GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
1
Behalve die van mij dan, straks! Ahum...
2
waarom maak je er niet iets meer werk van?
1
Zelfs rvs is niet roest vrij, maar roest vast. Maar met lakken en polijsten op zijn tijd, kun je de zaak wel een hele tijd 'pappen en nathouden' ja. ;)

2
Leek me niet veel uitmaken. Voor het oog zowieso niet, maar ook functioneel volgens mij niet. Nu achteraf weet ik dat het wel zorgt dat nieuwe aanslag wat langer nodig heeft om zich af te zetten.
 
Hallo Roestendoenze,

Punt een:

Er zijn verschillende soorten RVS (inderdaad: roest vast staal).
De goedkoopste is de 304, dan heb je 308 en 310 enz en dan nog met andere afkortingen erbij zoals: Ti. Hoe hoger het getal, hoe beter bestand tegen roest(oxidatie), corrosie (is wat anders dan oxidatie!) en hitte.
Een andere aanduiding is: 18-8, 18-10 of 20-12. Hier geldt weer hoe hoger de getallen hoe beter/duurder! Die 18 staat voor 18% Chroom en die 8 staat voor Nikkel.
Als je een bruine aanslag ziet op RVS onderdelen dan komt die roest van het gereedschap af, bv een tang, sleutel, een vijl oid of een gewoon ijzeren onderdeel die ertegen aanzit. Of je hebt te maken met een goedkope RVS soort, die inderdaad wat roest of meer corrodeerd.

Punt twee:

Ik dacht zo, wanneer je met een staalborstel bij de zuiger kunt komen, dan kun je ook met wat anders erbij komen zodat je even van die aanslag af bent. Het is niet zoveel meer werk. Maar goed, ik ben dan ook fanatiek bezig...

Groeten,
HAPO.
 
Wat is dan het verschil tussen oxidatie en corrosie? Ik dacht altijd dat het twee verschillende termen voor hetzelfde verschijnsel was.
 
oxidatie is n vorm van corrosie meen ik.. corrosie is gewoon het aantasten van metaal.. dit kan ook door n zuur oid.. oxidatie is corrosie door blootstelling aan zuurstof, toch?!
 
Punt een:
Hoe hoger het getal, hoe beter bestand tegen roest(oxidatie), corrosie (is wat anders dan oxidatie!) en hitte.

Punt twee:
Ik dacht zo, wanneer je met een staalborstel bij de zuiger kunt komen, dan kun je ook met wat anders erbij komen zodat je even van die aanslag af bent. Het is niet zoveel meer werk. Maar goed, ik ben dan ook fanatiek bezig...
1 leerzaam! *D, Maar het simpele feit dat er zo een reeks getallen is, waarbij het steeds duurder en beter wordt, is eigenlijk al bewijs dat het dus allemaal wel oxideert. Uiteraard is dit uiteindelijk nauwelijks merkbaar, maar.... ....roesten doen ze. :P

2 Was koperborstel ;) En jij bent zonder meer erg goed bezig. :Y Ikke ben meer van het pappen en nat houden. :P
 
Hallo Jongens,

Ik zal het verschil eens haarfijn uitleggen, als metaalboer zijnde. _O-

Roest is een goedkoop woord voor oxidatie en is precies hetzelfde.
Het wordt veroorzaakt door vocht en zuurstof. De meeste metalen hebben hier last van.
Bv, koper (geen rood koper aub, koper is altijd rood) en wordt groen, groene roest dus. Aluminium roest ook, er ontstaat een donkere doffe laag. Bij aluminium wordt ook wel expres een oxidatielaag aangebracht, met als doel een harde slijtvaste laag aan te brengen.
Bij deze metalen zet het roesten niet door, het is juist een bescherm laag.
Dit verschijnsel treedt alleen bij ijzer en staal op (wat is het verschil tussen deze twee?).
Er zijn wel staalsoorten waarbij het doorroesten niet optreedt, denk hierbij aan bruggen.
Sommige bruggen zijn onbehandeld en zien er zeer roestig uit. De roestlaag hier ook een beschermlaag. Bij deze bruggen wordt dan ook een speciaal staal gebruikt.

Corrosie is heel ander verschijnsel. Dit is een reaktie, veroorzaakt door:
zuren, basen, logen en zouten enz. Wanneer er water aan te pas komt dan gaat het
helemaal hard. Aluminium motorfiets-deksels worden in de winter aangetast door corrosie, wit uitslaand aluminium. Dat kent iedereen wel.
Er bestaat ook galvanische corrosie, dit treedt op als meerdere soorten metaal op elkaar
liggen of gebout/geschroefd/gepopt zitten. Het minst edele metaal ''lost'' op. Dit heeft te maken met het spanningsveld (anode en kathode). Wanneer een ijzeren/stalen onderdelen (denk aan verkeersborden-palen en afvalbakken) gegalvaniseerd wordt praat je over precies hetzelfde.
Van dit verschijnsel wordt dankbaar gebruik gemaakt in de botenwereld, bij de schroef zit een klomp zink, bij stalen of aluminium rompen zit ook zo'n klomp.
Het is dan de bedoeling dat die klomp zink oplost en de schroef en/of romp niet... :+

Daarom heb je meerdere soorten RVS, de ene goedkopere soort is alleen bestand tegen
roesten/oxidatie, de wat duurdere alleen bestand tegen corrosie en de nog duurdere is bestand tegen beide. Dan heb je nog soorten die ook nog eens betand zijn tegen dit alles, bij hoge temperaturen. Dan is het uiteraard nog duurder!
Dan zijn er nog soorten die hardbaar zijn... hallo, zijn we er nog?:z :z

Ik hoop dat het een en ander duidelijk is, mocht het niet zo zijn hoor ik het graag!

HAPO. :W
 
oooh, ik zat al goed in de richting.. ik dacht alleen dat corrosie gewoon de verzamelnaam voor aantasting van metalen was :)
 
Wat die plaatjes en uitleg over mijn project betreft, moet je nog even geduld hebben.
Ben begonnen met de carbs en de cilinderkop schoon te maken.
Ook heb ik een aantal plaatjes, maar er zit nog geen lijn in.
Ben verder druk op het werk, schiet niet op zo...
Op ebay.de balhoofdlagers gekocht, mocht ik ooit het frame terug krijgen...

HAPO.
 
Yo zwager!!

Wat een prachtig verhaal en een dikke 10+ voor je foto's! Zelfs IK snap soms beter wat je bedoeld, :) en dat terwijl ik HELEMAAL geen verstand heb van motoren.

Ben heel blij voor je dat je je hier zo fijn in kunt uitleven al zullen er misschien weleens momenten zijn waarop je denkt: "waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?".
Ik ken je nu al heel wat jaartjes en ik weet dat je een geweldige doorzetter bent en uiteindelijk uitkomt waar jij graag wilt zijn en vooral op JOUW manier! :Y

Ik kijk regelmatig of deze "lovestory"met je Suus alweer een vervolg heeft gekregen en man en kids kijken over m'n schouder mee. We zijn alle vier "machtig trots op oe"!

Voor nu eindig ik met GA ZO DOOR! En als je dan de weg op kunt met Suus, staat hier een lekkere bak koffie voor je klaar.

Veel liefs van Peet :W
 
Heej Peet,

Wat leuk om je hier te ''zien''! 8-)
Je maakt me helemaal aan het glimmen... :)
Als zelfs jij sommige dingen snapt, heb ik het wel erg goed uitgelegd! :}
En bedankt, he?! :r
Wanneer de motor klaar is kom ik graag bij jullie een bakkie halen. *O*

Groeten,
Hans.
 
Ha die Hapo,
De ouwe hond wil ook nog wat laten horen,je hebt wel inde gaten dat je
door de rest van de clan in de smiesen wordt gehouden hé.
Het topicje blijft leuk om te volgen,ga zo door mijn zoon en gij zult spinasie eten.
groeten van de ouwe
 
Mooi topic om te volgen, leuk dat je er zoveel foto's van de technische bewerkingen bijdoet. Professioneel werk, ik kan niet anders zeggen dan moooi!
Ga zo door en de GS wordt weer als nieuw! :Y
 
Nou, daar gaat ie weer! Are you ready (nee, niet voor freddy, maar voor HAPO)?

Ik ga verder met de reparatie van het carter, eerst laten zien wat ik hiervoor nodig heb.

Een draaibank, maar welke? Een luxeprobleem? Neuh, ik ''pak'' gewoon de grootste:

full
*O*

Dit is de kleine draaibank, daar heb ik nog niet draad op gesneden, vandaar de keus voor de grote.

full


Dit heb ik nodig aan gereedschap enz:

full


1. schets van de kraagbus en materiaal voor de kraagbus, RVS.
2. schets van de aftapplug en het uitgangsmateriaal, RVS bout M14.
3. de oude plug.
4. magneet.
5. centerboor.
6. spiraalboor van 10,5mm.
7.draadtap M12x1.5mm.
8. schroefdraadbeitel met een beitelplaatje van 60graden tophoek.
9. digitale schuifmaat.

De eeste bewerking is de zeskantbout te vlakken en de hoeken meer af te schuinen,
omdat het zeskant later kleiner wordt gefreesd:

full


Dan kan ik de bout omspannen en eerst centeren ter ondersteuning met een center, dan afdraaien op de goede diameter. In dit geval rond 11.9mm. Alles wat te lang is, steek ik af met een steekbeitel.

full


Dan kan ik het draad erop snijden met een draadsnijbeitel en een gaatje inboren voor
het magneetje:

full


Zo, de aftapplug is klaar, alleen het magneetje erin lijmen met Loctite 638.

Ik kan trouwens wel een keer wat meer vertellen over Loctite producten.
Zijn hier liefhebbers voor?

Nu kan ik beginnen met de kraagbus. Eerst de buiten diameter maar:

full


Dan het draad erop snijden, in dit geval M18x1.5mm:

full


Daarna het gat boren met 10,5 voor de schroefdraad M12x1,5mm, voor het boren eerst even centeren met de centerboor:

full


Dan kan er getapt worden:

full


De kraagbus op de juiste lengte afsteken met een steekbeitel en klaar is freddy ( :? ):

full


Tenslotte nog een paar afdichtringen opscharrelen:

full


Hehe, ook weer klaar. Even bij komen met een paar plaatjes vd carbs. *O*

Voor:

full


En na:

full


Andere zijde:

full


Binnenzijde, let op de troep:

full


Dit kwam eruit:

full
:N

Ik ben dus nog lang niet klaar met deze jongens, wordt vervolgd!

HAPO.
 
Hallo Jongens,

Vandaag hadden we een ATV-dag en ben ik lekker alleen bezig geweest op onze zaak. *O* *O*
Ik heb het carter afgemaakt, de aftapplug moest nog een kleinere zeskant hebben:
van 22mm naar 15mm.
Maar een foto doen:

full


En zo is het geworden:

full


Nu niet meer dol draaien, he? :N :Y

Na een bakkie en een bammetje met pindakaas/hagelslag begonnen aan de kleppen.
Eerst maar de inlaatkleppen aan steelzijde op de freesbank geschuurd.
Waarom op de freesbank en niet op de draaibank? Welnu, op de freesbank gaat dat makkelijker en het toerental ligt een stuk hoger.

full


full


Ik heb verschillende grofheden schuurlinnen gebruikt: korrel 50, 180, 320 en tenstotte met iets wat lijkt op pannenspons, maar dan voor industrieel gebruik.

De inlaatklep:
full


De uitlaatklep voor polijsten:
full


En na polijsten:
full


Daarna op de draaibank de kopse kant vd klep gedaan.
Hier heb ik de kleine draaibank voor gebruikt, omdat het toerental bij deze hoger ligt dan bij de grote en het werkt makkelijker.

full


Met korrel 50 geschuurd:
full


Toen kwam er tekst tevoorschijn, dat schuurd niet echt lekker:
full


Ben toen overgegaan naar zwaarder geschut: een Multi Dremel (eerder genoemd).
Tijdens het draaien vd 3klauwplaat(met de klep erin) met de draaiende dremel de
tekst wegeschuurd en meteen het hele vlak gedaan:
full


Daarna met fijner schuurpapier enz gepolijst:
full


Met de uitlaatkleppen ging het wat moeilijker, dit kun je goed zien aan de tekst en de zwarte randen:
full


Na een aantal schuurrolletjes, stukken schuurlinnen en bijna verbrande vingers (de kleppen werden bijna net zo heet, als wanneer ze in de motor hun werk zitten te doen _O- ):
full


Het viel me op dat het resultaat niet zo mooi was geworden als bij de inlaatkleppen,
Het materiaal is duidelijk anders en harder!

Nu nog de klep-zittingen inlappen/leppen, dat komt later wel!

Tot de volgende keer maar weer!
HAPO.
 
Hapo,
het kan zijn dat het vertekend, maar bij de inlaatkleppen is het net of de " cup" dieper is geworden. als dat zo is ( kun je vast wel nameten met je spullen) is het misschien een goed idee om nieuwe te bestellen, de ronding van de cup zorgt voor de sterkte bij het terugzeten op de klepzitting namelijk. als je ook maar iets teveel weggaalt kunnen de stelen zomaar van de schotel afbreken, of liever gezegd, de schotel kan scheuren met alle gevolgen van dien.

ik hoop dat het niet zo is...
 
Hapo , waarom heb je een kraagbus in je carterpan gezet en niet gewoon een bout aan de maat gemaakt ?

Dat ding hoeft er hooguit 1 keer per jaar uit , draad eruit draaien is iets voor mensen die niet weten wat ze doen (scheef , te lomp etc. etc. ).
 
Hallo Janzzen1 en Natas,

Ik heb van de kleppen niet veel weggehaald, hoor! Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ie
veel dieper is geworden. Hooguit een paar tiendes van mm's en daar breekt de schotel niet van af, dunkt me. Ik kan die diepte wel op gaan meten, maar ik heb geen referentie. Heb jij toevallig een inlaatklep liggen, die ''onbehandeld'' is?

Natas,

Die carterpan is niet zo dik en het aantal gangen bij een spoed van 1.5mm is niet zoveel.
Ik zou er wel een bijpassende bout bij kunnen maken, opzich wel minder werk, en ik zou de boel ook wel heel houden, maar de volgende eigenaar zal misschien wel de draad eruit (laten) trekken.
Ik heb daar bewust rekening mee gehouden.
En zoveel meer werk was het nou ook weer niet.

HAPO.
 
Zou je kleppen ook in een kolomboor kunnen spannen en met wat schuurlinnen ze weer netjes maken :?
 
Hallo Gais en RaffelGs,

Het kan inderdaad, je moet dan wel het hoogste toerental instellen.
Hoe hoger hoe beter!
Wel oppassen dat je het schuurlinnen niet om de klep heen trekt...kan je vinger kosten.

HAPO.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan