Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Haalbaarheid? Motor Alert voor gestolen motoren?

realxation

Die hard MF'er
Lid geworden
22 apr 2009
Waarderingsscore
0
Naar aanleiding van alle gestolen motoren die worden gepost op MF, en met name het feit dat het soms enorm effectief blijkt te zijn om snel te kunnen schakelen en communiceren via een forum: waarom niet NOG sneller kunnen schakelen? Hmm, even een wild idee dus

Hoe effectief zou het zijn om een soort Amber Alert maar dan voor motoren te maken? Het begin punt is er al: de leden van MF (bijna 90.000). Even een mailtje naar iedereen sturen (die middelen heb ik wel) om te vragen zich aan te melden met mobiel nummer en postcode. Zodra er dan hier melding wordt gemaakt van een gestolen motor -> Motor Alert naar een bepaald postcode gebied. Iedereen in dat postcode gebied ontvangt dan direct een SMS met omschrijving en kenteken. SMS is uiteraard gratis.

Stel dat 10% van de MF leden mee wilt doen. Dan heb je een userbase van 9000 man. Je hebt iets van 100 postcode gebieden in Nederland? Dan heb je rond de 100 man binnen een uur te pakken die hun ogen open kunnen houden, zonder dat ze eerst 's avonds naar MF moeten gaan.

Een sponsor zoeken voor zoiets dergelijks lijkt me niet heel moeilijk. (link in SMS meesturen, kan ik wel even onderzoeken) En qua techniek heb ik nog wel wat partijen in m'n netwerk, en heb ik zelf ook nog wel wat uurtjes over.

Als iemand van MF hier iets in ziet: let me know. Het gaat dan voornamelijk over de medewerking van MF om de userbase als startpunt te gebruiken, en eventueel de integratie met de forum software (maar die wordt volgens mij ook door NL'ers gemaakt? React?) om snel updates te kunnen geven en toegang te bieden tot het "voorstellen" van een Motor Alert door een MF lid.

Het is even snel opgeschreven wat er in me opkwam, maar het lijkt me aardig haalbaar. En verdomd handig. Er zijn natuurlijk al meerdere websites met alleen overzichten van gestolen motoren, maar daar mis je de snelle schakeling. De eerste dagen heb je natuurlijk de meeste kans dat je je motor terug kan vinden.

Laatst bewerkt:
Er zijn een hoop dingen waar aan gewerkt zou moeten worden, zoals misbruik van het systeem etc.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit te realiseren is, misschien met hulp van een enthousiaste sponsor. (Verzekeraar wellicht)

Laatst bewerkt:
Er zijn een hoop dingen waar aan gewerkt zou moeten worden, zoals misbruik van het systeem etc.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit te realiseren is, misschien met hulp van een enthousiaste sponsor. (Verzekeraar wellicht)

Wat voor misbruik? Het is redelijk makkelijk te checken (RDW check of ie als gestolen staat). Een samenwerking met RDW om realtime status te kunnen checken is ook wel mogelijk lijkt me. Maar dat is alleen maar een plus.

Sponsor gaat wel lukken Een alert naar 100 mensen kost ongeveer 10 euro om te verzenden in totaal. Dat moet dus wel te halen zijn. Een combinatie van verzekeraar/sms dienst zou mooi zijn. Ga ik achteraan.

Het grootste probleem in het begin is een grote userbase creeeren. Samenwerking met MF dus. Ik hoop dat iemand van MF meeleest dus

Laatst bewerkt:
het idee is idd goed! al moeten er wel mensen met kennis op af komen..

ik heb er niks verstand van of wat dan ook maar als het lukt ben ik zeker bereid om er aan mee te werken!:D

het idee is idd goed! al moeten er wel mensen met kennis op af komen..

ik heb er niks verstand van of wat dan ook maar als het lukt ben ik zeker bereid om er aan mee te werken!:D

Kennis qua technische uitvoering en marketing zit wel in orde. Een dergelijk platform (in pilot vorm) is in een maand wel op te zetten. Wat voor eventuele struikelblokken zie je nog meer?

Hoe meer input hoe beter natuurlijk

Probleem met dit soort dingen is dat veel mensen ongeveer gelijktijdig op soortgelijke ideeën komen.

Ooit had je alleen Opsporing verzocht en keek heel Nederland er naar. Tegenwoordig wordt er op dat soort programma's nauwelijks meer gereageerd, omdat bijna elke zender wel zoiets doet. Je ziet het aantal programma's nu al weer afnemen.....

Met de SMS alerts gaat het mogelijk dezelfde kant op. Voer er een paar teveel in en mensen raken de aandacht kwijt. De politie gaat nu ook sms-alerts en e-mail alerts invoeren (de Amsterdamse politie heel binnenkort bv. voor overvallen)

Dus: goed idee, maar de spoeling wordt dun...... en dan zakt het effect af.

Laatst bewerkt:
Puik idee. Technische zeer haalbaar, heb alleen enige vraagtekens omtrent de kosten en de sponsors. Maarja als jij zegt dat jij over dergelijke contacten beschikt > doen!

Ik zou zelf mijn nummer wel opgeven, maar dan zou ik wel de garantie moeten hebben dat de sponsor die bijvoorbeeld niet doorverkoopt aan derden.

Daarom wil ik dit ook alleen oppakken als ik een samenwerking kan vinden met een goede/loyale userbase. Zoals MF dus.

Het hoeft van mij niet eens landelijk, je kan altijd klein beginnen en bij succes opschalen. Misschien voor nu alleen een samenwerking met MF, om het leven van de MF'er wat te vermakkelijken

Who knows.... Ik weet wel dat de beste initiatieven als deze uit de particuliere sector komen. Ik ga niet wachten op de overheid en overheidsinstanties.

Waarom ik ook denk dat het wel aardig kan lukken: we hebben te maken met een zeer loyale doelgroep... motorrijders. Die doelgroep moet je bij elkaar krijgen: MF.

En waarom die SMS diensten van de politie vaak ook niet (gaan) werken: bureaucratie. Hoe lang zou het duren voordat de politie er een alert uit zou gooien van een gestolen motor? Pas als ze het onderzocht hebben een week later? De politie is er voor de stap nadat een gestolen motor gespot is binnen de eerste dagen na de verdwijning. En voor die eerste paar uur/dagen zouden we dan iets als Motor Alert kunnen hebben.

We gaan gewoon voor en/en. Het kan nooit kwaad.

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat er veel animo voor is. Als je een aantal verz. maatschappijen mee hebt als sponser. Ook het bereik is goed. Misschien gelijk een MFapp voor de Iphone??

Ik denk ook dat er veel animo voor is. Als je een aantal verz. maatschappijen mee hebt als sponser. Ook het bereik is goed. Misschien gelijk een MFapp voor de Iphone??

Minimaal 4 mobiele platformen iPhone als eerste dan maar?

Hier loopt al een topic over. 1 jaar geleden wilde iemand hetzelfde.

Dat is niets geworden, maar uiteindelijk zijn we wel na gaan denken over wat wij (MF) hier aan konden doen. Dat heeft geresulteerd in de "Gestolen-motoren-notificatie" zoals we die nu hebben. Zie meer info hier:
Het overzicht van gestolen motoren van MF-ers

Vaak merk je pas een paar, zoniet een flink aantal, uur later dat je motor gestolen is. Dan zullen de meesten al een eind weg zijn denk ik.

Misschien dat een mail inclusief foto's en wat uitgebreidere informatie beter werkt? Ik zou mijn mobiele nummer in ieder geval wel opgeven als dit gaat komen.

Maar vervolgens die informatie verwerken, daar gaat iemand een dagtaak aan hebben?

Blijft toch een super initiatief en aangezien wijsheid met de jaren komt, lukt het nu misschien wel. Het is zeker het proberen waard.
Verzekering als sponsor is een hele leuke oplossing, maar telefoon provider is misschien handiger aangezien dan rechtstreeks de kosten via de provider kunnen gaan. (Is maar een ideetje, weet niet of het in praktijk zo lukt)

Wat voor misbruik? Het is redelijk makkelijk te checken (RDW check of ie als gestolen staat). Een samenwerking met RDW om realtime status te kunnen checken is ook wel mogelijk lijkt me. Maar dat is alleen maar een plus.
Ik denk dat tegen de tijd dat de RDW alles verwerkt heeft, dat je dan al veel te laat bent, dus dat moet je vergeten denk ik...

Verder lijkt het me best een goed idee eigenlijk!

Vorige keer liep het stuk op de kosten van de sms-jes. Wie betaalt die 3000 of misschien wel 20.000 sms-jes, een paar keer per week?

Misschien de aangever van de gestolen motor een bedrag van zeg, 25 euro laten betalen? Iemand die zn gestolen motor graag terug wil hebben zal hier niet moeilijk over doen en misbruik zal een stuk minder zijn. (wie gaat er 25 euro betalen voor een 'grap')

(wie gaat er 25 euro betalen voor een 'grap')
Ik.
Vergis je niet. Geef de motor van je maat op, (1 april) of van een vervelende collega en voor 25 euro wordt ie een weekend lang van zijn motor afgeslagen. Onbetaalbaar.

90000 MF-leden? Ja dat kan, maar hoeveel zijn daarvan nog actief (en dan ook de zin om aan te melden)? Die kosten van smsjes zijn inderdaad te hoog, tenzij je een sponsor hebt. Je zou dan emails kunnen gebruiken, maar niet iedereen checkt z'n mailbox regelmatig.

Als ze die van mij jatten, hoef ik 'm niet meer terug. Dus dan hoop ik dat ze 'm niet terugvinden of gewoon helemaal kapot gereden tegen een boom met de dief er nog op.

@TS:
Als je hier serieus iets mee wilt, zul je een van de admins even moeten benaderen voor het gebruik van de userbase. Ik ben bang dat het niet mag/kan, maar je weet nooit.

Verder zou je natuurlijk de ANWB, MAG en KNMV kunnen benaderen.

Laatst bewerkt:
Ik.
Vergis je niet. Geef de motor van je maat op, (1 april) of van een vervelende collega en voor 25 euro wordt ie een weekend lang van zijn motor afgeslagen. Onbetaalbaar.

En wat waren de laatste 2 letter van jouw kenteken ook alweer

[me]Martell noteert...[/me]

Waar is dit toendertijd op stuk gelopen dan?

Het overzicht is natuurlijk een prima archief functie, maar ik vraag me af wat nog steeds de beste ingang naar deze gestolen motoren is? De originele thread die gepost wordt en bovenaan de Algemene motorpraat komt, of daadwerkelijk de gestolen motoren thread?

Daarnaast zie ik veel meer waarde in een push notificatie zoals een SMS en/of email dan alleen een overzicht van gestolen motoren.

Daarom zou het mij enorm interessant lijken om de userbase van MF actief proberen in te zetten hiervoor.

Vorige keer liep het stuk op de kosten van de sms-jes. Wie betaalt die 3000 of misschien wel 20.000 sms-jes, een paar keer per week?

Hoeveel motoren komen er per week in die lijst bij op MF?

te veel.....

ik zou me opgeven.....misschiem iets uit de mf pot voor de kosten?

blijven takke figuren die dieven..