Grasmaaier loopt niet goed in hoge toeren bij warme motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

CBR_Floris

Rookie
29 okt 2003
18
0
Ossendrecht
Beste Lezer,

Naar aanleiding van problemen met de grasmaaier dit topic.

Merk en type grasmaaier: Wolf Garten, Esprit BA40
Bouwjaar: 2005
Onderhoud: zelf maar volgens het boekje
Specificaties: 4 takt motor, maaier mulst en motor drijft wielen aan

Het gras wordt normaal gesproken gemaaid op vol-gas. Dit maakt een aangenaam geluid en de loopsnelheid is normaal wandelen. De laatste tijd verbruikt de grasmaaier enorm veel en komt er ook zwarte roet uit de uitlaat. Na ongeveer 10 min maaien gaat de motor steeds langzamer lopen… stotteren… en valt stil. Met een koude motor loopt de maaier weer "goed". De bougie heeft een enorm zwarte kleur (echte roet). De bougie is niet vettig, maar droog zwart.

Na wat experimenteren loopt de maaier weer perfect wanneer er geen gas wordt gegeven. Inmiddels is zo de laatste keer het gras gemaaid en de bougie kleurt alweer mooi. Het echte zwarte is al op de plaats waar de vonk overspringt verdwenen! Het probleem zit dus duidelijk in het mengsel. Wanneer geen gas wordt gegeven loopt de motor mooi en is de maaisnelheid (wandelen achter de aangedreven maaier) normaal.

De werking van de carburateur is mij niet geheel duidelijk. Waar zit de vlotter bijvoorbeeld… Of is dit anders omdat dit geen tweetakt motor is? Verder is er geen choke (waarschijnlijk omdat wij direct benzine kunnen inspuiten met de rode knop) en kan de carburateur volgens mij verder niet afgesteld worden. Om makkelijker te communiceren zijn enkele foto’s toegevoegd.

Ik denk nu dat het probleem in de veertjes zit (zie metalen schuifjes op foto’s waarbij de tekst staat). De foto’s geven ook aan wanneer gas dicht zit en wanneer gas open is. Het zwarte onderdeeltje bedient dus het grijze onderdeeltje, maar als ik handmatig het grijze onderdeeltje naar voren druk (naar rechts op de foto) dan pas gaat de motor echt hard lopen (klinkt goed, maar gewoon hoog in toeren). Dit heeft de maaier echter nooit gedaan (ook niet bij vol-gas toen alles goed liep). Als het volgens mij mogelijk is dat de maaier zo hoog in toeren loopt bij vol-gas zou je moeten rennen achter de maaier en dit is dus nooit het geval geweest...

Dus:
Hoe werkt de carburateur?
Hoe zouden de veertjes moeten werken en ligt volgens jullie ook daar het probleem?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Florentijn
(foto's volgen nog)
 
Foto 1
full
 
Luchtfilter heb ik als eerst schoon gemaakt. Die zag er toen niet echt vies uit, maar heb deze wel schoon gemaakt. Dit heeft geen resultaat gehad.

De tankdop zal ik er morgen eens af laten. Dat resultaat volgt nog. (Het is wel zo dat de motor volgens mij te veel benzine krijgt..... zwarte bougie..... het is eerder iets met lucht toch....?)

Bedankt alsvast,
Florentijn
 
Laatst bewerkt:
Wanneer is het MotorForumMegaGrasmaaierMeeting?

Ga gewoon lekker naar de grasmaaierdealer met dat ding met achterstallig onderhoud!
Zuunigerd

Grasmaaiers op motorforum!!


SLOTJE
 
Laatst bewerkt:
Wanneer is het MotorForumMegaGrasmaaierMeeting?

Ga gewoon lekker naar de grasmaaierdealer met dat ding met achterstallig onderhoud!
Zuunigerd

Grasmaaiers op motorforum!!


SLOTJE


lol grapjas :D

ik vind dit wel moeten kunnen gezien er hier genoeg mensen zijn die technisch verstand van allerlei soorten motoren hebben.

wel vraag ik me af of dit niet beter in offtopic had gekunt ondanks dat het tech is...

offtopic ivm grasmaaier en geen motort :-)
 
Jongens toch !! Ik denk dat Florentijn na zijn hockeyles erachter gekomen is dat zijn maaiertje niet meer naar behoren funktioneerd, zijn kettingzaag heeft hij toch ook na enkele verwoede postings op dit forum naar eer en geweten draaiende gekregen. Dat er lieden zijn die hard roepen om een slotje vind ik zeer betreurenswaardig en generlei doel treffende. Zouden er menschen zijn die het niet geheel met mij eens zijn verzoek ik deze gaarne MGG te contacteren met het verzoek op dit topic een lichtblauw strikje te doen.
 
Dat is een Briggs & Stratton blokje, die dingen worden op heel veel grasmaaiers (en pompen, en aggregaten, en...) gebruikt.

Als ik jou zo hoor heeft dat ding zo lang als dat je hem hebt nog geen fatsoenlijk onderhoud gehad (net als 90% van de grasmaaiers van particulieren in NL).

Dat hij harder gaat lopen als je tegen dat grijze hendeltje duwt komt doordat er een regulateur op zit, vandaar ook de veertjes.

Deze carbjes hebben geen vlotterkamer, maar een membraanpomp (want onderliggende tank).

Wat bedoel je trouwens met "experimenteren"? Wat heb je allemaal gedaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan