DPDT schakelaar als contactslot

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Omdat ik van een kale kroonplaat hou heb ik een jaar geleden van de poor man's Norton* het contactslot verwijderd.

Ik dacht even snel ergens een kleine, (spat)waterdichte DPDT switch te scoren die mooie dikke contacten heeft en dus de flinke stroom aan kan. Helaas bleek dat niet zomaar te koop te zijn bij mijn lokale elektronica snuisterijen toko.

Als tijdelijke oplossing heb ik toen een niet waterdichte aan/uit DPDT van een versterker gebruikt. Blijft prima werken maar het ding is groot, lelijk en kan nergens verstopt worden (de helm op de foto hangt er gelukkig voor).

Suggesties? (Dus niet het eerste de beste veel te lichte China schakelaartje)

* Poor man's Norton
full
 
Laatst bewerkt:
Daar had ik aan gedacht, maar eigenlijk heb ik nauwelijks ruimte. Bedrading is (hersteld naar) origineel: Dus met stads, dim, grootlicht en zelfs richting-aanwijzers. Koplamp zit al bomvol met spaghetti, zadel is niet hol achterin. :/
 
Zo'n relais is echt maar 3x3x4cm groot ( velleman )
en draadjes kan je altijd wel kwijt, toch?

Bij mijn caferacer heb ik alle electronica onder te tank gepropt, er is vast wel een "gaatje" te vinden!
 
Ben er trouwens wel een mierenneuker in, want ik wil geen relais zien bungelen als ik onder een ongebruikelijke hoek naar de moto kijk (zoals onder het rechter zijkapje). :+
 
een DPST is toch ook goed?? ik neem tenminste aan dat je geen circuits wilt aansluiten die op spanning komen te staan met de schakelaar UIT....

een optie die technisch zou werken is een industriële tuimelschakelaar met waterdichte hoes. maar dat is nauwelijks/niet kleiner dan een contactslot....
 
DPST werkt ook idd. Het stomme is dat ik vorig jaar op de caféracerdag Achterveld precies heb gezien wat ik zocht, maar de eigenaar van die motor was nergens te bekennen.
 
Wie weet is dat wel wat (met enkele aanpassingen)!
Heb een mailtje gestuurd, want er staat verder niks bij qua type schakeling en max Ampérage.

Thanx voor het meedenken tot nu toe.
 
Hey Mannen,

Het wordt inderdaad een relais met een piepklein schakelaartje. Die ga ik dan op een onmogelijke plek verstoppen zodat hij ook nog een klein beetje anti-diefstal en rotgeintjes is.

Nu moet ik zeggen dat ik elektrisch geen held ben (wel met een schema, maar niet uit mijn hoofd). Wat voor relais heb ik nodig? Ik moet met 1 knopje 2 gescheiden circuits aan/uit zetten. Het originele CB contactslot zet tegelijk de ontsteking en de verlichting aan over 2 aparte zekeringen, dat wil ik graag zo houden.
 
Kan je niet gewoon de 2 circuits aan elkaar koppelen? Na de afzonderlijke zekeringen?

Dus circuit 1 ----- zekering -----\
> relais uitgaande +
circuit 2 ----- zekering ----------/

Ook een zekering zetten tussen accu en ingaande +
 
Terug
Bovenaan Onderaan