Draag jij wel/niet geel hesje op de motor?

Geel hesje op de motor:

• JA, moeten ze verplicht stellen

Stemmen: 5 1,1%
  • JA, geeft me een veiliger gevoel

Stemmen: 63 13,6%
  • JA, geeft Neerlands wegen weer wat kleur

Stemmen: 8 1,7%
  • JA, andere reden

Stemmen: 15 3,2%
  • NEE, wat een onzin zeg

Stemmen: 50 10,8%
  • NEE, verplichte verlichting is al meer dan genoeg

Stemmen: 14 3,0%
  • NEE, die koekblikkers moeten gewoon beter uit hun doppen kij

Stemmen: 226 48,9%
  • NEE, andere reden

Stemmen: 81 17,5%

• Totaal aantal stemmers
    462
nooit een hesje, elke dag woon-werk en 's morgens in het donker op het moment. je bent natuurlijk wel beter te zien met een hesje, alleen dan moeten je mede weggebruikers WEL kijken en als ze je eenmaal hebben gezien maakt het hesje niet meer uit. Ik spreek regelmatig motorrijders van de klpd en de KMAR (werk op schiphol) en die geven het ook al aan; al komen we in vol ornaat aan met alle toeters, bellen en verlichting, zwaailampen, knipperlichten (alles tegelijk) als er niet wordt gekeken wordt je niet gezien.

Verlichting valt meer op.
En ook al heb je een fluriserenc hesje aan, dan nog uitkijken. Meer kun je toch niet doen.

het is natuurlijk wél zo dat er in het donker licht op moet vallen om gezien te worden.... dus... als een automobilist op een (bv slecht verlichte) kruising aankomt en jij van links of rechts schijnt er van zijn auto géén licht op jouw hesje... maar hij ziet wel jouw verlichting (áls hij kijkt tenminste) heeft dat hesje dan zin??

ook bij mij is er ingehamerd tijdens de lessen dat ik er van uit moet gaan dat IK niet gezien wordt.. daar moet je gewoon rekening mee blijven houden..

ik vermoed dat velen een vals gevoel van veiligheid ervaren omdat ze zo'n hesje dragen.. voor mij zou het alleen maar afleidend werken omdat het teveel aan me trekt tijdens het rijden...

maar ieder zijn meug hoor...

Nog niet, maar ben wel van plan binnekort zon hesje aan te schaffen. Ideaal als het schemert/regent als je mij vraagt :)
Vind die van Kushitani er wel aardig uitzien, alleen daar zitten geen mouwen aan. Daarnaast draag ik 9 van de 10 keer ook nog eens een rugzak, dus wat blijft er dan eigenlijk nog van over? :X

Laatst bewerkt:
Niet, rij in't zwart op een zwarte fiets.. [ elke dag]
Maar grote off road, hoog op de poten.. extra sterke lamp er in en te hoog afgesteld en trilt lekker door de 8oocc 1 cilinder ;) 1 er van heeft open eind dempers en dat scheelt ook :]
maar ga er van uit dat ze me niet zien en rij daar naar, afwachten, kijken en snel inhalen..

Alleen met slecht weer en als ik van tevoren weet dat ik veeeel file moet gaan rijden.

Owja, mijn vest is oranje. 8-)
Ik had eerst ook oranje. Ik heb daarna met een vrachtwagenchauffeur gesproken en die zei dat de gele vestjes beter zichtbaar zijn. Daarom heb ik nu een gele.
Hij zei ook dat door die gele vestjes zijn motorrijders veel beter zichtbaar dan zonder.
heb enige tijd geleden eentje gekocht bij de makro, was een aanbieding.
eenmaal thuis zag ik dat je dat ding met knoopjes aan de voorkant dicht moest doen.

heb hem nu nog niet nodig gehad maar vraag me af of dat wel normaal blijft zitten en het niet bol opblaast of los blaast op de motor???
Ik had mijn eerste gele vestje gekocht bij de ANWB. Maar die heeft maar een klitterbandje om het vast te maken. Dus die ging elke keer los. Ik denk dat ik met dat ding uitzag als Superman.
Daarna had ik een gekocht bij de Gamma en die heeft twee klitterbandjes, het zit goed vast.
Maar toen de Kushitani vest was afgeprijsd bij Motorport tijdens de motorbeurs, heb ik die maar gekocht. Ik heb nog niet ermee gereeden. Maar het zal vast wel lekker zitten.
8z1cf8.gif

Ik test het wel even volgende week. Ik zie het trouwens ook als een extra laagje tegen de kou.

Laatst bewerkt:
Ik heb (nog) niet zo'n hesje.. misschien ooit eens

Maar in feite is mn reflectie-rimstriping icm. met mn motor wel geel genoeg. Zo'n hesje vloekt daar alleen maar bij :+

Laatst bewerkt:
Ik draag er zelf geen, maar onlangs stond ik met de auto in de file en ik moet toegeven dat ik motorrijders die er wel één hadden sneller opmerkte dan die zonder.
Het heeft toch wel enig nut denk ik.

Nee. ik heb verlichting en er zitten wat reflectiedingen op m'n verder zwarte pak.

Weet je wat het is, je word toch niet gezien. Kun je je als een kerstboom aankleden maar dat helpt niet.

Natuurlijk, als je een foto van een motorrijder zonder naast een foto van een motorrijder met zet dat zal iedereen zeggen "die mét het hesje is beter zichtbaar" maar daar gaat het dus precies NIET om want om te zien moet je eerst kijken.

Nee mijn mening: beste is er rekening mee te houden dat je NIET gezien bent dus altijd een marge houden.

Voorbeelden:

In de file: als je tussen het verkeer doorrijd ben je vooral veilig als de automobilist niet opzij KAN. Ik kies dus vooral voor auto's dan precies naast elkaar rijden. Er is altijd ruimte genoeg, wees niet bang, ze zijn hartstikke bang elkaar te raken. Verwacht niet dat ze je gezien hebben met je hesje en je alarmlichten aan want dat is gewoon niet zo. Meestal. Ga jezelf maar na: als je in schemer in een drukke file zit... tuur jij dan de hele tijd in je rechterspiegel? :N

Weg van rechts naderen en er staat een auto? van je gas af, vingers aan de rem en wachten op oogcontact, en dan nog.... NOOIT zomaar doorrijden. Natuurlijk had je voorrang maar als je erop knalt heb je daar niets aan.

Auto inhalen terwijl er een afslag naar links is? NOOIT.

Enfin ga zo maar door.
:^
Sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb wel zo'n hestje, maar die zal ik hooguit gebruiken als ik met pech langs de weg sta, of bij een groepsritje als hekkensluiter dienst moet doen...

:N nee ,ik draag er ook geen
ik vind dat fluo kleurtje wat te yuppie-achtig :r
k heb er wel eentje onder mn zadel zitten(voor in geval van pech langs de autsnelweg)
t is ook nog nooit gebruikt want ik rij met een Honda _O-
gr mark

Misschien wel leuk voor de liefhebbers: Louis (en Motozoom dus ook) heeft nu een reflecterende rugzak in het assortiment. Twee vliegen in één klap:

10025438_710_FR01_08.JPG

Artikelpagina

NEE!!!!!

Ik had als kind al een hekel aan politie & boefje spelen })

Nee.

Automobilisten die hun ogen gebruiken zien me wel zonder hesje.

En dat blinde ouwe wijf dat met haar neus op haar stuur in Amstelveen [bij Groenhof] vanmiddag vond dat ze nu wel genoeg voorrang had gegeven en daarom wel vlak voor mijn motor de weg op tufte zou mij ook niet hebben opgemerkt als ik een vestje en een blauw zwaailicht had gehad. Volgens mij was ze nog doof ook, want mijn toeter toen ik achter haar langs zwierde maakte ook weinig indruk.

Zolang ambulances met licht- en hoorspel nog over het hoofd worden gezien, zijn die lullige vestjes 'schijnveiligheid'. Maar als er motorrijders zijn die rond willen rijden als wegwerkers, dan moeten ze dat zelf weten.

Laatst bewerkt:
Beetje onzin natuurlijk zo'n reactie. Alle beetjes helpen, inderdaad, reflecterende kleding zal niet bij ALLE situaties nut hebben omdat sommige mensen domweg met hun kont kijken, maar je zult het aantal risicovolle situaties wel VERMINDEREN met reflecterende kleding.

Je moet je ook niet onkwetsbaar wanen met zulke kleding, je moet gewoon precies hetzelfde blijven rijden als je altijd doet (al is dat voor sommigen sowieso niet verstandig ;)) en dan ben je gewoon beter zichtbaar...

Natuurlijk maakt zo'n fluor hesje je opvallender, misschien niet voor iedereen of onder alle omstandigheden, maar toch.

Het is een extraatje en dat kunnen motorrijders best gebruiken. De lijn tussen dood en leven is soms niet zo dik...

Waarom zouden wegwerkers, spoorwerkers, veiligheidsdiensten, pech onderweggers in veel landen, politie etc. verplicht reflecterende kleding dragen. Ik denk omdat het duf is en omdat je dan voor gek loopt :')

Laatst bewerkt:
Ik weet zeker dat niet goed oplettende mensen je eerder zien met zo'n geel hesje aan.
Maar ik ga echt niet met zo'n geel hesje rijden, wil er wel een beetje mooi opstaan!!

Verder gewoon er altijd vanuit gaan dat ze je niet zien...........

Moet er niet aan denken........

Die ene keer dat het nog net goed ging! Wat zou er gebeurd zijn als je geen hesje aan had gehad?

Wil er niet aan denken, dan maar een hesje!

Mijn ervaring als auto rijder:
Ik was een keer met de auto heel langzaam, twee keer kijkend op een rotonde gereden. Toen ik bijna helemaal op de rotonde zat. Zag ik nog een motor de rotonde oprijden. Gelukkig sloeg ie af naar rechts (zonder richting aan te geven), waar ik vandaan kwam.
Het was overdag met zon, maar er was wel de schaduw van een hoge gebouw op de rotonde. De motorfiets was een oude naked, donkerblauw zonder lichten aan, besturder in spijkerbroek en zwarte lerenjacket. Die zag ik dus niet in de verte aankomen. In de auto zit je ook lager waardoor de horizon hoger ligt en je minder ziet.

Ik vind dat als je maar een keertje in je hele leven 1seconde eerder wordt gezien door een vrachtwagenchauffeur dan is het al waard geweest om zo'n vestje te dragen.
Verder maakt het mij niet uit hoe 'suf' ik uit zie op de motor. Ik zou zelfs een oranje vlagje erop zetten als het mijn leven kan reden.
14883209_2946240.gif

Ik begrijp soms niet waarom mensen zich druk maken van 'suf' uitzien op de motor... Als je eenmaal afstapt zie je toch niet uit in een motorpak. Kniebeschermers zakken, en ook je broek krimpt niet mee met je lichaam, waardoor je een hangende gedeelte krijgt onder je kont... Het lijkt alsof je de WC niet gehaald hebt.
IMAG003.JPG
fotomotor3.jpg

Hoedan ook, zelf weten, het is niet verplicht.
(Trouwens misschien kan je netzo goed een vele T-shirt aan doen, voor een beter zichtbaarheid.)

EDIT: Voorbeeld van beter zichtbaarheid met een vestje aan
2njaxjp.gif
-> *clicky*

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het helemaal niet zo'n slechte zaak dat niet alle motorrijders massaal aan de hesjes gaan. Nu vallen degenen die er wel één dragen tenminste op. Als we allemaal een hesje dragen, raken de koekblikkers er binnen de kortste keren aan gewend en zijn we weer terug bij af! })

De dagen worden nu wat langer, maar als je 's ochtends en 's avonds in het donker rijdt is een hesje wel handig.
Ik draag een oranje hesje maar dat gaat een gele worden, ivm nog betere zichtbaarheid.

Alle kleine beetjes helpen, niet waar?

Hesjes zijn voor begeleiders tijdens toerritten en niet voor iedere motorrijder.
Als iedereen die dingen gaat dragen, is de functie ervan verloren....

Hesjes zijn voor begeleiders tijdens toerritten en niet voor iedere motorrijder.
Als iedereen die dingen gaat dragen, is de functie ervan verloren....

Ik draag ze tijdens mist, hevige regenbuien en in het donker.
Niet te verwarren met een begeleider van een toerrit.
Ik bepaal zelf wel wanneer ik een hesje draag.

Wat is volgens jou de functie van een hesje?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan