Energica faillissement

:Y zelfde als die elektrische strijkijzers.
Eerst denk je, ow het komt ondanks dat ENORME gewicht best leuk van zijn plek af. Rijdt ook aardig en accelereert gewoon prima.
Maar wat toch blijft hangen is dat bezopen enorme gewicht, en dan vallen de prestaties eigenlijk gewoon tegen.
En dan dat geluid van de aandrijving |(:r na een uurtje ben je daar helemaal klaar mee.
BMW M3 sedan weegt (zeker volgetankt - 1.780KG leeg) zowat evenveel als een Model 3 AWD.
Dus de M3 prestaties vallen ook gewoon tegen? En na één passage is heel het dorp helemaal klaar met het geluid van de aandrijving.

ICE Auto's worden ook steeds zwaarder, maar door de band genomen zijn de beschikbare EV's inderdaad nog zwaarder.
Bezopen ENORME gewicht is misplaatst, in vergelijking met de nieuwste generatie ICE.
Moderne auto's blijken allen kast te hebben van obesitas.

Jammer van Energica, voor velen het enige merk dat het overwegen waard was...
Benieuwd wat de prijzen en ondersteuning gaan doen.
 
Gewicht is een ding wat vaak ook is omdat men appels me peren vergelijkt.

De Model Y van Mw MZR is een grotere, ruimere, luxere en veiligere auto dan bijv. een Audi Q5.
De Q5 weegt rijklaar meer dan 2000kg de Model Y van Mw MZR is rijklaar 1970kg.

Idd geen lichtgewicht maar het is ook een grote auto.
Wat men vaak doet is een ICE vergelijken waarvoor er geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.

Veel legacy fabrikanten verbouwen een ICE naar EV en dan vind men het raar dat dit sub-optimaal is.
Euh nee. Gewicht is gewicht en dat blijft het.
En ik heb het hier over motorfietsen, kun je prima met elkaar vergelijken.
Maar een elektrische blijft dan de slechtste optie.
 
Euh nee. Gewicht is gewicht en dat blijft het.
En ik heb het hier over motorfietsen, kun je prima met elkaar vergelijken.
Maar een elektrische blijft dan de slechtste optie.
Mijn punt is dat ook daar nog niet het optimum is gevonden.
Dat het nu nog niet zo is, is waar maar wat niet is kan wellicht wel komen.
 
Euh nee. Gewicht is gewicht en dat blijft het.
En ik heb het hier over motorfietsen, kun je prima met elkaar vergelijken.
Maar een elektrische blijft dan de slechtste optie.
Ja, daar is het verschil inderdaad groter
En merk je helaas sterk bij het rijden.
Geprobeerd en afgekeurd helaas.
 
Mijn punt is dat ook daar nog niet het optimum is gevonden.
Dat het nu nog niet zo is, is waar maar wat niet is kan wellicht wel komen.
Als jij daar nog in gelooft snap erg weinig van techniek. Niet denigrerend bedoeld.
Het verschil met wat zou moeten zijn en wat er de afgelopen 10 aan ontwikkeling is geboekt is te groot.
Elektrische voertuigen staan al een poosje stil qua stappen vooruit. Terwijl een verbrandingsmotor nog steeds niet uitontwikkeld is. Het zijn geen grote stappen meer, maar dat is logisch.
Beter is alles op biobrandstoffen zetten want dan kan ook de infrastructuur nagenoeg gelijk blijven en die is ruim voldoende aanwezig.
 
Als jij daar nog in gelooft snap erg weinig van techniek. Niet denigrerend bedoeld.
Dat is wederzijds dan. Ik weet niet of het desinteresse is selectieve interesse is.
Het verschil met wat zou moeten zijn en wat er de afgelopen 10 aan ontwikkeling is geboekt is te groot.
Je hebt duidelijk te weinig info m.b.t. de huidig ontwikkelingen.
Men is nu aan het kijken hoe men 700Wh/kg accu's in grote massa kan produceren (test modellen bestaan al) terwijl de huidige massa productie accu's niet verder komen dan 250-270Wh/kg. Bij dezelfde accu grote zou dan het gewicht van de accu met ruim 60% dalen.
Elektrische voertuigen staan al een poosje stil qua stappen vooruit.
Grotere onzin kan je bijna niet verkondigen.
Wij hebben thuis twee EV's één van 6,5 jaar en één van een 0,5 jaar.
Die van 6,5 jaar heeft een ruim 30% grotere accu en rijd maar 75-80% van de afstand van die van een half jaar oud.
Noem dat maar geen stappen vooruit maken.
Terwijl een verbrandingsmotor nog steeds niet uitontwikkeld is. Het zijn geen grote stappen meer, maar dat is logisch.
Beter is alles op biobrandstoffen zetten want dan kan ook de infrastructuur nagenoeg gelijk blijven en die is ruim voldoende aanwezig.
Biobrandstoffen daarvoor is niet de capaciteit zonder dat er dan geen ruimte meer is voor voedselproductie.
Je doelt waarschijnlijk op e-fuels en die zullen er zeker gaan komen voor hobby en museum gebruik.
De kosten van een litertje e-fuel, wat nu ca. €50-60 de liter is kan op zijn best naar €5-10 per liter bij productie op grote schaal en dan wil de pomphouder en de staat er ook nog wat aan gaan verdienen.
Dat op grote schaal gaan inzetten is dan ook kansloos.
Voor de productie van e-fuels is er ook 6-7x zoveel energie nodig dan voor op een accu rijden.
 
Euh nee. Gewicht is gewicht en dat blijft het.
Gewicht is niet gewicht. :-). Het hangt er vanaf hoe laag het zwaartepunt is. Met een batterij laag tussen de wielen is dat gewicht minder slecht dan een zware verbrandingsmotor geconcentreerd boven de voorwielen.

Opmerking rond dat EV's geen rijplezier geven: Dan heb je nog nooit met een Taycan gereden. De Taycan rijdt fijner en sportiever dan +90% van de ICE wagens op de weg. Er zijn ICE-auto's en EV's die leuk zijn om te rijden en er zijn er die niet leuk zijn om te rijden. De overgrote meerderheid van de auto's op de weg (ICE en EV) zijn niet erg leuk om mee te rijden. Ze zijn ook niet gemaakt om leuk te zijn, gewoon om goedkoop en veilig van A naar B te gaan.
 
Gewicht is niet gewicht. :-). Het hangt er vanaf hoe laag het zwaartepunt is. Met een batterij laag tussen de wielen is dat gewicht minder slecht dan een zware verbrandingsmotor geconcentreerd boven de voorwielen.
240 kilo is overal ter wereld;......... trommel trommel trommel 240 kilo :Y
Waar je dit ENORME gewicht voor een motorfiets plaatst heeft inderdaad invloed op de rijeigenschappen. Maar het blijft 240 kilo.
Gewicht is dus gewicht en dat blijft het. .
 
Dat is wederzijds dan. Ik weet niet of het desinteresse is selectieve interesse is.
Ben best geintresseerd, maar dan wel in de oprechte waarheid. Dat geld niet in EV land.
Je hebt duidelijk te weinig info m.b.t. de huidig ontwikkelingen.
Men is nu aan het kijken hoe men 700Wh/kg accu's in grote massa kan produceren (test modellen bestaan al) terwijl de huidige massa productie accu's niet verder komen dan 250-270Wh/kg. Bij dezelfde accu grote zou dan het gewicht van de accu met ruim 60% dalen.

Grotere onzin kan je bijna niet verkondigen.
Wij hebben thuis twee EV's één van 6,5 jaar en één van een 0,5 jaar.
Die van 6,5 jaar heeft een ruim 30% grotere accu en rijd maar 75-80% van de afstand van die van een half jaar oud.
Noem dat maar geen stappen vooruit maken.
Precies wat ik dus bedoel, eerste jaren hoopgevende stappen maar nu is het einde al nagenoeg bereikt. Waar je dus je conclusies uit zou moeten trekken.
EV kan prima voor een pebaalde doolegroep werken, met name woonwerk verkeer is het in te passen. Maar verder blijft het te beperkt, en zwaar. Zwaarder dan nodig zou in de brandstof vergelijkbare optie.
Biobrandstoffen daarvoor is niet de capaciteit zonder dat er dan geen ruimte meer is voor voedselproductie.
Je doelt waarschijnlijk op e-fuels en die zullen er zeker gaan komen voor hobby en museum gebruik.
De kosten van een litertje e-fuel, wat nu ca. €50-60 de liter is kan op zijn best naar €5-10 per liter bij productie op grote schaal en dan wil de pomphouder en de staat er ook nog wat aan gaan verdienen.
Dat op grote schaal gaan inzetten is dan ook kansloos.
Voor de productie van e-fuels is er ook 6-7x zoveel energie nodig dan voor op een accu rijden.
Jij noemt hier prijzen die inmiddels alweer 2 jaar achterhaald zijn. Hoe groter de vraag des te meer het haalbaar wordt. Hoe groter de vraag hoe meer het productie proces zal verbeteren.
 
Fijner, rijplezier, beter, sportiever etc... allemaal subjectieve termen die nietszeggend zijn want iedereen ervaart dat anders en op zijn manier.
Gelukkig maar, het zou er anders nog saaier uitzien op onze wegen 😁
 
Ben best geintresseerd, maar dan wel in de oprechte waarheid. Dat geld niet in EV land.
Die vooringenomenheid maken dus dat een verdere discussie met jou kansloos is.
Je geeft hiermee aan dat alles wat kennelijk niet past bij een door jou vooraf gedefinieerde waarheid, verklaar jij als niet oprecht en niet de waarheid.
Precies wat ik dus bedoel, eerste jaren hoopgevende stappen maar nu is het einde al nagenoeg bereikt. Waar je dus je conclusies uit zou moeten trekken.
Dus je luistert niet eens naar wat ik schrijf omdat het je kennelijk niet past.
EV kan prima voor een pebaalde doolegroep werken, met name woonwerk verkeer is het in te passen. Maar verder blijft het te beperkt, en zwaar. Zwaarder dan nodig zou in de brandstof vergelijkbare optie.
Aantoonbaar bij auto's nu al onzin. Dat ze daar sommige veel verder zijn dan andere is ook waar.
Jij noemt hier prijzen die inmiddels alweer 2 jaar achterhaald zijn. Hoe groter de vraag des te meer het haalbaar wordt. Hoe groter de vraag hoe meer het productie proces zal verbeteren.
Die vergrote vraag zit al verdisconteerd in de verlaging van de uiteindelijke prijs.
Wat de pro e-fuel aanhangers niet erbij vertellen is dat ze kostprijs prijzen noemen zonder de kosten van distributie, winsten voor producenten, distributeurs en pomphouders en al helemaal nog niet de kosten voor accijnzen en BTW.
 
Die vooringenomenheid maken dus dat een verdere discussie met jou kansloos is.
Je geeft hiermee aan dat alles wat kennelijk niet past bij een door jou vooraf gedefinieerde waarheid, verklaar jij als niet oprecht en niet de waarheid.


Praat je nu tegen jezelf?
 
Energieverbruik van BEV, FCEV en E-fuel
GWDuay3XAAAzKFu.webp


Kostprijs alleen al aan de gevraagde energie alleen al zal minimaal 6x zo duur zijn en blijven.
 
Dit heb ik ook met alle nieuwkomers in de autowereld.... waarom zou ik hetzelfde geld uitgeven aan een Vinfast, NIO, BYD die A nog niets hebben bewezen op kwaliteitsniveau en waarvan je B niet weet of ze over 5 jaar überhaupt nog bestaan (kijk naar het Fisker verhaal).....
Hey Fisker, die reed ik gisteren eentje voorbij in de file, spectaculaire bak!
 
Ik kan niet eens even rustig bijlezen en een antwoordje typen :o

Het nadeel van elektrisch is dat je vrijwel op nieuw bent aangewezen terwijl je een ice goed tweedehands kunt krijgen.
Dan moet je veel meer voorfinancieren en dat hebben veel mensen die op zich interesse hebben in een ev dus niet.
Dit dus èn een ouwe ICE houd ik wel ( economisch enigszins acceptabel) op de weg met zelf sleutelen en af en toe wat tweedehandse of nieuwe onderdelen.
Ik zie dat met een EV nooit gebeuren.
Zie het gebeuren met e Fietsen.
Jammer wel.
 
Dit dus èn een ouwe ICE houd ik wel ( economisch enigszins acceptabel) op de weg met zelf sleutelen en af en toe wat tweedehandse of nieuwe onderdelen.
Ik zie dat met een EV nooit gebeuren.
Zie het gebeuren met e Fietsen.
Jammer wel.
De eerste ICE ging ook minder lang mee dan een paard en een paard kon je gemakkelijk bijladen op iedere grasveldje.
Het onderhoud van een ICE was ook lastiger en zelfs de hoefsmid kon niet eens een band plakken.
Toch heeft het paard het uiteindelijk toch verloren.

Dus nooit???
 
Dit dus èn een ouwe ICE houd ik wel ( economisch enigszins acceptabel) op de weg met zelf sleutelen en af en toe wat tweedehandse of nieuwe onderdelen.
Ik zie dat met een EV nooit gebeuren.
Zie het gebeuren met e Fietsen.
Jammer wel.
Waarom niet?
Een accupakket is ook gewoon te repareren, thuis in je schuurtje.
En de rest van de electronica ook.
Het vergt alleen andere kennis dan je nu in huis hebt.

Electronica met microcontrollers worden al sinds de jaren 80-90 gebruikt in automobielen.
En sinds 20 jaar in motorfietsen.
Het is helemaal niet eng, ook gewoon te repareren, alleen niet met de gebruikelijke hamer en waterpomptang.

Ik hoor vaak het argument “ ik wil zo min mogelijk electronica, want dan kan ik zelf nog wat repareren “
Wat al snel uitgelegd wordt als: electronica is niet te repareren.

Ik vind dit best jammer eigenlijk, dat men zo weinig van electronica wilt weten.
Als ik een vraag stel waarbij draadjes een rol spelen, krijg je al snel de suggestie om maar bij de dealer te laten “uitlezen “
Maar stel ik een vraag over hoe je het beste een carburateur uit elkaar haalt, heb je binnen een dag 100 reacties over hoe dat moet.

Daarom ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat zit.
Als je geen technische achtergrond hebt, is het dan makkelijker om te sleutelen dan om analytisch bezig te zijn?
Want cijfers en trends spelen weer een grotere rol in het analyseren van een elektrisch probleem.

Maar nog even terugkomen op de fabrikant die nu wegvalt, is dit een probleem met onderdelen?
Of kochten ze ook maar alles in?
 
@zantzakkie Ik ben wel benieuwd hoe jij een accu gaat repareren. Dit is niet iets wat je zomaar in de schuurtje kan doen. Als eerste zal je de juiste formaat van cellen moeten vinden als je daar al aan kan komen. Daarna is het maar de vraag of de behuizing weer te gebruiken is. Meestal zijn de delen van de behuizing aan elkaar versmolten of gelijmd. Een compleet accupack vervangen is wel mogelijk.

Voor elektronica is andere kennis en gereedschap nodig om te repareren. Al zal het voornamelijk uit vervangen van printplaten bestaan. De kosten om een component los te solderen en een nieuwe erop zie ik niet iedereen in een schuurtje doen. Zeker met de huidige formaat van diverse componenten. Je hebt een microscoop nodig om deze goed te kunnen zien. Daarbij komt dat er ook software kennis nodig is. Daar hebben veel mensen ook geen kaas van gegeten.
 
@zantzakkie Ik ben wel benieuwd hoe jij een accu gaat repareren. Dit is niet iets wat je zomaar in de schuurtje kan doen. Als eerste zal je de juiste formaat van cellen moeten vinden als je daar al aan kan komen. Daarna is het maar de vraag of de behuizing weer te gebruiken is. Meestal zijn de delen van de behuizing aan elkaar versmolten of gelijmd. Een compleet accupack vervangen is wel mogelijk.

Voor elektronica is andere kennis en gereedschap nodig om te repareren. Al zal het voornamelijk uit vervangen van printplaten bestaan. De kosten om een component los te solderen en een nieuwe erop zie ik niet iedereen in een schuurtje doen. Zeker met de huidige formaat van diverse componenten. Je hebt een microscoop nodig om deze goed te kunnen zien. Daarbij komt dat er ook software kennis nodig is. Daar hebben veel mensen ook geen kaas van gegeten.
Sommige gereedschappen voor BEV's zullen idd net zo zeldzaam zijn in schuurtjes als de gereedschappen om koppen en cilinders te vlakken en cilinders te honen.
 
Accucellen van elektrische auto's en motoren kun je niet zelf repareren.
Merk dealers beginnen er ook niet, die vervangen enkel het hele pakket.
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zich eraan wagen.
Er zat een grote in Beugen, maar die zijn helaas afgebrand.
Schijnbaar brengt het open maken van een accupakket toch de nodige veiligheidsrisico's met zich mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan