GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is weer leuk om te lezen :Y.

Dat snijden van draad op die bus, gaat dat zo in 1 keer zoals op de foto? Erg mooi als je het gereedschap hebt en weet hoe je het moet gebruiken. Ik heb nog nooit met een draaibank gewerkt maar kun je zo'n ding instellen op een bepaalde spoed ofzo?

En heeft is de zitting van de uitlaatklep echt allemaal deukjes of lijkt dat zo?

Nu je toch zo goed bezig bent: Ga je de klepzittingen nog opnieuw frezen? :P
 
Hallo JKoehorst,

Dat was nou net de bedoeling!

Nee, dat draadsnijden gaat in fases.
Eerst draai je buitendiameter iets onder de nominale maat.
De nominale maat is in dit geval 18mm en 12mm.
Hoe groter de diameter en hoe grover het schroefdraad, hoe meer je onder die nominale maat
gaat zitten. Maar het is over het algemeen 0,1 of 0,2mm.
Dan laat je de schroefdraadbeitel de diameter net raken en ga je iedere keer een aantal tiendes
van mm's verder.
Voor M18x1,5 en M12x1,5mm moet de beitel 1,5mm in het materiaal gaan, doorgaans is het ietsje meer. Dat ietsje meer ontstaat eigenlijk al, doordat je de beitel een diameter laat raken die al onder de nominale maat zit.
Het is ook een gevoelskwestie.
Je moet inderdaad de draaibank instellen op de gewenste spoed, dit kan van alles zijn!
Ik zal wel eens eens een foto maken vd mogelijkheden.

De zitting heeft inderdaad allemaal putjes, hoe dat veroorzaakt wordt?
Wie het weet mag het zeggen. Een te arm mengsel?

Of ik de klepzittingen opnieuw moet frezen is afhankelijk van de breedtte van het aanlegvlak.
Dat moet ik nog bepalen. In het handboek staan de waarden wel vermeld.
Wel weet ik, dat de diameters vd klepstelen nog netjes is.
Een uitlaatkklep moet ik nog verder bekijken, want het aanlegvlak loopt niet concentrisch met de klepsteel. Het lijkt wel of er twee (verschoven) aanlegvlakken zijn! Dan moet ik ook de bijhorende
geleidebus in de kop controleren, die zal dan wel ovaal zijn uitgesleten...

Kom je een keer kijken op mijn werk in Zwolle?

HAPO.
 
Goedemiddag!

Dit weekeinde MotoGP op TV! Joepie! *O* Het wordt opgenomen, hoor... Ik volg het echt wel. :Y Wat is die Stoner goed bezig, he?

Ik wil verder gaan met mijn motorblok, met name de cilinderkop.
De gietdelen moeten een keer schoon zijn, kan dat spul gestraald worden.
Moet wel, ik krijg het niet echt schoon! :r
Ik heb die delen een week lang, iedere dag nat gespoeld met ontvetter, zodat het goed kan inweken, en met de kwast schoon geprobeerd te borstelen.
Het resultaat stond mij niet aan! Daarom met de hogedrukreiniger erop...

Zo zag de kop eruit voor het ontvetterbad:
full


Na het bad en hogedrukreiniger:
full


Nog steeds niet je van het! :( Moet dus gestraald worden.

Daarna de uitlaatpakkingen verwijderd, dat was even pielen, hier zitten ze er nog in:
full


Een begin gemaakt met een schroevendraaier:
full


Kijk, hier komt ie aan:
full


De eerste pakking heb ik kapot gemaakt, de andere drie kon ik er heel uit krijgen:
full


Het lijken me holle aluminium ringen met astbest ertussen.
Goed, de boel een beetje schoon gekrabd.
Op naar het volgende klusje!

De inlaatrubber-flenzen kon ik niet los krijgen:
full


Ik heb bij dit klusje dit gereedschap gebruikt:
full


In de boutkop heb ik een zaagsnede gemaakt, wel oppassen dat ik het aluminium niet
raak. Toch 3x gedaan! |( :N
full


Toen een grote schoevendraaier net niet pas geslepen in de zaagsnede en die er met een hamer in geslagen, wel met beleid natuurlijk:
full


Daarna met behulp van een waterpomptang en flinke druk naar beneden, kon ik ze
zonder problemen losdraaien! *O*

Detailfoto vd bout met schroevendraaier:
full


Eindelijk die krengen los!
full


Een pakking bleek kapot te zijn:
full


Zo kun je het beter zien:
full


De ringen (O-ringen?) waren keihard geworden, ik kon ze zo kapot breken:
full


Waren zeker niet hittebestendig... Volgens mij zijn hitte-bestendige O-ringen anders van kleur, ik meen rood. :? Zoek ik wel een keer uit...

Zo, dat was het weer even!
Volgende keer ga ik de klepgeleiders opmeten en de passingen afstoppen voor het stralen, ook moeten de afdicht vlakken afgeschermd worden, zodat er geen zand kan komen in de oliekanalen en dat de nokkenas lagers niet gestraald worden. Lijkt me wel zo verstandig!!
Het kan ook zijn dat ik met wat anders kom, dat zien jullie wel.

Tot Kijk! :W :W
HAPO.
 
Ohh, ja er was nog iets.
Toen ik met de cilinderkop bezig was viel me een gerammel/getik op! :?
En dat, terwijl de kop helemaal kaal is... :?
Ik dacht even dat er iets in de oliekanalen zou kunnen zitten, maar dat leek me onwaarschijnlijk.
Zou het getik veroorzaakt kunnen worden door een klep die in het oliekanaal gemonteerd zit?
Later bedacht ik me, dat wanneer je motor uitzet, de motorolie niet helemaal vd
cilinderkop naar het carter mag stromen. Bij de volgende start heb je dan meteen een
oliecirculatie.
Klopt mijn beredenatie?

HAPO.
 
Joepie, ik heb mijn frame terug!!! *O* *O*
Ik kon hem vanmiddag ophalen en het kostte indererdaad 120€.

Zo was het ;( :
full


full


En zo is het nu *D :

full


De tank erop en gaan met die banaan:

full


Of vergeet ik nu iets?? Ik weet het niet meer, hoor! Ben het spoor nu al bijster... _O- :N

Binnenkort kan ik met de achterbrug beginnen, er moeten andere lagers in en nog een
smeernippel. Ik heb besloten om er bronzen bussen in te maken.
Dat zien jullie nog wel.
Volgende week wil ik de velgen naar de poedercoater brengen, maar eerst bepaalde tekst wegslijpen en doppen maken zodat de lagers afgeschermd worden.
Fotoos hiervan volgen spoedig.

Heb ondertussen het kenteken laten schorsen en kostte nog 23€.
Als ik de motor binnen een jaar afheb, kan ik hem kosteloos weer aanmelden.
Dus ik moet opschieten, anders wordt de motor te duur... :+

Tot kijk!
 
Goedemiddag!De inlaatrubber-flenzen kon ik niet los krijgen:
[afbeelding]

Ik heb bij dit klusje dit gereedschap gebruikt:
[afbeelding]

In de boutkop heb ik een zaagsnede gemaakt, wel oppassen dat ik het aluminium niet
raak. Toch 3x gedaan! |( :N
[afbeelding]

Toen een grote schoevendraaier net niet pas geslepen in de zaagsnede en die er met een hamer in geslagen, wel met beleid natuurlijk:
[afbeelding]

Daarna met behulp van een waterpomptang en flinke druk naar beneden, kon ik ze
zonder problemen losdraaien! *O*

Detailfoto vd bout met schroevendraaier:
[afbeelding]

Eindelijk die krengen los!
[afbeelding]
HAPO.


zoiets gaat meestal perfect met een slagschroevendraaier,
 
Een slagschroevendraaier is mij wel bekent, maar deze heb ik niet en
mijn werkgever had deze ook niet.
Zo kan het dus ook.

Ben thuis bezig geweest met de carbs. Deze eerst in een badje met ontkalker
geplaatst en schoon gepoetst met de elektrische tandenborstel met dit resultaat:
full


Was ik nog niet tevreden over (het zal ook eens wel, he?).
Toen bij de ontkalker iets gootsteen onstopper gedaan, met dit resultaat:
full


Volgens mij kon het nog mooier...
Toen alleen water met flink wat gootsteen onstopper.
En dat had ik beter niet kunnen doen! |( ;( :( :N
Het hele zakie werd me toch heet! De damp kwam eraf, ik zo'n heftige reaktie niet
verwacht! Gauw afgespoeld met veel koud water, maar het kwaad was al geschied...
Helemaal ZWART geworden. Ik was best even teleurgesteld. '(
Ben vergeten om van deze zwarte een foto te maken, kun je nagaan!
Opnieuw in de ontkalker gedaan, met dit eind resultaat:
full

Ook na poetsen met de elektrische tandenborstel werd het niet echt veel beter.
Ik heb er nu dus drie, zoals op de tweede foto. En een is dus verkloot, het ziet er niet uit. _O-
Over op plan B...
 
Heel herkenbaar gebeuren Hapo,

Ik had dit jaar met mijn GS 550 L het probleem dat ie niet meer goed wou lopen nadat ik de startmotor gerepareerd had. De carburateurs zaten vol troep. We hebben ze ultrasoon gereinigd, dat maakt ze ongeveer zo als op plaatje 2.
Echter niet die pen waar de vlotter aan zit verwijderd, en de vlotternaalden en zittingen vervangen, bang dat we de pootjes af zouden breken.
Het bleef een gedoe, vlotters liepen over en benzine in de olie en onder de motor want de kraan werkte ook niet meer goed, en de motor liep er ook niet 100% goed mee, en na het rijden koppelde ik telkens de tank af om vollopen van de motor met benzine te voorkomen.
Echter de inhoud van de vlotterbakken kwam telkens toch in de olie en daardoor schakelde ie niet echt lekker.
Gisteren die vlotternaalden en vlotterzittingen toch vervangen.
Nou loopt ie weer goed, schakelt ie weer goed, want de benzine uit de olie is verdampt, maar is en blijft een oud ding wat er ondanks poetsen niet echt uit ziet, net als die van jou op de eerste plaatjes, eigenlijk hier en daar zelfs minder door de met de spuitbus overgespoten tank (wel strak, zeker voor spuitbussewerk maar altijd minder mooi als profi spuitwerk). Eigenlijk zou ie ook helemaal uit elkaar moeten, maar ik denk ie er volgend jaar uit gaat omdat ik eigenlijk iets wil wat geen custom is, en wat meer pk's heeft, dus een "renovatie" zal ik niet direct doen.

Freek
 
Hallo Freek,

misschien krijg ook nog wel geoha met mijn carbs, wanneer het zover is!
Maar dat vindt ik niet erg, vind het leuk om te doen...
En ik heb de tijd en geduld ervoor.
Wat die pk's betreft, ik vind het genoeg hoor! Ik heb wel een GS850G gehad, maar dat was meer om die cardan. Natuurlijk had die 850 een grotere trekkracht!!
 
mooie fotos weer hans! Ik heb je mailtje ook binnen, maar ben nu drukdrukdrukdrukdrukdruk met de examens, ik laat je asap weer wat weten, het ziet er echt supergaaf uit wat je voor jezelf en voor mij doet!
 
Hoi Hapo,

Is ook best wel leuk om zo'n ding op te knappen. Echter wat pk's betreft ik heb een GS 550 L, da's de custom, en met een postuur van 1.97 lang en 97 kg zwaar zit ik er gewoon te recht op voor zo'n ding om 'm vlot op te laten trekken, alhoewel het wel al veel beter is nou alle troep uit de carbs is. Ik denk dat ik nog minder problemen zou hebben als ik de GS 550 E zou hebben dan zit je wat meer voorover en vang je minder wind. Op zich is van het ding zeker wat te maken, want toen ik hem kocht stond ie op zijn 2e achterband van 1982 (banden hebben merkjes waar het jaar uit af te leiden valt), een Yokohama worden al sinds dag en nacht niet meer gemaakt, ik denk dus dat zijn 23000 km dus wel echt zijn, maar daar heb je meer trek in als je echt bewust een L wilt. Misschien koopt straks iemand 'm van me op omdat ie een goed blok voor zijn E wil. Als alle pakkingen in het blok vervangen worden dan acht ik de kans namelijk groot dat het een erg goed blok is vanwege de weinige kilometers.
Wat de carburateurs betreft, omdat jij ze uit elkaar gehaald hebt *niet op de rij hebt laten zitten* zul je straks als alles weer in elkaar zit wat meer afstelwerkzaamheden hebben verwacht ik (o.a. synchroon stellen). Ik heb ze op de rij laten zitten, maar verder wel zover mogelijk uitelkaar gehaald.

Freek
 
Laatst bewerkt:
Hallo Freek,

weet je wat? Wanneer ik mijn E klaar heb, koop jij hem van me :+ .
Moet je nog wel een jaartje geduld hebben!
Waarom bouw jij je L niet om tot een E?
Dat lijkt me niet zo moeilijk en onderdelen zijn er zat te koop!
Gelukkig heb ik alle onderdelen gemerkt en per carb bij elkaar gehouden!
Dus ik verwacht niet dat de afstelling veel verandert.
 
Hallo boys :W ,

ik heb een klus tussendoor, nl een kroonplaatpen van een GS550 overzetten naar kroonplaten van een FZR400. Voor iemand die voor mij onderdelen heeft en zo
kan ik een gedeelte betalen. Scheelt weer, he? *O*

Ik heb eerst een nieuwe (omdat de oude niet te gebruiken was) RVS pen gedraaid:
full


En daar schroefdraden opgesneden, een voor de stelbus en een voor de nog te maken dopmoer. Voor de stelbus is dit M25x1mm en voor de dopmoer M18x1,5mm.
full

Mooi he, die rook? Net echt... _O- Komt van de snijolie af.

Hier is de pen klaar.
full


Ik heb hier de pen in de onderste kroonplaat gekrompen.
De plaat in de oven verhit tot 130 graden C en toen de pen erin geschoven.
Na het afkoelen zit ie mooi vast, en alleen nog aan de onderzijde vastlassen.
full


Nu nog een dopmoer maken:
full


Een overzichtsplaatje, rechts zie je een radiusbeitel met een radius van 10mm.
Ook zie je een zelfgemaakte RVS sluitling liggen.
full


Hier wordt het gat in de bovenste kroonpplaat uitgekotterd zodat de pen
in de plaat past.
full


Ook meteen de bestaande boutgaten voor de stuurklemmen gevlakt.
full


En klaar is Kees, Klara of HAPO,
full


Nog even een close-up:
full

8-) *D :Y

Zo, afgeraffeld en mag ik nu effe vangen?? _O-
 
Bij de zevende foto moest eigenlijk staan:

....uitgekotterd zodat de stelbus in de bovenste kroonplaat past.
 
Hoi Hapo,

Die kroonplaten + balhoofdpen... mooi stukje vakwerk!

Ben net even met de motor van Harderwijk naar vliegveld Lelystad geweest, ging goed, ding loopt gewoon weer goed, ding zweet echter helaas bij cilindervoet beetje olie gewoon omdat ie al zo lang in elkaar zit, alle pakkingen worden dan keihard, met die o-ringen in de inlaatrubbers had ik hetzelfde als bij die E van jou (donderden gewoon van ellende uit elkaar) en die zitten er dus ook nieuw in.
Wat betreft ombouwen van een L naar een E ik weet niet of de frames van een E en een L identiek zijn, ik verwacht dat ik dan zowiezo andere wielen van een E en een voorvork van een E nodig heb (achter zal smaller zijn en voor breder, en ik denk ook dat de diameter van de wielen anders is).
Verder zal natuurlijk een E-tank en een e- budy nodig zijn, en misschien ook nog wel E-zijkappen...
Ik weet momenteel niet precies wat ik met het ding wil, omdat ik beetje moedeloos van het ding werd toen die carbs maar bleven overstromen kwam ie op marktplaats, echter nou ik de carbs goed heb wordt ie wel weer een stuk leuker.
Ik denk echter wel dat ie een kleppenstelbeurt nodig heeft want hij begint nou zachtjes te nokkelen. Ik heb een goeie stille helm (Arai) en da's soms een nadeel, af en toe moet ik zonder helm rijden anders hoor ik dat nokkelen niet of bijna niet. Kleppenstellen bij een GS 550 werkt met sims maar schijnt we te doen te zijn, is alleen wat geklooi want je hebt sims nodig.
Onderdelen van carburateurs hou ik ook bij elkaar in de bakjes van de afhaal Chinees uiteraard zoals half sleutelend Nederland dat doet :+

Mytime
 
Laatst bewerkt:
Ook na poetsen met de elektrische tandenborstel werd het niet echt veel beter.
Ik heb er nu dus drie, zoals op de tweede foto. En een is dus verkloot, het ziet er niet uit.

Hapo,

Inderdaad zonde van die carb. Probeer het eens met een uurtje in de schoonmaakazijn of een uurtje in biotex met warm water.

Succes,
Frans
 
das een verdomd grote dopmoer :-)

Ik heb de pen in de vloeibare stikstof gesopt (stalen pen last moeilijk aan een alu blok :+ ) , daarom kon ik de passing veel strakker maken.

En die gaten in die kroonplaat , zijn die zelfgeboord ? Als ik er zo tegenaankijk zit er wel weinig vlees om de risers/stuurklemmen op te zetten , en dat Japanse gietalu blinkt nu niet echt uit in sterkte .
 
Laatst bewerkt:
das een verdomd grote dopmoer :-)

Ik heb de pen in de vloeibare stikstof gesopt (stalen pen last moeilijk aan een alu blok :+ ) , daarom kon ik de passing veel strakker maken.

En die gaten in die kroonplaat , zijn die zelfgeboord ? Als ik er zo tegenaankijk zit er wel weinig vlees om de risers/stuurklemmen op te zetten , en dat Japanse gietalu blinkt nu niet echt uit in sterkte .


Natas, wat die dopmoer betreft. Ik zal het maar positief opvatten...

Het tegendeel kun je ook verhitten, een gat zet in verhouding meer uit dan een pen krimt. En vloeibare stikstof heeft niet iedereen tot zijn beschikking...

Wat die gaten in de kroonplaat betreft, als je beter had gelezen kon je zien dat het bestaande gaten waren. |(
Zelf vind ik ook dat daar geen sterkte in zit en dat heb ik ook al tegen de eigenaar gezegd. Voorstel was om hier materiaal in te lassen zodat ie daar sterker wordt.
Het komt voorelkaar, Natas. :Y

Vanmiddag ga ik met mijn achtervork bezig, kijken of ik er bronzen bussen en een
smeernippel in kan freubelen. :W
 
Der is niks mis met de dopmoer , al had ik hem persoonlijk wat lager gemaakt of zelfs geheel laten vervallen .
 
Hallo Jongens,

Ik zal het verschil eens haarfijn uitleggen, als metaalboer zijnde. _O-

Roest is een goedkoop woord voor oxidatie en is precies hetzelfde.
Het wordt veroorzaakt door vocht en zuurstof. De meeste metalen hebben hier last van.
Bv, koper (geen rood koper aub, koper is altijd rood) en wordt groen, groene roest dus. Aluminium roest ook, er ontstaat een donkere doffe laag. Bij aluminium wordt ook wel expres een oxidatielaag aangebracht, met als doel een harde slijtvaste laag aan te brengen.
Bij deze metalen zet het roesten niet door, het is juist een bescherm laag.
Dit verschijnsel treedt alleen bij ijzer en staal op (wat is het verschil tussen deze twee?).
Er zijn wel staalsoorten waarbij het doorroesten niet optreedt, denk hierbij aan bruggen.
Sommige bruggen zijn onbehandeld en zien er zeer roestig uit. De roestlaag hier ook een beschermlaag. Bij deze bruggen wordt dan ook een speciaal staal gebruikt.

Corrosie is heel ander verschijnsel. Dit is een reaktie, veroorzaakt door:
zuren, basen, logen en zouten enz. Wanneer er water aan te pas komt dan gaat het
helemaal hard. Aluminium motorfiets-deksels worden in de winter aangetast door corrosie, wit uitslaand aluminium. Dat kent iedereen wel.
Er bestaat ook galvanische corrosie, dit treedt op als meerdere soorten metaal op elkaar
liggen of gebout/geschroefd/gepopt zitten. Het minst edele metaal ''lost'' op. Dit heeft te maken met het spanningsveld (anode en kathode). Wanneer een ijzeren/stalen onderdelen (denk aan verkeersborden-palen en afvalbakken) gegalvaniseerd wordt praat je over precies hetzelfde.
Van dit verschijnsel wordt dankbaar gebruik gemaakt in de botenwereld, bij de schroef zit een klomp zink, bij stalen of aluminium rompen zit ook zo'n klomp.
Het is dan de bedoeling dat die klomp zink oplost en de schroef en/of romp niet... :+

Daarom heb je meerdere soorten RVS, de ene goedkopere soort is alleen bestand tegen
roesten/oxidatie, de wat duurdere alleen bestand tegen corrosie en de nog duurdere is bestand tegen beide. Dan heb je nog soorten die ook nog eens betand zijn tegen dit alles, bij hoge temperaturen. Dan is het uiteraard nog duurder!
Dan zijn er nog soorten die hardbaar zijn... hallo, zijn we er nog?:z :z

Ik hoop dat het een en ander duidelijk is, mocht het niet zo zijn hoor ik het graag!

HAPO. :W

even een toevoeging op de vraag wat het verschil is tussen corrosie en oxidatie.
ten eerste; wat is roest? roest is eenvoudigweg een bijproduct van corrosie.
corrosie is te definiëren als de achteruitgang van een materiaal (of de eigenschappen hiervan) door reactie met zijn omgeving. de meeste corrosieprocessen zijn van elektrochemische aard. (corrosie is dus een ongewenste chemische aantasting van een metaal door zijn omgeving)

Metaal corrodeert doordat het als zuiver element niet in zijn natuurlijke vorm verkeert (het meeste metaal is gelegeerd omdat het anders stomweg niet te gebruiken is ) het corroderende metaal probeert dus terug te keren naar zijn "ertsvorm" waarin het in de natuur voorkomt. alle metalen die aan ertsen zijn ontleent willen terugkeren naar deze vorm (goud ,Au, komt in metallische vorm voor en zal dus niet gaan corroderen).

oxidatie betekent: het verlies van elektronen. het metaal dat corrodeert is verliest dus elektronen en is de anode (de elektronen stromen van de anode naar de kathode doordat er een elektrische geleiding/ verbinding is) het metaal lost dus eigenlijk op als het in verbinding staat met water en/of een ander metaal. waarin water een elektrolyth is.

conclusie: als metaal gaat oxideren (bijvoorbeeld door invloedt van zijn omgeving) dan treedt corrosie op. (ander vormen van corrosie die niet via een elektrochemisch proces verlopen: spanningscorrosie en wrijvings corrosie)

de oxide die zichtbaar is bij gewoon "pisbakken" staal is roodbruin en deze oxidelaag is actief. dat wil zeggen dat deze laag niet helemaal dicht is en het onderliggende metaal dus nog steeds aan zijn omgeving wordt blootgesteld, waardoor het steeds door roest. alluminium heeft een passieve oxidelaag die tevens erg hard is (daarom is het alleen met een speciaal proces te lassen) dit is de reden dat alluminum niet verder, door, roest en gewoon staal wel.


heel veel tekst :r :z maar volgens mij wel de juiste uitleg :9 . als er iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk graag :) . ik ben tevens bezig met een gs 550 ef. maar ben eerst nog niet van plan het hele blok te slopen. eerst maar eens een andere dynamo, spanningsregelaar en de rest toonbaar maken.

greetz Jacko
 
Voorstel was om hier materiaal in te lassen zodat ie daar sterker wordt.
Het komt voorelkaar, Natas. :Y

Ik zou der effe een ander kroonplaatje voor frezen ipv lassen , je weet namelijk nooit wat voor toevoegingen er precies in het materiaal gestopt zijn om het gieten makkelijker te laten verlopen.
De plaat kan er mischien wel zwakker van worden als je er aan probeerd te lassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan