filerijden met de motor

Enige minpunt van filteren zijn kinderachtige blikkers die je expres blokkeren omdat jij wel door kan rijden en zij niet...
Ik denk niet zozeer dat ze niet door kunnen rijden, heeft er meer mee te maken denk. Ik merk dit vaak op als er mede rijders met asociale snelheid gaan filteren tussen de auto’s. Misschien een schrikreactie, maar kan me ook goed voorstellen na de zoveelste keer schrikken dat je er even genoeg van heb. Beiden keur ik overigens niet goed.

Er was erg weinig gelegenheid om tussen de auto's te "te filteren". Stond vaak stil tussen de vrachtwagens, en omdat ze steeds een metertje vooruit gingen en weer stopten heb ik de motor laten draaien stationair en vrijwel alles met slippende koppeling
Volgende keer dan de motor uitzetten en de korte stukjes steppen of voorzichtig ieder ruimte benutten die er ontstaat. Als ik dit bij mijn motor zou doen heb ik een gekookte balzak door de stralingswarmte.

Luchtgekoeld dus en natte koppeling.
Luchtgekoelde blokken hebben rijwind nodig voor koeling. De omgeving van de cilinder wordt steeds warmer door stilstand waardoor er problemen gaan ontstaan.
 
Wat hiervoor ook geschreven werd... ik heb nog nooit een file meegemaakt waar ik niet tussendoor kon op de motor.
 
Dan mag je die uitdaging nog eens aangaan met een goldwing _O-
Daar zul je me niet op zien. Dan liever in m’n auto in de file staan _O-

Maar t ging hier over een CB400… relatief smalle motor lijkt me
 
Er was erg weinig gelegenheid om tussen de auto's te "te filteren". Stond vaak stil tussen de vrachtwagens, en omdat ze steeds een metertje vooruit gingen en weer stopten heb ik de motor laten draaien stationair en vrijwel alles met slippende koppeling. Was blij om weer thuis te zijn. Bloedheet en levensgevaarlijk. Ik doe dit nooit meer!!!
Voor vertrek stond de heldere motorolie netjes op peil. Bij thuiskomst halverwege merktekens.
De koppeling, die bij vertrek uit A'dam perfect werkte, wordt vervangen.
Mijn conclusie is: In de file met de motor is gevaarlijk voor mens en motor. Niet doen dus.
Hoe zijn jullie ervaringen met filerijden?
Het kan zijn dat hij olie verbruikt heeft, maar wat ook heel goed kan is dat de olie al een tijdje niet meer ververst was en dat er water verdampt is. Dus toen je vertrek stond het 'oliepeil' nog prima, maar water smeert niet zo heel goed, dus verbranding.
 
Een file op de snelweg kan ik eigenlijk altijd redelijk tussendoor maar ik heb laatst een file in de stad gehad waar ik echt niet tussendoor/langs durfde. Dan wordt de weg begrensd door stoepranden en wordt het wel heel link. Mijn watergekoelde twinnetje stond in no time in het rood. Paar keer uitgezet maar iedere keer als ik dat deed schoof de hele zooi weer een paar meter op. Door al dat uitzetten, starten en heet lopen had ik daarna ook mijn engine check lampje aan. Dus nee, motoren zijn niet echt op files gebouwd en luchtgekoelde al helemaal niet. Ik denk dat fabrikanten verwachten dat we wel ergens een gaatje kunnen vinden en bijna altijd is dat wel zo. In een auto is meer plaats voor een grote radiator maar zelfs in de auto heb ik in de file, op een warme dag, wel eens de kachel vol aan moeten zetten.
 
Een file op de snelweg kan ik eigenlijk altijd redelijk tussendoor maar ik heb laatst een file in de stad gehad waar ik echt niet tussendoor/langs durfde. Dan wordt de weg begrensd door stoepranden en wordt het wel heel link. Mijn watergekoelde twinnetje stond in no time in het rood. Paar keer uitgezet maar iedere keer als ik dat deed schoof de hele zooi weer een paar meter op. Door al dat uitzetten, starten en heet lopen had ik daarna ook mijn engine check lampje aan. Dus nee, motoren zijn niet echt op files gebouwd en luchtgekoelde al helemaal niet. Ik denk dat fabrikanten verwachten dat we wel ergens een gaatje kunnen vinden en bijna altijd is dat wel zo. In een auto is meer plaats voor een grote radiator maar zelfs in de auto heb ik in de file, op een warme dag, wel eens de kachel vol aan moeten zetten.
Watergekoeld met ventilator erop moet het makkelijk kunnen. Zowel auto als motor. Zo niet stel ik even dat er iets anders mis is.
 
Daar zul je me niet op zien. Dan liever in m’n auto in de file staan _O-

Maar t ging hier over een CB400… relatief smalle motor lijkt me
Heren: dit is er eentje.
Een hedendaagse monkey is nog breder.

File, wat file??

@ts.
Hoe vaak heb jij überhaupt een file op een snelweg meegemaakt?
Ik denk namelijk dat alle problemen veroorzaakt zijn door de bestuurder.
Ten eerste kan je ook gewoon tussen vrachtwagens door, zolang je maar zorgt dat je er niet te lang tussen blijft hangen.
Ten tweede, een natte koppeling slopen is best een opgave, een motorfiets kan ook gewoon stationair kruipen met een beetje gevoel.

In ieder geval jammer dat het een vervelende rit was.
Zeker ook omdat het niet je eigen motorfiets was!
A0D5BF87-A4D2-4A70-A0CA-4062C8EC9547.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heren: dit is er eentje.
Een hedendaagse monkey is nog breder.

File, wat file??

@ts.
Hoe vaak heb jij überhaupt een file op een snelweg meegemaakt?
Ik denk namelijk dat alle problemen veroorzaakt zijn door de bestuurder.
Ten eerste kan je ook gewoon tussen vrachtwagens door, zolang je maar zorgt dat je er niet te lang tussen blijft hangen.
Ten tweede, een natte koppeling slopen is best een opgave, een motorfiets kan ook gewoon stationair kruipen met een beetje gevoel.

In ieder geval jammer dat het een vervelende rit was.
Zeker ook omdat het niet je eigen motorfiets was!
Bekijk bijlage 2041762
Mijn ervaring is ook dat veel chauffeurs juist plaats maken als je zorgt dat ze je zien. Zullen er best wat zelf motorrijden en zijn vaak de beroerdste niet. De beroerdste zijn (even lekker generaliseren) de huisvrouwen die met hun telefoon bezig zijn en ondertussen hun make up doen en de kids op de achterbank rustig proberen te houden.
 
Mijn ervaring is ook dat veel chauffeurs juist plaats maken als je zorgt dat ze je zien. Zullen er best wat zelf motorrijden en zijn vaak de beroerdste niet. De beroerdste zijn (even lekker generaliseren) de huisvrouwen die met hun telefoon bezig zijn en ondertussen hun make up doen en de kids op de achterbank rustig proberen te houden.
Laatste keer file was vorig jaar op de gehele N325 bij Arnhem, vrij smal daar, en was slechts één hardnekkige die de stuur omgooide. Verder allemaal ‘meewerkende’ bestuurders…. :}
 
Blij dat de temperatuur iets minder tropisch is.
Ondanks het weer afgelopen zomer zeker ervaren dat :] door- en :]voorkruipen, :]fileren, f:]ilteren of hoe we het ook noemen best nodig is.
Vloeistof wordt warm en ook al slaat de ventilator aan, er komt nog best extra warmte op jou, als bestuurder.
Meestal duurt oponthoud niet zo extreem lang, de vrije ruimte laat alles weer rap koelen.

En inderdaad, wat velen ook beamen, de meeste medeweggenruikers houden wel rekening met tweewieleraars enz,

Die enkele excessen, zijn gelukkig zeldzaam.
Ik probeer me er niet aan te storen, lukt ook meestal.
 
Ik hoorde van een Brabantse kennis van me dat hij in 1970 met zijn vrij nieuwe Honda CB450 Black Bomber in een carnavalsoptocht had meegereden. Doet hij ook nooit meer. Na afloop koppeling naar zijn grootje, nokkenassen en slepers blauw aangelopen en 1 liter olie kwijt! En een vette reparatierekening!

Dat is een heel ander blok, niet vergelijkbaar..
Zolang de omgevingstemperatuur lager is dan het motorblok, zal ook een luchtgekoeld blok koelen.
De meeste hebben daarnaast bewust een lagere compressieverhouding dan een watergekoeld exemplaar.
Mijn Nighthawk, hetzelfde blok maar een paar cc's groter, kan ècht wel stationair draaien over een lange tijd zonder problemen.
Mijn ouwe zijklepper kan de godganse dag stationair voor zich uit staan keutelen op de standaard; doet hem geen pijn... (alleen hobbelt hij langzaam van z'n plek af).

Zoals aangegeven is een CB Twin dermate smal dat koekblikkers bijna spiegel-aan-spiegel moeten staan om niet ergens een gaatje te vinden.
Vervelend dan ook dat je dat niet gelukt of gedurfd is..

Ja, ik heb vaker file gereden met een luchtgekoelde fiets.
Ja; ze worden er dermate heet van dat rijden geen pretje meer is en de eieren hardgekookt worden..
Ja; ik heb altijd wel ergens een moment gevonden om telkens een of meerdere auto's te passeren
Ja; m'n koppeling doet het nog steeds

 
Laatst bewerkt:
Zolang er ruimte is, geen probleem. Anders blijf ik wachten tot er plek beschikbaar is.

Mensen die mij expres willen belemmeren ga ik er toch gewoon via de andere kant langs :W
 
Ik heb nog nooit een file gehad op de snelweg waar ik niet tussendoor kon filteren. Hooguit een stukje waar de linker vrachtwagen te ver naar rechts stond en de rechter vrachtwagen te ver naar links. Zodra dat iets schuift, hup ertussendoor.

Ik heb nog nooit in een file gereden waar ik zo traag moest filteren dat de motor zo bokte dat ik de koppeling constant moest laten slippen.

'Het is levensgevaarlijk'
Ook dat vind ik niet waar.


Mijn gevoel zegt dat je er bang voor was, tussen de file doorrijden. Daardoor veel te weinig ruimte hebt benut die er wel was en als er dan al een enorme ruimte was, ben je daar stapvoets doorheen gekropen met samengeknepen billen.

Afgelopen dinsdag een aantal 'Baustellen' tegengekomen in het Rührgebied waarbij je echt onmogelijk tussen de twee rijen door kon. Twee rijstroken, vrachtverkeer verplicht rechts en links echt smal (1,9 tot 2,1m). Moet zeggen dat ik nog nooit eerder in een file ben terechtgekomen waarbij ik niet dacht 'zou wat asociaal zijn om hem hier nog tussendoor te drukken' maar waarbij ik dus dacht 'nee, dit past gewoon echt niet'.

In principe kun je met de motor er altijd tussendoor. Soms moet je even wachten omdat er net twee auto's op beide rijstroken wat teveel naar het midden staan, maar zolang het wel langzaam rijdt, kun je altijd wel een gaatje vinden.

Ik begrijp niet waarom je met slippende koppeling zou moeten rijden. Een 400cc in z'n 1 gaat toch niet zo hard? Het klopt dat je zo af en toe de koppleling er even bij moet pakken, maar ik denk dat file-rijden met wat meer ervaring met geen enkele motor een probleem is.
 
Ik rij ongeveer elke dag doorheen de file op de autosnelweg. Ik besef dat het altijd een extra risico meebrengt en ben extra aandachtig ter hoogte van op en afritten, waar er vaak onverwacht van vak gewisseld wordt en ook als er een gat in de file zit voor me waar een auto tussen kan, is er altijd het risico dat een auto zich daar tussen wil gooien. Maar verder rij ik daar eigenlijk heel erg vlotjes doorheen. Vrachtwagens zijn doorgaans geen probleem, behalve als het heel erg regent. En er zijn inderdaad altijd wel auto's die gewoon niet opletten en plaats maken. In het voorbijrijden zijn die vaak aan het bellen met de GSM. In Belgie zijn de regels voor filefilteren eigenlijk vrij duidelijk geregeld. Een van de redenen dat ik ondanks een dikke firmaleasebak met tankkaart, toch gewoon op eigen kosten elke dag met de eigen motor naar het werk rijdt is omdat ik een hekel heb om in de file te staan.
 
maar ik heb laatst een file in de stad gehad waar ik echt niet tussendoor/langs durfde. Dan wordt de weg begrensd door stoepranden en wordt het wel heel link.
Meestal gooi ik hem dan alsnog over de stoep en rij ik stapvoets door naar voren, mits er daar geen mensen lopen dan. Nog nooit wat van oom agent over gehoord dus zal wel meevallen hoe erg dat is. Moet ik wel zeggen dat dat op mijn naked niet vaak voorkomt want ik pas echt bijna overal tussen.
Mensen die mij expres willen belemmeren ga ik er toch gewoon via de andere kant langs :W
Dit kan vaak ook als je er aan één kant niet langskan vaak is de andere kant dan geen probleem maar moet je je daar maar handig tussen weten te manoeuvreren. En als iemand echt een lul is mag je best zijn spiegel inklappen of zijn achterdeur open doen. Bij dat laatste hoor je ze altijd vloeken en is het ook wel verstandig om wat door te rijden.
 
Wel eerst even aankloppen als je de achterdeur open doet! We moeten wel een beetje aan ons imago denken.
 
Achterdeur opendoen, een leuk idee :Y

Maar bij nieuwere auto's niet meer mogelijk want die gaan vrijwel allemaal automatisch op slot zodra je gaat rijden.

En met zo CB400 kun je vrijwel overal tussen de file door, die is nog smaller dan mijn scooter. Als je dat nog nooit gedaan hebt snap ik trouwens wel dat je er een beetje nerveus van wordt.
 
Maar bij nieuwere auto's niet meer mogelijk want die gaan vrijwel allemaal automatisch op slot zodra je gaat rijden.
Dat is toch alleen wanneer ze rijden en niet wanneer ze stilstaan in de file?
 
Ah, de CB400N was niet de eigen motor als ik het goed begrijp. Daar ben je dan toch wat minder vrij op lijkt me. Als ik op een vreemde motor stap moet ik ook even wennen en ga ik ook niet gelijk op de laatste centimeter rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan