CBR_Floris
Rookie
Beste Lezer,
Naar aanleiding van problemen met de grasmaaier dit topic.
Merk en type grasmaaier: Wolf Garten, Esprit BA40
Bouwjaar: 2005
Onderhoud: zelf maar volgens het boekje
Specificaties: 4 takt motor, maaier mulst en motor drijft wielen aan
Het gras wordt normaal gesproken gemaaid op vol-gas. Dit maakt een aangenaam geluid en de loopsnelheid is normaal wandelen. De laatste tijd verbruikt de grasmaaier enorm veel en komt er ook zwarte roet uit de uitlaat. Na ongeveer 10 min maaien gaat de motor steeds langzamer lopen… stotteren… en valt stil. Met een koude motor loopt de maaier weer "goed". De bougie heeft een enorm zwarte kleur (echte roet). De bougie is niet vettig, maar droog zwart.
Na wat experimenteren loopt de maaier weer perfect wanneer er geen gas wordt gegeven. Inmiddels is zo de laatste keer het gras gemaaid en de bougie kleurt alweer mooi. Het echte zwarte is al op de plaats waar de vonk overspringt verdwenen! Het probleem zit dus duidelijk in het mengsel. Wanneer geen gas wordt gegeven loopt de motor mooi en is de maaisnelheid (wandelen achter de aangedreven maaier) normaal.
De werking van de carburateur is mij niet geheel duidelijk. Waar zit de vlotter bijvoorbeeld… Of is dit anders omdat dit geen tweetakt motor is? Verder is er geen choke (waarschijnlijk omdat wij direct benzine kunnen inspuiten met de rode knop) en kan de carburateur volgens mij verder niet afgesteld worden. Om makkelijker te communiceren zijn enkele foto’s toegevoegd.
Ik denk nu dat het probleem in de veertjes zit (zie metalen schuifjes op foto’s waarbij de tekst staat). De foto’s geven ook aan wanneer gas dicht zit en wanneer gas open is. Het zwarte onderdeeltje bedient dus het grijze onderdeeltje, maar als ik handmatig het grijze onderdeeltje naar voren druk (naar rechts op de foto) dan pas gaat de motor echt hard lopen (klinkt goed, maar gewoon hoog in toeren). Dit heeft de maaier echter nooit gedaan (ook niet bij vol-gas toen alles goed liep). Als het volgens mij mogelijk is dat de maaier zo hoog in toeren loopt bij vol-gas zou je moeten rennen achter de maaier en dit is dus nooit het geval geweest...
Dus:
Hoe werkt de carburateur?
Hoe zouden de veertjes moeten werken en ligt volgens jullie ook daar het probleem?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Florentijn
(foto's volgen nog)
Naar aanleiding van problemen met de grasmaaier dit topic.
Merk en type grasmaaier: Wolf Garten, Esprit BA40
Bouwjaar: 2005
Onderhoud: zelf maar volgens het boekje
Specificaties: 4 takt motor, maaier mulst en motor drijft wielen aan
Het gras wordt normaal gesproken gemaaid op vol-gas. Dit maakt een aangenaam geluid en de loopsnelheid is normaal wandelen. De laatste tijd verbruikt de grasmaaier enorm veel en komt er ook zwarte roet uit de uitlaat. Na ongeveer 10 min maaien gaat de motor steeds langzamer lopen… stotteren… en valt stil. Met een koude motor loopt de maaier weer "goed". De bougie heeft een enorm zwarte kleur (echte roet). De bougie is niet vettig, maar droog zwart.
Na wat experimenteren loopt de maaier weer perfect wanneer er geen gas wordt gegeven. Inmiddels is zo de laatste keer het gras gemaaid en de bougie kleurt alweer mooi. Het echte zwarte is al op de plaats waar de vonk overspringt verdwenen! Het probleem zit dus duidelijk in het mengsel. Wanneer geen gas wordt gegeven loopt de motor mooi en is de maaisnelheid (wandelen achter de aangedreven maaier) normaal.
De werking van de carburateur is mij niet geheel duidelijk. Waar zit de vlotter bijvoorbeeld… Of is dit anders omdat dit geen tweetakt motor is? Verder is er geen choke (waarschijnlijk omdat wij direct benzine kunnen inspuiten met de rode knop) en kan de carburateur volgens mij verder niet afgesteld worden. Om makkelijker te communiceren zijn enkele foto’s toegevoegd.
Ik denk nu dat het probleem in de veertjes zit (zie metalen schuifjes op foto’s waarbij de tekst staat). De foto’s geven ook aan wanneer gas dicht zit en wanneer gas open is. Het zwarte onderdeeltje bedient dus het grijze onderdeeltje, maar als ik handmatig het grijze onderdeeltje naar voren druk (naar rechts op de foto) dan pas gaat de motor echt hard lopen (klinkt goed, maar gewoon hoog in toeren). Dit heeft de maaier echter nooit gedaan (ook niet bij vol-gas toen alles goed liep). Als het volgens mij mogelijk is dat de maaier zo hoog in toeren loopt bij vol-gas zou je moeten rennen achter de maaier en dit is dus nooit het geval geweest...
Dus:
Hoe werkt de carburateur?
Hoe zouden de veertjes moeten werken en ligt volgens jullie ook daar het probleem?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Florentijn
(foto's volgen nog)