Guzzi met laadstroomproblemen

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Een maat van me heeft een Guzzi (volgens mij een Cali 850 of 1100) met een hik in het laadstroomcircuit. Symptomen: af en toe wel en af en toe geen laadstroom. Diodebrug en spanningsregelaar zijn al vervangen. Massacontacten zijn ook OK, zijn al nagelopen.

Ik denk zelf aan een draadbreuk ergens. Is natuurlijk lastig op te sporen. Hij is zelf ondertussen al zo ver dat hij de hele kabelboom er uit wil rukken en er een nieuwe in wil zetten, maar moet volgens mij wel eenvoudiger op te lossen zijn. Rotte stekkerverbindingen is altijd een leuke tweede verdachte, die zijn wel iets makkelijker op te sporen.

Zijn er behalve draadbreuk nog andere Guzzi specifieke punten in het laadstroomcircuit waar hij eens naar kan kijken?

PS er hangt een Ural bak aan dus vandaar dat ik de vraag hier wel durf te posten ;-).
 
Je zegt dat er af en toe wel en af en toe geen laadstroom is. Volgens mij kan het je helpen als je precies weet wanneer er wel laadstroom is en wanneer niet. Misschien een idee om tijdelijk even een voltmeter/amperemeter aan te sluiten zodat je tijdens het rijden precies kan zien wanneer je hoeveel stroom/volt hebt.

Probeer eens een werkplaatshandboek te vinden van dat ding, want daar staat precies hoeveel ohm en hoeveel ampere de dynamo moet geven bij zoveel rpm.

Succes.
 
Je zegt dat er af en toe wel en af en toe geen laadstroom is. Volgens mij kan het je helpen als je precies weet wanneer er wel laadstroom is en wanneer niet. Misschien een idee om tijdelijk even een voltmeter/amperemeter aan te sluiten zodat je tijdens het rijden precies kan zien wanneer je hoeveel stroom/volt hebt.

Probeer eens een werkplaatshandboek te vinden van dat ding, want daar staat precies hoeveel ohm en hoeveel ampere de dynamo moet geven bij zoveel rpm.

Succes.

Dat is dus de grap, het is volstrekt willekeurig wanneer er wel en geen laadstroom is. Ik zal eens vragen of hij een WPHB heeft, dynamo checken is ook wel een goeie.
 
af en toe wel af en toe niet?

typisch voor alle oudere fietsen; alle stekkers nalopen en vrijmaken van corrosie.......

typisch Guzzi: extra controle koolborstels dynamo en laadspannings lampje: de guzzi's hebben geen permanente magneten in de dynamo en versleten koolborstels kunnen zoals in iedere dynamo voor problemen zorgen maar bij een guzzi is ook het laadstroomlampje van belang; dit is namelijk onderdeel van het "opstart" circuit van de stator (probleem speelt alleen bij lage toerentallen, als de dynamo opstart-stroom nodig heeft om zijn velden op te-bouwen)
Een los zittend of slecht functionerend lampje kan dus zorgen dat de stator geen veld op kan bouwen en de stroomvoorziening niet op gang komt; bij hogere toerentallen zou de dynamo dan wel altijd moeten werken omdat deze dan genoeg stroom produceerd om zichzelf in stand te houden en het startcircuit wordt uitgeschakeld (het lampje gaat dan uit)
 
Laatst bewerkt:
:^ met 3wheel. als eerste de stator verdenken.
de sleepsporen isoleren en kijken of ze met elkaar doorverbonden zijn. dan het aanstuurgedeelte van de rotor, koolborstels lampje.
 
De koolborstels zijn hoofdverdachte maar aan de bedrading kan het ook heel goed liggen, vooral de verbindingen tussen gelijkrichter en dynamo (en speciaal de rotor) controleren.
Als de motor op toeren is dan wordt de rotor gevoed uit de gelijkrichter en daar zit de spanningsregelaar nog tussen, deze regelt de stroom door de rotor en daarmee dus de laadstroom.
 
Kijk, alle drie kenners op een rij. Dat lampje ken ik nog van mijn oude R80/7, zat ik ook al aan te denken.

Ik zal hem een paar tips geven, kan ie dit weekend weer gaan zoeken.

Iedereen bedankt tot zo ver! :W
 
lol ....heb er in de tijd ook eens 1 zo gehad , zo gekocht en zo terug verkocht , was ook eens wel en eens niet , pffff , het hoeft soms niet veel te zijn , koolborstels , alle stekkers losmaken en opschuren , diodeplaat , spanningsregelaar....dan ben je al ver , maar het blijft een kl.....enwerk , bij mij lade hij niet bij als ik met licht reed.....
 
Zit er op een Guzzi een dynamo met een veldspoel?
Op mijn vorige motor(Honda CBR 1000F) zat wel zo´n dynamo en daar was het ook wel/niet, wel/niet enz......
Toen bleek dat de kabel die de veldspoel bekrachtigd niet goed was en er dus niet altijd een magnetisch veld kon worden opgewekt zodat de andere drie spoelen geen stroom konden opwekken.
Nu weet ik niet wat voor dynamo en Guzzi heeft, het is maar een idee. :?
 
Jozzi
Dat klopt het is een dynamo die voorzien is van een elektrisch bekrachtigde rotor .
Dat doet de spannings regelaar trouwens .
Laadstroomlampje is erg belangrijk voor het opstarten maar dat is ook al genoemd net als de rest.
Wat mij een keer is overkomen was dat de draad net achter de steker van de regelaar was gebroken, maar door de isolatie was dat niet te zien maar na een paar keer meten aan het licht gekomen .
Ook een aandachts puntje dus .
 
Update: Laadstroomlampje is er tussen gezet toen hij hem net had. Koolborstels zijn gemeten en OK. Dynamo meten en die rare draadbreuk zoeken moet nog gebeuren. Wederom bedankt voor de tips! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan