Energica faillissement

BYD maakt vele varianten. Klant krijgt wat deze vraagt. Soms is de vraag alleen de goedkoopste.
Dat er daar meer keuzes mogelijk zijn dan in het volledig gestandaardiseerde Europa is vaak onwetendheid van kopende partij.
standaard van bestelprocessen , als een financieel expert gaat bepalen wat er besteld wordt , zonder enige technissche achtergrond.
als we toch off topic gaan:
Ik heb ooit gehobbied met landrovers , de nederlandse militaire landrovers hadden oliekoelers
die had een of andere inkoper er bij besteld.
Nu willen die dieseltjes niet echt warm worden , de leger landrovers in saudi arabie hebben geen oliekoelers.
toen de krukaslagers wel heel vaak kapot gingen ( concequentie van te koude olie) hebben ze oliethermostaten gemonteerd , die de oliekoeler overbrugd als de olie te koud is.
netto gaat die thermostaat dus nooit meer open.

bestellen is niet zo eenvoudig als het lijkt.
 
Vreemd, dat de stoelen en bankjes niet de goede maat zijn, in China zelf hebben ze een normale maat en kan je prima in een BYD bus zitten. Zal eerder met de wensen van de klant te maken hebben. Wat ik kwalijker vind, is dat de bestuurders plek totaal verkeerd zit, dat lijkt me iets, waar je bij aanschaf op let.
Lees mijn bericht over omkoping even en je hebt het antwoord
 
standaard van bestelprocessen , als een financieel expert gaat bepalen wat er besteld wordt , zonder enige technissche achtergrond.
als we toch off topic gaan:
Ik heb ooit gehobbied met landrovers , de nederlandse militaire landrovers hadden oliekoelers
die had een of andere inkoper er bij besteld.
Nu willen die dieseltjes niet echt warm worden , de leger landrovers in saudi arabie hebben geen oliekoelers.
toen de krukaslagers wel heel vaak kapot gingen ( concequentie van te koude olie) hebben ze oliethermostaten gemonteerd , die de oliekoeler overbrugd als de olie te koud is.
netto gaat die thermostaat dus nooit meer open.

bestellen is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Bestellen is juist heel eenvoudig…….

Het juiste bestellen is meer een dingetje
 
Energica had al heel veel nadelen van elektrisch rijden opgelost:
Het bereik was ok voor 95% van de gebruikers (2 tot 5 uur rijden op 1 lading). Laadsnelheid ook. (in de meeste realistische gevallen niet meer dan 30 minuten.)
De motoreigenschappen zelf per definitie beter dan een elke benzinebrander.
En het motorfietsgedeelte was volgens de meeste 'experts' niet slecht.
Naast angst voor het onbekende was de aankoopprijs het grootste struikelblok.
Ik blijf er wel bij dat dat vooral komt omdat men de prijs van een motorfiets foutief berekent. Als je veel rijdt, gaan brandstof en onderhoud sterk doorwegen en wordt een elektrische motorfiets goedkoper dan benzine. Voor mijn fiscale situatie en gebruik is een Experia ruim goedkoper dan een GS of Africa Twin. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, als je het juist uitrekent.

Ik denk dat Zero misschien wel een betere marktstrategie heeft: Net iets lager in de markt en meer focus op woon-werk dan op supersport en reizen. Bij woon-werk-traject komen de voordelen van elektrisch rijden sterker naar voor: nooit meer gaan tanken, eenvoudiger rijden in de file, geen lawaai,...
Meer inzetten op off-road en enduro lijkt mij ook zinvol. Kijk maar naar de populariteit van Surron.
Het zou mij niet verbazen als Zero met een lichtere FXS gaat uitkomen.
 
Als je veel rijdt, gaan brandstof en onderhoud sterk doorwegen en wordt een elektrische motorfiets goedkoper dan benzine. Voor mijn fiscale situatie en gebruik is een Experia ruim goedkoper dan een GS of Africa Twin. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, als je het juist uitrekent.
Dat hangt er ook wel van af waar je laadt. Als dat voornamelijk bij een openbare snellader is (dat zou mijn optie moeten zijn) dan wordt elektrisch rijden een stuk duurder.
 
niet altijd , er bestaat altijd nog overheidingrijpen ,
dat is de enige reden waarom we nog kernenergie hebben.
in frankrijk waren de kerncentrales zo duur dat de EDF failliet was , dit is opgelost door de EDF te nationaliseren.
kostte 64 miljard maar de veel te dure kerncentrales draaien nog...
Windmolens zouden niet eens bestaan zonder een veelvoud aan miljarden subsidiegelden
Kernenergie is 24 7 betrouwbaar en kan prima concurreren met wind en zon
Want het heeft minimale back up capaciteit nodig. Maar goed daar ging t hier niet om.
 
Windmolens zouden niet eens bestaan zonder een veelvoud aan miljarden subsidiegelden
Kernenergie is 24 7 betrouwbaar en kan prima concurreren met wind en zon
Want het heeft minimale back up capaciteit nodig. Maar goed daar ging t hier niet om.
Energy cost.webp


:X
Prijzen zonder subsidie
 
CF bepaalt of iets economisch rendeert met optimale duurzaamheid
En nu kst, terug in je EV brik bolwerk ouwe zeerob 🫡🫡
Of heb je heimwee naar mij🤯🤯
 

Bijlagen

  • Screenshot_20241018_180348_LinkedIn.webp
    Screenshot_20241018_180348_LinkedIn.webp
    74,5 KB · Weergaven: 0
Je blijft ook hier niet onderbouwde onzin verkopen. Je hebt blijkbaar nog niets bijgeleerd.

Maar ja.
Bekijk bijlage 2061349
Ga heen oh grote ziener. Uw wijsheid straalt op ons allen af.
Ons past slechts nederigheid in het aanzien van uw goddelijke wijsheid.
Groot zijt Gij
Eeuwige roem uw deel
Uw domme kameel
 
Ik kan niet eens even rustig bijlezen en een antwoordje typen :o

Het nadeel van elektrisch is dat je vrijwel op nieuw bent aangewezen terwijl je een ice goed tweedehands kunt krijgen.
Dan moet je veel meer voorfinancieren en dat hebben veel mensen die op zich interesse hebben in een ev dus niet.
 
Ik kan niet eens even rustig bijlezen en een antwoordje typen :o

Het nadeel van elektrisch is dat je vrijwel op nieuw bent aangewezen terwijl je een ice goed tweedehands kunt krijgen.
Dan moet je veel meer voorfinancieren en dat hebben veel mensen die op zich interesse hebben in een ev dus niet.
dast is wat bij tot nu er van heeft weerhouden,
Ik kan niet eens even rustig bijlezen en een antwoordje typen :o

Het nadeel van elektrisch is dat je vrijwel op nieuw bent aangewezen terwijl je een ice goed tweedehands kunt krijgen.
Dan moet je veel meer voorfinancieren en dat hebben veel mensen die op zich interesse hebben in een ev dus niet.
dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden , ik zou hem als woon werk fiets gebruiken.
(80-90 km per dag)
Maar het idee van werken is dat je er geld aan overhoudt, dus om nu 20k euro neer te leggen om op en neer naar het werk te rijden klopt niet helemaal.
totdat er een iets betaalbaarder alternatief is maar gewoon guzzi blijven rijden vrees ik.
 
Ja dat zal het,alles, zijn 👌
Nou snap ik ook dat ik ijs heb gekocht en geld over had voor een mooie parallel twin.🤔
Of meer recentelijk iemand een dikke 4 cilinder in lijn buikschuiver🤗
 
Laatst bewerkt:
dast is wat bij tot nu er van heeft weerhouden,

dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden , ik zou hem als woon werk fiets gebruiken.
(80-90 km per dag)

Zo lang je hem of bij je werk, of bij je thuis (liefst allebei nog natuurlijk), voor de deur kunt opladen moet dat toch op zich wel goed te halen zijn tegenwoordig?

Ik vind eerder de tijd die ik kwijt ben aan laden onderweg als ik iets verder weg wil of moet, en dat moet ik vrij vaak onverwacht voor mijn werk, nogal een probleem. Al die wachttijd gaat flink in de papieren lopen en maakt het plannen ook lastiger.

Plus, range anxiety is echt wel een ding. Ik word echt onder de 50% al zenuwachtig als ik wel eens in de Tesla van een collega rijd. Wat nou als die laadpaal straks het niet doet, wat als er een wegopbreking is en ik moet omrijden, etc. Ik kan er niet aan wennen. Overigens moet ik zeggen dat ik met benzine ook vaak al ga tanken bij 25% of minder tankinhoud.

Maar het idee van werken is dat je er geld aan overhoudt, dus om nu 20k euro neer te leggen om op en neer naar het werk te rijden klopt niet helemaal.
totdat er een iets betaalbaarder alternatief is maar gewoon guzzi blijven rijden vrees ik.

Ja, geld om neer te leggen voor een mooie elektrische motor toch bijvoorbeeld? Dat lijkt me niet zo raar. Kwestie van keuzes maken (even aangenomen dat je dan natuurlijk wel genoeg overhoudt om die keuze te kunnen maken :) )
 
Dat hangt er ook wel van af waar je laadt. Als dat voornamelijk bij een openbare snellader is (dat zou mijn optie moeten zijn) dan wordt elektrisch rijden een stuk duurder.
Klopt. Maar snellader is enkel voor lange ritten. Op jaarbasis gaat dat dus maar een kleine fractie zijn. Normaal laadt je bij goedkopere AC-laders.
Als je echt veel bij snelladers wil laden, is een snellader veel goedkoper als je een abonnement neemt.
Ik heb een ionity-kaart en betaal maar 33 cent/kwh. Bij Tesla zijn gelijkaardige prijzen. Dat is niet veel duurder dan thuis.

Met de motorfiets, rij ik gratis. Ik heb een 8-tal maanden per jaar overtollige zonnestroom. En in de winter laadt ik op het werk.
 
Klopt. Maar snellader is enkel voor lange ritten. Op jaarbasis gaat dat dus maar een kleine fractie zijn. Normaal laadt je bij goedkopere AC-laders.
Ik kan thuis niet laden en dat gaat niet binnen afzienbare tijd veranderen. En de motor ergens hier in de binnenstad op straat naast een laadpaal zetten ben ik wat huiverig voor.
 
Ik kan thuis niet laden en dat gaat niet binnen afzienbare tijd veranderen. En de motor ergens hier in de binnenstad op straat naast een laadpaal zetten ben ik wat huiverig voor.

Wat misschien een beetje extra veiligheid geeft: Als de motorfiets aan de laadpaal hangt, zijn de connectors aan beide zijde vast te zitten. En de kabel staat onder stroom. Dus dat maakt het wel wat moeilijk om de motorfiets te stelen.

Maar ik ben het met je eens: ik zou ook geen elektrische motorfiets of auto kopen als ik niet op regelmatige basis thuis, op het werk, aan een winkel of aan de sportclub,... kan laden.
Het is gewoon een heel handig concept als je thuis kan laden, maar niet zo voordelig meer als dat niet kan.
 
Wat misschien een beetje extra veiligheid geeft: Als de motorfiets aan de laadpaal hangt, zijn de connectors aan beide zijde vast te zitten. En de kabel staat onder stroom. Dus dat maakt het wel wat moeilijk om de motorfiets te stelen.
Stelen maak ik me niet zo druk om, vandalisme wel.
 
Laatst bewerkt:
Beetje standaard elektrisch topic. Paar pagina's en er is onderling gejank
:Y zelfde als die elektrische strijkijzers.
Eerst denk je, ow het komt ondanks dat ENORME gewicht best leuk van zijn plek af. Rijdt ook aardig en accelereert gewoon prima.
Maar wat toch blijft hangen is dat bezopen enorme gewicht, en dan vallen de prestaties eigenlijk gewoon tegen.
En dan dat geluid van de aandrijving |(:r na een uurtje ben je daar helemaal klaar mee.
 
:Y zelfde als die elektrische strijkijzers.
Eerst denk je, ow het komt ondanks dat ENORME gewicht best leuk van zijn plek af. Rijdt ook aardig en accelereert gewoon prima.
Maar wat toch blijft hangen is dat bezopen enorme gewicht, en dan vallen de prestaties eigenlijk gewoon tegen.
En dan dat geluid van de aandrijving |(:r na een uurtje ben je daar helemaal klaar mee.
Gewicht is een ding wat vaak ook is omdat men appels me peren vergelijkt.

De Model Y van Mw MZR is een grotere, ruimere, luxere en veiligere auto dan bijv. een Audi Q5.
De Q5 weegt rijklaar meer dan 2000kg de Model Y van Mw MZR is rijklaar 1970kg.

Idd geen lichtgewicht maar het is ook een grote auto.
Wat men vaak doet is een ICE vergelijken waarvoor er geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.

Veel legacy fabrikanten verbouwen een ICE naar EV en dan vind men het raar dat dit sub-optimaal is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan