Garmin Inreach mini

Sphyrnidus

MF veteraan
29 jun 2004
6.839
993
Zuid Holland
Omdat we op enig moment de “Adventure Zone” ingaan en sowieso nogal eens geen bereik hebben op de plekken waar we zijn (zoals op zee) wilde ik eens kijken naar andere communicatie apparaten. Dan kom je dus uit bij een Spot, een Garmin Inreach of een plb (diverse merken)
De Spot is relatief goedkoop maar heeft op een aantal plekken slecht bereik. Het werkt met satelliet communicatie en je hebt een abo nodig.
De Garmin Explorer die eerder van Delorme was is de prijs (€500) en heeft ook een abo nodig, maar je kan er ook mee sms’en en er is een leuke app (Earthmate). Werkt via de iridium satellieten en die activeren zonodig hulpdiensten. Omdat je kan sms’en kan je ook laten weten wat voor hulp je nodig hebt.De batterij zou enkele weken zonder opnieuw opladen mee moeten gaan. Het bereik is wereldwijd.
Een plb heeft een wereldwijd bereik en geen abo kosten. Kost €300-400. Maar als je hem activeert is er geen weg terug, fijn als je op zee bent (dan is ie vergelijkbaar met een epirb, die je alleen op zee mag gebruiken in Nl) Registreren doe je in de UK want daar is het gratis) en na activatie moet de batterij vervangen worden. De batterij kan niet opgeladen worden en moet na 5 jaar (gemiddeld) vervan worden (meestal €200).
En dan is er nu sinds enkele weken de Inreach mini van Garmin (€349, oa bij Bever) die ook samenwerkt met de Earthmate app waar je dan kaarten in kan laden van OSM. Zo groot als de Spot, weegt 100g en komt met een clip of carabijnhaak om een an je kleren te bevestigen. Abo’s zijn hetzelfde als bij de “grote” Inreach apparaten.
Ik ben dus voor de mini gegaan, gisteren besteld en vandaag geleverd.
Nu nog gebruikservaring opdoen. Dus nader bericht volgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even gegoogled en vraag mij het gebruiksdoel van het apparaat af.
Ga je het gebruiken op een zeilboot? Niet voor de motor neem ik aan.
Ik ben professioneel zeeman, maar aan boord van vrachtschepen wordt andere apparatuur gebruikt.
 
Zowel op de motor, hikend en op zee, incidenteel als we duiken vanaf kleine schepen in de Pacific. Er zijn zat verhalen van zoek geraakte schepen en duikers.
Natuurlijk hebben de proffesionele schepen een epirb in Europa, maar niet overal ter wereld werkt het even goed.
Maar motorrijden off the grid is het belangrijkste doel van de aanschaf.
 
Ik heb alleen ervaring met de SPOT (gen3)
En merk dat er steeds meer (amateur) Rally's ook de SPOT zijn gaan gebruiken.

Vind de mogelijkheid, van de SPOT om zowel privé (eigen geselecteerde mensen) communicatie op te zetten (in elke bedenkbare vorm), als het oproepen van de hulp organisatie er fijn. Gelukkig nog nooit gebruik gemaakt van de organisatie. wel "ik ben oke" bericht naar het thuisfront ;-).
Ook de live tracking voor zowel thuisfront, als de andere rijders in het veld werkt fijn. Vooral als je (mechanische) hulp nodig hebt in het veld, van andere rijders.

En batterij gebruik is erg laag.
Soms wel een week lang aangehad zonder de batterij te vervangen (opladen)!
Ook in de avond liet ik hem aanstaan (wel op ze kop wegleggen voor het knipperende ledje die in de nacht toch best fel is ;-) )
De batterijtje zijn gewoon AAA en overal te koop zijn (indien nodig).
 
Laatst bewerkt:
Ja de batterij van de Garmin is iets minder. Die gaan afhankelijk van de frequentie van contact laten maken voor tracken van 2-20 dagen mee. Maar je kan dat tracken natuurlijk ook gewoon uitzetten.
De Garmin laat je op met een micro usb snoertje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan