Epilepsie, melden of niet?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.926
1.100
Cranendonck
2 weken geleden heb ik voor het eerst in mijn leven 2 zware epileptische aanvallen gehad. Heb er een gebroken schouder aan opgelopen en een waarschuwing van de neuroloog dat ik moet overwegen om het CBR in te lichten. Natuurlijk heb ik daar niet zo'n zin in en het is, geloof ik, niet verplicht. Anderzijds heb ik natuurlijk wel mijn verantwoordelijkheid en kan de verzekering bij eventuele ongelukken moeilijk doen. Ik gebruik tenslotte anti-epilepsie medicijnen. Ik weet niet goed wat ik moet doen, geen rijbewijs=geen werk (min of meer, veel reizen).

Voor alle duidelijkheid, ik ben 45 jaar en heb nooit eerder met epilepsie te maken gehad. De aanvallen zijn in rust gebeurd.
Mijn motorrijbewijs heb ik sinds 1984 en het autorijbewijs sinds 1988. Als ik het meld mag ik minimaal 1 jaar niet rijden en moet ik een keuring ondergaan.

Voorlopig zit nog in het gips (vanaf mijn middel) maar daarna zou ik graag weten wat te doen. Tips zijn welkom!
 
als je het meldt kun je je rijbewijs op je buik schrijven...

als ik heel eerlijk ben zou ik het zelf niet melden..
 
als je het meldt kun je je rijbewijs op je buik schrijven...

als ik heel eerlijk ben zou ik het zelf niet melden..


als je het niet meld en je krijgt een ongeluk kan je veel meer op je buik schrijven dan alleen je rijbewijs gok ik
 
Daar was ik al bang voor. Is alleen de vraag of de verzekering mij een poot uit kan draaien. Kunnen ze dit te weten komen? Moet ik overigens bij een verlenging van mijn rijbewijs (2016) een eigen verklaring invullen? Kan me dat niet herinneren van de vorige keren. In het geval van een eigen verklaring zou ik zwart op wit moeten liegen. Dat is iets anders dan niets melden.
 
hoe hard het ook is zou het wel melden, en je gewoon laten keuren tzt.
stel je voor dat je op de snelweg z'n aanval krijgt die komen gewoon spontaan op.
al is het enkel voor je eigen veiligheid.

sterkte met herstellen met je schouder in ieder geval.! en met je keuze.
 
de verzekeraar zal bij zwaardere schade als eerste je medisch dossier opvragen..

en dan niet uitkeren..

lullig..maar waar..heb het van dichtbij meegemaakt..

dan kan je een heel leven gaan werken om 5 weken IC te betalen..
 
als het goed is heeft je arts je ingelicht dat je niet meer mag rijden..

dan doe je die melding bij het cbr.. daarna haal je een eigen verklaring op bij de gemeente..

die stuur je naar cbr samen met een deel van je dossier (even overleggen met de arts dat hij/zij het minst erge scenario er van maakt..

dan duurt het een paar weken en dan gaat de medisch adviseur van cbr kijken naar je dossier..

een herkeuring voor je rijbewijs zal er zeker bij gaan zitten..

je krijgt daarna een tijdelijk rijbewijs van een jaar..na een jaar moet je weer door de mallemolen heen.. dan voor 3 jaar..


het is een duur plaatje..maar mocht je hier neit voor kiezen, dan neem je een enorm risico..

om een voorbeeld te noemen:
Stel dat je arbeidsongeschikt gaat worden door het ongeluk..ook die kosten zijnn dan voor jezelf... verzekeringen keren gewoon niet uit omdat het in de kleine lettertjes staat..

ik ehb het helemaal uitgezocht (heb zelf slaapapneu in vrij heftige vorm)


Je kunt ook verhuizen naar rusland..daar koop je gewoon je rijbewijs..
 
Bij ons zit het in de familie. Ik heb een tante die het niet gemeld heeft, en altijd nog geluk gehad heeft. Een andere tante heeft het wel gemeld. Dan mag je eerst een jaar niet rijden, maar daarna is er niks aan het handje.

Gebeurt er onderweg wat ben je echt het haasje. De schade aan auto's/motoren/andere voertuigen draai jij voor op, maar volgens mij ook lijfelijke schade enz, en dat wil je echt niet moeten schokken.

Ik zou het nu gelijk melden. Je kunt nu toch nog niks. Heb je die tijd iig al te pakken. Lijkt mij. Misschien werkt het ook wel anders.

Is er bij jou trouwens ook echt epilepsie vastgesteld? Het kunnen nl ook aanvallen zijn door stress, dat het nooit meer terugkomt. Sterkte iig met je herstel en al.
 
mocht je je rijbewijs en keuring snel willen, laat dan je werkgever een brief schrijven naar het cbr met de vraag of het een spoedprocedure kan worden..

en gewoon elke week een paar keer bellen emt cbr..en gaan zeuren dat je het echt nodig hebt..

succes!
 
Hoe vervelend het ook is, ik zou het melden. Je brengt niet alleen jezelf maar ook onbedoeld anderen in gevaar.....

Ik wens je veel wijsheid en beterschap toe.
 
Wat een rotdilemma, ik snap dat je je rbw niet kwijt wilt, maar het lijkt me ook niet verantwoord als je helemaal niets doet met het advies van je arts.

Wat nu als TS het niet meldt bij het CBR omdat ie geen gedoe wil met herkeuringen etc , maar wel keurig een jaar niet zou rijden. Je bent immers niet verplicht het te melden, maar je bent wel automatisch voor een jaar ongeschikt geacht een motorvoertuig te besturen vanwege de aanvallen.

Kan hij daarna dan weer gewoon gaan rijden of kan een verzekeraar daarna alsnog moeilijk doen als er een ongeval zou plaatsvinden dat epilepsiegerelateerd is?
 
als je het niet meld en je krijgt een ongeluk kan je veel meer op je buik schrijven dan alleen je rijbewijs gok ik

Hoe vervelend het ook is, ik zou het melden. Je brengt niet alleen jezelf maar ook onbedoeld anderen in gevaar.....

Ik wens je veel wijsheid en beterschap toe.



:^


kun je jezelf dan nog in de spiegel aankijken ?

en ik bedoel zeker niet te zeggen dat het een makkelijke beslissing is :N
 
Laatst bewerkt:
Elke medische verandering zal je ook moeten doorgeven aan je verzekering.
Blijf je daarin in gebreken, en je veroorzaakt een ongeval dan wil ik niet
graag in jou schoenen staan.
 
Als je het nu inlevert krijg je het waarschijnlijk nooit terug.
Dat lijkt mij toch wel een enorme beperking voor de rest van je leven.
Nooit meer op eigen gelegenheid ergens heen rijden, geen vrijheid -O-

Dus ik zou het gewoon lekker houden; ik vind het een beetje te ver gaan om je nu al schuldig te voelen voor een mogelijk ongeluk (hoeveel uur besteed je nu aan auto/motor rijden per dag?).
 
Als je het nu inlevert krijg je het waarschijnlijk nooit terug.
Dat lijkt mij toch wel een enorme beperking voor de rest van je leven.
Nooit meer op eigen gelegenheid ergens heen rijden, geen vrijheid -O-

Dus ik zou het gewoon lekker houden; ik vind het een beetje te ver gaan om je nu al schuldig te voelen voor een mogelijk ongeluk (hoeveel uur besteed je nu aan auto/motor rijden per dag?).

lees dan dit;

Minister draait overhaaste regeling rijbewijs terug

Half december werd de Regeling Eisen Geschiktheid aangepast met grote consequenties voor de rijgeschiktheid van mensen met epilepsie. In de nieuwe regeling mochten mensen die bepaalde medicijnen tegen epilepsie gebruiken plotseling niet meer achter het stuur. De Epilepsie Vereniging Nederland, de Nederlandse Liga tegen Epilepsie en het Nationaal Epilepsie Fonds maakten bezwaar tegen deze overhaaste maatregel waar geen enkel wetenschappelijk bewijs of overleg met medici aan ten grondslag lag. En met succes. Donderdag 9 april tekende minister Eurlings een brief waarmee de regeling voorlopig goeddeels is teruggedraaid. Hiermee is het rijverbod voor de duizenden gedupeerden met epilepsie van de baan.

De Nederlandse Liga tegen Epilepsie, het Nationaal Epilepsie Fonds en de Epilepsie Vereniging Nederland stuurden in februari een protestbrief aan de minister. Zij drongen aan op overleg, grondig onderzoek naar de relevantie van de nieuwe maatregel en wilden dat tot die tijd deze overhaaste regeling werd teruggedraaid. Hierop volgde in maart overleg met de KNMP en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De partijen waren het erover eens dat er reden was om deze overhaaste wijzigingen te herzien. Inmiddels nam de minister een nieuw advies aan waarmee mensen met epilepsie weer mogen autorijden volgens de oorspronkelijke richtlijnen. En dus ook met middelen die de rijvaardigheid wellicht beïnvloeden. Voor deze middelen gaat echter gelden dat ze een jaar gebruikt moeten zijn voordat het veilig geacht wordt om auto te rijden.

De professionals uit de epilepsiezorg maakten bezwaar waarbij ze wezen op de gewenning van de bijwerkingen bij langdurig gebruik van anti-epileptica. De effecten die aanvankelijk de rijgeschiktheid beïnvloeden, nemen af. Het is op dit moment niet bekend hoelang dat duurt. Daarom zijn de partijen het eens geworden over het belang van een onderzoek naar de effecten van chronisch gebruik van deze medicijnen op de rijgeschiktheid. In afwachting van de resultaten is nu dus besloten de Regeling Eisen Geschiktheid aan te passen aan de situatie van voor december 2008. Hiermee is het rijverbod voor de duizenden gedupeerden met epilepsie van de baan.
 
Tis eigenlijk geen dilemma. Het is een 'keuze' tussen twee erg vervelende opties. En niet melden lijkt voor nu de gemakkelijkste keuze.

Ik zou er even over denken, en dan uitkomen op absoluut melden. Vooraf natuurlijk zoveel mogelijk info inwinnen her en der, om de bureaucratie een handje te helpen.

Ik zou zelf niet kunnen kiezen voor het risico wat jij op dit moment loopt: je zit nu al in het gips, en hebt al moeten ervaren hoe klote het is om iets te krijgen waar je zelf niet om hebt gevraagd.

Heel veel sterkte voor nu, en veel wijsheid en succes in de toekomst :Y
 
Potverdorie, dat is een dillema zeg. Veel succes, welke keuze je ook maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan