DTR goes Teutoburgerwoud

MP_NL

Maarten
Donateur
4 mei 2009
14.789
4.857
Twente
Wat is DTR?:
DTR is de afkorting van "Diaantjes Toerclub Rit" Begonnen als rit voor deelnemers van het Lesserstopic die recent hun rijbewijs gehaald hadden, met @Diaantje als initiatief neemster zijn er al een aantal ritten georganiseerd. Basis hierbij is de gezelligheid van het samen rijden, waarbij er met een bescheiden tempo gereden wordt om de ritten ook toegankelijk te houden voor mensen die recent hun rijbewijs gehaald hebben.

Wat dan nu weer?:
Tijdens 1 van de eerder ritten heb ik aangeboden om een rit te organiseren vanuit Twente richting het Teutoburgerwoud in Duitsland, om zo ook eens kennis te maken met wat heuvelachtig terrein en het rijden in het buitenland. Helaas lijken de huidige corona maatregelen een weekendje weg moeilijk te plannen te maken met een groep. Dus heb ik er een rit van 1 dag van gemaakt. Mochten de maatregelen versoepelen kunnen we eventueel uitbreiden en de zondag er bij pakken.

Wat is het plan?:
Het plan is om vanuit Twente te beginnen met een stukje snelweg richting Ibbenburen, omdat we maar 1 dag hebben verliezen we anders te veel tijd en is het niet haalbaar, na circa 30-40 minuutjes verlaten we de snelweg rijden we een mooie rit waarbij de route zo veel mogelijk leuke bochtige stukken bevat. Onderweg stoppen we natuurlijk voor een hapje en een drankje, exacte planning volgt.

Het tempo zal iets hoger liggen dan bij eerder DTR ritten, deels doordat we in Duitsland rijden waar de snelheidslimiet gewoon hoger ligt, maar ook doordat er vanuit de groep wel vraag naar was. Basis is nog steeds dat we een leuke gezellige rit rijden, maar mocht je echt net een paar dagen je rijbewijs hebben is het wellicht verstandig eerste een andere rit mee te pakken qua rijervaring. Sportieve rijders kunnen waarschijnlijk ook beter een andere rit zoeken, het blijft een rit op toertempo, reken op max 10 km/h boven de geldende limiet en vlot doorrijden in de bochten. Haantjes gedrag wordt niet gewaardeerd.

Zo lang het aantal deelnemers beperkt blijft zullen we in 1 groep rijden, waarbij iedereen een vaste plek heeft binnen de groep.
mocht de animo groot zijn, gaan we opsplitsen in meerdere groepen, dan zijn ook meer voorrijders nodig.

Wanneer dan?
Zaterdag 14 Augustus, verzamelen om 9:45, vertrek om 10:00 vanaf Shell station westermaat in Hengelo (ov) KLIK!
ergens tussen 18:00 en 19:00 verwachten we terug te zijn in Hengelo.

En de route?
De route moet nog op details gefinetuned, omdat ook de pauze stops nog niet bekend zijn. Echter reken op ongeveer onderstaande, totaal circa 300 km.
Met de snelweg stukken erbij zo'n 5 a 6 uur in het zadel.

1626793009989.png



Mag ik mee?:
Spreekt bovenstaande je aan en lijkt het je gezellig mee te gaan? Dan ja natuurlijk!
Meld even hieronder dat je mee wil, zodat ik een idee krijg van het aantal deelnemers.


Disclaimer:
Aansprakelijkheid bij "DTR goes Teutoburgerwoud"
Initiators aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en/of gebeurtenissen waarbij personen en/of voorwerpen zijn betrokken, zowel van deelnemers als derden. Elke deelnemer(-ster) rijdt geheel voor eigen risico en verantwoordelijkheid en dient tenminste WA-verzekerd te zijn (dit geldt voor zowel de persoon als de motor). Door uw inschrijving verklaart u nimmer de initiators aansprakelijk te zullen stellen voor handelingen door derden en/of schade voor, tijdens of na "DTR goes Teutoburgerwald".
nb: De verantwoordelijkheid van motor-forum.nl op bij het beschikbaar stellen van het onlinediscussieforum.



Update voor de detailplanning:

De route is toegevoegd aan deze post!

Om 9:45 verzamelen we bij het Shell tankstation "westermaat" aan de höltersweg 50 in Hengelo (ov)
Dit is het tankstation bij de KFC, niet bij de Ikea! Shell · Höltersweg 50, 7556 BX Hengelo, Niederlande

Om 10:00 vertrekken we voor eerst een klein rondje twente, vanaf de Duitse grens pakken we een stukje snelweg (circa 20 min) naar Ibbenbüren.

Om 11:15 / na 100km doen we een korte stop op het parkeerterrein van de Lidl in Ibbenbüren (Gravenhorster strasse 126) als mogelijkheid om aan te haken voor mensen die liever rechtstreeks naar dit punt rijden. Zorg dan echter wel dat je op tijd bent, we gaan hier maar kort stoppen.
goo.gl

Lidl · Gravenhorster Str. 126, 49477 Ibbenbüren

★★★★☆ · Discounter
goo.gl
goo.gl

Tegen 12:15 / na 150km zijn we bij de lunch stop. Malepartus in in Lienen (Biergarten & Restaurant | Malepartus | Lienen )
Let op: er is hier een mondmasker nodig zolang je niet aan je tafel zit, daarnaast word je gevraagd te registeren via een QR code.

Tegen 13:00 proberen we hier te vertrekken voor de rest van de route.

Zo rond 15:00 / na 250 km hebben we nog een korte koffie & tankstsop bij de Esso in bad Iburg.

Tegen 15:15 vertrekken we hier weer, en hebben het laatste stukje van de route, voor we bij Ibbenbüren weer de snelweg op gaan voor de weg terug naar Hengelo. Besluit je vanaf de snelweg je eigen route naar huis te rijden, meld dat hier dan even!

Tegen 16:30 / na 350 km zijn we terug in Hengelo bij de MacD op het Plein bij de ikea etc. Hier kunnen we nog even napraten onder het genot van een burger of ijsje ofzo.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • DTR goes Teutoburger V3.gpx
    195 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Bevestigde Deelnemers:

Vanaf start
@MP_NL
@Ghengie
@botoo bij mooi weer
@Rolfje
@L@chouff€

Vanaf Ibbenbüren
@Oooosterling
@MotoRobin


N.b. 1. Ik weet dat er een aantal rijders van wat verder weg komen. Mocht er interesse zijn om in Twente alvast op de vrijdag aan te rijden en in Twente te overnachten laat het even weten, daar kunnen we vast iets voor organiseren. Desnoods doen we er een vrijdagavondritje bij voor.

N.b. 2. Binnen de huidige corona maatregelen is het noodzakelijk om een vaccinatie of negatief test bewijs bij je te hebben bij het inreizen in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet hem in de agenda. Zou het mogelijk zijn om een tweede beginpunt te maken waar je in Duitsland de snelweg af komt? Dat zou voor mij in ieder geval een hoop kilometers schelen en voor andere zuiderlingen/noorderlingen misschien ook wel.

Naar de begin locatie is voor mij zo'n 200 km enkel, maar dat hoeft niet zo'n punt te zijn. Tegen die tijd moet ik het wel gewend zijn om lang in het zadel te zitten, aangezien ik de donderdag terug kom van vakantie. Kan natuurlijk ook dat ik dan al enorme pijn aan mijn kont heb ontwikkeld, maar dat zien we dan wel weer :P
 
Ik zet hem in de agenda. Zou het mogelijk zijn om een tweede beginpunt te maken waar je in Duitsland de snelweg af komt? Dat zou voor mij in ieder geval een hoop kilometers schelen en voor andere zuiderlingen/noorderlingen misschien ook wel.

Dat is een goed idee, dat moet ook redelijk te plannen zijn. kom ik op terug.

Ik heb stiekem nog een klein beetje hoop dat we er toch een weekend van kunnen maken, en dan kunnen we iets ruimer de tijd nemen op de zaterdag om ook binnendoor heen te rijden, en wellicht iets later te vertrekken. Maar vooralsnog houd ik het op 1 dag.
 
Hoewel ik een enthousiast DTR-deelnemer ben moet ik ditmaal toch verstek laten gaan. Heb al iets van vakantie gepland voor de periode waar die datum in valt. Jammer. Ik hou graag een volgende keer tegoed en wens jullie alvast een fijne rit! En Maarten, alle waardering voor dit initiatief! :t
 
Goed plan en heldere openingspost.

Staat in mijn agenda! Ik rijd op en neer op zaterdag.

Handig dat je ook dit hele sub-forum kunt volgen. Die optie ontdekte ik vorige week. Je mist nooit meer een DTR.
 
Zou je de route in ieder geval willen delen? Zitten zo te zien nog wat stukken in die nieuw zijn voor mij dus altijd interessant. In de Teuto is het altijd fijn :]
 
Mooie route.

Helaas weet ik niet of ik zaterdag 14 augustus (nog) op vakantie ben, anders hou ik mij aanbevolen.
Ik wil eventueel dan ook wel als voorrijder fungeren in een 2e groep.
 
Ik heb interesse, mits er een tweede verzamelplaats is, bijvoorbeeld het begin van de route in DL. Anders te veel omrijden.

ps de route heb ik sowieso ook interesse in!
 
Lees ook mee in dit topic en mijn interesse is ook gewekt.. Als ex-lesser uit '98 (én het feit dat je in mijn achtertuin komt spelen) moet dat toch kunnen? ;)

Wellicht te overwegen om vanaf De Lutte al binnendoor te gaan? Of anders v.a. Schüttorf (Samern - Ohne - Bilk - Neuenkirchen - Mesum)?
Met name rond Billerbeck e.o. rijdt ik zondagochtend vroeg meestal, dus eerste deel van de route zou je kunnen combineren en kan wellicht spannender dan over de A1/A30 te knallen voor een uur.. Wellicht wat @L@chouff€ oppert, zou ook kunnen (als inwoner van D scheelt dat wel 8-))

Route(track) wellicht ook interesse in, kan ik het eens vergelijken met wat ik heb liggen.. En wat zijn de verwachtingen, qua snelheid? Heb de keuze uit toer (ST 1100) toer/sportief (CBR 1000 F en VFR 750) of sportief (cbr 900 fireblade) in de schuur staan, uitgaande van de verwachtingen, groepsgrootte en andere factoren....

groet'n
Oooosterling..
 
Als je nog een mooie lunch plek zoekt. Malepartus. mooi uitzicht en paar leuke bochtjes ernaar toe
 
Als je nog een mooie lunch plek zoekt. Malepartus. mooi uitzicht en paar leuke bochtjes ernaar toe
Mjah, eigenlijk ligt dat net iets te "vroeg" op de route, daar zouden we voor 12 uur al moeten zijn met deze route. Als ik de route omkeer ligt het weer te ver op de route en zijn we er pas smiddags laat. Vandaar nog ff fine tunen op de stopplekken enzo. Dat komt goed.
 
Lees ook mee in dit topic en mijn interesse is ook gewekt.. Als ex-lesser uit '98 (én het feit dat je in mijn achtertuin komt spelen) moet dat toch kunnen? ;)

Wellicht te overwegen om vanaf De Lutte al binnendoor te gaan? Of anders v.a. Schüttorf (Samern - Ohne - Bilk - Neuenkirchen - Mesum)?
Met name rond Billerbeck e.o. rijdt ik zondagochtend vroeg meestal, dus eerste deel van de route zou je kunnen combineren en kan wellicht spannender dan over de A1/A30 te knallen voor een uur.. Wellicht wat @L@chouff€ oppert, zou ook kunnen (als inwoner van D scheelt dat wel 8-))

Route(track) wellicht ook interesse in, kan ik het eens vergelijken met wat ik heb liggen.. En wat zijn de verwachtingen, qua snelheid? Heb de keuze uit toer (ST 1100) toer/sportief (CBR 1000 F en VFR 750) of sportief (cbr 900 fireblade) in de schuur staan, uitgaande van de verwachtingen, groepsgrootte en andere factoren....

groet'n
Oooosterling..

Binnendoor die kant op kost simpelweg te veel tijd voor een dagtripje, mensen moeten ook nog wat kilometers maken om naar het startpunt te komen. Daarom was het oorspronkelijke plan ook om een overnachting te pakken in het Teutoburgerwoud, dan kun je rustig binnendoor die kant op. Echter met maar 1 dag is het bijna niet te doen om de snelweg te ontwijken en toch betrekkelijk op tijd weer terug te zijn. Ik zit nu nog op circa 320km in 5 uur rijden, als je daar wat stops + heen en terugreis naar start& eindpunt bij op telt is de dag lang zat voor de meesten.

Als ervaren rijder kun je rustig de Pan meepakken, het gaat echt niet heel sportief worden. Echter eerdere ritten in NL waar veel stukken 60 zone waren, lag het tempo nog wat rustiger dan ik verwacht hier te rijden.
 
Dat klopt.
Al die suffe 60-weggetjes in NL zijn in D meestal 100. Dus er kan ongestraft 40km/h bij............... :]

Houd er rekening mee dat in de omgeving van de geplande rit (mooie stuurwegen rond Bad Iburg) veel wegen tegenwoordig 70 zijn.
Ze waren het zat om (o.a. Nl) motorduivels uit de bomen te plukken :/
 
Nee, ik ben geen motorduivel. Gas geven is prima, maar dan wel met verstand.! (hoop ik)
Hier in NL kan je makkelijk 100 maar dan ben je gelijk 40 in overtreding. In D is dat (meestal) de gewone snelheid.

Na vele keren heb ik in D nog nooit een boom van dichtbij bekeken!
Ik kan van al het groen genieten op afstand.
 
Was ook niet persoonlijk ;)
Puur een opmerking: houd er rekening mee dat het hier ook lang niet overal meer 100 is. Er zijn zelfs prachtige bochtige wegen waar je een aantal jaar geleden nog 100 mocht (70 ging met gemak), en nu nog maar 50 '(
Je zit dus sneller in de (voor Duitse begrippen) duurdere overtredingscategorie dan je zou verwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan