Gereedschap deel XI "Tool Time"

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje313

Guest
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Gereedschap gerelateerde Links:

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:

images

Laatst bewerkt door een moderator:
Koop regelmatig bij HBM maar die kolomboren zijn met teveel speling op de as al in de zaak .
Toen in een nieuwe zocht bij er voorbij gelopen en heb er een bij een gewone gereedschapszaak gekocht voor een vergelijkbare prijs
Deze
werkbankfase2_zps757c0bc3.jpg

De frees komt wel daar vandaan en bevalt wel voor wat eenvoudig freeswerk
Merk is Contimac en de kolom is bijna tweemaal zo dik als die vergelijkbare van HBM

Laatst bewerkt:
Allemaal dezelfde kneut.

Als je een goeie wil, dan zoek je een pro. Maar ja, dan speelt in het algemeen het budget ook meteen op.

Een hele mooie Engelsman bijvoorbeeld;

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Een heuse Flott op MP!!!;

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik heb dus ook een Flott *O*
Die kocht ik voor €225,- hier bij een metaalbedrijf weg. Ding was niet meer veilig. Geen noodstop en zo en ombouwen was te duur. Ik heb niet eens geprobeerd te pingelen. Meteen gekocht, helemaal uit elkaar en geschilderd. Ding weer netjes opgebouwd en het draait de eeuwigheid uit. En omgebouwd naar 220V.

Hier was ie nog in behandeling zeg maar;

full

Laatst bewerkt:
ik heb hier bij de lokale fabory een creusen zien staan.

het werk wat ik er mee ga doen is niet zo heel denderend. zal af en toe wat stripjes boren zijn. bestaande gaten opboren. maar wil wel tot een boor 20 kunnen. zit er ook aan te denken om er een adapter bij te kopen voor kernboren want dit boort vele male fijner.

Allemaal dezelfde kneut.

Als je een goeie wil, dan zoek je een pro. Maar ja, dan speelt in het algemeen het budget ook meteen op.

Een hele mooie Engelsman bijvoorbeeld;

Een heuse Flott op MP!!!;

Ik heb dus ook een Flott *O*
Die kocht ik voor €225,- hier bij een metaalbedrijf weg. Ding was niet meer veilig. Geen noodstop en zo en ombouwen was te duur. Ik heb niet eens geprobeerd te pingelen. Meteen gekocht, helemaal uit elkaar en geschilderd. Ding weer netjes opgebouwd en het draait de eeuwigheid uit. En omgebouwd naar 220V.

Hier was ie nog in behandeling zeg maar;

[afbeelding]

:^

Een prof machine van 50 jaar oud is meestal beter dan een nieuwe hobbymachine.

Ik heb ze verkocht gedurende de 10 jaar dat ik professionele houtbewerkingsmachines verkocht. Geweldig product, maar best wel met de bekende duitse arrogantie......

Ik moest een nieuwe pulley hebben....
Dat had wat voeten in aarde, en de nodige €€€€€€€'s maar toch gelukt.

De mijne is overigens van 1985. Een TB-10. Durf je te zeggen wat die toen nieuwe hebben gekost? Ik kan er vrij weinig informatie over vinden. Laat staan gebruikt te koop!

Ik ben opzoek naar een fatsoenlijke maar betaalbare bankschroef. Hoeft geen nieuwe te zijn, maar wel een degelijke.

Ook zoek ik nog een paar SMD zekeringen. Heb er een stuk of 5 van 2 amp. 125V nodig. Dingen zijn 39cent per stuk oid, maar de meeste webshops zoals conrad etc rekenen dan minimaal 6 euro verzendkosten |( Dat is een beetje tegen mn principe :Y

Een klant van mij hobby't in Rolls Royces, je wil niet weten, wat daar aan stuk kan gaan. hij heeft er een uit de jaren 80 verkocht, omdat hij naast grote dorst voor elk uur rijden bijna 2 uur moest sleutelen. :o :P
Ja goed, ik had ook Mercedes kunnen zeggen, maar dan wel een Mercedes tot en met het W124 tijdperk, niet dat moderne spul...... :X

Frequentie regelaar er tussen die van 1 fase 3 fase maakt, heb je ook nog regelbaar toerental.
staan zat mooie boormachientjes op marktplaats, voor ongeveer het zelfde geld als wa er voor zo´n HBM ding gevraagd word.

iemand met ervaring van de kolomboormachines van hbm ?

zit een beetje te kijken voor een mooie zware kolomboormachine op netstroom.

HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

nu lees ik her en der wel dat de boor freesmachine die ze hebben voor dezelfde prijs niet echt een hele dikke kolom hebben. geen idee wat voor dikte die normaal hebben maar ik wil wil een beetje apparaat hebben voor heel wat jaren. heb helaas geen krachtstroom anders kwam er een oud beestje. of heeft iemand anderes een betere optie ?

Heb dezelfde geloof ik als guzzigek en dat ding voldoet tot nu toe goed , goeie boorkop , geen overdreven speling , slipt nooit , stevig plateau , alleen het slingertje van het plateau is wat gammel bij die van mij

Ik ben opzoek naar een fatsoenlijke maar betaalbare bankschroef. Hoeft geen nieuwe te zijn, maar wel een degelijke.

Ook zoek ik nog een paar SMD zekeringen. Heb er een stuk of 5 van 2 amp. 125V nodig. Dingen zijn 39cent per stuk oid, maar de meeste webshops zoals conrad etc rekenen dan minimaal 6 euro verzendkosten |( Dat is een beetje tegen mn principe :Y

wat is je principe dan, dat ze het gratis bij je thuis brengen...
Als ik naar het centrum van onze stad moet, of dat nu met de auto -motor-openbaar vervoer moet, en betaal dar mijn parkeergeld, ben ik incl. alles ook minstens dat bedrag kwijt...
En dan reken ik mijn "uren " nog niet eens

Laatst bewerkt:
Die hoor ik zo vaak, "maar ik heb maar 1 dingetje van €4,- nodig", alsof het verwerken van de bestelling goedkoper wordt als de aanschafprijs lager is.. Dan bestel je toch gewoon nog iets van die tig duizend producten om de verzendkosten te verantwoorden?

Waarom is een Flott (Vrot ;) ) zo geweldig dan?

Dat is in principe niet zo heel speciaal alleen is het een machine van een vele malen degelijkere kwaliteit dan die HBM en HUVEMA frotdingen. En alle toleranties en gebruikte materialen zijn van een veel hogere standaard.
Dus als je een Flott met een boor van pakweg 10mm een goeie aanzet geeft, dan zie je de boortafel niet naar beneden duiken en het drijvende deel niet naar boven komen omdat die kolom dus massive is.
Die kolom bijvoorbeeld is in vergelijking 5maal zo zwaar uitgevoerd. En ja, dat betaal je!

Ik heb er een tijdje terug één gevonden op MP. Die was in veel slechtere staat dan de mijne, en een veel ouder type ook nog.
Vrpr; €700,- !

Vorige week op het werk een nieuwe kolomboormachine van Strands neergezet. Echt een degelijke kolomboor, kostte wel €4500 euro en dan kan hij alleen maar boren hoor ;) .

De 30 jaar oude Strands die hij vervangt werkt nog prima, maar afgekeurd voor gebruik ivm geen CE keuring :Z

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan