Goede ervaring met E-10 benzine ??

Oudeknor

Rookie
18 jun 2021
26
26
Beste mede MFers. Er gaan de wildste horror verhalen de ronde over E-10 benzine. Maar bij alle nieuwe motoren (en auto's) staat een grote sticker bij de tankopening met geschikt voor E5 en E10. Ik snap dat er mensen problemen hebben hiermee, maar is er misschien ook een (grote) zwijgende meerderheid die nergens last mee heeft. Mensen die er niet zo mee bezig zijn en zonder nadenken de goedkoopste benzine tanken en niks bijzonders merken aan hun motor (of auto). Ik zou graag die "zwijgende meer-of minder-heid" eens willen horen. Hier misschien?
 
Voor de zekerheid tank ik beide, E7½. Ik merk duidelijk verschil halverwege, als hij van de ene naar de andere overgaat. Rijdt een stuk soepeler. Sommigen beweren dat de E10 bovenin zit, anderen de E5, dus dan weet je nog niet welke het is. Maar eentje is er beter dan de ander, dat staat vast.
 
Ik ben er zo eentje. Ik tank altijd de goedkoopste benzine, dus e10.
3 motoren, 1992, 2001 en 2004. Alle injectie.
2 auto's, 1954 en 1980. Beide carburateur.
Ze staan om de beurt wel een paar weken stil (ook zelden langer), tot nu toe geen problemen.

Kettingzagen en ander benzine tuinspul gaat ook e10 in. Maar die draai ik wel altijd leeg na gebruik.
 
Honda CB550 uit 1978, Moto Guzzi V11 (oer injectie zonder lambda), Volvo 240 uit 1988 met mechanische injectie, geen problemen op E10 maar ze lopen wel nét wat beter op E5.

Ik denk zelf dat E10 óók vaak bestaande problemen aan het licht brengt. En dan is het makkelijker vingertje wijzen, dan jezelf verwijten dat je met (bijv.) 30 jaar oude, half verteerde brandstofslangen reed.
 
Ik tankte het 1 keer en mijn motor ontplofte!:Y

Euro95 is al kut en kan verstopte carburateurs veroorzaken als je periodes van een paar maanden niet rijdt. E10 heeft datzelfde nadeel maar erger, loopt ook nog eens minder lekker en je moet vaker tanken. Nee bedankt.
 
TS wil er wel een mooi verhaal van maken maar ethanol brengt bij velen vooral problemen!
De grote zwijgende meerderheid heeft eigenlijk geen mening, behalve dan dat ze een lagere liter-prijs aan de pomp zien staan.

Sommigen mogen dan (een beetje) blij zijn met E10, toch blijft deze brandstof een startpunt van ellende.
Het enige voordeel wat te bedenken is, dat is de prijs per liter die je moet afrekenen. Maar is er werkelijk een voordeel?
Voor de milieu-mongolen kan gemeld worden dat de bijmenging ten koste gaat van vele km2's oerwoud.

Er zijn echter nog meer bedenkingen tegen deze menging met bio.
1. Echte benzine bevat meer KJ aan energie dan E10.
Zelf merk ik het in al mijn voertuigen dat ik met E0 meer km's maak dan met E10. Werkelijk financiële winst is er dus niet/ nauwelijks.
2. E10-brandstof in voertuigen die nog wel eens lang stil staan, kunnen toch problemen krijgen ivm veel snellere veroudering van E10.
Dat geldt voor de motorfiets die vaak in de winter lange tijd ongebruikt is. Ook kettingzagen of grasmaaiers kennen dit probleem.
3. E10 is hygroscopisch, maw trekt vocht aan in de tank. Een stalen tank kan/ zal gaan roesten.
4. Voor een 2-Takt is E10 geheel ongeschikt omdat ethanol niet mengt met 2T olie.

Al met al gooi ik daarom in principe geen ethanol in mijn voertuigen.
Soms als er niet anders is, of mss in de vakantie, want dan is de tank heel snel leeg. Daarna weer snel echte benzine erin.
 
@mean-machine
Jouw punt 2 is helemaal niet waar! Het is zelfs zo dat na korte tijd stilstand al problemen voorkomen. En met korte tijd bedoel ik tussen de 1 en 2 maanden. (Dat heb ik uit eigen ervaringen)

Overigens is hier al heel veel gevalideerde info over te vinden, HIER staan nog wat bronnen verzameld.
 
Ik tank altijd "Echte" benzine.. dus geen E10 zooi.. (Al moest ik hier gister in limburg E10 zooi tanken want ze hadden niets anders bij de 2 tankstations die ik geprobeerd heb.

Zoals hierboven al genoemd; motor loopt beter en zuiniger.. (2018 R nine T)
 
Ik heb uitstekende ervaringen met E10 benzine. Het levert heel veel extra werk op in de werkplaats. :)

Problemen met carburateurs, benzineleidingen, injectoren en kunststof brandstoftanks die opzwellen en door de materiaalspanning openbarsten. Ook komt het geregeld voor dat alu tanks gaan lekken op het laagste punt doordat er water in blijft staan dat door de ethanol is aangetrokken.

Bij een aantal motoren past de tank na demontage niet meer tussen de framebalken of bevestigingspunten.
 
Ik merk zeker verschil. Ook op een andere manier. Ik kook op Euro 95 en sinds de aanvulling naar E10 wordt het er allemaal niet schoner op. Ik heb sinds de E10 alleen maar roet op de brander, zeker GEEN schonere brandstof. Ook het landelijke apparaat wat zich bezig houd met de alle facetten van de auto industrie is ervan overtuigd dat de E10 GEEN ENKELE bijdrage levert aan een schoner milieu. Maar het is het geld van de multinationals wat hier stuurt.
Ethanol is een hele schone brandstof. Maar ik ben ervan overtuigd dat de oliemaatschappijen ons hun afval laten opstoken. Levert het geld op in plaats dat het hun geld kost om af te voeren.
In de US wordt meer ethanol verstookt als hier, met name in de dragraces. Ook daar hebben ze hun bedenkingen over de ": SCHONERE" brandstof. Dit filmpje was voor mij overtuigend. We worden allemaal genaaid, wij betalen de rekening.😉

 
Ik heb alleen maar oude motoren (1970-1980) en die rijden probleemloos op E10 rond maaaaar lange tijd stil laten staan geeft problemen. In mijn geval door Corona minder gereden en stonden 3xfietsen minimaal 6 maanden stil. Dom van me.....dat was dus een middag sleutelen om alles (tank,kraan en carburateuts) schoon te maken. Dus volgende keer maar weg zetten met BP ultimate of Shell V power waar (nog) geen ethanol inzit (leerprocesje dus)
 
ik benader het een beetje andersom.
de merk benzines heb ik altijd onzin gevonden, vooral veel reklames met tell sell achtige schone motor en meer km's beweringen maken mij snel wantrouwend.
Maar nu is er een tijdje al E10 wat naar mijn idee zo goedkoop mogelijk moet zijn (en misschien wel groen) maar is dus niet geschikt als het voertuig niet regelmatig gebruikt wordt.
Zo word je min of meer gedwongen om de E5 benzines te kopen, hoewel die niet altijd gelijk aan de premium benzines hoeve te zijn, tank je bij de Shell dan is de E5 automatisch Vpower (moest het ff opzoeken) maar bij de merkloze pompen E5/superplus en scheelt het soms maar 5 cent met E10.

Is de benzinetank al niet meer de jongste en kan er makkelijker vocht naar binnen komen dan is dat een maand, is alles nog in orde dan kom je er misschien wel de winter mee door.

Ik lees regelmatig berichten dat het voor scooters en kleinere motoren zo slecht is en brommerzaken e.d druk zijn met de schade van E10 te verhelpen.

2 (voor mij) indrukwekkende filmpjes, los van het varken...


 
Hier nog een toelichting over mijn vraag. Er zijn pakweg 1.000.000 motorrijders in Nederland. Pakweg 1% daarvan (10.000) is een heel behoorlijk aantal, maar een kleine minderheid, en die verspreiden al die horror verhalen. Aangemoedigd door allerlei door commercie gedreven figuren die graag hun dingetje willen verkopen. Maar die andere 99% heeft geen interesse en/of inzicht in al die technische zaken en vinden het allemaal wel prima. Die 99% hoor je niet, of zelden, dat ze problemen hebben. Ik wil me graag baseren op feiten. En niet op de mening van een kleine groep hard roepers. Dat geld trouwens voor van alles en nog wat. Wat te denken b.v. van die motorolie discussies!! Daarom vraag ik me af hoe het nu precies zit. Is het veel bangmakerij, of valt het wel mee.
 
2. E10-brandstof in voertuigen die nog wel eens lang stil staan, kunnen toch problemen krijgen ivm veel snellere veroudering van E10.
Dat geldt voor de motorfiets die vaak in de winter lange tijd ongebruikt is. Ook kettingzagen of grasmaaiers kennen dit probleem.
Klopt helemaal. Ik heb wel eens E10 getankt voor de winterstop en ik denk dat ik serieus een minuut of twee heb staan starten voor ie eindelijk eens aansloeg.

Van mijn garagist kreeg ik op mijn kop toen hij hoorde dat ik al een hele poos E10 tankte. Volgens de specificaties zou het moeten kunnen... maar ik mag het absoluut niet doen van hem. En volgens hem scheelt het ook nog eens of je A-merk 98 koopt of Tinq/Tango/etc.

Een klein jaar tank ik nu Shell V-Power. Het kost meer, maar de motor rijdt lekkerder. Het starten na de winterstop ging ook een stuk soepeler. Al kun je ook dan merken dat je nadat je de eerste tank leeggereden hebt en er verse peut in hebt gemikt het weer een stuk lekkerder rijdt. Het is overigens niet zo dat ik veel meer km's maak op vPower dan op e10. Het lijkt erop dat je met een paar euro besparing per tank een hoop extra kosten en gedoe kunt hebben uiteindelijk.

In de auto's gooien we overigens wel E10. Dat gaat tot nu toe goed...
 
ik benader het een beetje andersom.
de merk benzines heb ik altijd onzin gevonden, vooral veel reklames met tell sell achtige schone motor en meer km's beweringen maken mij snel wantrouwend.
Maar nu is er een tijdje al E10 wat naar mijn idee zo goedkoop mogelijk moet zijn (en misschien wel groen) maar is dus niet geschikt als het voertuig niet regelmatig gebruikt wordt.
Zo word je min of meer gedwongen om de E5 benzines te kopen, hoewel die niet altijd gelijk aan de premium benzines hoeve te zijn, tank je bij de Shell dan is de E5 automatisch Vpower (moest het ff opzoeken) maar bij de merkloze pompen E5/superplus en scheelt het soms maar 5 cent met E10.

Is de benzinetank al niet meer de jongste en kan er makkelijker vocht naar binnen komen dan is dat een maand, is alles nog in orde dan kom je er misschien wel de winter mee door.

Ik lees regelmatig berichten dat het voor scooters en kleinere motoren zo slecht is en brommerzaken e.d druk zijn met de schade van E10 te verhelpen.

2 (voor mij) indrukwekkende filmpjes, los van het varken...


Het lijkt wel of die bovenste uit de Koran voordraagt.:+
In de tijd dat er nog lood in de benzine zat in plaats van ethanol, had ik ook water en roest in de tank. Zelfs een van binnenuit doorgeroeste tank. Tegenwoordig niet meer. Ik wil hiermee niet zeggen dat E10 goed is, maar dat de getoonde problemen van alle tijden zijn.
 
Het lijkt wel of die bovenste uit de Koran voordraagt.:+
In de tijd dat er nog lood in de benzine zat in plaats van ethanol, had ik ook water en roest in de tank. Zelfs een van binnenuit doorgeroeste tank. Tegenwoordig niet meer. Ik wil hiermee niet zeggen dat E10 goed is, maar dat de getoonde problemen van alle tijden zijn.
Klopt, allang voor de E10 introductie hadden ducati's last van doorgeroeste tanks mn bij de schanierpunt. Lange stilstand in vochtige stallingen.

Ik heb zelf nog nooit problemen met mijn duc ondanks dat hij meer stilstaat dan ik ermee rij. En als ik hem wil gebruiken dan is het starten en rijden met duitse V-Power of Aral 102........ :+ En de VFR gebruik ik regelmatig vandaar E10.
 
Hier nog een toelichting over mijn vraag. Er zijn pakweg 1.000.000 motorrijders in Nederland. Pakweg 1% daarvan (10.000) is een heel behoorlijk aantal, maar een kleine minderheid, en die verspreiden al die horror verhalen. Aangemoedigd door allerlei door commercie gedreven figuren die graag hun dingetje willen verkopen. Maar die andere 99% heeft geen interesse en/of inzicht in al die technische zaken en vinden het allemaal wel prima. Die 99% hoor je niet, of zelden, dat ze problemen hebben. Ik wil me graag baseren op feiten. En niet op de mening van een kleine groep hard roepers. Dat geld trouwens voor van alles en nog wat. Wat te denken b.v. van die motorolie discussies!! Daarom vraag ik me af hoe het nu precies zit. Is het veel bangmakerij, of valt het wel mee.
Het is bende! Zeg ik vanuit technisch oogpunt.

Het is topspul! Zeg ik vanuit commercieel oogpunt. Het levert mij enorm veel werk op...

Dat 99% van de motorrijders/mensen niets merkt zegt helemaal niets. Een overgroot deel van de motorrijders merkt ook niet dat de balhoofdlagers versleten zijn, de banden veel te zacht of de schokdemper lek.....
 
TS wil er wel een mooi verhaal van maken maar ethanol brengt bij velen vooral problemen!
De grote zwijgende meerderheid heeft eigenlijk geen mening, behalve dan dat ze een lagere liter-prijs aan de pomp zien staan.

Sommigen mogen dan (een beetje) blij zijn met E10, toch blijft deze brandstof een startpunt van ellende.
Het enige voordeel wat te bedenken is, dat is de prijs per liter die je moet afrekenen. Maar is er werkelijk een voordeel?
Voor de milieu-mongolen kan gemeld worden dat de bijmenging ten koste gaat van vele km2's oerwoud.

Er zijn echter nog meer bedenkingen tegen deze menging met bio.
1. Echte benzine bevat meer KJ aan energie dan E10.
Zelf merk ik het in al mijn voertuigen dat ik met E0 meer km's maak dan met E10. Werkelijk financiële winst is er dus niet/ nauwelijks.
2. E10-brandstof in voertuigen die nog wel eens lang stil staan, kunnen toch problemen krijgen ivm veel snellere veroudering van E10.
Dat geldt voor de motorfiets die vaak in de winter lange tijd ongebruikt is. Ook kettingzagen of grasmaaiers kennen dit probleem.
3. E10 is hygroscopisch, maw trekt vocht aan in de tank. Een stalen tank kan/ zal gaan roesten.
4. Voor een 2-Takt is E10 geheel ongeschikt omdat ethanol niet mengt met 2T olie.

Al met al gooi ik daarom in principe geen ethanol in mijn voertuigen.
Soms als er niet anders is, of mss in de vakantie, want dan is de tank heel snel leeg. Daarna weer snel echte benzine erin.
Weet je dat zo zeker punt 4? Als ik bij de shell in mijn oldtimer brommer 2-takt tank van de bromfiets pomp is dat toch echt geen v-power maar euro95, oftewel E10. Kant en klaar gemengd uit de pomp.

Ben niet perse voorstander van E10 overigens, mijn oude Honda tank ik 98, mijn auto alleen V-power of BP ultimate ivm 1x per jaar tanken want rij op LPG. En normaal rij ik de brommer op aspen, alleen lange ritten / vakantie dus kant en klaar uit de bromfietspomp indien beschikbaar. Wel lekker makkelijk.
 
Klopt, allang voor de E10 introductie hadden ducati's last van doorgeroeste tanks mn bij de schanierpunt. Lange stilstand in vochtige stallingen.

Ik heb zelf nog nooit problemen met mijn duc ondanks dat hij meer stilstaat dan ik ermee rij. En als ik hem wil gebruiken dan is het starten en rijden met duitse V-Power of Aral 102........ :+ En de VFR gebruik ik regelmatig vandaar E10.
Net zoals er best veel kunststof (o.a Acerbis) benzinetanks zijn geweest die vervormen, blazen en zweten na een x aantal jaar. Ook vóór er ethanol in de benzine zat.
 
na "winterstop" starten ho maar met drie motoren....benzine vorig jaar E10 getankt bij verschillende tankstations en dit kwam er uit de vlotterkamers
20210701_162735.jpg

uit de tanks kwam deze samenstelling
IMG_5817.JPG

links rook nog naar benzine en dat rode was ????
20210702_144612.jpg

in ieder geval nadat alles schoon gemaakt was er 98 ingegooid en rondje om gereden en alles functioneerde weer...........roest in tanks niet waargenomen maar wel die plakkerige rode zooi..................
20210710 (11).JPG
20210306 (4).JPG

lesje geleerd..................benzine is niet meer datgene van vroeger waar je na een jaar je gewoon nog kon starten.............
 
Ik wil me graag baseren op feiten. En niet op de mening van een kleine groep hard roepers.
En waar denk je dat je die feiten vandaan wilt halen?. Er is maar een kleine groep die roept volgens jou, dat klopt waarschijnlijk wel. Maar misschien is die kleine groep wel de groep die zelf sleutelt en dus hun mening baseert op "JOUW FEITEN. Want het merendeel interesseert het niet, je eigen woorden. Probleem is en blijft dat "De kleine Groep" niet voor vol wordt aangezien. Dit omdat de grootste mensen massa gestopt is met zelf nadenken en achter de meute aanloopt. 🤔
 
Ook ikzelf heb de keiharde praktijk van die E10 rotzooi mogen ervaren. Dat is voor mij een zelf geconstateerd vaststaand feit. Ook een fors hoger verbruik bij E10 is voor mij ook een geconstateerd vaststaand feit. Of het waar is weet ik niet, maar je hoort ook van de verhalen van toenemende "onverklaarbare" autobranden onder het rijden. Aangetaste pakkingen of slangen waardoor lekkage? Wat mogelijk ook een feit zal zijn, is dat eventuele ellende met het E10 spul niet naar buiten gebracht zal worden door de benzine maatschappijen? Daar telt alleen de ongelimiteerde winst ten koste van alles en nog wat. Winst is hun enige heilige doelstelling, maakt absoluut niet uit hoe. Zie ook het wereldbekende verhaal van de Nigeria Delta. En dan gaan ze echt niet toegeven dat alle ellende door deze benzine wordt veroorzaakt. Want ze hebben echt geen zin om schadevergoeding te moeten betalen, zoals ze wel eens doen bij een per ongeluk verkeerd gevuld pompstation. Dan lekker doorgaan met het verkopen van deze rotzooi, want letterlijk alles moet wijken voor de winst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan