- Onderwerp starter
- #476
Het gaat niet echt snel maar af en toe gebeurd er wel wat.
De kickstarter is op mijn racer niet meer nodig maar het tandwiel drijft ook de oliepomp aan.
Het mechaniek kan eruit om gewicht en energie te besparen ook het tandwiel zelf kan dan wat lichter worden uitgevoerd.
Er zitten uiteraard een paar kleine haken en ogen aan zoals de hardheid van het tandwiel, positionering van de as met olietoevoer kanaal etc.
Dus eerst het tandwiel wat afgedraaid en ook het mechaniek zelf wat lichter gemaakt met een extra geultje voor de olietoevoer richting as.
De as word normaal tegengehouden door de veer en het mechaniek die tegen een aanslag in het carter zit.
Daardoor krijgt de as vanuit het aangrenzende lager inwendig olie toegevoerd die van binnen het tandwiel weer smeert, naast de spatsmering die via de bus binnenkomt.
De oplossing die ik nu heb gemaakt kan leiden tot het draaien van de as en het minder smeren van het tandwiel.
Kortom ik ben nog niet geheel klaar want er moet nog een borgschroef komen die voorkomt dat de as draait.
Dus er moet nog een kleine aanpassing aan het carter komen.
Uiteraard moet er nog een stuk van de as af en wil ik het koppelingsdeksel ook dichtlassen.
De kickstarter is op mijn racer niet meer nodig maar het tandwiel drijft ook de oliepomp aan.
Het mechaniek kan eruit om gewicht en energie te besparen ook het tandwiel zelf kan dan wat lichter worden uitgevoerd.
Er zitten uiteraard een paar kleine haken en ogen aan zoals de hardheid van het tandwiel, positionering van de as met olietoevoer kanaal etc.
Dus eerst het tandwiel wat afgedraaid en ook het mechaniek zelf wat lichter gemaakt met een extra geultje voor de olietoevoer richting as.
De as word normaal tegengehouden door de veer en het mechaniek die tegen een aanslag in het carter zit.
Daardoor krijgt de as vanuit het aangrenzende lager inwendig olie toegevoerd die van binnen het tandwiel weer smeert, naast de spatsmering die via de bus binnenkomt.
De oplossing die ik nu heb gemaakt kan leiden tot het draaien van de as en het minder smeren van het tandwiel.
Kortom ik ben nog niet geheel klaar want er moet nog een borgschroef komen die voorkomt dat de as draait.
Dus er moet nog een kleine aanpassing aan het carter komen.
Uiteraard moet er nog een stuk van de as af en wil ik het koppelingsdeksel ook dichtlassen.