ervaringen met een BMW R850R

Status
Niet open voor verdere reacties.

kawa-bmw

Rookie
21 feb 2003
5
0
Omgeving Amsterdam
Ik ben van plan een BMW R850R aan te schaffen, ik vind het geweldig rijden t.o.v. mijn huidige motor.
Ik rijd nu op een Kawa Vulcan Classic 800 en rijd eigenlijk veel te veel voor zo'n type motor (10.000km pj).

Hoe zijn de ervaringen qua onderhoud en dagelijks gebruik?

:] :]
 
Heb je ook al aan een R1150R gedacht en zonee, waarom probeer je die niet een keer?

Zelf geen ervaring met de 850 boxers. Voor zover ik weet worden ze ook niet veel verkocht in NL.

Greetz & suc6,
Vinz
 
Finz,

ik heb proefgereden op die 850 omdat ie er ten eerste spliksplinter nieuw uitzag en ontzettend weinig kilometers heeft gereden.
De 850 heeft 70 pk, mijn huidige motor maar 62 ik ga er dus al aardig op voorruit.

:] :]
 
Wel een mooie fiets...

Specs (van Bikez.com)

Model: BMW R 850 R
Year: 2002
Category: Naked bike
Engine/transmission
Displacement: 848.00 ccm (51.74 cubic inches)
Engine type: Two cylinder boxer
Stroke: 4
HP (kW): 70.00 (51.1) @ 7000
Torque - Nm (kgf-m / ft.lbs): 77.00 (7.9 / 56.8) @ 5500
Bore x stroke: 70.0 x 87.0 mm (2.8 x 3.4 inches)
Valves per cylinder: 4
Transmission type/final drive: Shaft drive (cardan)
Physical measures
Weight (dry): 235.0 kg (518.1 pounds)
Seat height (if adjustable, lowest setting): 760 mm (29.9 inches)
Chassis/dimensions
Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)
Rear suspension travel: 135 mm (5.3 inches)
Front tyre dimensions: 120/70-ZR17
Rear tyre dimensions: 160/60-ZR18
Speed/acceleration
Top speed: 187.0 km/h (116.2 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 18.00 litres (4.76 gallons)
Reserve fuel capacity: 4.00 litres (1.06 gallons)
 
Deze specs had ik dus ook bekeken en tot dezelfde conclusie gekomen, "een mooie fiets".

En als je op zoek gaat naar een mooie R1150R moet je buiten het kilomater aantal toch een dikke beurs hebben.
:] :] :]
 
Mijn man heeft er één gehad.Die heeft er prima mee knnen rijden(12.000km per jaar)en geen problemen mee gehad.Wel één nadeel:hij houdt wat in als je met constante snelheid in lage toeren rijd.En dat is een bekend probleem bij deze fiets.Dit schijnt bij 2003 modellen over te zijn.
 
Een BMW is gemaakt om te rijden. Dus dagelijks gebruik is geen probleem.
De 850 modellen zijn nooit echt populair geweest dus de prijs is meestal aantrekkelijker. Vreemd eigenlijk want ze lopen over het algemeen mooier rond dan de 1100 modellen. Maar ja, die hebben weer meer koppel en vermogen. Maar als er nu een R850RS op de markt komt....

Oja, onderhoud; Als een BMW volgens het boekje door een erkend dealer wordt onderhouden is onderhoud niet goedkoop. Maar je hebt wel de zekerheid van een betrouwbare fiets en een hogere inruilwaarde. BMW's hebben een onderhoudsinterval van 10.000km. Japanse motoren meestal 6.000km dus dat scheelt weer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste,

Ikzelf rij met een r1150r en doe werkelijk vele kilometers. Gekocht vorig jaar september en momenteel 20000 km (rij ook tijdens winter). Nooit problemen gehad. Ook niet tijdens de winter op -10°C.
In begin, eerste 10000 km wel hoog olie verbruik maar neemt af naarmate meer kilometers.
Nadeel vindt ik veel wind, je kan het speedster-scherm aanschaffen en is wel een hele verademing maar vanaf 120 km. per uur toch wel vrij vervelende turbulentie rond de helm.
Ik zou je wel aanraden ABS te installeren, de mijne heeft het niet en het heeft mij al ettelijke malen gespeten want hij gaat nogal snel dichtslaan vindt ik.
Prachtig machine zou ik zo zeggen.

Groetjes.
 
Ik heb nu een BMW R1100R met speedster scherm en koffers aangeschaft. Rijd subliem, kotom een heerlijke motor.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

:} 8-)
 
Hallo,

Een late reaktie op dit onderwerp, maar ik ben net nieuw op deze site.
Ik heb een simpele vraag: hoe breed is de R850R? Want ik vraag me af
of hij in mijn schuurtje zou passen.....

Groet,
BeauRing
 
vis_data_r1150r.gif


Ik heb pas mijn voorlopig rijbewijs en omdat ik een BMW R1100RT gekocht had, mocht ik bij uitzondering met de R850R, waar normaal de gezien de instructeur mee rijd, de laatste les rijden. Reed veel beter dan de Honda CB500 en BMW 650 Scarver waar ik de eerste lessen mee mocht rijden.

Vandaag eerste ritje gemaakt met mijn RT en de instructeur had gezegd dat die veel wendbaarder zou zijn dan de R850R en kan dit nu enkel beamen. Ben echt gelukkig met mijn aankoop en het is gewoonweg zalig touren met de RT! Als je beurs het toelaat kan ik je enkel aanraden naar zo'n model uit te kijken. Hij lijkt log(ger) op het eerste zicht maar dat is in realiteit helemaal niet zo. De 1100 is ook veel sterker dan de 850 en het verschil voel je zo.
 
De 1100 is wat krachtiger dan de 850, maar storend is het niet. Het wordt gecompenseerd door de langere bak, waardoor je op dezelfde snelheid wat minder toeren maakt.

Met twee personen en/of veel bagage zou ik naar een 1100 kijken, anders is dat (in mijn ogen, anyway) geen reden om de 850 over te slaan. Zoals hierboven ook al geschreven is, loopt de 850 wat mooier rond dan de 1100.

Ik heb geen ervaring met de RT, maar het lijkt me stug dat deze daadwerkelijk "veel" wendbaarder is dan de R. Het is dezelfde fiets, met meer massa. Er zat geen wezenlijk verschil tussen de 850 en 1100 die ik gehad heb (beiden R), op de motorische zaken na.

Hij paste bij mij (iets schuin) door de gewone deur van de box. Rechtdoor denk ik wel mogelijk, nooit geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met een R1100RT en tevens met de R1150R.. de R is toch echt wendbaarder en beter beheersbaar! Zeker als je langzaam rijd.
Het gewicht speelt dan wel een grote rol.

Maar beide zijn het heerlijke motoren. Alleen op de RT heb je meer bescherming tegen kou en regen (logisch). En de R is een echte bochten vreter, wat heerlijk is dat. :}
 
Hallo,
Ik heb mij net een R850R van '98 aangeschaft. Het was effe wennen na mijn jarenlange ervaring met boxers uit de jaren 70 (R60/5 en R100RT). Méér gewicht dat weliswaar gecompenseerd is door méér vermogen dat op zijn beurt gecompenseerd is door méér remvermogen. Verbazend dat er eigenlijk op 25 jaar tijd niks spectaculairs verbeterd is aan die boxers.
Een paar ongoochelingen:
1) De 2-in-1 uitlaat maakt niet meer dat mooie BMW "stereo" geluid van welleer (pure nostalgie vrees ik...)
2) De versnellingsbak maakt nog steeds dat "klak" geluid bij het schakelen (het weze zo...)
3) Boven 5000 opm (120 km/u) gaat de motor trillen. Het wordt erger als de snelheid toeneemt. Bij 160 km/u is mijn gezicht zelfs verstoord. Het lijkt mij abnormaal en ik denk dat er iets mis is met de ontsteking. Ik heb zo'n radioootje met een oortje en er treden parasieten op net op het moment dat de motor begint te trillen, Enfin éér ik dit verder onderzoek zou ik willen weten via dit forum of die trillingen erbij horen of niet.

Groet,

Bob
PS. Weg met die turbulenties rond de helm Ik heb mijn BMW windscherm 10 cm verhoogd met een plexiglasplaat. Uitgezaagd in de vorm van een autokopsteun, gebogen in de bakoven op een temperatuur van 150 graden en met 3 zuignappen aangebracht. Aan geïnteresseerden stuur ik een foto.
 
Laatst bewerkt:
2) De versnellingsbak maakt nog steeds dat "klak" geluid bij het schakelen (het weze zo...)

Dat heet karakter :) . Opmerkelijk genoeg merkte ik dat toen ik recentelijk weer terugging naar een K75, deze bak lomper, maar sneller schakelde.

3) Boven 5000 opm (120 km/u) gaat de motor trillen. Het wordt erger als de snelheid toeneemt. Bij 160 km/u is mijn gezicht zelfs verstoord. Het lijkt mij abnormaal en ik denk dat er iets mis is met de ontsteking. Ik heb zo'n radioootje met een oortje en er treden parasieten op net op het moment dat de motor begint te trillen, Enfin éér ik dit verder onderzoek zou ik willen weten via dit forum of die trillingen erbij horen of niet.

Lijkt me niet. Alle trillingen die ik op snelheid ervaren heb waren wind (als zodanig herkenbaar) en motor (zich in een van de spiegels werd erg wazig). Overigens had ik met het windscherm wel last van erg storende turbulentie rond mijn helm; dat scherm heb ik er dus direct afgehaald :) .
 
In de laatste motoren & toerisme las ik iets over de europese homologatie die afloopt voor de r850r vanaf 17/6/03.
Lees dat eens of informeer u daar eens over.
Vind het wel een mooie fiets by the way.
Succes
 
Enige idee wat ik me daar bij voor moet stellen? Heb dat blad niet 123 bij de hand :)
 
Als je trouwens op zoek bent naar een mooi hoger windscherm voor een R1150R, moet je maar eens kijken op www.wudo.de
Ik heb hiervorig jaar een scherm besteld, echt top. In nederland zijn ze nog niet te krijgen. Kost trouwens wel een vermogen aan porto kosten.
Het is wel allemaal origineel alleen voor de 1150

ps Ik denk er over om een andere uitlaat te kopen eentje met wat meer sound, maarre ..........iemand suggesties????!! of misschien een geluidsopname.

groeten Marcel
 
Marcel29 waar woon je?
Of e-mail even.. pim34@hotmail.com

Ik heb een R1150R met Remus uitlaat...
 
Laatst bewerkt:
Waarom toch allemaal de lucht in bij turbulerntie?? (zo is de C1 uiteindelijk ontstaan denk ik.... :-) ). Ik heb zelf een R850R en had ook veel last van turbulentie, opgelost door het scherm flink in te korten (tot ongeveer 5 cm. boven de bovenste beugels). Dit levert wel meer wind op de helm, maar de storende & vermoeiende turbulentie is verdwenen, daarnaast biedt het voldoende bescherming om ontspannen de snelweg op te gaan! Geïnteresseerden wil ik evt. wel een foto sturen. (benodigd gesreedschap is een standaard decoupeerzaag, speciaal zaagje van een euro of 5 en wat geduld om het weer af te werken)

Heeft iemand ervaring met een vervangingsdemper?? Ik zoek wat meer geluid in de boxer...
 
Heb ervaring met een Remus uitlaat op R1150R..
En stuur even een foto van jou oplossing betreffende ruitje...
pim34@hotmail.com
 
Waarom zijn Jullie de windschermen allemaal aan het verbouwen?
Denk eens na over een "vario screen " van de firma MRA, dit schermpje is in hoorgte verstelbaar en iedere gewenste hoek.

http://www.mra.de

Voor de rest veel rijplezier.
 
Ik rij nu al weer een paar weken met de Vario screen van Wunderlich..
Is een stuk prettiger met de kou, maar het ziet er niet echt uit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan