Haalbaarheid? Motor Alert voor gestolen motoren?

Punt 1 is zo op te zoeken, pm maar als je daar hulp bij nodig hebt :)

En je vervolgalert: ik blijft bij het idee van een confirmatiecode die je moet ingeven die alleen de eigenaar van de fiets weet.

Blijkt het vervolgens toch een nep-melding dan wordt iemand uit het systeem verwijderd, wordt vervolgens zn fiets toch gejat dan is dat zn straf.

Punt 1 is zo op te zoeken, pm maar als je daar hulp bij nodig hebt :)

En je vervolgalert: ik blijft bij het idee van een confirmatiecode die je moet ingeven die alleen de eigenaar van de fiets weet.

Blijkt het vervolgens toch een nep-melding dan wordt iemand uit het systeem verwijderd, wordt vervolgens zn fiets toch gejat dan is dat zn straf.

De ruwe kosten zijn op zich wel helder. Het is nu voornamelijk de vraag wie voor deze kosten gaat betalen :)

Een confirmatiecode zie ik alleen niet zo snel (of ik ben nu niet zo heel erg helder :)). Hoe kun je een code koppelen aan de eigenaar van de motor? Stel dat mijn motor gestolen wordt en iemand verteld me dat ik een motor alert kan laten versturen. Hoe weet het systeem dan als ik mijn motor/kenteken aanmeld, dat ik de eigenaar ben? Of zou je je eerst aan moeten melden voor het systeem met je motor informatie, zodat je account "goedgekeurd" wordt, en je daarna pas een alert kunt versturen?

Ik voel hem nog niet helemaal.

De ruwe kosten zijn op zich wel helder. Het is nu voornamelijk de vraag wie voor deze kosten gaat betalen :)

Een confirmatiecode zie ik alleen niet zo snel (of ik ben nu niet zo heel erg helder :)). Hoe kun je een code koppelen aan de eigenaar van de motor? Stel dat mijn motor gestolen wordt en iemand verteld me dat ik een motor alert kan laten versturen. Hoe weet het systeem dan als ik mijn motor/kenteken aanmeld, dat ik de eigenaar ben? Of zou je je eerst aan moeten melden voor het systeem met je motor informatie, zodat je account "goedgekeurd" wordt, en je daarna pas een alert kunt versturen?

Je voelt hem heel goed! Iedereen zou zich moeten aanmelden (uit db van bijv MF is sowieso niet zo'n succes ivm persoonsgegevens etc), dan krijg je een code of die geef je zelf in. Die code is vervolgens nodig om de vermissing te bevestigen vóórdat het alarm uitgezonden wordt.

Of je doet niet zo'n code maar koppelt het aan mobieltjes (zeg nou eerlijk, wie heeft die tegenwoordig niet altijd op zak..) en laat een bevestigings SMS sturen met daar een code in. Zoals bijv bij banken.

Je voelt hem heel goed! Iedereen zou zich moeten aanmelden (uit db van bijv MF is sowieso niet zo'n succes ivm persoonsgegevens etc), dan krijg je een code of die geef je zelf in. Die code is vervolgens nodig om de vermissing te bevestigen vóórdat het alarm uitgezonden wordt.

Of je doet niet zo'n code maar koppelt het aan mobieltjes (zeg nou eerlijk, wie heeft die tegenwoordig niet altijd op zak..) en laat een bevestigings SMS sturen met daar een code in. Zoals bijv bij banken.

Met bovenstaande methode is het nog steeds mogelijk om een foute alerts te laten versturen. Persoonsgegevens en motor gegevens worden namelijk niet gechecked. Je hebt dan uiteindelijk alleen maar een geverifieerd 06 nummer. Maar dat schiet ook niet erg op aangezien er nog steeds prepaid modellen te koop zijn.

Je moeten aanmelden voor het systeem zie ik wel als een goeie. Maar de drempel moet wel laag blijven.

Maar ik voel hem dus nog steeds niet ;) Het is nog steeds fraude gevoelig.

Wat ik wel als een goede methode zou zien: betalen voor de alert. Aan de hand van de hoeveelheid mensen die je kan bereiken met de Alert (je geeft een postcode gebied op) bepaald het systeem hoeveel je moet betalen. Iets rond de 5 euro ofzo? Dan heb je namelijk meteen relevante persoonsgegevens (bankrekening nummer of creditcard betaling) van iemand die de motor als gestolen opgeeft. Dat zijn dan al twee drempels om geen fraude te plegen: het kost geld en je laat een geverifieerd spoor achter (betaal gegevens).

Betaling kan dan via iDeal, creditcard etc. Dat is tegenwoordig ook heel simpel.

Laatst bewerkt:
Fraude gevoelig blijft het altijd, welkom in de wereld van het internet.

Je hebt het pas redelijk waterdicht als je DigiD gaat gebruiken :+

Fraude gevoelig blijft het altijd, welkom in de wereld van het internet.

Je hebt het pas redelijk waterdicht als je DigiD gaat gebruiken :+

Dat is natuurlijk een onzin beredenatie. Systemen zijn prima te beveiligen, maar er zit altijd een prijs aanvast (figuurlijk dan) in de zin van drempels. Hoe hoger de drempel hoe beter de veiligheid. Het is nu de uitdaging om een zo laag mogelijke drempel te vinden (het systeem moet bijna-direct in te zetten zijn) zonder dat de fraudegevoeligheid omhoog gaat.

Het gaat natuurlijk nu ook nog niet over de technische fraude gevoeligheid. Het gaat eerst over de gegevens die aangedragen worden.

Laatst bewerkt:
Ik zal er eens over nadenken.. kan je me even pben wat je al had bedacht?

(mits je die hulp wil natuurlijk :) )

Ik ga nu eerst even wat slaap inhalen. Morgen weer een dag :)

Goed initiatief, Ik zal dit ook in de gaten gaan houden en kijken waar ik kan bijdragen. hier mijn eerste gedachten:

eerst de verificatieprocedure: Ik zou niet gaan werken met een code want dit werkt verwarrend en net als met wachtwoorden ga je die vergeten als je van tevoren al voor het systeem moet aanmelden. Een code naar een mobiel is ook geen enkele garantie want dan heb je met pre-paid al een probleem omdat die nummers niet NAW gekoppeld zijn...het geheel is zo zeer fraudegevoelig.

even een kleine zijstap: je wilt gaan samenwerken met een verzekeraar (liefst meerdere) Het sponsoren hiervan moet voor hun meetbare meerwaarde hebben om hier aan deel te nemen. De eerste vorm van meerwaarde is duidelijk: als er motoren worden teruggevonden scheelt ze dat geld. Probleem is dat het systeem zich pas gaat bewijzen als het geheel operationeel is. In de praktijk werkt dit drempelverhogend om mee te werken aan de opstart van zo'n systeem.
Mijn tip: kijk naar hun core-business model en speel daar op in! We weten bijvoorbeeld dat verzekeringsmaatschappijen gevoelig zijn voor klantenbinding! dus maak daar gebruik van.

een idee om deze twee problemen op te lossen: Laat de verzekeraar(s) dit systeem als extra service aanbieden aan hun klanten. in uitwerking betekent het dat als er een motor bij de verzekeraar als gestolen wordt opgegeven, de verzekeraar dan meteen een unieke code terugstuurt naar de verzekerde waarmee deze zich kan aanmelden op het systeem dat de sms verstuurd (hierdoor is het altijd gekoppeld aan de betrouwbare NAW+ gegevens van de verzekeraar) Hiermee reduceer je de fraudegevoeligheid tot nagenoeg nul...

Pluspunt voor verzekeraar(s) om mee te werken aan een pilot: De verzekeraar kan dit systeem aanbieden aan de klant als USP in hun propositie want ze helpen daarmee aktief mee aan het oplossen van het probleem van de klant op meer vlakken als het geven van geld achteraf. Communicatie technisch is dit ook zeer positief te verkopen voor de verzekeraar:
"Wij helpen de motorrijder zijn motor terug te krijgen"

De technische uitwerking voor de techneuten: De toelatingsdatabase van het sms systeem hoeft alleen een unieke code te kunnen verwerken op dezelfde manier als dat bijvoorbeeld werkt met een token om een VPN verbinding te kunnen maken op een netwerk. Dit is zeer simpel en goedkoop op te zetten. Daardoor heb je ook geen probleem dat je databases moet gaan koppelen met aanmeldingsprocedures (wat een dure aangelegenheid is en onderhoudsgevoelig zonder al teveel meerwaarde) Er zijn nog wel technische haken en ogen hieraan maar die zijn wel op te lossen met wat verder brainstormen om het geheel sluitend te maken

Om nog een aanzet te geven voor je andere probleem:

Een grote userbase bouwen voor het sms systeem: Laat de verzekeraar(s) een incentive geven om aan het systeem mee te werken: extra bonus-malus korting op de polis/ bij het terugvinden van een motor een jaar gratis verzekering voor de gouden tipgever/ etc...
Zo kunnen ze er meteen een marketingtool van maken waarmee ze dan met communitymanagement er nog meer pluspunten aan kunnen hangen zoals het samenwerken hiervoor met bijvoorbeeld Motor-forum. Laat bijvoorbeeld het sms systeem een verwijzing naar motor-forum (en de verzekeraar) meesturen (in de vorm van bijvoorbeeld het kenteken: tik het kenteken in op motor-forum voor het juiste topic of iets dergelijks) hierdoor kan het communitygevoel van de motorrijder worden aangesproken om mee te praten hierover en de kracht van de community zal zeker bijdragen om mee te zoeken naar de gestolen motor.(dat heeft zich hier al genoeg bewezen) Daarnaast krijg je kruisbestuiving van leden van de verzekeraar die zich aanmelden op MF en MF'ers die de verzekeraar gaan overwegen vanwege de positieve bijdrage aan het terugvinden van de motor van de gedupeerde.

Hierdoor wordt tevens de doelstelling van de verzekeraar omtrent werving van nieuwe klanten en de loyaliteit van bestaande klanten vergroot en daarmee is het cirkeltje rond voor de verzekeraar om aan dit concept mee te doen ;)

succes met het schrijven van je businessplan :W

Laatst bewerkt:
realxation je hebt een pb. Ik zou je er graag bij willen helpen. Ben zelf 3de jaars ce student. Momenteel doe ik een minor event management.

Heb al veel grote dingen opgezet. Veel gedaan met sponsor werven. Als ik ookal maar iets kan betekenen, hoor ik het graag van je..

:^ (Andy)

Kan me voorstellen dat een verzekeraar zo een gratis of zeer goedkope SMS-alert optie interessant vindt om aan te kunnen bieden :Y

Info in de SMS:
Kenteken, plaats, type + kleur motor en evt tijd van diefstal.

Een gedetailleerdere omschrijving + foto in een speciaal MF topic.
Een verzekeraar die onder bedrijfsnaam (Unive, KNMV etc.) een melding post maakt op deze wijze duidelijk dat hij zich inzet voor de belangen van zijn klant wat vertrouwen wekt bij potentiele klanten.

Mogelijkheid voor het opgeven en uitschrijven voor verschillende regio's (bijvoorbeeld woonplaats en werkplaats).

My 2ct.

Laatst bewerkt:
:^ (Andy)

Kan me voorstellen dat een verzekeraar zo een gratis of zeer goedkope SMS-alert optie interessant vindt om aan te kunnen bieden :Y

Info in de SMS:
Kenteken, plaats, type + kleur motor en evt tijd van diefstal.

Een gedetailleerdere omschrijving + foto in een speciaal MF topic.
Een verzekeraar die onder bedrijfsnaam (Unive, KNMV etc.) een melding post maakt op deze wijze duidelijk dat hij zich inzet voor de belangen van zijn klant wat vertrouwen wekt bij potentiele klanten.

Mogelijkheid voor het opgeven en uitschrijven voor verschillende regio's (bijvoorbeeld woonplaats en werkplaats).

My 2ct.

Dat klinkt heel goed,

- Brief maken voor sponsor werving, brief versturen naar verzekeringsmaatschappijen
- 2 dagen later bellen of brief is ontvangen
- wachten op een reactie

Dit is natuurlijk heel snel even, maar dit zou heel goed kunnen. Als mf mee wilt helpen kunnen we misschien nog wel een provider benaderen om ons te helpen. Wie niet waagt wie niet wint. Stel je voor provider x wil ons sponsoren, hierbij verwacht provider x wel iets terug. In samenwerking met MF misschien reclame op de site van mf

Dat klinkt heel goed,

- Brief maken voor sponsor werving, brief versturen naar verzekeringsmaatschappijen
- 2 dagen later bellen of brief is ontvangen
- wachten op een reactie

Dit is natuurlijk heel snel even, maar dit zou heel goed kunnen. Als mf mee wilt helpen kunnen we misschien nog wel een provider benaderen om ons te helpen. Wie niet waagt wie niet wint. Stel je voor provider x wil ons sponsoren, hierbij verwacht provider x wel iets terug. In samenwerking met MF misschien reclame op de site van mf
Artikeltje in de SP!TS oid doet het ook erg goed als het 'een samenwerking tussen motor-forum en [verschillende verzekeraars]' heet, dan willen ze natuurlijk graag in het eerste artikel genoemd worden ;)

Misschien wat om een goed plan te schrijven en deze uitterijken aan toekomstige sponsoren, samen met een begleidende brief. Zodat bedrijf x kan zien wat bijvoorbeeld ons doel is.

Ik zag een paar PM's voorbij komen, dus even heeeel snel een update. Helaas te druk om er even diep op in te gaan:

Aangezien ik dit project graag zie slagen, wil ik het uit m'n avonduren trekken en oppakken als project binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben (interactief marketing bureau). Voornamelijk omdat we op deze manier makkelijker bij verzekeraars en andere partijen als de ANWB, KNMV en de MAG binnen komen.

We hebben er al een aantal brainstorms opzitten, en zijn tot een aantal zeer goede oplossingen gekomen voor zowel het vullen van de userbase, de kosten van de SMSjes, en de verificatie van de aangeleverde data. Sterker nog: we willen de verzekeraars actief mee laten participeren in dit platform. De details zijn nog niet uitgewerkt maar we hebben een aantal leuke aanknopingspunten die we nu aan het uitwerken zijn (as we speak).

Omdat ik het graag goed aan wil pakken ruil ik nu liever een beetje snelheid in voor een goede aanpak.

De uitgangspunten zijn wel geworden: mogelijkheid tot het DIRECT versturen van een motoralert naar een bepaald postcode gebied. Je kan zelf aangeven hoe groot het postcode gebied gaat worden. De gebruiker heeft veel invloed op hoe de Alert verzonden gaat worden. We hebben twee goede verificatie methoden die niet eens een vervelend en uitgebreid technische oplossing bevatten. Een hiervan heeft medewerking nodig van de verzekeraars, en om dit te laten slagen wil ik dit eerst goed uit gaan werken.

Keep you posted! En sorry als het "geheimzinnig" over begint te komen, maar wil graag de details erg goed uitgedacht hebben voordat we te hard en te snel dingen gaan roepen. Het moet namelijk uiteindelijk haalbaar worden en het uiteindelijke doel: motoren terugvinden.

Het is dus een iets grotere idee geworden dan alleen een simpe SMSje versturen :)

Laatst bewerkt:
Ik zag een paar PM's voorbij komen, dus even heeeel snel een update. Helaas te druk om er even diep op in te gaan:

Aangezien ik dit project graag zie slagen, wil ik het uit m'n avonduren trekken en oppakken als project binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben (interactief marketing bureau). Voornamelijk omdat we op deze manier makkelijker bij verzekeraars en andere partijen als de ANWB, KNMV en de MAG binnen komen.

We hebben er al een aantal brainstorms opzitten, en zijn tot een aantal zeer goede oplossingen gekomen voor zowel het vullen van de userbase, de kosten van de SMSjes, en de verificatie van de aangeleverde data. Sterker nog: we willen de verzekeraars actief mee laten participeren in dit platform. De details zijn nog niet uitgewerkt maar we hebben een aantal leuke aanknopingspunten die we nu aan het uitwerken zijn (as we speak).

Keep you posted!

Ik ben benieuwd :) het klinkt in ieder geval haal goed.

Terug
Bovenaan Onderaan