DPDT schakelaar als contactslot

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Omdat ik van een kale kroonplaat hou heb ik een jaar geleden van de poor man's Norton* het contactslot verwijderd.

Ik dacht even snel ergens een kleine, (spat)waterdichte DPDT switch te scoren die mooie dikke contacten heeft en dus de flinke stroom aan kan. Helaas bleek dat niet zomaar te koop te zijn bij mijn lokale elektronica snuisterijen toko.

Als tijdelijke oplossing heb ik toen een niet waterdichte aan/uit DPDT van een versterker gebruikt. Blijft prima werken maar het ding is groot, lelijk en kan nergens verstopt worden (de helm op de foto hangt er gelukkig voor).

Suggesties? (Dus niet het eerste de beste veel te lichte China schakelaartje)

* Poor man's Norton
full
 
Laatst bewerkt:
CB550.jpg


Dit maakt het wat makkelijker! Contact aan= Rood+Zwart en tegelijk Bruin+Bruin/Wit verbinden. Contactslot zit in het midden van de tekening onderaan.

Er is toch wel een klein relais dat met 1 stuurstroompje 2 verbindingen maakt??
 
Laatst bewerkt:
Losse flodder: reed contact + relais?

Schakel de motor in door op een taktische plek een magneetje te plaatsen (of weg te halen)

Zeer goed waterdicht te maken en enigszins diefstal veilig :-)
 
[afbeelding]

Dit maakt het wat makkelijker! Contact aan= Rood+Zwart en tegelijk Bruin+Bruin/Wit verbinden. Contactslot zit in het midden van de tekening onderaan.

Er is toch wel een klein relais dat met 1 stuurstroompje 2 verbindingen maakt??

Ik zou gewoon 2 relais pakken.

De eerste verbind bv rood + zwart door met een aftakking voor stuurstroom die het tweede relais met buin + bruin/wit schakeld.

Heb eventueel wel een paar relais voor je liggen op mn werk.
Zijn redelijk klein en als ik het goed heb 30Ampere.
aIeowtsskM+Ym0OUDpgOoQ==.jpg

De rode op de foto, geloof dat zwart 20 Ampere was die ik ook heb liggen.
 
Zoals je ziet is een DPST hetzelfde als 2x een SPST.

De meeste relais voor automotive toepassingen zijn SPST. Vandaar de suggestie om 2 relais te gebruiken en die met 1 mini schakelaar aan te sturen.
 
Zou dit de oplossing zijn?

MSD-8960-1.jpg


30amp DPST relais. Wordt gebruikt voor Lachgas injectie met 2 solenoids die tegelijk moeten worden aangestuurd.
 
Laatst bewerkt:
+ Ik zat de denken, als ik die nu eens op de killswitch/dodemansknop aansluit i.p.v de originele situatie, dan wordt die rode knop gewoon het contactslot ;)
 
eddy bedankt voor de uitleg wat het een en ander betekent.
nu ben ik toch redelijk goed op de hoogte wat elektro en electronica betreft, maar deze afkortingen kenden ik nog niet.
wellicht een typisch auto/motor term ???
 
Laatst bewerkt:
Hey Mannen,

Het wordt inderdaad een relais met een piepklein schakelaartje. Die ga ik dan op een onmogelijke plek verstoppen zodat hij ook nog een klein beetje anti-diefstal en rotgeintjes is.

Nu moet ik zeggen dat ik elektrisch geen held ben (wel met een schema, maar niet uit mijn hoofd). Wat voor relais heb ik nodig? Ik moet met 1 knopje 2 gescheiden circuits aan/uit zetten. Het originele CB contactslot zet tegelijk de ontsteking en de verlichting aan over 2 aparte zekeringen, dat wil ik graag zo houden.

Soldeerbout lenen :?

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan