Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Hier alvast de eerste tip, zo moet het in ieder geval niet.

Foto-7ZSQ8NFU-D.jpg
 
Oudere Japanse motorfietsen maken veelal gebruik van "Ongeïsoleerde AMP stekkers". Deze 2,8 , 4,8 of 6,3mm brede, platte stekkers hebben een los stukje isolatie (vaak bij knipperlichten), of zitten in stekkerblokjes in groepjes van twee tot 9.

Deze standaard werkt ver door: Hallogeenlampen hebben 6,3mm mannetjesterminals aan de achterkant zitten, zo ook relais die in de industrie gebruikt worden. Het is zelfs zo dat normale steekzekeringen (dus niet de mini of maxi uitvoeringen) ook in een twee, vier of achtpolig, 6,3mm stekkerblok passen, waardoor je goedkoop alle losse zekeringetjes voor je alarmlichten, handvatverwarming, Garmin-voeding en intercom kan wegwerken.

Deze contacten kun je kopen op bijv. Ebay of Deze Nederlandse Webshop
Het krimpen van deze tangen gebeurt met een krimptang die hiervoor geschikt is. sommige moment krimptangen hebben verwisselbare bekken ("Matrijzen"), zodat ze ook gebruikt kunnen worden voor andere standaarden. Ongeïsoleerde AMP stekkers zijn voorzien van een trekontlasting, wat de bedrijfszekerheid ten goede komt.

Modernere Japanse motorfietsen maken net als hun europese broeders dan weer gebruik van "AMP Superseal" , die beter beschermen tegen water en vocht, en tevens voorzien zijn van een trekontlasting, die een deel van een belasting overbrengt op de isolatie van de bekabeling.

Wij Hollandse beunhazen maken gebruik van geïsoleerde AMP stekkers". Dit zijn de bekende, overal verkrijgbare rode, blauwe en gele stekkers. Het monteren is eenvoudig en scheelt tijd. Echter, de verbinding is mechanisch minder sterk wegens het ontbreken van een trekontlasting op de isolatie van de kabel. Tevens zijn de stekkers niet te combineren in een stekkerblok.

solder sleeves zijn een dure maar makkelijke oplossing om goede soldeerverbindingen te maken: Met behulp van een verfstripper verhit je het zwikkie, en aanschouw hoe de kant-en klare combinatie van krimpkous met lood aan de weer gaat met je kabel.

kroonstenen zijn kwalitatief zeer slechte elektrische verbindingen op motorfietsen: Doordat de automobielindustrie i.v.m. duurzaamheid bedrading met flexibele kern toepast, houd dit in dat men officieel gebruik dient te maken van adereindhulzen. De kosten van de bijbehorende krimptang maakt dat dit ook financieel geen aantrekkelijk alternatief is.

snijverbinders toepassen als particulier is vragen om problemen: Voor een Kwik-Fit is het ideaal: Alle accessoires zijn in een kwart van de normale tijd gemonteerd, de volle mep wordt gefactureerd, en na een jaar komt de constante inkomstenstroom op gang van het verhelpen van elektrische storingen.
 
Laatst bewerkt:
Doe ik het zo goed?

Oudere Japanse motorfietsen maken veelal gebruik van "Ongeïsoleerde AMP stekkers". Deze 2,8 , 4,8 of 6,3mm brede, platte stekkers hebben een los stukje isolatie (vaak bij knipperlichten), of zitten in stekkerblokjes in groepjes van twee tot 9.

Deze standaard werkt ver door: Hallogeenlampen hebben 6,3mm mannetjesterminals aan de achterkant zitten, zo ook relais die in de industrie gebruikt worden. Het is zelfs zo dat normale steekzekeringen (dus niet de mini of maxi uitvoeringen) ook in een twee, vier of achtpolig, 6,3mm stekkerblok passen, waardoor je goedkoop alle losse zekeringetjes voor je alarmlichten, handvatverwarming, Garmin-voeding en intercom kan wegwerken.

Deze contacten kun je kopen op bijv. Ebay of Deze Nederlandse Webshop
Het krimpen van deze tangen gebeurt met een krimptang die hiervoor geschikt is. sommige moment krimptangen hebben verwisselbare bekken ("Matrijzen"), zodat ze ook gebruikt kunnen worden voor andere standaarden.

Modernere Japanse motorfietsen maken net als hun europese broeders dan weer gebruik van "AMP Superseal" , die beter beschermen tegen water en vocht.

Wij Hollandse beunhazen maken gebruik van geïsoleerde AMP stekkers". Dit zijn de bekende, overal verkrijgbare rode, blauwe en gele stekkers. Het monteren is eenvoudig en scheelt tijd. Echter, de verbinding is mechanisch minder sterk wegens het ontbreken van een trekontlasting op de isolatie van de kabel. Tevens zijn de stekkers niet te combineren in een stekkerblok.

solder sleeves zijn een dure maar makkelijke oplossing om goede soldeerverbindingen te maken: Met behulp van een verfstripper verhit je het zwikkie, en aanschouw hoe de kant-en klare combinatie van krimpkous met lood aan de weer gaat met je kabel.

kroonstenen zijn kwalitatief zeer slechte elektrische verbindingen op motorfietsen: Doordat de automobielindustrie i.v.m. duurzaamheid bedrading met flexibele kern toepast, houd dit in dat men officieel gebruik dient te maken van adereindhulzen. De kosten van de bijbehorende krimptang maakt dat dit ook financieel geen aantrekkelijk alternatief is.

snijverbinders toepassen als particulier is vragen om problemen: Voor een garage is het ideaal: Alle accessoires zijn in een kwart van de normale tijd gemonteerd, de volle mep wordt gefactureerd, en na een jaar komt de constante inkomstenstroom op gang van het verhelpen van elektrische storingen.

Die ongeisoleerde stekkers op japanse motorfietsen hebben volgens mij wel een trekondersteuning op de buitenhuls en dat hebben AMP stekkers niet.

Verder goed verhaal inderdaad :Y


snijverbinders toepassen als particulier is vragen om problemen: Voor een garage is het ideaal: Alle accessoires zijn in een kwart van de normale tijd gemonteerd, de volle mep wordt gefactureerd, en na een jaar komt de constante inkomstenstroom op gang van het verhelpen van elektrische storingen.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat de meeste garages/monteurs een gruwelijke afkeer van die dingen hebben ;)
 
Laatst bewerkt:
En dan maken we het af met de verbinding bij uitstek voor diegene die het het normaal solderen niet onder de knie kunnen krijgen:



EDIT:

Die ongeisoleerde stekkers op japanse motorfietsen hebben volgens mij wel een trekondersteuning op de buitenhuls en dat hebben AMP stekkers niet.

Verder goed verhaal inderdaad :YIk kan je met zekerheid zeggen dat de meeste garages/monteurs een gruwelijke afkeer van die dingen hebben ;)


Aangepast/benadrukt ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een paar collega's gehad die daar echt niet om konden lachen. Voor je het weet ligt er een vorkpoot in je nek. _O-

Wat voor een verbindingen maak jij met die scotch-lock dingen aan een voorpoot :o

Die rommel moet je niet eens willen gebruiken bij 't aansluiten van een simpele autoradio in een auto waar alle originele stekers al weggeknipt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Stekkertjes knijpen valt of staat met de kwaliteit van de tang...

Geef een aap een hamer en elk probleem ziet eruit als een spijker..

Geef een aap een degelijke krimptang en de juiste bijpassende stekkers en je krijgt nog een goede verbinding

Ik gebruik momenteel een tang van Louis

En iets soortgelijks voor RJ45 pluggen

Wil er ook nog eens een hebben voor Coax

Tangen met een Ratelmechaniek rule
 
TVP :W

Op mijn werk ook een hoop over geleerd... Ben af en toe toch ook kabeltjes aan het verbinden.. Ben blij dat ik daar op mijn werk nu knappe tangen voor heb, zonder knappe tang kan je gewoon geen goede krimpverbindingen maken..

Waar ze nog eens wat op moeten vinden, zijn die krimpcontacten die je daarna in een plastic huls steekt.. Als je die er dan weer uit moet halen met zo'n stekkertrekker.. Wat een gepiel kan dat zijn :') _O-
 
Laatst bewerkt:
TVP :W

Op mijn werk ook een hoop over geleerd... Ben af en toe toch ook kabeltjes aan het verbinden.. Ben blij dat ik daar op mijn werk nu knappe tangen voor heb, zonder knappe tang kan je gewoon geen goede krimpverbindingen maken..

Waar ze nog eens wat op moeten vinden, zijn die krimpcontacten die je daarna in een plastic huls steekt.. Als je die er dan weer uit moet halen met zo'n stekkertrekker.. Wat een gepiel kan dat zijn :') _O-


Daar heb ik een o-ring haakje voor verslepen, werkt tot nu toe prima.
 
Stekkers aan draadjes knijpen, les 1;

Draai de binnenkern nooit in elkaar. Dit zorgt er voor dat er meer spanning op de binnenkern staat waardoor er steeds meer strengen van de binnenkern breken na verloop van tijd.

Draadje strippen, stekker erover, vastklemmen.

Ooit een keer een cursus gedaan in duitsland, bij een of andere elektroboer, AMP was dat geloof ik. Iedereen die dat deed kreeg op zn flikker... _O-
 
Laatst bewerkt:
Dan vind ik het wel vreemd dat, wanneer je de isolatie stript, je ziet dat de binnenkern van de fabriek uit al in elkaar gedraaid is. Trouwens, ik heb zelf altijd geleerd, ook van een electradeskundoloog, dat je de kern juist wel in elkaar moet draaien, omdat -ie daardoor steviger wordt. Wie weet het juiste antwoord?
 
Terug
Bovenaan Onderaan