Ducati Deel #121 Xmas edition

Dingen zijn bijna 20 jaar later mooier dan ze toen waren, vind ik.

p6pb14599110.jpg

p6pb14599109.jpg

p6pb13517060.jpg


Zo gekocht:

p6pb13420781.jpg

p6pb13420766.jpg


Subframe (biposto's hebben een stalen subframe, daar geen probleem):
p3pb13878642.jpg

p6pb13878646.jpg

p6pb13878647.jpg
 
Als je écht iets speciaals wil, voor de prijs van een hedendaagse middenklasser, 749R (destijds een échte race replica, met ander blok, swingarm, vering, remmen, frame, carbon kuipen, ...):


Ik ga zelf eens kijken denk ik.

Recenter model (wel wat aan de prijs, discuteren!)

 
Laatst bewerkt:
Oh ja, ik heb als dagelijks vervoer (auto) een ktm superduke GT van 2017. Mijn ouwe duc is leuker, beter geveerd, stabieler, stuurt beter, remt beter, klinkt beter en is in praktijk amper trager (ligt ook aan mij) en bijna even comfy. Ter referentie.
 
ik heb uiteindelijk een 748/916 gekocht, maar de 749/999 worden idd steeds mooier.
Wellicht zijn tijd wat vooruit qua styling.
 
Goed letten op onderhoud. Riemen vervangen is goed zelf te doen, kleppen stellen schijnt lastiger te zijn. Als je een vlotte 600 gewend bent zou ik zeker voor een 999 gaan. Deze lijkt zijn waarde makkelijker te houden en raak je ook makkelijker weer kwijt als je er vanaf wil (althans, is mijn ervaring).

Ik heb zelf een pre-facelift model van 2003. Is sowieso al betrouwbaarder dan de voorganger (916). > 2005 modellen schijnen nog beter te zijn maar zijn ook aanzienlijk duurder. Ik vond het de extra centen niet waard, maar dat moet je zelf afwegen.

Verder, goed kijken naar kleine dingen. Sporen van slechte reparaties aan de kabelboom (veel tape), boutjes aan het blok die ooit geborgd waren voor bijv. circuit gebruik, hoe ziet de olie aftapplug er uit (dol gedraaid met een druppel olie er aan of zgan met een nieuwe, met nieuwe koper ring na het laatste onderhoud), ziet het oliefilter er uit alsof hij er al 5 jaar onder zit of is die nieuw. Bij een standaardkoppeling even goed kijken naar een mogelijk ingeslagen koppelingshuis.

Houd je van een goed geluid zoek er dan een waar al een termi uitlaatsysteem onder zit. Wanneer je deze achteraf wil aanschaffen ben je zomaar 1000 euro kwijt, en dan moet je hem nog monteren en afstellen.

Zitten er delen op als een startkabel setje (voor makkelijker/sneller starten) of het originele gereedschapssetje aan de binnenkant van de kuip kun je zien dat het een liefhebber geweest is die ook geld over had om de motor technisch goed/beter te maken.
 
Je kan toch moeilijk de kappen er af schroeven bij een bezichtiging?
De 2 bovenaan mijn lijstje zijn van 2006, maar ook meteen 8k.
Wel 999s-en, maar of ik de Öhlins en radiale klauwen dat nou waard vind ben ik nog niet uit. Ben wel bang dat ik achteraf toch liever de Öhlins had willen hebben.. Vervelend als je lastig bent voor jezelf :+.
 
Je kan toch moeilijk de kappen er af schroeven bij een bezichtiging?
De 2 bovenaan mijn lijstje zijn van 2006, maar ook meteen 8k.
Wel 999s-en, maar of ik de Öhlins en radiale klauwen dat nou waard vind ben ik nog niet uit. Ben wel bang dat ik achteraf toch liever de Öhlins had willen hebben.. Vervelend als je lastig bent voor jezelf :+.

Doe ik altijd..
 
Opletten met die carbon dingen.
Mijn 749 heeft 2 vijsjes en verder snelsluiters, dus gaat vlot.
 
Is dat nog zo met de moderne riemen?
Geen idee, mijn oude 888 krijgt om de 2-3 jaar nieuwe (moderne... :?) riemen. Kunnen ze gelijk de spanrollers checken want ik heb ooit een vastgelopen roller gehad. Riem was aan de achterkant een beetje beschadigd, dus niet heel erg lang vastgelopen, maar ik moet aan denken dat hij knapt.
 
749 dus wat langzamer als een 600cc?
Op circuit zeker. Op straat maakt het allemaal geen drol uit voor mij. Hij is ook langzamer dan mn 1290 (uiteraard, die heeft 170+ pk) maar ik rijd met de 749 mn maat volledig zoek, met de 1290 heeftie vooral moeite op de rechte stukken. Leuke van de 749 vind ik, is dat je ook op straat vaak echt vol gas kan.
Voor max power moet je zo'n duc sowieso niet kopen. Geldt ook voor bv een vtr sp, maar ook dat blijft een hele dikke bak.
 
Er zit nog wel wat verschil in koppel tussen een Japanse Duc en een 749. In geluid trouwens ook, alleen daardoor lijk je al harder te gaan *D.
 
Klinkt heel goed allemaal.. zou dus zelf een monoposto willen en liefste een S versie.
Heb op een rsv 1000r factory gezeten maar die is mij wat te lomp. Ben zelf 1.79. Perfect 600 postuurtje 😂
 
Er zit nog wel wat verschil in koppel tussen een Japanse Duc en een 749. In geluid trouwens ook, alleen daardoor lijk je al harder te gaan *D.

Mijn ervaring met een Japanse 2 cilinder tov de Ducati vond ik ook schrikbarend. Ik stapte van m'n SV1000s af, zo op een 748s. Die Duc liep tov de Suzuki zo soepel dat ik 2x moest kijken of er niet een 4-cilinder onder zat..
 
Als je écht iets speciaals wil, voor de prijs van een hedendaagse middenklasser, 749R (destijds een échte race replica, met ander blok, swingarm, vering, remmen, frame, carbon kuipen, ...):


Ik ga zelf eens kijken denk ik.

Recenter model (wel wat aan de prijs, discuteren!)

Ik heb ooit op een 999R gereden,heel leuk en heel snel.
 
Mijn ervaring met een Japanse 2 cilinder tov de Ducati vond ik ook schrikbarend. Ik stapte van m'n SV1000s af, zo op een 748s. Die Duc liep tov de Suzuki zo soepel dat ik 2x moest kijken of er niet een 4-cilinder onder zat..
Dat heb ik met de SP eigenlijk niet, loopt minimaal hetzelfde als de 996, misschien zelfs vloeiender.. Maar ik kan maar een paar fietsen echt vergelijken, kan dus ook aan die Duc liggen.
 
Ik kan enkel zeggen dat het verschil tussen een 749 2003 (nog veel 748 spul) en 2004 (veel wijzigingen aan blok) heel groot is. Het lijkt alsof de lucht die de 2004 aanzuigt minder zwaar is.
Als je een S wil, zou ik zeggen ga voor 2005 of later.
 
Dat heb ik met de SP eigenlijk niet, loopt minimaal hetzelfde als de 996, misschien zelfs vloeiender.. Maar ik kan maar een paar fietsen echt vergelijken, kan dus ook aan die Duc liggen.

Kan natuurlijk ook aan mijn SV hebben gelegen. Het blijft oud spul..
 
ik heb uiteindelijk een 748/916 gekocht, maar de 749/999 worden idd steeds mooier.
Wellicht zijn tijd wat vooruit qua styling.

Toen was het echt opvolger van dd 916. En zo’n icoon opvolgen...forget it.
Tegenwoordig zie je het meer als “alleenstaande” Duc, en is de waardering groter. Als je begrijpt wat ik bedoel
 
Ik kan enkel zeggen dat het verschil tussen een 749 2003 (nog veel 748 spul) en 2004 (veel wijzigingen aan blok) heel groot is. Het lijkt alsof de lucht die de 2004 aanzuigt minder zwaar is.
Als je een S wil, zou ik zeggen ga voor 2005 of later.

Welk 748 spul zit er dan in een 749?
 
Terug
Bovenaan Onderaan