filerijden met de motor

Da's logisch. Ik moet al wennen als ik een keer met de RT naar het werk rij (en dus door de files moet) ipv met de scooter.
 
M'n Varadero is door die koffers ook niet de smalste , dat was de eerste keer tussen de file door ook wel effe
wat spannend , als je een VFR gewend ... en nog nooit met koffers had gereden... * ooit *

" nu " klapper je er gewoon tussendoor, je moet even "leren" hoe breed je bent .
En welke spiegels op mijn kofferhoogte zitten , en waar je "onderdoor kan"


Of je pakt gewoon de extra rijbaan vluchtstrook die bijna niemand gebruikt als je d'r effe helemaal klaar mee bent .


Of je speelt vals, je wacht effe tot er een woon-werk GS of RT voorbij komt die t op die route elke dag doet,
en je hobbelt lekker achter hem aan..
Als hun passen... pas ik ook :)
 
Waarschijnlijk ligt het aan de techniek en ouderdom van de motor en vooral hoe daarmee is omgegaan, zoals anderen eveneens vermoeden. Een goed werkende vloeistof gekoelde motorfiets kan prima functioneren in de file is mijn ervaring. 2 jaar geleden ging ik voor mijn werk naar Parijs, eindbestemming Rue du Bac. Eenmaal bij de Periferique, moest ik nog zo'n 15 km afleggen. Daarover heb ik ruim 3 kwartier gedaan, met regelmatig minutenlang stilstaan en stapvoets voortkruipen, omdat er geen ruimte was. Het enige 'bijzondere' was dat de ventilator af en toe aan ging. Ik heb niet eens gecheckt of mijn motor het goed had doorstaan, daar ging ik gewoon van uit.
 
Of je speelt vals, je wacht effe tot er een woon-werk GS of RT voorbij komt die t op die route elke dag doet,
en je hobbelt lekker achter hem aan..
Als hun passen... pas ik ook :)
Nog mooier is het als je een clubje motoragenten voor je hebt, dat had ik laatst in de file op de A12.
 
Nog nooit in een file stil gestaan, dat is toch het voordeel van het motor rijden je kunt er altijd langs, omheen, onderdoor, overheen zeg het maar alarmlichten aan en met gepaste snelheid en respect voor elkaar er langs. Stil staan is geen optie tenzij er een vrachtwagen overdwars over de weg ligt zodat er niemand langs kan .... dan motor uitzetten
 
Ook met electra kom ik er vaak wel doorheen, soms wordt ik zelfs naar voren gestuurd door de snellere jongens die normaal neerkijken op dat rijdend bankstel maar mij op dat moment als ijsbreker erg lief vinden. Je moet gewoon duidelijk aangeven dat je er tussen door wil. En anders de 1e de beste afslag pakken en dan maar ff tussendoor. Mijn blok wordt ook erg warm, hij blijft draaien maar mijn eieren worden niet gekookt maar geroosterd 🤣
 
Klopt hoor. Met de RT kom ik er meestal ook gemakkelijk doorheen. Enige probleem is op wegen waar ze van de oorspronkelijke twee rijstroken er drie hebben gemaakt. Die zijn dan vrij smal, te smal voor de RT. Met de scooter gaat dat nog wel.

Bijv. A27 tussen Gorichem en Everdingen
 
Ik rij iedere dag erg veel kilometers woon-werk verkeer en daar komt ook genoeg file rijden bij kijken. Maar ik ga er altijd tussendoor. Gewoon je snelheid aanpassen, alarmlichten aan en goed opletten of auto's niet van baan wisselen. Als ze dat wel doen geef ik ze de ruimte en wacht ik even.
Ook altijd genoeg mensen die even wat verder opzij gaan in de baan om je door te laten. Al heb ik ook wel vaak mensen gehad die (naar mijn idee soms opzettelijk, maar soms zien mensen het ook echt niet) naar het midden van de baan gaan 😅. Ook al een keer flinke ruzie gehad met iemand die zn auto overdwars over de middelste baan zette, zn raam open draaide en zei dat ik maar aan moest sluiten. Toen ik er alsnog langs wilde gaf die gas bij... Niet echt handig want daardoor reed ie bijna een andere auto aan.

Wat doen jullie meestal bij file op enkele baan? Soms als er ruimte is dan rij ik er rustig langs, maar ik twijfel daar wel vaak over.
 
Ik weet dat je officieel tussen de lijnen moet blijven. Maar merk dat wanneer er file staat op een enkelbaans weg ik vaak op of over de lijn heen rijd als daar ruimte voor is. Ik zie geen enkele reden om binnen de lijntjes te blijven als het enkelbaans is behalve dat het risicovoller is voor zowel mij als de koekblikker als ik netjes tussen de lijnen blijf.

Zoals bijvoorbeeld bij een klaverblad dat helemaal vast staat. Ik ga dan op een halve meter afstand over de lijn heen langs de file. Zou ongetwijfeld wel niet mogen maar heb liever 1x een boete dan 1x een kras op een auto. Die kras gaat veel meer gezeik en geld kosten.
 
Gewoon een weekje Antwerpse ring pakken, staat bijna 24 uur per dag wel file en 7 dagen per week , dan leer je van zelf wel file rijden en hoe breed je motor is .
Ik rij er altijd rustig tussen door met mijn alarm verlichting aan en ik denk dat 90% die je ziet aan komen je nog wat extra ruimte geven en op de ring ben je blij dat je met de motor bent .
 
Klopt hoor. Met de RT kom ik er meestal ook gemakkelijk doorheen. Enige probleem is op wegen waar ze van de oorspronkelijke twee rijstroken er drie hebben gemaakt. Die zijn dan vrij smal, te smal voor de RT. Met de scooter gaat dat nog wel.

Bijv. A27 tussen Gorichem en Everdingen

De nieuwe bocht op de Antwerpse ring van de ouwe N weg naar de Kennedytunnel is ook zo'n stuk ( vanaf Kieldrecht zeg maar )
Het is gewoon te smal om er tussendoor te piepen, als d'r vrachtwagens op rechts zitten. ( en.. die zijn er altijd :) )

Bij Brussel zijn ze bij die Leopold ( ??? ) tunnel het werk, zelfde verhaal,. zag de meeste motoren via de vluchtstrook gaan .
Of ze waren op motoren zonder koffers , en reden op een tempo waarvan ik zeg... "nee.. daar begint bassie niet aan"
 
Wat doen jullie meestal bij file op enkele baan? Soms als er ruimte is dan rij ik er rustig langs, maar ik twijfel daar wel vaak over.

Als er ook maar iets van ruimte is ga ik er langs .. en neem het risico dat het wel eens een dure dag kan worden.
Dus die ruimte tussen de dubbele middenstreep... die gebruik ik gewoon.. of wat er dan voorhanden is.

Lokaal wil ik nog wel eens offroad gaan, maar dat is omdat ik de bermen hier erg... ERG goed ken, en weet waar je gewoon
er overheen kan.. of waar nét niet.

Als bonus is het erg grappig de toeristen te zien met hun vingertje op het voorhoofd als je ze rechts door de berm voorbij komt :+


welkom in Zeeland :]


Maar het ligt er erg aan hoe bekend ik me ergens ben, en hoever ik flexibel om ga met wat wel of niet nou echt mag.
als je risico's neemt , moet je wel goed van tevoren weten WELKE risico's je neemt. ( vind ik dan he )
Die geintjes flik ik niet als je ergens in braboland rijd en geen idee hebt waar t nou wel of niet kan.
 
Wat doen jullie meestal bij file op enkele baan? Soms als er ruimte is dan rij ik er rustig langs, maar ik twijfel daar wel vaak over.
Hier zou ik toch voorzichtig mee zijn en dat weet ik uit ervaring.
Mijn ex collega wilde altijd voor aan rijden dus altijd het gas open zeg maar (remmen is angst was zijn motto)en ging ook alles en iedereen altijd voorbij .
En ook hij kwam in de file terecht met 1 rijstrook/baan met een vangrail in het midden en met genoeg ruimte er tussen.
Dus hij dacht ga ik tussen de vangrail en de auto's de file voorbij maar hij had de pech dat er een auto tussen stond in burgerkleuren en die blokkeerde de doorgang voor hem .
Kon naar de vluchtstrook en ze zagen dit als een gevaar op de weg , 750 euro boete , rijbewijs in getrokken en moest voor komen en hij kon een cursus volgen in Lelystad.
Ook gingen ze zijn motor nog controleren en daar hadden ze ook opmerkingen gevonden, hij had die dag een pech/baal dag en op het werk was hij de eerste dagen flink stil terwijl het normaal een opschepper was.
 
Hier zou ik toch voorzichtig mee zijn en dat weet ik uit ervaring.
Mijn ex collega wilde altijd voor aan rijden dus altijd het gas open zeg maar (remmen is angst was zijn motto)en ging ook alles en iedereen altijd voorbij .
En ook hij kwam in de file terecht met 1 rijstrook/baan met een vangrail in het midden en met genoeg ruimte er tussen.
Dus hij dacht ga ik tussen de vangrail en de auto's de file voorbij maar hij had de pech dat er een auto tussen stond in burgerkleuren en die blokkeerde de doorgang voor hem .
Kon naar de vluchtstrook en ze zagen dit als een gevaar op de weg , 750 euro boete , rijbewijs in getrokken en moest voor komen en hij kon een cursus volgen in Lelystad.
Ook gingen ze zijn motor nog controleren en daar hadden ze ook opmerkingen gevonden, hij had die dag een pech/baal dag en op het werk was hij de eerste dagen flink stil terwijl het normaal een opschepper was.
Zonder context klinkt dit als een naai verhaal door die agenten.

Of hij reed te hard, een te grote bek, of het waren gewoon een stelletje pleurisagenten.
 
Niet echt, als je over de streep tussen de rijstrook en de vangrail gaat ben je bepaald niet aan het fileren. Het wordt gezien als een forse overtreding. Niet dat ik het nooit gedaan heb maar als je betrapt wordt ben je het haasje.
 
Zonder context klinkt dit als een naai verhaal door die agenten.

Of hij reed te hard, een te grote bek, of het waren gewoon een stelletje pleurisagenten.
Hij is wel een bedweetertje en gaat overal tegen in maar hij had het er over dat hij 30 misschien 40 reedt maar de agenten zagen dit als een forse overtreding/ gevaarlijks situatie .
 
Ik weet dat je officieel tussen de lijnen moet blijven. Maar merk dat wanneer er file staat op een enkelbaans weg ik vaak op of over de lijn heen rijd als daar ruimte voor is. Ik zie geen enkele reden om binnen de lijntjes te blijven als het enkelbaans is behalve dat het risicovoller is voor zowel mij als de koekblikker als ik netjes tussen de lijnen blijf.

Zoals bijvoorbeeld bij een klaverblad dat helemaal vast staat. Ik ga dan op een halve meter afstand over de lijn heen langs de file. Zou ongetwijfeld wel niet mogen maar heb liever 1x een boete dan 1x een kras op een auto. Die kras gaat veel meer gezeik en geld kosten.
Dit heb ik dus, soms als ik de afslag bij knooppunt Deil op rij ri Den Bosch komend vanaf Tiel A15, dan staat het muurvast. Maar ik rij er soms wel gewoon zachtjes langs, vaak geven auto's ook wel de ruimte er voor. Maar als het echt niet gaat dan pak ik niet de vluchtstrook of dichter langs de vangrail. Dan wacht ik wel even
 
Als het een hele lange file is die vooral stilstaat en het is vrij warm dan rij ik ook heel rustig over de vluchtstrook er langs.
Stilstaande files zijn vervelend omdat auto's dan niet op zij kunnen.
Als je het netjes doet en uit kan leggen waarom moet je wel een hele erge naaiert hebben die je dan een bekeuring geeft.
 
Naar mijn bescheiden mening is het koelsysteem van menig motor minder gebouwd op stilstaan en langzaam rijdend verkeer dan een auto.
Ik komen zelden in een file terecht. Probeer de snelweg sowieso zo veel mogelijk te vermijden aangezien er niets zo saai is als rijden op de snelweg.
Als ik toch in de file sta, lukt het met de Goldwing toch ook vrij goed om er tussendoor te rijden. Als de file te lang duurt, probeer ik toch een uitrit te pakken en andere route middendoor te pakken om de file te omzeilen.

Officieel.
File filteren mag alleen wanneer je 2 rijbanen hebt die voor dezelfde rijrichting bedoeld zijn Dus bij een rijbaan voor linksaf en een rijbaan voor rechtdoor mag je niet file filteren.
 
Officieel.
File filteren mag alleen wanneer je 2 rijbanen hebt die voor dezelfde rijrichting bedoeld zijn Dus bij een rijbaan voor linksaf en een rijbaan voor rechtdoor mag je niet file filteren.
Dat is niet waar. De basis is dat sinds 1991 het is toegestaan om met twee motorvoertuigen op dezelfde rijstrook te rijden en dat je bij filevorming rechts mag inhalen.

Jij verwijst impliciet naar de afspraken uit het file convenant. Maar dat zijn afspraken, geen regels. En dienen vooral voor duidelijkheid in geval van een aanrijding. Dat convenant geldt alleen op de snelweg.
 
Dan mag je die uitdaging nog eens aangaan met een goldwing _O-
Dat doe ik regelmatig en tot nu toe bijna nooit stilgestaan. Reven kan ik niet met een DCT maar de claxon is vrij luid op de standaard Goldwing.
Waar het stuur tussen past volgt de rest vanzelf.
Meestal ben ik ook nog de voorrijder hahaha.
 
Dat is niet waar. De basis is dat sinds 1991 het is toegestaan om met twee motorvoertuigen op dezelfde rijstrook te rijden en dat je bij filevorming rechts mag inhalen.
Hier zeg je iets wat vrijwel niet gebeurd. En daar zit het probleem.
Bij verkeerslichten bijvoorbeeld wordt meestal een andere rijbaan (voorsorteerstrook voor andere richting) gepakt en dat mag dan weer niet.

Ik kan het artikel niet terugvinden. Maar 1 van de Nederlandse motorsites heeft contact gezocht met het ministerie over het item file filteren.
Het ministerie was duidelijk. File filteren mag op rijbanen die beide dezelfde kant opgaan (beide rechtdoor). In andere gevallen is het verkeerd inhalen wat je dus een boete van een paar honderd euro oplevert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan