar ik heb er eigenlijk geen last van
dat je V&H pijp veel lawaai maakt kan je de Sport Glide niet aanrekenen, ik vind dat V&H in elke uitvoering op elke HD een vervelende herrie maakt, ik heb er een Rinehart op laten zetten, die is redelijk betaalbaar en er komt mooi diep maar beschaafd geluid uit, i.c.m. de SE Ventilator en de HD Power Vision software rijdt de SG heel fijn; ik heb er nu sinds maart 8000 km mee gereden tot volle tevredenheid
oja, toch nog een ergernis puntje: de zijstandaard, die staat veel te recht op de grond en glijdt dan ook niet makkelijk in zijn "slot" stand, moet je echt mee oppassen want voordat je het weet dondert ie om....vind ik echt een constructiefout
IMG_20200904_160348.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hee, bedankt voor die tip. Die ruggesteun ga ik opzoeken bij Kuryakin. Hoef ik ook niet direct een ander zadel, want dat vind ik best goed. Ook de zijstandaard vind ik een flut-ding. Ik heb er geen vertrouwen in.
 
probleem met het Kuryakyn Multi Purpose Backrest zijn de fixed mounts, voor de Sport Glide is er geen voorzien alhoewel ik vermoed dat de 7081 (voor de Fat Boy) misschien met een kleine aanpassing wel passend te maken is; ik had mounts van een Roadking en die passen op geen enkele manier maar met een half uurtje knutselen met een metalen plaat heb ik een tijdelijke oplossing gevonden, ik ga die plaat netjes in rvs laten snijden en dan ziet het er beter uit, zonder koffers rommelig maar ik rij nooit zonder koffers; in NL waren die mounts 7081 trouwens niet te krijgen......op de foto zie je de 7081 op een breakout
IMG_20200910_162551.jpg
kur 7081.jpg
 
Ja da's idd wel jammer. Maar als je het met zo'n plaat kunt oplossen. Als ik vragen mag: wat was de prijs van zo'n ruggesteun en waar kan ik die het beste kopen?
 
Hier staan volgens mij wel wat goedkopere alternatieven:

(even Sportglide selecteren)



 
natuurlijk zijn er de gebruikelijke oplossingen zoals sissybars met rugsteun voor de passagier en rijders rugsteunen die door het zadel op het spatbord gemonteerd worden, maar het Kuryakyn Multi Purpose steun is een steun dat er is voor de rijder als hij solo rijdt en in een paar seconden omgezet kan worden in een steun voor de passagier, de rijder heeft in dat geval geen rugsteun nodig; ideaal als je af en toe eens iemand meeneemt; ik heb nog geen goedkopere en/of betere alternatieven gezien
 
Oops, had niet in de gaten dat het (ook) om een solo ging.
 
Ik rij nu twee jaar op mijn Sport Glide, ben een vrouw van 1.70, vind de motor heerlijk rijden, maar het stuur staat te ver van mij af, wat kan ik eraan doen, dat het stuur wat dichter naar me toe komt? Heb ook op een Fatboy gereden, daar had ik dat probleem niet, maar geef toch de voorkeur aan de Sport Glide.
 
Ik rij nu twee jaar op mijn Sport Glide, ben een vrouw van 1.70, vind de motor heerlijk rijden, maar het stuur staat te ver van mij af, wat kan ik eraan doen, dat het stuur wat dichter naar me toe komt? Heb ook op een Fatboy gereden, daar had ik dat probleem niet, maar geef toch de voorkeur aan de Sport Glide.
Stuur kantelen of andere risers of ander stuur of reduced reach buddy?
Zal best nog wat vergeten hebben....
 
Laatst bewerkt:
er zijn een aantal opties Bianca zoals 4,5 inch curved risers waarmee het stuur een beetje hoger en wat meer naar je toe komt; ik heb ze gemonteerd en dat bevalt prima; dan kan je ook een ander zadel monteren waarmee je wat meer naar voren zit, is een oplossing maar dan zit je waarschijnlijk ook iets hoger en ik vind dat zadel er lomp uitzien, derde mogelijkhijd is een ander stuur maar dat is een hele uitzoekerij en gedoe om de bedrading er in te frommelen, mijn advies: monteer eerst de risers
 
Hey allen, ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe motor en heb ook interesse in de sport glide. Heb dan ook een vraag en hoop hier misschien te horen hoe jullie ervaring is.
Hoe is het voor een passagier achterop te doen kwa comfort op het standaard zadel (met rugsteun)?? En dan bijvoorbeeld bij een lange dag toeren.
 
Ik heb op deze motor nog geen ervaring met een passagier; begreep van Amerikaanse fora dat als er regelmatig iemand mee gaat men al snel een ander groter en comfortabeler zadel monteert en dat zal voor meer Harley modellen gelden; voor solo gebruik vind ik het originele zadel prima
 
Terug
Bovenaan Onderaan