Ehhh... vraagje over kleppendeksel Kawasaki gpz 500

Dainese-Yu-Lady

MF veteraan
8 dec 2005
3.250
0
Goede morgen!

Ik was zo een beetje aan het klussen om een lekje te dichten bij mijn kleppendeksel. Dus die had ik eraf gehaald. Ik bekeek hem eens goed en toen viel mij iets op.
full


Rechts zit een cilinder-achtig (los) buisje van metaal, wat aan de linkerkant niet zit. Hoort dit zo? En waar is het voor?

Ik hoop dat iemand het weet, want ik wil graag verder met klussen... :Y
 
Dat zijn pasbusjes, die zorgen er voor dat je kleppendeksel exact op de goede plaats valt. Zit het andere busje niet nog in de cilinderkop? ;)

Hihi... daar had ik al naar gekeken, alleen er niet bij geschreven maar nee helaas...
Die buisjes zitten los toch? IIg die ene die ik heb wel. En ik heb hem even in allebei de gaatjes gestoken om te kijken of die andere er echt niet toevallig in zat... maar helaas
 
Helaas, er horen inderdaad gewoon 2 busjes te zitten...

[afbeelding]

Je hebt ook niks horen vallen ofzo toen je het deksel optilde? Dat ie in je blok is gemieterd? -O-

Zo dat zijn geen grappen... -O-

Maar nee dat weet ik zeker. Het is namelijk niet de eerste keer dat ik die deksel eraf heb gehaald. De vorige keer had ik er ook maar een. Maar ik dacht dat het zo hoorde.
Maar aangezien het blok nog steeds lekte besloot ik maar eens overal super goed naar te kijken...
Hoe kom ik nou weer aan zo een stom klein onderdeeltje? |(

En hoe kom je aan dat plaatje? :9
 
Zo dat zijn geen grappen... -O-

Maar nee dat weet ik zeker. Het is namelijk niet de eerste keer dat ik die deksel eraf heb gehaald. De vorige keer had ik er ook maar een. Maar ik dacht dat het zo hoorde.
Maar aangezien het blok nog steeds lekte besloot ik maar eens overal super goed naar te kijken...
Hoe kom ik nou weer aan zo een stom klein onderdeeltje? |(

En hoe kom je aan dat plaatje? :9

Het lekken zal niet direct aan dat busje liggen hoor, omdat dat busje niks afdicht maar alleen er voor zorgt dat het kleppendeksel precies goed op je cilinderkop ligt. Daarentegen kan het wel zijn dat doordat het busje er niet inzat het deksel heel iets scheef zat, en daardoor lekte... Maar dat is niet heel erg waarschijnlijk.

Busje kun je gewoon bij de dealer halen ;) Ik denk dat ze die zo wel op voorraad hebben als je een beetje dealer hebt.

Ik kan je wel ff die tekeningen doorgeven, heb je msn? ;)
 
Het lekken zal niet direct aan dat busje liggen hoor, omdat dat busje niks afdicht maar alleen er voor zorgt dat het kleppendeksel precies goed op je cilinderkop ligt. Daarentegen kan het wel zijn dat doordat het busje er niet inzat het deksel heel iets scheef zat, en daardoor lekte... Maar dat is niet heel erg waarschijnlijk.

Busje kun je gewoon bij de dealer halen ;) Ik denk dat ze die zo wel op voorraad hebben als je een beetje dealer hebt.

Ik kan je wel ff die tekeningen doorgeven, heb je msn? ;)

Hmm... ik had ook niet verwacht dat het blok daardoor zou lekken, maar ik wil nu gewoon alles uitsluiten...

En msn staat in moi profiel.
 
Als je de deksel lek vrij wilt hebben alles goed schoonmaken en liefst een nieuwe pakking aangeschaffen. Die kun je eventueel met vloeibare silicone pakking in smeren dit gewoon heel dun aanbrengen. Deze silicone pakking is volgende keer gemakkelijk te verwijderen en is ook in zwart verkrijgbaar dus je ziet ook er bijna niets van. Ben er even vanuit gegaan dat de originele pakking een rubberen pakking is.
Weet niet of je hier al naar gekeken hebt maar het kan zijn dat de vorige eigenaar de boutjes een keer te hard heeft aangedraaid en de deksel daardoor een haarscheurtje heeft. Voor je busje kijk eens bij motoren sloperijen als de dealer niets heeft en eventueel voor de deksel. succes
 
Als je de deksel lek vrij wilt hebben alles goed schoonmaken en liefst een nieuwe pakking aangeschaffen. Die kun je eventueel met vloeibare silicone pakking in smeren dit gewoon heel dun aanbrengen. Deze silicone pakking is volgende keer gemakkelijk te verwijderen en is ook in zwart verkrijgbaar dus je ziet ook er bijna niets van. Ben er even vanuit gegaan dat de originele pakking een rubberen pakking is.
Weet niet of je hier al naar gekeken hebt maar het kan zijn dat de vorige eigenaar de boutjes een keer te hard heeft aangedraaid en de deksel daardoor een haarscheurtje heeft. Voor je busje kijk eens bij motoren sloperijen als de dealer niets heeft en eventueel voor de deksel. succes

Ik heb een nieuwe pakking gekocht (rubber inderdaad). Ook de siliconentroep is in huis. Zelfs een moment sleutel. Dus alles is aanwezig behalve dat stomme busje... |(
 
Ik heb een nieuwe pakking gekocht (rubber inderdaad). Ook de siliconentroep is in huis. Zelfs een moment sleutel. Dus alles is aanwezig behalve dat stomme busje... |(

Zal wel een hoop commentaar op komen maar als het busje niet te krijgen is kijken of je een stukje pijp kan vinden van de zelfde diameter en afzagen. Het busje heeft op zichzelf zover ik weet niets meer te doen dan de deksel op zijn plaats te zetten en te houden bij het monteren.
De boutjes die je monteert zetten de deksel in principe ook op de juiste plek.
 
Je moet geen vloeibare pakking gebruiken bij je kleppendeksel |(
Een goede pakking zorgt voor voldoende afsluiting tegen lekkage.

Heel goed geen vloeibare pakking maar silicone pakking. Goed lezen de deksel is is er al een keer af geweest en blijft toch lekken. En de pakking kan dan wel goed zijn maar als het aluminium niet meer je van het is dan zal je toch iets moeten.
 
Zal wel een hoop commentaar op komen maar als het busje niet te krijgen is kijken of je een stukje pijp kan vinden van de zelfde diameter en afzagen. Het busje heeft op zichzelf zover ik weet niets meer te doen dan de deksel op zijn plaats te zetten en te houden bij het monteren.
De boutjes die je monteert zetten de deksel in principe ook op de juiste plek.

Zou niet weten waarom je die busjes niet kunt krijgen, ff met het bestelnummer naar de dealer. Waarschijnlijk heeft ie ze zo liggen en anders kan hij ze zeker bestellen. Die pasbusjes zijn ook vrij universeel, ze gebruiken niet voor ieder motorblok van kawasaki weer andere pasbusjes ;)

Boutjes zijn niet voldoende om het op de plek te zetten, boutgaten zit altijd speling op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan