Haalt de motorrijder 2050?

1724230823877.png
 
Ja; dat dus idd.
Tis gewoon een futiele discussie.
De overgrote meerderheid, die hier een electrische auto rijdt ,rijdt gewoon een fossiele motor 🫠
De reden lijkt me duidelijk🤷‍♂️
 
En wat voor motor rij je zelf 🤔
En waar gebruik je die voor?

En waar ga je van uit waar de electrische energie wordt opgewekt?
Ik rij een energie slurpende K1300. Onder andere.
Maar is dat relevant hier? Ik val niemand aan, ik vertel alleen dat een ICE nooit zo efficiënt in energie gebruik is als een EV.

De elektrische energie wordt opgewekt in een centrale (zonne, wind, kern, kolen of gas), net zo goed als dat benzine niet uit de lucht komt vallen.
Het hele well to wheel proces is vele, vele vele malen efficiënter in EV voertuigen dan in ICE voertuigen, dat is al heel vaak aangetoond.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom we in de EU geen proeven doen met verwisselbare accu’s. Accu verwisselen duurt een minuutje ofzo bij de meeste motoren\ scooters. Neem ook aan dat bij de meeste scooters de accu wel een soortgelijke vorm heeft en spanning levert. In China doen ze dit volgens mij al met best was succes.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom we in de EU geen proeven doen met verwisselbare accu’s. Accu verwisselen duurt een minuutje ofzo bij de meeste motoren\ scooters. Neem ook aan dat bij de meeste scooters de accu wel een soortgelijke vorm heeft en spanning levert. In China doen ze dit volgens mij al met best was succes.
Een accu van 100 kilo wisselen is best een dingetje. En dan heb je nog misbruik of onjuist gebruik door mensen die er met de pet naar gooien. Zitten juridisch wel wat haken en ogen aan. Een totalitair land als china dwingt zoiets makkelijker af bij haar bevolking wellicht....de social credit score laat mensen meer inde gewenste pas lopen dan in het vrije westen
 
Ik rij een energie slurpende K1300. Onder andere.
Maar is dat relevant hier? Ik val niemand aan, ik vertel alleen dat een ICE nooit zo efficiënt in energie gebruik is als een EV.

De elektrische energie wordt opgewekt in een centrale (zonne, wind, kern, kolen of gas), net zo goed als dat benzine niet uit de lucht komt vallen.
Het hele well to wheel proces is vele, vele vele malen efficiënter in EV voertuigen dan in ICE voertuigen, dat is al heel vaak aangetoond.
Het wordt relevant als je fossiel met een negatieve ondertoon louter,in een negatief daglicht gaat plaatsen.🤔
Want het impliceerd dat je zelf al een verdere keuze wil maken.🫠
Want waarom rij je zelf dan nog fossiel,als er alleen voordelen zijn met een EV?
Of wil je louter verkondigen " do as i say ,not as i do"?

Maar ik zal er vast naast zitten🤷‍♂️

Daarbij zal het rendement van een lichte motor een stuk hoger zijn dan van jouw "tank"
Ook effe meenemen.
 
Overigens is de claim van well to wheel ook multi interpretabel.
Stop iets in een model en de uitkomst is zoals jij wilt
 
Een accu van 100 kilo wisselen is best een dingetje
Ik heb werkelijk nog nooit zo’n zware accu gezien in een motor/scooter. Misschien Max 30 kilo. Mijn kleine zusje wisselt zonder moeite met 1 hand de accu van dr scooter en het is echt niet zo dat je hier een monteur voor moet zijn. Lijkt me ook niet heel moeilijk om dit best wel aso-proof te maken.
 
In 1 kg accu zit vele malen minder energie dan 1 kilo brandstof, daar gaat het hier om.
Dat klopt.

Als je met beiden 80 rijdt heb je precies dezelfde energie hoeveelheid nodig om bijvoorbeeld lucht en rolweerstand te overwinnen.
Dat klopt ook, alleen de ICE gebruikt vele malen meer energie dan hij nodig heeft om die rolweerstand te overwinnen.
Waar denk je dat alle warmte vandaan komt? Een ICE is ongeveer 35% efficient. Max.
Een EV rond de 90%.

Alle andere voordelen die jij als feiten benoemt zijn moeilijk hard te maken.
Waar wordt de grondstof voor de accu gedolven
Waar komt de stroom vandaan
Hoe vaak kun je bijladen voordat de accu vervangen moet worden
Hoe wordt de accu gerecycled na vervanging
Wat kost een nieuwe accu en is de motor dat nog waard
Hoe ver kom je er mee op 1 lading als het 5 graden is. Of -10....
Wat als we van beide systemen de belasting heffingen en voordelen niet mee rekenen

Alle andere punten zijn prima hard te maken. En ik noem deze punten overigens helemaal niet, daar begin jij nu mee.

-Grondstoffen komen uit mijnen, vervuilende mijnen, net zo goed als olie uit vervuilende putten komt
-Stroom komt uit energie centrales, net zoals de stroom die raffinaderijen gebruiken
-Accu's gaan langer mee dan het voertuig ondertussen
-Accu recycling is geen enkel probleem
-Nieuwe accu's zijn duur. Heel duur. Net zoals een nieuw motorblok.
-Range wordt minder bij kou.
-Als de subsidies/belastingvoordelen van de oliemaatschappijen opgeheven worden is de benzine niet meer te betalen.
 
Het wordt relevant als je fossiel met een negatieve ondertoon louter,in een negatief daglicht gaat plaatsen.🤔
Want het impliceerd dat je zelf al een verdere keuze wil maken.🫠
Want waarom rij je zelf dan nog fossiel,als er alleen voordelen zijn met een EV?
Of wil je louter verkondigen " do as i say ,not as i do"?

Maar ik zal er vast naast zitten🤷‍♂️

Daarbij zal het rendement van een lichte motor een stuk hoger zijn dan van jouw "tank"
Ook effe meenemen.

Ik reageer op de negatieve toon die hier naar een EV gezet wordt.
Ik impliceer niks, dat maak jij er van.
Ik zeg nergens dat er alleen voordelen zijn.
 
Omdat een elektromotor 90%+ efficient is, dus 90%+ van de gebruikte energie omzet in beweging. Een ICE motor mag je blij zijn als je de 30% haalt, de rest gaat verloren in warmte en geluid.
Nogmaals, en we praten wederom langs elkaar heen, de electromotor is vele mallen efficienter gaf ik al eerder aan
Maaar dat is het punt hier niet.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom we in de EU geen proeven doen met verwisselbare accu’s. Accu verwisselen duurt een minuutje ofzo bij de meeste motoren\ scooters.
Dan moeten de fabrikanten aan een universele maat gaan voldoen qua accu groote en specs.
Die maat is er nog niet, en daarbij heb je een groter risico om bij een accuwissel een mishandelde accu van een ander in je scoot te krijgen, met mogelijk brand als gevolg (nergens ter wereld branden zoveel E-scooters en EV's uit als in China...)
Neem ook aan dat bij de meeste scooters de accu wel een soortgelijke vorm heeft en spanning levert.
Helaas helaas, dat is niet zo.
Hoewel de voltage over het algemeen wel redelijk bij elkaar in de buurt zit (60V - 72V), zijn er vele vormen en maten.
Een accupack van een E-scooter zit op ong. 10KG en (hier althans) het formaat van een aktetas (en mn La Souris scooter heeft daar twee van)
De versie waar ze het jaar erop mee kwamen (bosch set-up) had een kleinere accu die meer een flinke broodtrommel als omvang had.
zelfde scooter, maar ineens paste de oude accu niet meer bij t nieuwe model, en omgekeerd...
de accu van een Supersoco TC max (haalt max 95kmpu) is zelfs nog kleiner...

En dan heb ik het nog over de goedkope scooters; bij bijv. de Vespa electrica zit de accu ingebouwd, dus zul je toch moeten laden/wachten
 
Dat klopt.


Dat klopt ook, alleen de ICE gebruikt vele malen meer energie dan hij nodig heeft om die rolweerstand te overwinnen.
Waar denk je dat alle warmte vandaan komt? Een ICE is ongeveer 35% efficient. Max.
Een EV rond de 90%.



Alle andere punten zijn prima hard te maken. En ik noem deze punten overigens helemaal niet, daar begin jij nu mee.

-Grondstoffen komen uit mijnen, vervuilende mijnen, net zo goed als olie uit vervuilende putten komt
-Stroom komt uit energie centrales, net zoals de stroom die raffinaderijen gebruiken
-Accu's gaan langer mee dan het voertuig ondertussen
-Accu recycling is geen enkel probleem
-Nieuwe accu's zijn duur. Heel duur. Net zoals een nieuw motorblok.
-Range wordt minder bij kou.
-Als de subsidies/belastingvoordelen van de oliemaatschappijen opgeheven worden is de benzine niet meer te betalen.
Accu,s gaan een maximaal aantal ladingen mee.
Een nieuw accublok is vele malen duurder dan een motorblok
Range neemt fors af bij - 35, aldus mijn connecties in Finland die daarom allemaal benzine hybride rijden en noch een diesel noch een accu auto willen
Als de belastingen van de brandstof gaan betalen we nog 25 eurocent kostprijs
Dat noemen tegenstanders van fossiel dan weer subsidies , het is maar achter welk buro je zit
 
Een ICE is gewoon aangetoond niet efficiënt: een benzinemotor gebruikt ongeveer 27-28% van elke liter benzine om daadwerkelijk vooruit te komen, een diesel haalt iets (iets...) meer.
De rest verdwijnt de uitlaat uit als warmte en bijzaken als interne koeling etc.
Los van de discussie hoeveel energie het kost om brandstoffen te raffineren of energie in een accu te pompen; een EV is efficiënter.

Waarom ik geen EV rijd, heeft niks met deze discussie van doen.
IK vind motorrijden een gevoelskwestie (emotie vind ik te veel); ik kom tot rust en geniet van de techniek en de geluiden die erbij horen...ik ben werktuigbouwkundig geschoold.
Kan een kabelboompje fabriceren en eenvoudige electrische storingen oplossen, maar verder 'heb' ik niets met elektriciteit..
Ja, ook dat is techniek... maar ik ben geen elektricien.
Een EV, hoe mooi en efficiënt dan ook, zal dus waarschijnlijk geen plek krijgen in mijn garage.
Ik schrijf waarschijnlijk, want je weet nooit welk Damocles zwaard ons wat overheids-eisen boven het hoofd hangt.
Een maand of vier geleden heb ik, gewoon voor erbij, een Honda 450 Nighthawk gekocht voor een scheet en drie knikkers.
Dat ding is uit '84, de techniek nog veel ouder.
Met een beetje goede wil haal ik daar 1 op 30 mee, dus met een volle tank de snelweg op brengt me 500km verder..
En dat met 40+ jaar oude techniek!
De brandstofmotor is nog láng niet uitontwikkeld, ook al is de brandstof (fossiel wel te verstaan) een keer op.
Dat gaan wij, en onze kindskinderen niet meer meemaken..
 
Ik reageer op de negatieve toon die hier naar een EV gezet wordt.
Ik impliceer niks, dat maak jij er van.
Ik zeg nergens dat er alleen voordelen zijn.
3 x Ik
Ga eens uit van de ander zou ik zeggen, in plaats van steeds jezelf superieur voor doen
 
Ik reageer op de negatieve toon die hier naar een EV gezet wordt.
Ik impliceer niks, dat maak jij er van.
Ik zeg nergens dat er alleen voordelen zijn.

En die is voor mij: dat je op een acculading niet ver genoeg komt voor mijn aspiraties.
En het laden belachelijk lang duurt t.o.v. fossiel 🤷‍♂️
Dat zijn vooralsnog feitelijkheden en mijn insteek.

Maar dat aspect en afweging, vind ik in jouw beargumentering niet terug,vandaar.🤷‍♂️

Verder wordt het me te veel een wellus,nietus verhaal,een gebed zonder einde.
 
Met 110 kg benzine kom ik 2310 kilometer ver

Met mijn dikke reet op een Yamaha XMAX 300 kom ik 4962 km ver op 110 kg benzine (E10 zelfs, met E5 waarschijnlijk nog heel ietsje verder). Heb je geen dikke reet, dan is 5215 km ook nog wel mogelijk. Mixje van veel binnendoor en wat snelweg.

Het is al knap als je totaal 30 liter kwijt kan op een motor.
Rieju Aventura (500cc, A2). Standaard 40 liter.
Elke 1000 km pas tanken. :')
1724233296875.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan