Gaatje in benzinetank repareren.

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hoi,
is er iemand hier die een tank kan lassen?
zit een klein gaatje in en lassen lijkt me de beste manier om dit dicht te krijgen.
A4CABE95-10DC-4F0A-BA0D-8F7FB6269ADD.jpeg
ED754D07-07B0-4180-B083-A16A0D0AD0FB.jpeg
 
Is wel te lassen maar het probleem zit er in waar je weer schoon genoeg materiaal rond die plek gaat vinden om te kunnen lassen.
Aan de buitenkant is het vaak het minst erg om te zien.
 
Aha, jij hebt de Bulldog gescoord! :t

Ik ben benieuwd wat je nog meer tegen gaat komen.

Dit is het deel wat achter de buddy valt toch?
Wellicht is het een optie om er een plaat overheel te (laten) lassen.
Je kan immers aannemen dat hij daar meer zwakke plekken heeft. De oude eigenaar had ook al eens een gat gedicht met kneedbaar spul.

Ik was er al achter dat een goede tank niet/lastig te vinden is.
 
Gaatje zit inderdaad uit het zicht en was al eens dichtgemaakt met kauwgom of zo.
de tank is vanbinnen nog verrassend goed ondanks het lange leeg staan.
Als het verder goed gelast is wordt de tank toch opnieuw gespoten.
 
Aha, jij hebt de Bulldog gescoord! :t

Ik ben benieuwd wat je nog meer tegen gaat komen.

Dit is het deel wat achter de buddy valt toch?
Wellicht is het een optie om er een plaat overheel te (laten) lassen.
Je kan immers aannemen dat hij daar meer zwakke plekken heeft. De oude eigenaar had ook al eens een gat gedicht met kneedbaar spul.

Ik was er al achter dat een goede tank niet/lastig te vinden is.
Jep, ik ga de uitdaging aan. Eigenlijk valt de algehele staat me mee. Vooral veel aangetast aluminium en verroeste vorkpoten.
Ik ga de motor demonteren en dan alles weer in ere herstellen.
zal vast nog wel verrassingen tegen komen maar ben niet bang voor vieze handjes.
 
Jep, ik ga de uitdaging aan. Eigenlijk valt de algehele staat me mee. Vooral veel aangetast aluminium en verroeste vorkpoten.
Ik ga de motor demonteren en dan alles weer in ere herstellen.
zal vast nog wel verrassingen tegen komen maar ben niet bang voor vieze handjes.
Een setje nieuwe binnenpoten maakt je €240,- armer. Naar het schijnt zijn de vorkpoten van een FJR 1300 het zelfde.
Buiten die dingen ben ik niet zo bang voor motoren die lang hebben stilgestaan. Nieuwe olie, bougies e.d. en dan loopt het wel weer. (Dat is tenminste mijn ervaring).
 
Geen koopje,maar vind er maar eens 1,
Of een zwarte,maar wel in Italië.
 
Laatst bewerkt:
Geen koopje,maar vind er maar eens 1,
Of een zwarte,maar wel in Italië.
Die had ik al gezien maar daar ga ik niet aan beginnen. Ook niet omdat ik de tank een andere kleur wil geven dus dat komt er dan ook nog bij.
 
Ik heb een gaatje in de tank van mijn RD, ook een roestgaatje van een beetje achterblijvend water, geplakt met 2 componentenlijm. daat heb ik het doppie van de lijm ingedrukt en het zit al 2 jaar...

20200516_190248.jpg
 
Als ze toch gespoten wordt zou ik het toch lassen,en niet met lijm e.d. gaan smeren.
Misschien is het wel handig om te melden in welke omgeving je woont,als je geen 200 km wil rijden naar een lasser toch.
 
Hallo ik ben zelf lasser .Als je de tank wilt spuiten geen lijm gebruiken.maar lassen dit kan je alleen maar doen door van te voren de tank goed te spoelen. Zodat deze niet meer vol zit met benzine dampen.je snapt dan wel wat er dan kan gebeuren. Ik wil dit wel doen voor je ik woon in hillegom.
 
Tank uitstomen om de dampen weg te kijgen, vulopening helemaal open, stuk krant er in, aansteken met een vuurtje aan een stok en als er niks gebeurt, gewoon uitslijpen tot het goede metaal en een nieuw stuk er in (laten) lassen. Het gonst op deze aardkloot van de kundige lassers en waarschijnlijk ook op dit forum.
 
Ik zelf zit te denken aan. Tank roest vrij maken rondom gaatje tot dat je schoon blank staal tegen kom.
Daarna met kopere of messing plaatje 1 mm deze op maat knippen zodat deze op het schoon gemaakte blanke staal zit daarna met brander en zacht soldeer dicht solderen gebruik loodvrij soldeertin met juiste soldeervloeistof / vet.
Advies eerst rondom het gatje vertinnen met loodvrij soldeertin zo ook het afdicht plaatje.
Daarna binnen kant met tank coating (epoxy hars) behandelen
 
Beetje tetra in de tank om de restgassen te verdrijven,dan kan je er zo aan lassen,geen achterlijk gedoe met brandende kranten
Plaatje er op hardsolderen is een goed idee,bij lassen vervormd de tank
 
Ik zelf zit te denken aan. Tank roest vrij maken rondom gaatje tot dat je schoon blank staal tegen kom.
Daarna met kopere of messing plaatje 1 mm deze op maat knippen zodat deze op het schoon gemaakte blanke staal zit daarna met brander en zacht soldeer dicht solderen gebruik loodvrij soldeertin met juiste soldeervloeistof / vet.
Advies eerst rondom het gatje vertinnen met loodvrij soldeertin zo ook het afdicht plaatje.
Daarna binnen kant met tank coating (epoxy hars) behandelen
Waarom loodvrije tin? dat soldeert veel lastiger dan met lood
 
Hans waar woon je?

Gooi de tank maar een keer achter de deur, las ik hem wel.
Gewoon even spoelen met water, en dan de slijptol erin..
Heb ik wel vaker gedaan

Edit; er staat me iets van bij dat je in Brabant woont toch?
Dan is Twente niet om de hoek...
 
De tank staat al jaren droog dus benzinedampen zijn er niet meer.
vandaag kwam mijn overbuurman even wat klussen bij mij voor zijn eigen motor.
woont nog niet zolang bij mij in de straat.
Hij vroeg hoe ik dat met de tank ging doen. Ik zeg iemand zoeken die het kan lassen.
kan ik wel voor je doen zei hij🙂
aan de andere kant wordt het ook wat dunner dus ook daar wordt uit voorzorg
Dus het gaat helemaal goed komen.
669DDAF8-9681-4699-BC01-DD08B2933662.jpeg
4A2FB418-7833-457B-B0BC-E24A1F557158.jpeg
 
Lijmen zou ook mijn laatste keuze zijn. Maar de RD moest lopen en t zit zo goed dat ik nog niet aan repareren ben toegekomen. Ik ga trouwens niet lassen.
Mij lijkt voor TS hardsolderen ook wel een ding. Maar hey, ik ben daar een leek in
 
Lijmen zou ook mijn laatste keuze zijn. Maar de RD moest lopen en t zit zo goed dat ik nog niet aan repareren ben toegekomen. Ik ga trouwens niet lassen.
Mij lijkt voor TS hardsolderen ook wel een ding. Maar hey, ik ben daar een leek in
Gaatje in die RD tank had je waarschijnlijk ook met tankcure dicht gekregen,had je niet zo,n lelijke plek gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan