Dick Mann replica

Afhankelijk van het soort wapen/ontstekingsmechanisme zijn er andere disciplines in zwartkruit kleiduiven (hagel geweren).
Vuursteen origineel (meer dan 200 jaar oud spul), vuursteen replica wat zoals de naam suggereert een modern wapen is wat functioneert als een oud vuursteen geweer. Percussie origineel (tot 200 jaar oud) of replica hiervan, hier doe je een soort "slaghoedje" buiten op de loop. Dit is allemaal zwartkruit wat je via de loop moet laden met los kruit en aan moet stampen.

Op wedstrijd niveau heet elke discipline anders naar een beroemd persoon die in die categorie wapens toonaangevend was.
Manton voor vuursteen, Lorenzoni voor percussie en Francotte voor achterladers met patronen wat nu alleen nog een Nederlandse discipline is.

In Nederland schieten we dus ook achterladers wat met een patroon is, gevuld met zwartkruit en ook deze patronen moet je zelf maken.
Hier mag je in principe elk oud jachtgeweer voor gebruiken en is van 90 tot 150 jaar oud ongeveer . Zelf schiet ik dit het beste met een Winchester 1887 met bouwjaar 1889 (zie onderste filmpje).

 
Laatst bewerkt:
Het WK was een mooie belevenis, de scores vielen door aanwijsbare oorzaken buiten mij om wat tegen maar dat mocht de pret niet drukken.
Een hele fijne vriendelijke groep mensen die ontzettend veel voor elkaar over hebben en oprecht blij konden zijn voor iemand die beter was. Hartverwarmend om dat mee te maken en onderdeel van uit te mogen maken. Fijn dat het op top niveau ook gewoon hobby is en je als enthousiastelingen onder elkaar een echt club gevoel hebt.

Over een kleine maand komt er ook een "nieuwe" aanwinst in de garage te staan.
Kortom het hobby (en reserve spaargeld) is voor het aankomende jaar een beetje opgemaakt, net als de beschikbare ruimte...
Binnenkort moet ik denk ik toch maar geloven aan wat grotere opruim en verkoop acties om geld en ruimte terug te winnen.

Het past als het goed is precies qua hoogte, en als die 1700KG op de plek staat verplaats je het ook niet zomaar even.
Degelijker en met meer opties dan de conventionele banken die we op school hebben staan.
Dus de aankomende tijd moet ik even flink passen en meten hoe ik hem wil hebben staan.

Nog "even" wat bijbehorende gereedschappen kopen en ik kan gemakkelijker mijn eigen race onderdelen beter bewerken.
En eindelijk voor de hele stapel gietstukken die ik heb opspan-mallen maken zodat ik ze kan gaan bewerken.
Wellicht dat ik over een tijdje ook tegen betaling koppen van auto's of motoren vlak en ander werk uitvoer voor derden om de bank en het bijkomende gereedschap wat terug te verdienen.
 

Bijlagen

  • ScreenShot1626.jpg
    ScreenShot1626.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 44
  • ScreenShot1627.jpg
    ScreenShot1627.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 43
Het plaatsen van de machine was nog wel een klusje, net zoals het uitruimen en opnieuw inrichten van de garage.
Alles opnieuw inrichten en terug plaatsen in de garage kost toch aanzienlijk meer tijd dan ik had gehoopt.
Ondertussen ben ik ook druk bezig gereedschappen voor deze machine te verzamelen wat nogal een kostbare aangelegenheid is...
 

Bijlagen

  • IMG_7286.JPG
    IMG_7286.JPG
    301,3 KB · Weergaven: 40
  • IMG_7287.JPG
    IMG_7287.JPG
    240,5 KB · Weergaven: 40
  • IMG_7292.JPG
    IMG_7292.JPG
    171,7 KB · Weergaven: 40
In de tussentijd druk bezig met "nutteloze" klusjes, het verwijderen van alle oneffenheden na het gieten in het motorblok.
Hoe vloeiender alle lijnen overlopen hoe minder kans er is op een spanningsconcentratie en dus scheurvorming (als je het onderste uit de kan wilt halen schijnt het uit te maken), de olie loopt sneller retour en er is minder kans op ophoping van vuil.
Kortom bezigheidstherapie _O-
 

Bijlagen

  • IMG_7436.JPG
    IMG_7436.JPG
    191 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7435.JPG
    IMG_7435.JPG
    141,5 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7434.JPG
    IMG_7434.JPG
    110,3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_7433.JPG
    IMG_7433.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 34
  • IMG_7432.JPG
    IMG_7432.JPG
    178,9 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Voor deze klusjes maak ik gebruik van een motorsteun die ik heb gemaakt.
Nog een paar kleine dingen aan het ontwerp aanpassen en versie 2.0 maken en deze dan poedercoaten.
Ik zat te denken aan Honda rood en dan een zwarte kunststof plaat aan de binnenkant monteren zodat de letters er mooier uitspringen.
Uiteraard kostte ook dit weer een aardige tijd om de letters helemaal mooi in de Honda stijl te krijgen.
En op de bodem ook weer een mooie grote letter "H" als gewichtsbesparing.

Maar dit past nu wel mooi in de kast en zorgt ervoor dat het "echte" raceblok niet beschadigt terwijl de rest nog opgebouwd moet worden.
Over een paar weken een update van wat nieuwe onderdelen die ik op de freesbank ga maken, maar daar moet eerst nog wat speciaal gereedschap voor binnenkomen en aangepast worden. 😅
 

Bijlagen

  • IMG_7378.JPG
    IMG_7378.JPG
    277,2 KB · Weergaven: 44
  • IMG_7377.JPG
    IMG_7377.JPG
    299,1 KB · Weergaven: 45
  • IMG_7351.JPG
    IMG_7351.JPG
    335,6 KB · Weergaven: 41
Niet de meest spannende update maar toch.
Het blok en carters is op basis van een K6 met een heleboel andere types door elkaar gemengd.
De versnellingsbak is een combinatie van zowel de K als F serie en wellicht dat als ik nog wat originele CR tandwielen kan bemachtigen dat ik er daar ook wat van tussen zet.

De uitgaande as is een vroege K variant die hol is en bedoeld was zodat die de ketting kon smeren.
Olie wat mogelijk weg kan lekken is natuurlijk bij een racer ongewenst maar een holle as scheelt weer gewicht...

Kortom er moest een lichte prop in komen die er absoluut niet uitloopt.
Het schroefdraad is niet volledig gevormd zodat bij het aandraaien deze mechanisch vastloopt en afdicht.
Er zit een rubber voorop om te zorgen dat de olie niet door de zijkant van de as bij het smeergaatje weg kan lopen.
Uiteraard is deze dop ook hol gemaakt, voorzien van borggaten en "in stijl" met wat Honda zou hebben gedaan.
 

Bijlagen

  • IMG_7195.JPG
    IMG_7195.JPG
    135,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_7196.JPG
    IMG_7196.JPG
    174,3 KB · Weergaven: 22
  • IMG_7197.JPG
    IMG_7197.JPG
    286,2 KB · Weergaven: 26
  • ScreenShot1797.jpg
    ScreenShot1797.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 25
Binnenkort moet ik er ook echt aan gaan geloven om van al mijn CR31's 1 goede set te gaan samenstellen.
Nou is het afstellen en opbouwen altijd een drama als je die van de rubbers af moet halen.
Hier zitten nogal veel mechanische verbindingen in die stuk voor stuk nauwkeurige afstelling nodig hebben.

Dus ik heb een steun bedacht die om 2 assen kantelbaar is.
Dan kan ik ook mooi het vlotterniveau instellen/controleren in de juiste hoek waarop ze op de motor zitten.
En voor het geval ik ooit aan grasbaanraces wil doen kan ik hem ook naar links/rechts laten kantelen _O-

Hier zit ook een afneembare lekbak onder zodat ik niet overal benzine mors.
In plaats van rubbers gebruik ik 3D-geprinte houders die klemmen om de carburateurbehuizing en in sleufgaten verstelbaar zijn mocht ik ooit andere carburateurs ook hierop willen zetten.
 

Bijlagen

  • IMG_7438.JPG
    IMG_7438.JPG
    196,1 KB · Weergaven: 21
  • ScreenShot1792.jpg
    ScreenShot1792.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 22
  • ScreenShot1793.jpg
    ScreenShot1793.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 21
Tot slot een NOS en voor mij nieuw onderdeeltje binnen, uiteraard een dingetje van niets.
Een pen om met de laatste versie van de nokkenasketting spanner een geleide rubber op zn plek te houden (nr12 in het schema).
Ondertussen heb ik hier globaal de helft van de onderdelen NOS van liggen.
Alleen de 2 lange rubbers blijven een beetje een drama om te vinden, laat staan NOS, maar goed ook dat komt vanzelf een keer...

Over 2 weken verwacht ik weer wat originele NOS onderdelen binnen te krijgen, maar dat is meer van wat ik al had dus niet echt de moeite van het plaatsen waard. Altijd handig voor reserve of als ruilmiddel tegen onderdelen die ik nog niet heb...
 

Bijlagen

  • 321307593_548772110469995_9052819803799781477_n.jpg
    321307593_548772110469995_9052819803799781477_n.jpg
    217,1 KB · Weergaven: 16
  • 1138a.jpg
    1138a.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 15
  • 005.jpg
    005.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 16
Toch weer verder :t blijft tijd opslokken dit soort projecten. Maar het blijft steeds de moeite van het lezen waard. Er fijn dat je het blijft posten:}
 
Dank je, het zoeken naar de juiste onderdelen (eigenlijk meer het vinden) kost soms jaren en vreselijk veel geld. Dat maakt voornamelijk dat het een vreselijk langdurige onderneming is. Het maken van de spullen valt qua tijd meestal wel mee in verhouding.
 
Dank je, het zoeken naar de juiste onderdelen (eigenlijk meer het vinden) kost soms jaren en vreselijk veel geld. Dat maakt voornamelijk dat het een vreselijk langdurige onderneming is. Het maken van de spullen valt qua tijd meestal wel mee in verhouding.
Respect dat je daar de tijd en moeite voor neemt, het kost veel tijd maar het zijn wel de details die het verschil maken voor het eindresultaat voor een replica project als dit.
Ik doe het je niet na.
 
Toeval ;) Paul Brodie heeft vandaag een filmpje over een CR750 geplaatst. Dus ik dacht die plemp ik hier even tussen.
 
Ik had het filmpje gezien en ook maar uitgekeken om het verhaal erachter te horen.
Maar behalve een handje vol onderdelen die ik als echt herken is het een boel "verkeerd in de stijl van". Maar zo'n achternaaf alleen is al een goede 5500,- verder zijn er een heleboel onderdelen tamelijk incorrect als je het als hele kit fiets door wil laten gaan.

Als echt gebruikte racer is het natuurlijk gewoon onderdeel van de historie maar had het dan in de originele kleuren gelaten. En dus had het spatbord of laten zoals ermee geraced is en op foto staat of zo dicht mogelijk bij de kit als mogelijk. (als je het mij persoonlijk vraagt dan)

Wat wel weer het leuke is rondom de kit onderdelen is dat er maar weinig mensen zijn die de hele set bij elkaar hebben gekocht.
Dus in principe is elke kit fiets betrekkelijk origineel wat die onderdelen aangaande.

Ook ik snij her en der wel bochten af omdat de onderdelen er gewoon niet zijn, of zelf gemaakt/aangepast zouden zijn behorende bij de functie van de fiets als racer.
 
Ja, echt de complete kit is waarschijnlijk heel zeldzaam. Zouden er nog complete kits in de verpakking zitten? ;) als je hoort wat zo'n kit destijds kostte:X
 
De hoeveelheid mensen/bedrijven met originele NOS kit onderdelen onontdekt op de plank zijn volgens mij echt volledig opgedroogd.
Ik durf wel te zeggen dat mijn voorraad NOS originele onderdelen in verpakking bij veel mensen al tot de verbeelding spreekt.
De laatste en enige fiets waar ik van heb gehoord dat die uit voorraad is opgebouwd was die van Vic World.

Ze lagen trouwens nooit volledig in 1 doos, maar waren net als een reserve onderdeel los te bestellen. Al waren er wel 3 soorten partslists in omloop met een combinatie aan onderdelen die gezamenlijk werkten. Al naar gelang het doel en budget kwamen daar dan meer onderdelen in voor. Daarnaast zijn er "affiches" bij gebrek aan een beter woord waarin een cluster aan onderdelen te bestellen was.

Ook zijn er gedurende de jaren wat wijzigingen/upgrades geweest waarvan de nokkenasspanner zoals ik hierboven heb gepost. Dat waren incl speciale cilinderbank een best aantal onderdelen en vrij prijzig. Daarvan zijn er nog het minste gemaakt van alles.
 

Bijlagen

  • 0004a.jpg
    0004a.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 18
  • 0005b.jpg
    0005b.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 17
  • 0020w.jpg
    0020w.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 18
  • !B0oZdnwB2k~$(KGrHqMOKiEE)RGChR8EBMbHWoe24Q~~_12.jpg
    !B0oZdnwB2k~$(KGrHqMOKiEE)RGChR8EBMbHWoe24Q~~_12.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 19
Geinig, ik dacht dat het gewoon één kit was..... zo zie je maar weer, echt origineel is dus moeilijk te bepalen. Paul Brodie maakt wel echt hele mooie dingen, maar is zeker niet heilig als het gaat om strikt origineel en dat mag ik wel. Hij is gewoon een heel handige knutselaar.

Heb je nog een keer een overzichtsplaatje van hoe je motoren er nu bij staan? gewoon voor de leuk :t
 
Ik zal van de week eens kijken of ik ze beiden fatsoenlijk op de foto kan krijgen.
(de "echte" is alleen maar een stapel dure onderdelen _O- )
 
De foto's van de volledige motoren houden jullie nog even tegoed.
Die moet ik eigenlijk even naar buiten rijden om goed op de plaat te zetten maar met dit kloteweer...

Wel weer een leuke update omdat ik wat spullen terug heb gekregen die ondertussen mooi glimmen.
Niet gepolijst maar verdicht, voor wat betere mechanische eigenschappen en de nodige bling....
Nu kan in ieder geval een deel van de voorvork en remmen voor de CR750 racer in elkaar worden gezet (scheelt weer ruimte op de plank).

Het blijft toch verbazen hoeveel onderdelen er bij komen kijken om zoiets netjes op te bouwen.

Originele CR750 remklauwhouder, race veren en wat ander klein grut wat niet meer te verkrijgen of zelf gemaakt is.
Er zitten best veel "kleine" details in die net wat afwijkend zijn tov de productiefietsen.
De hele vroege kit versies en fabrieksracers hadden onderpoten met 4 draadeinden ipv 2.
Als ik nog een keer flink geld over heb of tijd om ze zelf te maken vervang ik deze onderpoten nog een keer.
(latere kit fietsen tot de K2 behielden wel de standaard onderpoten, dus het is op zich wel redelijk correct)
 

Bijlagen

  • IMG_7660.JPG
    IMG_7660.JPG
    213,1 KB · Weergaven: 29
  • IMG_7659.JPG
    IMG_7659.JPG
    219,1 KB · Weergaven: 31
  • IMG_7658.JPG
    IMG_7658.JPG
    200,4 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7657.JPG
    IMG_7657.JPG
    331,3 KB · Weergaven: 32
  • IMG_7656.JPG
    IMG_7656.JPG
    353,4 KB · Weergaven: 30
Op mijn freesbank had ik al wel onderdelen gemaakt, zodat andere machines die op die machine kunnen weer onderdelen kunnen maken.
Je bent WERKTUIG-bouwer of niet _O-

In de kerstvakantie heb ik een verdeelkop die origineel bij mijn freesbank als accessoire te koop is helemaal opgeknapt, deze voldoet aan al mijn rare eisen/wensen.
Direct verdelen, indirect verdelen, aandrijfmogelijkheid gekoppeld aan mijn X-as van de freesbank en dat alles ook nog onder een hoek verstelbaar.
Kortom alle snufjes die je maar kan bedenken maar nog net geen CNC.

Waar in vredesnaam heb je dan zo'n ingewikkeld apparaat voor nodig?
Nou om de remschijf bouten met een steek van 13mm naar 12mm te toveren, want dat was standaard.

Vanwege de 2e remschijf heb je langere bouten nodig en dan ook niet verjongd en de schijf wil je op het niet verjongde cilindrische deel hebben.
Hoe goed ik ook heb gezocht originele bouten van de kit versie kon ik niet vinden net als onverjongde bouten, uiteraard wel een heel stuk langere zodat ik niet op het schroefdraad zit ivm afschuifing.

Dus nu alle koppen aanpassen, daarna op lengte maken en galvanisch verzinken. Want purist als ik ben wil ik ook niet met 2 volledig dubbele maten sleutels hoeven te sleutelen, de moer is 13mm en aan beide kanten zitten op de racer van die borgplaatjes die je om buigt.
Hier hoeven dus ook geen gaten in voor een borgdraad (wat op dit apparaat dus ook een fluitje van een cent is)
 

Bijlagen

  • ScreenShot1804.jpg
    ScreenShot1804.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 30
  • IMG_7673.JPG
    IMG_7673.JPG
    275,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_7636.JPG
    IMG_7636.JPG
    378 KB · Weergaven: 30
  • IMG_7533.JPG
    IMG_7533.JPG
    324,1 KB · Weergaven: 31
Niet echt de meest spannende update maar ik ben weer even bezig met de motor.
De kuip moet nog gespoten worden en ik had het geklieder met polyester en glasvezel een beetje uitgesteld.

Eerst heb ik met een heleboel kleine stukken schilders-tape met een beetje ijzerdraad erin van buiten af de vorm gemaakt zoals ik die hebben wou.
De kuip is een paar mm dik, en ik heb dus van buitenaf de contour goed gemaakt.
Vanaf de binnenkant heb ik er toen een paar lagen opgelegd, waarbij ik wat ruimte aanhield tov het schilders-tape.

Hierna is het tijd om de buitenkant wat schuin af te schuren richting de vers gelegde glasvezel en dan daar in de ontstane ruimte ook wat te leggen en zo voldoende dikte te krijgen. Hopelijk heb ik aan het einde van het paasweekend alle gaten die ik op verkeerde locaties had gemaakt en deze reparatie netjes af en geplamuurd.
 

Bijlagen

  • 337250917_890704332020918_205751866067143390_n.jpg
    337250917_890704332020918_205751866067143390_n.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 18
  • 337455977_595397589313479_3915761542962880236_n.jpg
    337455977_595397589313479_3915761542962880236_n.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 18
  • 337524227_8960387254031962_2869172740969788907_n.jpg
    337524227_8960387254031962_2869172740969788907_n.jpg
    227,6 KB · Weergaven: 19
Voor een kennis ben ik bezig meerdere CR110 onderdelen te kopiëren en aan te passen.
Best een leuke klus maar hier ging/gaat nog een beste hoeveelheid tijd in zitten.

Voor een ander (toekomstig) project van mij heb ik een RC174 magnesium achternaaf weten te bemachtigen van de "Beale" productie.
Super gaaf ding, met aluminium ankerplaat. Kortom hobby geld is weer een tijdje op en de tijd was opgegaan aan andermans project ,

Ook mijn "eigen bedrijf" rondom de andere hobby vergt wat tijd en investering om deze van de grond te krijgen.
Dus de aankomende tijd (tot de winter) zullen er geen grote updates rondom de Honda CR750 zijn gok ik.

Mocht iemand nog op zoek zijn naar CR750 onderdelen stuur mij dan een berichtje, om wat financien te genereren ben ik eigenlijk alles wat ik over heb of te gelde kan maken aan het wegdoen.
 

Bijlagen

  • IMG_7886.JPG
    IMG_7886.JPG
    145 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7885.JPG
    IMG_7885.JPG
    556,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7869.JPG
    IMG_7869.JPG
    282,1 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7867.JPG
    IMG_7867.JPG
    180,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7914.JPG
    IMG_7914.JPG
    160,2 KB · Weergaven: 15
De Honda 6 cilinder is echt wel een prachtige motor met hele mooie techniek en onderdelen. Ik heb een aantal delen hiervan liggen, voornamelijk wat deels uitwisselbaar was met de CYB350, CR750, CR93 en CR110 en nu dus ook wat RC174 onderdelen. Super mooi en zeldzaam. Ook erg leuk om te zien wat de onderlinge verschillen in constructie en techniek is door de jaren en typen heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan