Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Mocht er nog iemand interesse hebben in een behoorlijke krimptang, de hierboven besproken krimptang is tot komende zaterdag nog een tientje goedkoper bij Louis:
Professionele crimptangset met ratelfunctie kopen | Louis motor & vrije tijd

Ik heb zelf de Conrad uitvoering, en ik zou even goed kijken of je er nog wat bekjes bij wilt bestellen. Ik heb bijvoorbeeld ook een setje besteld voor superseal stekkers. Kwalitatief ben ik er erg over te spreken, en het ziet eruit alsof de Louis tang technisch hetzelfde is.
 
Hallo,

Ik ben een redelijke beginneling wat elektra betreft.
Nu ben ik bezig mijn schuurtje in te richten zodat er aan motoren gewerkt kan worden.
Bij mijn werkbank wil ik wat extra stopcontacten en een tl balk erboven, en heb er even snel een schema van gemaakt.

Klopt dit een beetje?
Alvast bedankt!

schemawerkbank.png
 
Dit schema zal inderdaad werken.
De dubbele stekkerdozen zijn intern al doorverbonden, dus dat hoef je niet zelf te doen.
De TL balk sluit je bij voorkeur aan op de lasdoos en niet direct op de schakelaar/stekkerdoos.

Suc6 er mee!
 
en als ik je een tip mag geven..
maak de aansluiting van de TL gewoon als wandcontactdoos ( wel via de schakelaar), als je ooit besluit om naar led te gaan of een andere vorm vanbelichting, is het stekker eruit, nieuwe er in, en klaar is kees
 
en als ik je een tip mag geven..
maak de aansluiting van de TL gewoon als wandcontactdoos ( wel via de schakelaar), als je ooit besluit om naar led te gaan of een andere vorm vanbelichting, is het stekker eruit, nieuwe er in, en klaar is kees
:?
TL buis eruit, led buis erin, starter omwisselen .... klaar.
Waarom zou je moeilijk doen met stekker en loshangend snoer?
 
Is dat eigenlijk een beetje betaalbaar om te bouwen van tl naar led buizen?
Ik heb 6 dubbele tl bakken in mijn werkplaats, dus er kan misschien wel wat bespaart worden.
 
Is dat eigenlijk een beetje betaalbaar om te bouwen van tl naar led buizen?
Ik heb 6 dubbele tl bakken in mijn werkplaats, dus er kan misschien wel wat bespaart worden.

Mijn ervaring met led tl buizen is:
Bij ons op het werk hebben ze in de hele hal alle TL's vervangen voor led buizen...op zich een helder licht, maar het vreemde is dat de schaduwen heel onscherp zijn, draadglas ramen lijkt wel of je scheel kijkt zo idioot scherp zijn de schaduwen, maar de led balk ernaast geeft zijn eigen schaduw weer dus op de grond een wirwar van schaduwen, daar moet je wel aan wennen...ik zou met dit gegeven eerst kijken of er melk kappen omheen kunnen of refelectiespiegels, ik vind het storend....
Heb daarom zelf Led breedstralers in mijn werkplaats opgehangen, iets minder verstrooing, maar geen vervelende schaduwen meer, plus de breedstralers kan ik richten, dus iets meer licht op een bepaalde plek nodig, dan even de lampen draaien
 
Misschien is de vraag of het verschil in investering tussen led buizen en led panelen het verschil in licht niet (of wel) waard is.

Edit, sorry het is een reactie op red zijn vraag over betaalbaar en besparen.
 
:?
TL buis eruit, led buis erin, starter omwisselen .... klaar.
Waarom zou je moeilijk doen met stekker en loshangend snoer?
er zitten meer voordelen aan, je kunt daarmee ook makkelijker naar meer lichtbronnen , en je kunt er eventueel een ventilator bij prikken of iets dergelijks, die kun je dan met de schakelaar in een keer uitzetten
 
Bij mij is het in dit geval een extra tl balk boven de werkbank mocht ik even extra licht nodig hebben. Deze tl balk was het enige licht wat er in het schuurtje zat.
De rest van de schuur heeft nu led spotjes. 10 spotjes op 10 vierkante meter.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal! :t
 
Is dat eigenlijk een beetje betaalbaar om te bouwen van tl naar led buizen?
Ik heb 6 dubbele tl bakken in mijn werkplaats, dus er kan misschien wel wat bespaart worden.
Ik heb mijn hele werkplaats en magazijn laten doen. Prima licht, weinig werk, en geen hinderlijke schaduwen (gewoon open buizen met een kap er omheen).
Ik was inclusief montage nog geen 1500 Euro kwijt (225 vierkante meter). En dan hangen sommige lampen nog op 5 meter hoog ook.....
 
Zakelijk begrijp ik dat je daar geen tijd voor hebt.
Maar in mijn hobby/beun hok moet het goedkoop wil het rendabel worden, daarbij heb ik wel een beetje tijd over en geen problemen met hoogtes.*D
 
Voordeel van led is dat je meteen licht hebt, in mijn andere opslag/schuur heb ik nog oude tl's hangen. Met deze koude staan ze eerst 20 seconden te knipperen _O-

Vooral fijn als je even snel iets wil pakken en moet wachten tot dat geflikker voorbij is! :X

*Ik heb eind vorig jaar mijn oude TL bakken vervangen voor LED panelen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan