Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Hele week al niet met de motor geweest wegens kans op gladheid, en hier tussen Rotterdam en Alphen a/d Rijn nog geen gladheid tegengekomen. Morgen dus gewoon de motor mee naar werk! Tenzij er ineens echt sneeuw ligt...
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik heb de luxe om morgen thuis te kunnen blijven, gezien de weersverwachting ga ik dat maar gewoon doen
 
Het viel inderdaad wel mee vanochtend. Alleen in de wijk was het hier en daar glad. Doorgaande wegen prima te doen. Wel veel pekel, dus regelmatig even met het ruitenwissers op de linkerhandschoen over het vizier.

Morgen maar even kijken. Dan moet ik in Weesp zijn, als het even kan doe ik dat niet met de auto.
 
Mijn zoon had tijdens rijles drie keer een voorwiel dat maar bar weinig grip had. Niet gevallen. Ik ben voor de zekerheid niet door de ongepekelde wijk mijn woonplaats uitgegaan, maar via de gepekelde busroute en over industrieterrein waar meer verkeer rijdt. Ging goed. Geen spannende momenten gehad. Rustig aan en iets meer met de achterrem dan normaal.
 
Deze lag onder de kerstboom afgelopen jaar. Bevalt goed, zorgt ervoor dat er echt geen wind naar binnen komt. Alleen even prutsen om te voorkomen dat de bril direct beslaat.
20250108_070425~2.webp
 
Het probleem is niet de sneeuw en andere gladmakende rotzooi op de baan.. daar kan je best je rijstijl voor aanpassen met meer voorzichtigheid, geduld, kalmte, anticipatie, behendigheid, verstand,.. Kunnen ze in bv Finland het hele jaar door waar overal 35cm sneeuw ligt.. Het is ook niet de nattigheid, de wind en vrieskou, daar kun je je gewoon beter voor kleden en uitrusten met verwarmingselementen, windbescherming etc..
Het probleem en voor mij dè hoofdreden om nu bij winterweer, natte sneeuw+ vrieskou toch maar de motorscooter thuis te laten: de onverwachtte apen die verdwaasd plots voor je neus overlopen, eendert waar.. en dan rij ik niet doorheen een Congolese jungle maar wel Brussel, da’s met dit weer net iets te gevaarlijk..
 
Laatst bewerkt:
Weliswaar nog de vingertopjes een beetje koud bij dit soort lage temperaturen en hoge snelheden, maar dat blijft dan ook wel de hele reis stabiel. Het is niet dat mijn vingers nog kouder worden, echt super blij mee!
Welke handschoenen heb je gekocht? Ik heb nu ook een tijdje handschoenen van Macna, en ik krijg geen koude vingertoppen, ook niet toen ik een hele dag rind het vriespunt een rit aan het maken was.
 
Het probleem is niet de sneeuw en andere gladmakende rotzooi op de baan.. daar kan je best je rijstijl voor aanpassen met meer voorzichtigheid, geduld, kalmte, anticipatie, behendigheid, verstand,.. Kunnen ze in bv Finland het hele jaar door waar overal 35cm sneeuw ligt.. Het is ook niet de nattigheid, de wind en vrieskou, daar kun je je gewoon beter voor kleden en uitrusten met verwarmingselementen, windbescherming etc..
Het probleem en voor mij dè hoofdreden om nu bij winterweer, natte sneeuw+ vrieskou toch maar de motorscooter thuis te laten: de onverwachtte apen die verdwaasd plots voor je neus overlopen, eendert waar.. en dan rij ik niet doorheen een Congolese jungle maar wel Brussel, da’s met dit weer net iets te gevaarlijk..
Ik zie ook altijd gevaar in de lease rijder met winterbanden die vindt dat hij nog net zo kan rijden als bij 22 graden .
Daar valt soms slecht op te anticiperen. Vroeger ging ik prima de weg op, maar als het niet perse hoeft laat ik de motor dan toch maar staan.
 
Welke handschoenen heb je gekocht? Ik heb nu ook een tijdje handschoenen van Macna, en ik krijg geen koude vingertoppen, ook niet toen ik een hele dag rind het vriespunt een rit aan het maken was.
Ik heb nu de Revit Liberty H2O verwarmde handschoenen. Moet er wel bij zeggen dat ik in principe altijd koude handen heb. Zoals ik een paar mensen hier laatst al zag vertellen heb ik datzelfde probleem. Eigenlijk altijd koude handen en voeten tenzij het 20 plus graden is.

Dus zelfs met verwarmde handschoenen worden de vingertopjes alsnog een beetje koud als ik veel over de snelweg heen jakker.

 
Klopt. Niet iedereen houd voldoende rekening met elkaars uitdaging bij minder optimale weer- en wegcondities. Ik heb wel eens een taxi km’s lang 30 cm achter me gehad terwijl ik mijn best aan het doen was in een redelijk sneeuwvrij bandenspoor te blijven op een 80 weg waar ik 50 zal hebben gereden. Idioot!
Je mag raden wat er gebeurd zou zijn als ik op mijn plaat gegaan zou zijn of ineens vaart zou hebben geminderd omdat ik toch in de Tiefschnee geraakt zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de Revit Liberty H2O verwarmde handschoenen. Moet er wel bij zeggen dat ik in principe altijd koude handen heb. Zoals ik een paar mensen hier laatst al zag vertellen heb ik datzelfde probleem. Eigenlijk altijd koude handen en voeten tenzij het 20 plus graden is.

Dus zelfs met verwarmde handschoenen worden de vingertopjes alsnog een beetje koud als ik veel over de snelweg heen jakker.

Bij die van mij niet. De stroomsterkte en daarmee het ontwikkelde vermogen is instelbaar. Zowel via de accu als via de junior controller. Op de accu’s is het wel iets minder warm, maar dat is logisch. Accu’s leveren 12V. De boordspanning van een motor is tegen 14V.
 
Ik heb nu de Revit Liberty H2O verwarmde handschoenen. Moet er wel bij zeggen dat ik in principe altijd koude handen heb. Zoals ik een paar mensen hier laatst al zag vertellen heb ik datzelfde probleem. Eigenlijk altijd koude handen en voeten tenzij het 20 plus graden is.

Dus zelfs met verwarmde handschoenen worden de vingertopjes alsnog een beetje koud als ik veel over de snelweg heen jakker.

Ik heb Gebrings ik vind ze zelf best wel dik, wel jammer. Ik had een ander merk, weet ik niet meer was iig de goedkopere optie, maar die waren net te klein in de grootste maat, wel net wat dunner.
 
Kon wel eens veraderlijk glad zijn in Zuid-Limburg. Gisterenavond sneeuw, vannacht regen en daarna weer sneeuw. Ben Wees voorzichtig
 
Zuidoost Brabant is wit, er ligt een paar cm, en het blijft een beetje sneeuwen tot de middag. De katten vonden het wel interessant maar de brommer blijft binnen. Straks nog even met de auto op pad. Achterwielaandrijving.....
 
Van Ede naar Weesp was perfect te doen vanochtend vroeg. Gelukkig maar, want direct na het opdraaien van de A1 meldde Flitsmeister al een file van 21 minuten. Blij dat ik heerlijk overal tussendoor kon.

Wat irritant is: als de weg goed nat is, kun je het vizier goed schoon houden bij pekel. Als het opdroogt krijg ik dat alleen niet meer voor elkaar, met een waas tot gevolg. Heel irritant met alle remlichten in de file. Hoe doen jullie dat?
 
IMG_20250109_144814.webp


Inderdaad! Was vandaag ook op pad in Zuidoost Nederland. Moest vanochtend naar de RDW voor de invoerkeuring door dikke vlokken sneeuw! Hij heeft in ieder geval zijn vuurdoop gehad! Volgens mij de 1e winterkilometers van deze motor.
 
Van Ede naar Weesp was perfect te doen vanochtend vroeg. Gelukkig maar, want direct na het opdraaien van de A1 meldde Flitsmeister al een file van 21 minuten. Blij dat ik heerlijk overal tussendoor kon.

Wat irritant is: als de weg goed nat is, kun je het vizier goed schoon houden bij pekel. Als het opdroogt krijg ik dat alleen niet meer voor elkaar, met een waas tot gevolg. Heel irritant met alle remlichten in de file. Hoe doen jullie dat?
Er aan ergeren onderweg, met file filteren vaak vizier open, en bijna elke dag thuis weer schoonmaken. Beetje de tijd van het jaar helaas...
 
Wat mij enigszins helpt is andere helm.
Ik heb nu i.p.v. een Schüberth C5 (gele) een Schüberth E2 )antraciet/geel).
Dankzij die zonneklep (i.c.m. scherm in hogere stand) minder druppels, spetters en andere ongein op visier.
Dat geeft een betere blik.
En binnenkort weer bij laagstaande zon. 8-)

En ja, die remlichten en al helemaal maar dat rempedaal blijven indrukken geven een vervelende rooie gloed, bij :] fileren in het schemer/ donker.
Dat die blikkers maar niet begrijpen dat je gas moet geven om vooruit te gaan, niet remmen. |(|(|(|(|(|(|(|(

1736436505708.webp
1736436656918.webp
 
Bekijk bijlage 2086718

Inderdaad! Was vandaag ook op pad in Zuidoost Nederland. Moest vanochtend naar de RDW voor de invoerkeuring door dikke vlokken sneeuw! Hij heeft in ieder geval zijn vuurdoop gehad! Volgens mij de 1e winterkilometers van deze motor.
Dit is toch wel zonde van zo’n mooie motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan