realxation
Die hard MF'er
- 22 apr 2009
- 383
- 0
- Onderwerp starter
-
90000 MF-leden? Ja dat kan, maar hoeveel zijn daarvan nog actief (en dan ook de zin om aan te melden)? Die kosten van smsjes zijn inderdaad te hoog, tenzij je een sponsor hebt. Je zou dan emails kunnen gebruiken, maar niet iedereen checkt z'n mailbox regelmatig.
Als ze die van mij jatten, hoef ik 'm niet meer terug. Dus dan hoop ik dat ze 'm niet terugvinden of gewoon helemaal kapot gereden tegen een boom met de dief er nog op.
Naar aanleiding van alle gestolen motoren die worden gepost op MF, en met name het feit dat het soms enorm effectief blijkt te zijn om snel te kunnen schakelen en communiceren via een forum: waarom niet NOG sneller kunnen schakelen? Hmm, even een wild idee dus
Hoe effectief zou het zijn om een soort Amber Alert maar dan voor motoren te maken? Het begin punt is er al: de leden van MF (bijna 90.000). Even een mailtje naar iedereen sturen (die middelen heb ik wel) om te vragen zich aan te melden met mobiel nummer en postcode. Zodra er dan hier melding wordt gemaakt van een gestolen motor -> Motor Alert naar een bepaald postcode gebied. Iedereen in dat postcode gebied ontvangt dan direct een SMS met omschrijving en kenteken. SMS is uiteraard gratis.
Stel dat 10% van de MF leden mee wilt doen. Dan heb je een userbase van 9000 man. Je hebt iets van 100 postcode gebieden in Nederland? Dan heb je rond de 100 man binnen een uur te pakken die hun ogen open kunnen houden, zonder dat ze eerst 's avonds naar MF moeten gaan.
Een sponsor zoeken voor zoiets dergelijks lijkt me niet heel moeilijk. (link in SMS meesturen, kan ik wel even onderzoeken) En qua techniek heb ik nog wel wat partijen in m'n netwerk, en heb ik zelf ook nog wel wat uurtjes over.
Als iemand van MF hier iets in ziet: let me know. Het gaat dan voornamelijk over de medewerking van MF om de userbase als startpunt te gebruiken, en eventueel de integratie met de forum software (maar die wordt volgens mij ook door NL'ers gemaakt? React?) om snel updates te kunnen geven en toegang te bieden tot het "voorstellen" van een Motor Alert door een MF lid.
Het is even snel opgeschreven wat er in me opkwam, maar het lijkt me aardig haalbaar. En verdomd handig. Er zijn natuurlijk al meerdere websites met alleen overzichten van gestolen motoren, maar daar mis je de snelle schakeling. De eerste dagen heb je natuurlijk de meeste kans dat je je motor terug kan vinden.
@TS:
Als je hier serieus iets mee wilt, zul je een van de admins even moeten benaderen voor het gebruik van de userbase. Ik ben bang dat het niet mag/kan, maar je weet nooit.
Verder zou je natuurlijk de ANWB, MAG en KNMV kunnen benaderen.
Je kan het echt vergeten dat 10% van de MF-ers meedoet, ik denk nog niet eens 1%. Ik heb laatst eens na laten kijken hoeveel mensen de notificatie aan hadden staan op het topic waarin je je gestolen motor kunt melden. Peanuts.
Die userbase mag niet zomaar gebruikt worden, hoe goed het ook bedoelt wordt (privacy). Dat kan ik je alvast vertellen.
Wat evenueel wel zou kunnen is dat een admin een mailtje uitstuurt naar de userbase met de vraag of de betreffende user mee wil doen.
Je kan het echt vergeten dat 10% van de MF-ers meedoet, ik denk nog niet eens 1%. Ik heb laatst eens na laten kijken hoeveel mensen de notificatie aan hadden staan op het topic waarin je je gestolen motor kunt melden. Peanuts.
Daarnaast vraag ik me af wat je met de db van MF moet? Daar staan geen 06-nummers in hoor. En toegang tot de emailadressen kan je echt vergeten. Voor iedere commerciële partij is dat uiterst waardevol. Eén foutje en de boel ligt op straat en het vertrouwen van users in de geloofwaardigheid van MF daalt tot het nulpunt.
Zoek de vorige discussie over dit onderwerp eens op, want die zijn we nu helemaal aan het overdoen.
Zoek de vorige discussie over dit onderwerp eens op, want die zijn we nu helemaal aan het overdoen.
Dan is MF sowieso te klein. Er zijn misschien wel 90.000 registraties, maar ik schat niet eens 10.000 actieve gebruikers.Ik denk dat een dergelijk systeem effectief wordt als je een userbase van rond de 10.000 hebt. Als MF hier geen beginpunt voor zou kunnen zijn, dan moet ik eens rond gaan snuffelen bij de KNMV, MAG, ANWB etc.
Dan is MF sowieso te klein. Er zijn misschien wel 90.000 registraties, maar ik schat niet eens 10.000 actieve gebruikers.
Probleem met dit soort dingen is dat veel mensen ongeveer gelijktijdig op soortgelijke ideeën komen.
Ooit had je alleen Opsporing verzocht en keek heel Nederland er naar. Tegenwoordig wordt er op dat soort programma's nauwelijks meer gereageerd, omdat bijna elke zender wel zoiets doet. Je ziet het aantal programma's nu al weer afnemen.....
Met de SMS alerts gaat het mogelijk dezelfde kant op. Voer er een paar teveel in en mensen raken de aandacht kwijt. De politie gaat nu ook sms-alerts en e-mail alerts invoeren (de Amsterdamse politie heel binnenkort bv. voor overvallen)
Dus: goed idee, maar de spoeling wordt dun...... en dan zakt het effect af.
zoiets heb je al op www.rollerbank.nl
daar waarschuwen ze je voor controlles als die gespot zijn in de tijd dat ik scooter reed super handig.... misschien dat je eens een mailtje kunt sturen aan hun mods hoe zij abuse van het systeem tegen gaan (lees nepmeldingen) want ik heb daar in die 2 jaar tijd nooit een nepmelding van gekregen.
Probleem met dit soort dingen is dat veel mensen ongeveer gelijktijdig op soortgelijke ideeën komen.
Ooit had je alleen Opsporing verzocht en keek heel Nederland er naar. Tegenwoordig wordt er op dat soort programma's nauwelijks meer gereageerd, omdat bijna elke zender wel zoiets doet. Je ziet het aantal programma's nu al weer afnemen.....
Met de SMS alerts gaat het mogelijk dezelfde kant op. Voer er een paar teveel in en mensen raken de aandacht kwijt. De politie gaat nu ook sms-alerts en e-mail alerts invoeren (de Amsterdamse politie heel binnenkort bv. voor overvallen)
Dus: goed idee, maar de spoeling wordt dun...... en dan zakt het effect af.
Ze hebben wel een leuk verdienmodel. 55 cent per ontvangen SMS bericht. Terwijl de kosten in de praktijk rond de 10 cent liggen.
Nee.En dit is jouw aanname of heb je deze mening ook echt ergens op gebaseerd ?
Kijk, dát is nou een aanname....... en gezien de uitvoering in de praktijk minder aannemelijk. Probleem is namelijk niet de inschrijving (al moet je nog maar zien wie zich wérkelijk inschrijft) maar de respons daarna.Want ik meen hier het tegenovergestelde van iedereen die zijn motor belangrijk vind en je schotelt hem deze actie kosteloos voor zal geen probleem hebben zich in te schrijven.
(dat is wel een aanname ja, maar meer aannemelijk dan de aanname van jou!)
Nee.
Ja.Kijk, dát is nou een aanname....... en gezien de uitvoering in de praktijk minder aannemelijk. Probleem is namelijk niet de inschrijving (al moet je nog maar zien wie zich wérkelijk inschrijft) maar de respons daarna.
Als het zou lukken, zou ik me wel opgeven. Als de kosten per smsje omstreeks 10 cent liggen, wil ik die zelf ook nog wel betalen als ontvanger zijnde.
De technische / praktische haalbaarheid ben ik wel benieuwd naar, ik heb nog geen briljante ideeën daarover..
Ik zeg TOPPP!
En met een beetje aandacht straks haal je een keer de media en melden zelfs niet- mf leden of zelfs niet motorrijders zich aan.....
Bovenal zie ik niet in waarom de DB van MF gebruikt zou moeten worden,
Als er toestemming mogelijk is voor een topic als deze waarin via een tool 06nummers
weggeschreven kunnen worden voor de motor-alert dan kan dit geheel los staan
Mischien is een link naar een simpele site al wel genoeg!
I'm in