De ruwe kosten zijn op zich wel helder. Het is nu voornamelijk de vraag wie voor deze kosten gaat betalen
Een confirmatiecode zie ik alleen niet zo snel (of ik ben nu niet zo heel erg helder
). Hoe kun je een code koppelen aan de eigenaar van de motor? Stel dat mijn motor gestolen wordt en iemand verteld me dat ik een motor alert kan laten versturen. Hoe weet het systeem dan als ik mijn motor/kenteken aanmeld, dat ik de eigenaar ben? Of zou je je eerst aan moeten melden voor het systeem met je motor informatie, zodat je account "goedgekeurd" wordt, en je daarna pas een alert kunt versturen?
Ik voel hem nog niet helemaal.
Goed initiatief, Ik zal dit ook in de gaten gaan houden en kijken waar ik kan bijdragen. hier mijn eerste gedachten:
eerst de verificatieprocedure: Ik zou niet gaan werken met een code want dit werkt verwarrend en net als met wachtwoorden ga je die vergeten als je van tevoren al voor het systeem moet aanmelden. Een code naar een mobiel is ook geen enkele garantie want dan heb je met pre-paid al een probleem omdat die nummers niet NAW gekoppeld zijn...het geheel is zo zeer fraudegevoelig.
even een kleine zijstap: je wilt gaan samenwerken met een verzekeraar (liefst meerdere) Het sponsoren hiervan moet voor hun
meetbare meerwaarde hebben om hier aan deel te nemen. De eerste vorm van meerwaarde is duidelijk:
als er motoren worden teruggevonden scheelt ze dat geld. Probleem is dat het systeem zich pas gaat bewijzen als het geheel operationeel is. In de praktijk werkt dit drempelverhogend om mee te werken aan de opstart van zo'n systeem.
Mijn tip: kijk naar hun core-business model en speel daar op in! We weten bijvoorbeeld dat verzekeringsmaatschappijen gevoelig zijn voor klantenbinding! dus maak daar gebruik van.
een idee om deze twee problemen op te lossen: Laat de verzekeraar(s) dit systeem als extra service aanbieden aan hun klanten. in uitwerking betekent het dat als er een motor bij de verzekeraar als gestolen wordt opgegeven, de verzekeraar dan meteen een unieke code terugstuurt naar de verzekerde waarmee deze zich kan aanmelden op het systeem dat de sms verstuurd (hierdoor is het altijd gekoppeld aan de betrouwbare NAW+ gegevens van de verzekeraar) Hiermee reduceer je de fraudegevoeligheid tot nagenoeg nul...
Pluspunt voor verzekeraar(s) om mee te werken aan een pilot: De verzekeraar kan dit systeem aanbieden aan de klant als USP in hun propositie want ze helpen daarmee aktief mee aan het oplossen van het probleem van de klant op meer vlakken als het geven van geld achteraf. Communicatie technisch is dit ook zeer positief te verkopen voor de verzekeraar:
"Wij helpen de motorrijder zijn motor terug te krijgen"
De technische uitwerking voor de techneuten: De toelatingsdatabase van het sms systeem hoeft alleen een unieke code te kunnen verwerken op dezelfde manier als dat bijvoorbeeld werkt met een token om een VPN verbinding te kunnen maken op een netwerk. Dit is zeer simpel en goedkoop op te zetten. Daardoor heb je ook geen probleem dat je databases moet gaan koppelen met aanmeldingsprocedures (wat een dure aangelegenheid is en onderhoudsgevoelig zonder al teveel meerwaarde)
Er zijn nog wel technische haken en ogen hieraan maar die zijn wel op te lossen met wat verder brainstormen om het geheel sluitend te maken
Om nog een aanzet te geven voor je andere probleem:
Een grote userbase bouwen voor het sms systeem: Laat de verzekeraar(s) een incentive geven om aan het systeem mee te werken: extra bonus-malus korting op de polis/ bij het terugvinden van een motor een jaar gratis verzekering voor de gouden tipgever/ etc...
Zo kunnen ze er meteen een marketingtool van maken waarmee ze dan met communitymanagement er nog meer pluspunten aan kunnen hangen zoals het samenwerken hiervoor met bijvoorbeeld Motor-forum. Laat bijvoorbeeld het sms systeem een verwijzing naar motor-forum (en de verzekeraar) meesturen
(in de vorm van bijvoorbeeld het kenteken: tik het kenteken in op motor-forum voor het juiste topic of iets dergelijks) hierdoor kan het communitygevoel van de motorrijder worden aangesproken om mee te praten hierover en de kracht van de community zal zeker bijdragen om mee te zoeken naar de gestolen motor.(dat heeft zich hier al genoeg bewezen) Daarnaast krijg je kruisbestuiving van leden van de verzekeraar die zich aanmelden op MF en MF'ers die de verzekeraar gaan overwegen vanwege de positieve bijdrage aan het terugvinden van de motor van de gedupeerde.
Hierdoor wordt tevens de doelstelling van de verzekeraar omtrent werving van nieuwe klanten en de loyaliteit van bestaande klanten vergroot en daarmee is het cirkeltje rond voor de verzekeraar om aan dit concept mee te doen
succes met het schrijven van je businessplan