Gashandle met ingebouwde potmeter (TPS)?

Die had ik inderdaad op het internet al gezien ja. Zou in de praktijk er ruimte zijn om alsnog een kabel aan te maken?
normaal niet. in ieder geval niet netjes. als je er genoeg geld tegenaan wilt gooien is alles te maken maar ik verwacht niet dat dat je bedoeling is. nadeel van TPS in de gashandel is dat je er dan ook een afstelling in moet maken om de rek en de afstelling van de gaskabel op te vangen. vandaar dat iedereen er voor kiest om de TPS op de gasklephuizen te zetten want als je de kabel dan afstelt verandert de stand van TPS niet ten opzichte van de gasklep.
 
Misschien handig om uit te leggen wat je wil, dan kunnen we beter helpen.

een kleine toelichting inderdaad: heb te maken met een carburateur, maar wil een zgn. 3-D ontsteking gaan gebruiken op deze klassiekert.
Zou een TPS op de (klassieke) carburateur kunnen knutselen ja, maar dat wil ik niet vanwege de looks.
Dus vandaar idee om het gashandle daarvoor te gebruiken, valt veel minder op dan.
 
heej,

dat plan met die 3D ontsteking heb ik ook :P. Ignitech toevallig? ik heb ook 2 carbs en heb een kabelspliitter gemaakt die op een soort wieltje loopt. en op dat asje zitde TPS. Moet nog aansluiten en uitproberen. ben benieuwd wat het oplevert....

zo dus...


Later,

Loek
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
het is waarschijnlijk makkelijker om zelf een potmeter in in een handvat te knutselen (afhankelijk van hoe je handvat er uit ziet en of je stuurgewichten hebt) als om iets te vinden dat zowel een potmeter heeft als een kabelbediening. TPS is niks meer als een potmeter in een behuizing. en potmetertjes heb je behoorlijk klein dus die kan je redelijk makkelijk verstoppen in de stuurbuis of in de knoppenkast aan het stuur. moet je alleen nog de aandrijving van de potmeter zien te regelen maar dat moet niet zo moeilijk zijn.
 
heej,

dat plan met die 3D ontsteking heb ik ook :P. Ignitech toevallig? ik heb ook 2 carbs en heb een kabelspliitter gemaakt die op een soort wieltje loopt. en op dat asje zitde TPS. Moet nog aansluiten en uitproberen. ben benieuwd wat het oplevert....

zo dus...


Later,

Loek

Zou Ignitech kunnen worden idd. Maar er zijn ook anderen. Ik heb trouwens slechts 1 carb. Wat jij heb zou ik ook kunnen maken, maar valt wat mij betreft nog teveel op. Ik zal eens plaatje zoeken van zo'n electrisch gashandle en hier posten.
 
Zou Ignitech kunnen worden idd. Maar er zijn ook anderen. Ik heb trouwens slechts 1 carb. Wat jij heb zou ik ook kunnen maken, maar valt wat mij betreft nog teveel op. Ik zal eens plaatje zoeken van zo'n electrisch gashandle en hier posten.

Interessant project.... als die opstelling van Loek voor jouw zelfs nog te veel opvalt wordt het wel een hele kale basic ogende fiets. 🙂👍
 
2-takt gaskabel gebruiken, die heeft al een splitter voor de oliepomp. moet je enkel nog een klein potmetertje in een doosje steken en de kabel aansluiten.

Precies, dat kan natuurlijk ook. Tweede deel van de gaskabel kan naar een willekeurige (onzichtbare plek) geleid worden waar dan de TPS mee wordt bediend. Je zult een rechlijnige beweging moeten omzetten in een roterende.... Al bestaan er ook rechlijnige potmeters. Maar hoe degelijk die zijn weet ik niet, en of het ontstekingskastje die weerstandswaardes accepteert is ook de vraag.

Een standaard automotive TPS heeft vaak een vastgestelde weerstandswaarde over een verdraaiing van 90 graden. Dat is natuurlijk gasklep Max. open vs. gesloten. Dus daar zal even naar gekeken moeten worden.

De keuze is trouwens reuze: Schuifpotmeters | Elektronische componenten. Distributeur en online winkel - Transfer Multisort Elektronik.

Later,

Loek
 
Ik vind het maar een slechte oplossing om de TPS op een andere plek te zetten dan carburateur of gasklephuis. Dan maak je hem altijd minder precies en bovendien afhankelijk van je kabel afstelling. Misschien zie ik problemen die er niet zijn hoor... Kan ook
 
Ik vind het maar een slechte oplossing om de TPS op een andere plek te zetten dan carburateur of gasklephuis. Dan maak je hem altijd minder precies en bovendien afhankelijk van je kabel afstelling. Misschien zie ik problemen die er niet zijn hoor... Kan ook

Minder precies is minder goed. Is zeker waar. Maar het gaat niet om injectie. Enkel om de vervroeging van de ontsteking. En die wordt ook al afhankelijk van het toerental. Die tps is "slechts" een extra variabele op basis waarvan tijdelijk wat extra vervroeging wordt gegeven. Is de bedoeling dat het blok beter oppakt. Hoeveel het werkelijk gaat uitmaken ben ik ook heel benieuwd naar.

Later,

Loek
 
Minder precies is minder goed. Is zeker waar. Maar het gaat niet om injectie. Enkel om de vervroeging van de ontsteking. En die wordt ook al afhankelijk van het toerental. Die tps is "slechts" een extra variabele op basis waarvan tijdelijk wat extra vervroeging wordt gegeven. Is de bedoeling dat het blok beter oppakt. Hoeveel het werkelijk gaat uitmaken ben ik ook heel benieuwd naar.

Later,

Loek

Loek heeft al voor mij geantwoord, klopt precies.
 
Dank voor alle reacties en het meedenken tot nu toe.

is de 3d ontsteking voor de velocette? en welke ontstekingen heb je zoal op het oog? naast de ignitech dan.... Heb je je al verdiept in hoe je het gaat afregelen? beetje extra vervroeging als het gas ver opengaat t.o.v. de toeren? ik moet er nog wel wat meer over lezen voordat ik zomaar ga experimenteren....

Later,

Loek
 
is de 3d ontsteking voor de velocette? en welke ontstekingen heb je zoal op het oog? naast de ignitech dan.... Heb je je al verdiept in hoe je het gaat afregelen? beetje extra vervroeging als het gas ver opengaat t.o.v. de toeren? ik moet er nog wel wat meer over lezen voordat ik zomaar ga experimenteren....

Later,

Loek

Ik zou ook deze overwegen voor jouw project Loek:

https://www.google.com/url?sa=t&rct...ktronika.nl/&usg=AOvVaw0f3-Jtfx82QdBfGaN7aBsq

Ik ben meerdere keren bij deze man thuis geweest en hij wil echt met je mee denken en doet zijn uiterste best voor je. En dit systeem zit op meerdere classic racers waar ik weet van heb.
 
Ik heb al een ignitech. Ben daar tot nu toe heel erg tevreden over! Ik gebruik langzaam maar zeker steeds meer functionaliteit, en de 3D ontsteking staat voor komend seizoen op de planning :) Maar om dat af te stellen moet ik dus nog even wat extra kennis verzamelen, ik besteed niet graag iets uit als ik het ook zelf kan leren / maken. Er gewoon voor lappen is de makkelijke weg. Past niet bij een zelf geknutselde brommer ;)

Linkje is wel grappig, kende ik nog niet, mooi dat er zo kleinschalig gewerkt wordt :t

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan