Doorrijders topic. Weer of geen weer.

witte achtergrond, motorgeluid erbij rustig door tuffen het voelde als een witte kerst. Morgen volledig uit elkaar en de boel opkuisen.
 
Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet een beetje zuinig op kan zijn.
Als je je een beetje netjes mee omgaat kan je er langer van genieten. Toch?

Het zal niet veel met de levensduur doen denk ik, wel met de waarde.
Ik heb zelf geen motor om te poetsen, ik gebruik hem eerder zoals anderen hun auto gebruiken.
 
Wat mij enigszins helpt is andere helm.
Ik heb nu i.p.v. een Schüberth C5 (gele) een Schüberth E2 )antraciet/geel).
Dankzij die zonneklep (i.c.m. scherm in hogere stand) minder druppels, spetters en andere ongein op visier.
Dat geeft een betere blik.
En binnenkort weer bij laagstaande zon. 8-)

En ja, die remlichten en al helemaal maar dat rempedaal blijven indrukken geven een vervelende rooie gloed, bij :] fileren in het schemer/ donker.
Dat die blikkers maar niet begrijpen dat je gas moet geven om vooruit te gaan, niet remmen. |(|(|(|(|(|(|(|(

Bekijk bijlage 2086751Bekijk bijlage 2086753
Mijn volgende helm wordt ook een Schübert en toevallig heb ook (wel online) bij de E2 staan kijken en die van jou afbeelding, dus zwart met geel.
Maar dat klepje , vangt dat ook (wind) onder het rijden en is dat er eventueel ook af halen zodat je ook zonder kan rijden.
 
Deze morgen viel het enig zins allemaal wel mee , auto's waren nog wat wit van de sneeuw maar denk dat we na de sneeuw van afgelopen nacht nog natte sneeuw of regen hebben gehad want de stoep en straat waren schoon.
En 2gr , dus niks koekblik na mijn werk maar gewoon met 2 wielen en was goed te doen , net voor mijn werk vielen er wat vlokjes maar toen was ik er bijna .
En weer naar huis met een heldere lucht met een 🌞 , heerlijk maar denk dat het morgen ochtend daardoor weer frisjes is.
 
Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet een beetje zuinig op kan zijn.
Als je je een beetje netjes mee omgaat kan je er langer van genieten. Toch?
Het kan ook.allebei, hoor. Zelfs de 650F met 158.000 km en 12 winters achter de kiezen glimt nog altijd. Van een enkele keer door de pekel zie je echt niets. Als je het maar wel netjes bij houdt, dus of.goed behandelen voor de winter, of veel afspoelen en wassen tussendoor.
 
Is die van aluminium?
Stalen delen zullen toch hartstikke verroest zijn anders net zoals het achterframe van mijn SV dat ook sinds 2013 het jaar door in gebruik is? Ingevette delen blijven inderdaad wel netjes.
 
Laatst bewerkt:
Nee joh, motorfietsen moet je gebruiken :] :] :]
:^ Fietsen zeker gebruiken, maar laten opvreten door de pekel is wel zonde van een mooie KTM met stalen frame. Zelfs zonder pekel zijn sommige delen van KTM al erg gevoelig voor roest. Mijn KTM’s worden zeker ook gebruikt, maar komen in elk geval NIET de weg op zolang er pekel ligt. Daar vind ik ze toch net wat te mooi voor.
 
Mijn volgende helm wordt ook een Schübert en toevallig heb ook (wel online) bij de E2 staan kijken en die van jou afbeelding, dus zwart met geel.
Maar dat klepje , vangt dat ook (wind) onder het rijden en is dat er eventueel ook af halen zodat je ook zonder kan rijden.
Klepje vangt wel wat wind, maar ook op de ThunderCat vind ik het met Nederlandse snelheden niet storend.
Da's dus tot 135km/u :] O-)
En op de FJR met de verwachte arrogante KMAR houding en 't scherm ietsje hoger merk je de wind eigenlijk niet.
Ook geen extra windgeruis of zo, heerlijk stille helm (altijd met oordoppen)

Eigenlijk enig echte nadeel is als je bij stoplicht verkeerslicht vooraan staat dat je soms in erg druk stadsverkeer je nek voelt.
Ook is de opvallendheid ietsje minder groot dan een volledig fluogele botsmuts, maar je moet toch altijd rijden alsof ze je niet zien.|(

Tenslotte, maatvoering is als de gemiddelde Schüberth.
En bij Louis van Gaal best een schappelijke prijs, nu:
 
:^ Fietsen zeker gebruiken, maar laten opvreten door de pekel is wel zonde van een mooie KTM met stalen frame. Zelfs zonder pekel zijn sommige delen van KTM al erg gevoelig voor roest. Mijn KTM’s worden zeker ook gebruikt, maar komen in elk geval NIET de weg op zolang er pekel ligt. Daar vind ik ze toch net wat te mooi voor.
Ik snap het enigszins wel hoor. Maar wat had ik moeten doen? Ik wilde er graag op rijden, heb nauwelijks tijd om naar de keuring te gaan en ook geen zin om €119 door de wc te spoelen. Achter op een aanhanger was hij ook onder de pekel komen te zitten. Dus ben benieuwd wat jullie gedaan zouden hebben?

Ik rij het liefst altijd en overal. Heb eerder op mijn kop gekregen van de Triumph dealer dat de Tiger die ik toen had zoveel pekelschade had. Tsja, als het vriest en je komt in het donker verkleumd thuis na een dag werken. Alle buitenkranen afgesloten ivm de vorst. Ga je hem dan iedere dag poetsen? Wekelijks was al een uitdaging. Mijn vorige motor, een in nieuwstaat verkerende R1200RT durfde ik niet in de winter te rijden. Gekkenwerk! Daar had ik dan maar een PCX150 voor erbij gekocht. Maar die gaat eruit en deze KTM erin. Toch wel wat breder inzetbaar en hopelijk blijft hij toch een beetje netjes.
Ik heb om jullie bezorgdheid te sussen nog wel een paar fotootjes. Zojuist na het eten en tussen wegbrengen en ophalen van mijn dochter, de KTM afgespoten, in de motorcrossshampoo gezet en goed laten inwerken en weer afgespoten. Geen dank ;)

IMG_20250109_190047.webp
IMG_20250109_190034.webp

Van de week bij meer tijd wat meer aandacht. En ik ga, ondanks dat er gezegd wordt dat het allemaal niet werkt, toch een beschermer overwegen. Maar ik vraag me echt af hoe je dat optimaal toepast..
 
Vanmorgen was het -1 en droog, dus uiteraard met de motor naar mijn werk gegaan.
Toen ik naar huis ging was het net gaan hagelen... Leek erger dan het was, bij bepaalde bekende gladde stukken even wat rechter de bochten door en niks aan het handje.

Wat mij verbaasde was de ruimte die ik had bij het filteren, op betere dagen staan ze er belabberd bij, nu kon ik er mooi en soepel tussendoor :}

Morgen maar even kijken, er bestaat kans op ijzel dus maar even het weerbericht in de gaten houden.
 
Gespoten staal gaat altijd roesten. Zeker bij KTM helaas dat maar matige verf gebruikt. Je kunt hoogstens proberen de boel met tectyl in te spuiten in de hoop dat je alle barstjes in de lak hebt afgedicht. Met vet inspuiten kan ook. Blanke delen en bouten zeker invetten en pas na de winter weer wassen. RVS wordt lelijk van ingevreten vuil, maar is weer puntgaaf te poetsen 👍🏻
 
Gespoten staal gaat altijd roesten. Zeker bij KTM helaas dat maar matige verf gebruikt. Je kunt hoogstens proberen de boel met tectyl in te spuiten in de hoop dat je alle barstjes in de lak hebt afgedicht. Met vet inspuiten kan ook. Blanke delen en bouten zeker invetten en pas na de winter weer wassen. RVS wordt lelijk van ingevreten vuil, maar is weer puntgaaf te poetsen 👍🏻
Thx. Dat niet poetsen in de winter lijkt me dus helemaal niks. Geniet je meerdere weken/maanden per jaar niet van een af en toe mooi gepoetste motor. En minder rijden is ook echt geen optie, als ik zin heb wil ik erop! :)
Maar wat ik al zei ik snap de andere kant ook. Ieder zijn ding hè
 
Poetsen in de winter is een ramp. Het beste invetten, niet poetsen en hopen dat ie er na de winter weer een beetje netjes onderuit komt. Grootste uitdaging zijn remmen. Die houden het slecht in de winter met pekel dat de remzuigers aantast en zodra die niet glad meer zijn ook de rubbers eraan gaan.
 
Gespoten staal gaat altijd roesten. Zeker bij KTM helaas dat maar matige verf gebruikt. Je kunt hoogstens proberen de boel met tectyl in te spuiten in de hoop dat je alle barstjes in de lak hebt afgedicht. Met vet inspuiten kan ook. Blanke delen en bouten zeker invetten en pas na de winter weer wassen. RVS wordt lelijk van ingevreten vuil, maar is weer puntgaaf te poetsen 👍🏻
Wat gebruik jij om de blanke delen in te vetten? Gewoon vaseline? Eerste motor voor mij waar ik de winter mee doorrijd, dus tips zijn voor mij zeer welkom! 😃
 
Vaselinespray of gewoon kettingvet dat je in sprayvorm kunt aanbrengen. Het ziet er in de winter niet uit. Alles is vet en zwart en vies, maar waar vet zit komt geen pekel en daar gaat het om. De remzuigers zet ik ook voor de winter in een laagje vet, maar dat stroopt of op een gegeven moment komt een stukje staal onbeschermd bloot te liggen doordat de remzuigers bewegen. Ik heb daar nog niet goeds op gevonden en waarschijnlijk is het met bewegende delen ook zowat onmogelijk.
 
Poetsen in de winter is een ramp. Het beste invetten, niet poetsen en hopen dat ie er na de winter weer een beetje netjes onderuit komt. Grootste uitdaging zijn remmen. Die houden het slecht in de winter met pekel dat de remzuigers aantast en zodra die niet glad meer zijn ook de rubbers eraan gaan.

Wat voor remklauwen heb jij dan?
Ik heb voor woon werk voornamelijk bmw gereden en die hebben net als auto's harmonicarubbers om de remzuigers zitten. Daar gebeurd niks mee.

Ik heb echt nog nooit problemen met de remmen gehad. Ook niet met een Yamaha XS1100, al weet ik niet of die ook die rubbers heeft.
Daar heb ik 30.000 km mee gereden dus zeker 1/3 daarvan door pekel.
 
Vaselinespray of gewoon kettingvet dat je in sprayvorm kunt aanbrengen. Het ziet er in de winter niet uit. Alles is vet en zwart en vies, maar waar vet zit komt geen pekel en daar gaat het om. De remzuigers zet ik ook voor de winter in een laagje vet, maar dat stroopt of op een gegeven moment komt een stukje staal onbeschermd bloot te liggen doordat de remzuigers bewegen. Ik heb daar nog niet goeds op gevonden en waarschijnlijk is het met bewegende delen ook zowat onmogelijk.
Maar dan is de motor dus vet, zwart en vies om geen pekelschade te zien. Is het middel dan niet erger dan de kwaal? Als iemand vet, zwart en vies kan accepteren waarom kan die pekelschade dan niet accepteren?
 
Maar dan is de motor dus vet, zwart en vies om geen pekelschade te zien. Is het middel dan niet erger dan de kwaal? Als iemand vet, zwart en vies kan accepteren waarom kan die pekelschade dan niet accepteren?
Na de winter kun je poetsen en komt alles er schadevrij onder vandaan 👍🏻
Hoe het er in de winter uitziet interesseert mij niets. Dan is de motor puur functioneel.
 
Maar dan is de motor dus vet, zwart en vies om geen pekelschade te zien. Is het middel dan niet erger dan de kwaal? Als iemand vet, zwart en vies kan accepteren waarom kan die pekelschade dan niet accepteren?

Vet, zwart en vies is geen schade maar een beschermlaag.
Als je die eraf haalt is het weer nieuw. (Is het idee)
 
Terug
Bovenaan Onderaan