Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Haalt de motorrijder 2050?

Omdat een elektromotor 90%+ efficient is, dus 90%+ van de gebruikte energie omzet in beweging. Een ICE motor mag je blij zijn als je de 30% haalt, de rest gaat verloren in warmte en geluid.
Maar hoeveel gaat er af bij laden/gebruiken van de accu zelf?
Dus hoe efficiënt is een accu?
 
3 x Ik
Ga eens uit van de ander zou ik zeggen, in plaats van steeds jezelf superieur voor doen
IK doe niet superieur, IK reageer op zaken die mij verweten worden.

Heeft niks met een ander te maken, je bent weer bezig met afleiding.
 
En die is voor mij: dat je op een acculading niet ver genoeg komt voor mijn aspiraties.
En het laden belachelijk lang duurt t.o.v. fossiel
Dat zijn vooralsnog feitelijkheden en mijn insteek.

Dat het laden (zeker bij een E-motor) nog veel te lang duurt ben ik helemaal met je eens. Dat is ook 1 van de redenen dat ik er nog niet 1 heb.
 
Maar hoeveel gaat er af bij laden/gebruiken van de accu zelf?
Dus hoe efficiënt is een accu?
Een snelle google search suggereert ~70% voor een net van 120v zoals in Amerika, ~90% voor een net van 240v zoals in Europa, met hoe hoger de netspanning, hoe efficiënter het opladen. Dus een krachtstroom installatie zal waarschijnlijk efficiënter zijn dan een 240v installatie.
 
Dit vond ik net:
Bij het laden en gebruiken van een elektrische auto gaat er energie verloren in verschillende stappen van het proces. Dit verlies kan op verschillende manieren worden verdeeld:

1. **Opladen van de batterij**: Tijdens het opladen van de batterij treedt er energieverlies op door warmteontwikkeling in de lader en de batterij. Dit verlies bedraagt meestal tussen de 5% en 10%.

2. **Gebruik van de batterij**: Wanneer de elektrische auto rijdt, treedt er energieverlies op door de omzetting van elektrische energie in mechanische energie. Dit verlies, door warmteontwikkeling in de elektromotor en andere componenten, ligt meestal tussen de 10% en 20%.

3. **Regeneratief remmen**: Elektrische auto's hebben vaak regeneratieve remsystemen die een deel van de bewegingsenergie terugwinnen. Toch wordt niet alle energie teruggewonnen, waardoor er ook hier verlies optreedt, meestal tussen de 10% en 20% van de bewegingsenergie.

### Samenvatting van het totale verlies
Over het algemeen gaat er bij het laden en gebruiken van een elektrische auto tussen de 15% en 30% van de energie verloren, afhankelijk van factoren zoals de efficiëntie van de lader, de conditie van de batterij, de rijstijl, en de omgevingstemperatuur. Dat betekent dat ongeveer 70% tot 85% van de energie die wordt verbruikt, daadwerkelijk wordt omgezet in aandrijving.
 
Laders en accu worden gekoeld tijdens snel opladen dus er is wel wat warmte = energie verlies.

En Worldbeater deed even de sommetjes
 
Vergelijk dat eens met een ICE waar je blij moet zijn met 35%....
 
Maar hoeveel gaat er af bij laden/gebruiken van de accu zelf?
Dus hoe efficiënt is een accu?
Accusets die wij verkopen gaan 600-700 ladingen mee....zal voor auto,s wellicht beter zijn inmiddels
 
Laders en accu worden gekoeld tijdens snel opladen dus er is wel wat warmte = energie verlies.
Daarom niet snelladen, dus. Gaat ook de levensduur van je accu mee omlaag. Net zoals met te ver ontladen of te ver opladen. Moderne tractiebatterijen werken het beste tussen 20% en 80%, en met langzaam opladen.

Toen ik nog een e-brommer reed laadde ik ook niet snel op, gewoon even wat beter plannen, en probeerde ik ook m'n best te doen om hem niet te ver te ontladen.
 
Ik zie hier op een forum een 2016 Zero DS met 192.000 km; en die heeft nog 70% capaciteit over. Elke dag geladen.

Dus over de levensduur; daar maak ik me 1-2-3 niet zo druk om. En we zijn nu ook alweer 8 jaar verder qua techniek.
 
Dat het laden (zeker bij een E-motor) nog veel te lang duurt ben ik helemaal met je eens. Dat is ook 1 van de redenen dat ik er nog niet 1 heb.
Nou mooi,dan zijn we daar uit.
De rest al me jeuken
 
Accusets die wij verkopen gaan 600-700 ladingen mee....zal voor auto,s wellicht beter zijn inmiddels
Heel veel beter.
En gedeeld op X dus waarheid volgens jouw eigen stelling.

On Twitter, Elon Musk explained that Tesla car batteries should last for 300,000 to 500,000 miles or 1,500 battery charge cycles.4 mei 2023
 
Laders en accu worden gekoeld tijdens snel opladen dus er is wel wat warmte = energie verlies.

En Worldbeater deed even de sommetjes
Ik ben pro electrisch rijden.
Maar nog liever een kleine krachtcentrale met kernfusie in elk voertuig en huis.
Of dan opladen thuis natuurlijk.
1 kokertje is genoeg voor je hele leven.
 
Jammer dan en nu
Ik persoonlijk koop geen motor voor het rendement noch koppel.
Maar voor de looks,verre afstanden,mooie techniek en praktische bruikbaarheid. ,met gemak.
Nu niets gewoon ter info.
Sommige vinden rendement wel belangrijk.

Jouw laatste zin is dus als je alleen naar de motorwerking zelf kijkt correct. Dat snapt iedereen toch?
Een electrische motor heeft een veel hoger rendement.
Dat is alleen het rendement van de auto, nog niet te spreken over het rendement om benzine te maken en aardolie op te pompen.
Wat weegt die accu is niet zo heel belangrijk, behalve als je ermee op circuit wil.
Laadcycle van 1200-1500 zijn niet uitzonderlijk meer.
Niet iedereen rijdt dagelijks 200+ km, of zelfs ooit.
Ik ken redelijk wat motorrijders die nooit meer dan 350km op 1 dag rijden. En vaak maar ritjes van 30-50km.
Bij -10 rijden 99% van de motorrijders niet.
Maakt het niet echt noodzakelijk eerlijker.
Je kan er dan ook enkele specifieke argumenten voor een elektrische motor bij stellen.
Uit hoeveel onderdelen bestaat een verbrandingsmotor?
Hoe vaak moet je olie wisselen?
Hoeveel onderhoud heeft de motor nodig?
Hoe vaak moet je omrijden naar een tankstation?

Je snapt m'n punt wel.
Beide type motoren hebben voor en nadelen.
Aan de consument om zelf een keuze te maken aan de hand van ALLE informatie.

Met 110 kg diesel kom ik 1870 km ver, in een XC70 D5 4x4 , of het nu -15 is of +30
Dat is waar het voor mij om draait, en dan binnen 5 minuten weer op weg naar Helsinki of Milaan
Waarom kik je zo op het gewicht van de brandstof?
Je weet dat je xc70 niet altijd hetzelfde verbruik heeft? (Geen enkele verbrandingsmotor)
Koude motor= meer verbruik.
Koude omgeving= meer verbruik.
 
Ik kick nergens op, het ging hier in eerste instantie om de verschillen in energiedichtheid per kilo dacht ik.
als die bij accu of benzine gelijk waren hadden we al een eeuw allemaal elektrisch gereden toch?
 
Nu niets gewoon ter info.
Sommige vinden rendement wel belangrijk.
Als rendement is als in : geld dan wel
Als zijn de in electrotechnische mogelijkheden,dan niet.

Doch dat ligt bij overheden die de kosten,naar gelang hun idealen, manipuleren met accijnzen en verdere belastingen.
Nu nog fossiel, later ook en steeds meer ,de Elektrieken.

Daar dit verschuift naar een politiek onderwerp ga ik daar niet verder op; in.
 
Heel veel beter.
En gedeeld op X dus waarheid volgens jouw eigen stelling.

On Twitter, Elon Musk explained that Tesla car batteries should last for 300,000 to 500,000 miles or 1,500 battery charge cycles.4 mei 2023
500 kilometer per cyclus/lading is dan de maximale output per 625 kg accupakket.: 750000 km gedeeld door 1500 ladingen van x uur
100 kWh1377 lbs / 625 kg (tesla data)

625 kg diesel brengen mij 12.500 km ver, tegen 9 x 5 minuten tanken.

Dat is het verschil in energiedichtheid, en daarmee deels de verklaring van de besparing in tijd , dit ondanks een veel minder efficiente verbrandingsmotor
 
Laatst bewerkt:
Ik kick nergens op, het ging hier in eerste instantie om de verschillen in energiedichtheid per kilo dacht ik.
als die bij accu of benzine gelijk waren hadden we al een eeuw allemaal elektrisch gereden toch?

Rond 1903 reden er al EV's rond zoals de Studebaker en General Motors in Amerika, zelfs in Amsterdam reden er al EV taxi's en postauto's rond..
We zijn ruim 100 jaar (ontwikkeling) verder, de problemen zijn gebleven; te weinig bereik, te lang laden.
De ICE deed toen al, hoe slecht metalurgie destijds was en hoeveel problemen er ook waren, gewoon wat er gevraagd werd.
Benzine kocht je destijds per liter of gallon in een fles bij de drogist (!).
Ik ben geen tegenstander van EV, maar heb er niks mee..
We vergroten de problemen die er mee zijn, maar dat zijn wel zorgelijke zaken; natuurlijk brandt er ook wel eens een ICE uit, maar dat is vaak te wijten aan lekkage.
Een EV brandt spontaan in vlammen op, terwijl er niks 'verwijtbaars' aan de hand is..
Ik maak me niet druk over acculevensduur; de "eerste" Toyota Prius rijden ook nog rond na 20 jaar met hetzelfde pakket.
Maar..dat zijn Hybrids, en Toyota zet er nog steeds zijn kaarten op in...ruim 20 jaar verder.
 
Laatst bewerkt:
In stedelijke gebieden en volop laadopties kan elektrisch best goed werken, alleen als je 130 rijd in Dld op weg naar Milaan en om de zoveel uur moet bijladen schiet t naar mijn idee niet echt op.
Nu weet ik dat er 1000 km actieradius in de tank zit. En als ik 5 liter los mee neem nog eens 150 als ik echt zuinig ga rijden.
 
Een EV brandt spontaan in vlammen op, terwijl er niks 'verwijtbaars' aan de hand is..
Weer een fabel.
De kans op spontane brand bij een ICE zijn aangetoond echt heel veel keren groter.

Various surveys showed EVs represented far less of the reported fires than might be expected given their market share. Estimates by the Phosphorous, Inorganic & Nitrogen Flame Retardants Association reported 55 fires per billion miles travelled in ICE vehicles and five fires per billion for EVs. A report from AutoinsuranceEX said EVs exhibited 61 times fewer fires per 100,000 sales than ICE vehicles.
 
Weet je nog dat je het in een ander topic over cherry picking had?
Dat is nu exact wat je zelf doet.
Focussen op 1 punt en alle andere zaken negeren.

Ja een liter brandstof heeft een grotere energie dichtheid. Je hebt helemaal gelijk.
 

Je haalt hier een artikel aan waarin DE KANS DAT beschreven wordt..
Zoals ik aangaf is dat bij een ICE altijd aantoonbaar door brandstoflekkage icm een heet blok/ uitlaat, of een kortsluiting icm benzine..
Een EV brandt spontaan zonder dat er een technisch mankement aan te grondslag ligt.
DAT is geen fabel..