gezocht: bescherming tegen weer en wind!

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
Hoi toerders,
Momenteel rijd ik een Silverwing 400 (ja, ik weet het). De redenen zijn dat het een vrachtschip is, ik droog en schoon aankom en het motorblok 2 cilinders heeft en in het frame hangt (ipv op de swingarm). Maar als ik bij onderhoud op een leenmotor stap, ervaar ik de voordelen van iets meer vermogen (dan 29 kW) en de actievere zithouding. Dus ga ik na 6 jaar op zoek naar iets anders. Mijn recente ervaring is beperkt tot de volgende leen-motoren:
- Honda Deauville 650 (voldoet aan de eisen, maar niet meer dan dat);
- Honda NC 700x DCT (rijd prima, maar nauwelijks bescherming);
- Honda VFR 800x (rijd geweldig, maar nauwelijks bescherming).

Daarom graag jullie hulp/ suggesties!

Mijn eisen:
- goede bescherming tegen weer en wind;
- bagagemogelijkheden (ik ben ca 100 liter gewend);
- prijs ca € 5000 a 7000 (excl. inruil);
- maximaal ca 7 jaar of 70.000 km oud;
- verbruik en actieradius liefst 1:20 en 400 km;
- geschikt voor de snelweg (waar ik 3/4 van mijn kms rijd);
- minimaal 2 cilinders.
 
Laatst bewerkt:
Op een F800 ST, GT of GS heb je best wat bescherming.
En mogelijkheid om met koffers een boel spul mee te nemen.

Verbruik van 1:23 en beter is standaard.
 
Laatst bewerkt:
Pacific Coast? Ook veel bagageruimte schijnt :+

Komt er wat anders Alpenrijder?
 
Een Pacific Coast vind ik lelijk...
F800 ziet er klein uit en "best wat bescherming" is waarschijnlijk te weinig. Ik moet regelmatig 140 km snelweg in regen doen (enkele reis). Oja, en heeft die niet een nogal klein benzinetankje?
Een R1200RT spreek me zeker aan. Zit je daarop meer beschut dan op een 1200GS?
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk is het antwoord altijd een transalp Pan European, maar in dit geval komt het toch aardig in de buurt ?

voor 1op20 moet je wel netjes rijden denk ik.
 
Hoi toerders,
Momenteel rijd ik een Silverwing 400 (ja, ik weet het). De redenen zijn dat het een vrachtschip is, ik droog en schoon aankom en het motorblok 2 cilinders heeft en in het frame hangt (ipv op de swingarm). Maar als ik bij onderhoud op een leenmotor stap, ervaar ik de voordelen van iets meer vermogen (dan 29 kW) en de actievere zithouding. Dus ga ik na 6 jaar op zoek naar iets anders. Mijn recente ervaring is beperkt tot de volgende leen-motoren:
- Honda Deauville 650 (voldoet aan de eisen, maar niet meer dan dat);
- Honda NC 700x DCT (rijd prima, maar nauwelijks bescherming);
- Honda VFR 800x (rijd geweldig, maar nauwelijks bescherming).

Daarom graag jullie hulp/ suggesties!

Mijn eisen:
- goede bescherming tegen weer en wind;
- bagagemogelijkheden (ik ben ca 100 liter gewend);
- prijs ca € 5000 a 7000 (excl. inruil);
- maximaal ca 7 jaar of 70.000 km oud;
- verbruik en actieradius liefst 1:20 en 400 km;
- geschikt voor de snelweg (waar ik 3/4 van mijn kms rijd);
- geen 1 cilinder (gestamp en natte scheten geluid).

Opel Astra, is dat wat.
 
Er is wel een overeenkomst tussen een Astra en een (toer)motor: ze zien je wel eens over het hoofd. Ik zal mijn eisen nog even aanscherpen: 2 wielen. ;-)
 
Ja.
Volle kuip en verstelbare ruit.

Als je interesse hebt, 023-5610922 of 06-10681785.
Je mag vrijblijvend komen kijken, ruiken, voelen en rijden.
Wil je een misschien afbeelding plaatsen? (voor kleur, uitvoering, staat)
Ik ben me trouwens nog aan het oriënteren (en heb net een onderhoudsbeurt laten doen).
 
Een Pacific Coast vind ik lelijk...

F800 ziet er klein uit en "best wat bescherming" is waarschijnlijk te weinig. Ik moet regelmatig 140 km snelweg in regen doen (enkele reis). Oja, en heeft die niet een nogal klein benzinetankje?

Probeer m eens uit. Zo klein is ie echt niet.
Helemaal droog kom je niet over als het regent, maar ik vind het genoeg
bescherming om het hele jaar door te rijden.

De tank: de ST heeft 16 liter als je m tot de nok vult.
Je verbruik hangt erg af van je rijstijl.

Een R1200RT spreek me zeker aan. Zit je daarop meer beschut dan op een 1200GS?

RT heeft meer bescherming dan GS ja. Bredere kuip, hogere/bredere ruit.
 
Een Pacific Coast vind ik lelijk...
F800 ziet er klein uit en "best wat bescherming" is waarschijnlijk te weinig. Ik moet regelmatig 140 km snelweg in regen doen (enkele reis). Oja, en heeft die niet een nogal klein benzinetankje?
Een R1200RT spreek me zeker aan. Zit je daarop meer beschut dan op een 1200GS?

Ja, met de kou van de afgelopen dagen nog geen thermo in de motorkledij gehad.
Handvat verwarming erop is heerlijk.
Iets ouder, netczo goed is het oudere 1100/1150 model, ook een sublieme kuip.
Beide modellen hebben een 24 of 27 ltr tank.
 
Ik kom zelf van een Honda scooter SW-T600 af en heb nu een Yamaha FJR1300A. Voldoet geheel aan je eisen. Als je er een met onderhoudshistorie koopt, is er met jouw budget best een goed exemplaar te vinden. Meer dan 50.000 km is geen probleem, mits goed onderhouden.

Mijn verbruik is gemiddeld 1:18,5.
Op de snelweg is hij zelfs zuiniger dan op start/stop-ritjes.
 
Laatst bewerkt:
@ Biggest four: Zo'n FJR is er zelfs als automaat heb ik begrepen. Ik kan prima overweg met een schakelfiets, maar ben enthousiast over automatisch schakelen met CVT en DCT.
@ Moto marz: 16 liter tank heb ik nu ook. Bij 250 km springt hij op reserve en ga ik alweer tanken.
 
@ Biggest four: Zo'n FJR is er zelfs als automaat heb ik begrepen. Ik kan prima overweg met een schakelfiets, maar ben enthousiast over automatisch schakelen met CVT en DCT.
@ Moto marz: 16 liter tank heb ik nu ook. Bij 250 km springt hij op reserve en ga ik alweer tanken.

Maar jouw verbruik ligt waarschijnlijk iets hoger.
Met ongeveer 4.2 liter/100km kom ik makkelijk op 330 km op een tank,
en dan gaat er nog maar krap 14 liter in.
In mijn geval kan ik 4 dagen heen en weer naar het werk.
 
Laatst bewerkt:
Wat ben ik jaloers op een aantal mensen hier...
Ik kan maar 2 dagen rijden, voor de 3e dag moet ik echt weer tanken.
En dat met een verbruik beter dan 1:21 en 25 liter in de tank :$

Wel lekker veel motorrijden, dat dan weer wel *O*
 
Wat ben ik jaloers op een aantal mensen hier...
Ik kan maar 2 dagen rijden, voor de 3e dag moet ik echt weer tanken.
En dat met een verbruik beter dan 1:21 en 25 liter in de tank :$

Wel lekker veel motorrijden, dat dan weer wel *O*

Dan kan je ook overhouden aan de vergoeding van de baas voor alle km's. Hoe meer km hoe beter voor de portemonnee, mits je niet ieder jaar wat nieuws koopt.
 
@ Biggest four: Zo'n FJR is er zelfs als automaat heb ik begrepen. Ik kan prima overweg met een schakelfiets, maar ben enthousiast over automatisch schakelen met CVT en DCT.

Semi-automaat. Schakelen met voet of 'flipperen', koppeling ontbreekt. (de bediening dan he)
 
Eerst even de eisen aanpassen / overboord zetten. Dan lekker motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je ook overhouden aan de vergoeding van de baas voor alle km's. Hoe meer km hoe beter voor de portemonnee, mits je niet ieder jaar wat nieuws koopt.


Als werkgever hoef je volgens mij maar max 30km te vergoeden, dus 60 op een dag. 19cent/km oid. Dus als je 55km enkele reis rijdt (zoals ik) kom je dus altijd te kort.
Er zijn wel werkgevers die alles vergoeden, maar ze zijn zeldzaam.

Ik rij trouwens met een ontzettend lelijke pichler kuip op een XJ900, kuip biedt behoorlijk beschemrming maar mocht bij de handen wel wat breder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kom je toch op een goldwing 1500 uit bescherming zat

Het gewicht zegt niks voel je alleen als je hem laat vallen, en je hebt koppel zat en genoeg opbergruimte

Je kan rond de 380km op een tank 1 op16 gemiddeld

Je kan er lekker mee toeren maar als het moet kan hij ook de gemiddelde racers bij houden

Laatste 1500 is alleen al 16 jaar oud is net wat je wil
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan